Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot

  • 1423 Vastauksia
  • 685849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tuliste

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #435 : 10.07.2013, 17:29:34 »
V70 srs turvatyyny viesti ilmesty turvavyön korjauksen yhteydessä. Saako muuten viestin poistumaan kun käynti sinisellä? Auto -01 T5.
V70 2.5T AWD-06, exät S80 2,5T -01, V70 T5 -01, 850-93, V50-05, V70-98, S40-98 ja 850-96.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #436 : 10.07.2013, 19:23:55 »
V70 srs turvatyyny viesti ilmesty turvavyön korjauksen yhteydessä. Saako muuten viestin poistumaan kun käynti sinisellä? Auto -01 T5.

Saa muutenkin, mutta testerin vaatii, eli täytyy vikakoodit nollata.

Poissa Tumppi2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #437 : 22.07.2013, 23:44:06 »
Jeps jeps

MD702 tuli myös käyttöön, varsin näppärä aparaatti. Nollailtu koodeja useasta eri vollesta, vagilaisista kolopallo ja octavia sekä vanhasta focuksesta. Hienosti pelitti. Vageissa on varsin kätevä huoltovalon syttymisvälin määrittely mahdollisuus.

Volvon Service valoon ei tosiaan pysty kun vasta 2006 ja uudemmista. Mutta siihen autaa virta päälle, trippi reset pohjaan, sytytysvirta päälle ja odota keltaista kolmiota nollaus.

 


Tavara tuli todela nopeasti ja laite vaikutti helppokäyttöiseltä....
Pari punaista koodia Volvosta löytyikin ja nyt sitten katsotaan tuleeko uudelleen. Ilmeisesti Autel löysi kaikki boxit kun jotain tusinan verran niitä V70:stä löytyi. Sitävastoin vanhempaa -97 Audia ei ainakaan toimitustilan ohjelmilla tunnistanut, vaikka pistoke olikin yhteensopiva. Kitukonttorilla -97 pääsee tosin onneksi helpommalla.

Sitä jäin vähän kaipaamaan, että huoltojakos näillä ei kuittailla tai sitten en vain löytänyt.

Elli kyse oli Autel Maxidiag Elite OBDII/EOBD & PRE-OBDII VEHICLE (Eurooppalaiset merkit)

Poissa jani86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #438 : 31.07.2013, 19:57:03 »
moro tuli hommattua tommonen elm 327 lukulaite tietsikkaan, oon kaikil ohjelmil testannut lukemista, oli vol-fcr testiohjelma enkä saanut koodeja luettua, milläs ilveellä saan vikakoodit nollattuu, katsastuskin lähestyy, ja pitäis toi vikavalo saada nollattuu/tiedettyä missä vika on, loppu jo hiuksetkin päästä ku aikani tässä pähkäilly :2funny:

auto on 850 -96 käyttöönotto 10/96 joku siemenssin ecu näytti olevan :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #440 : 31.07.2013, 20:06:08 »
Olisko kokemusta e-villen Maxi Digi Eu702:sta, allekirj. olevaan rotiskoon. :pomo:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jani86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #441 : 31.07.2013, 21:30:23 »
vilkkukoodilla obd-töpselistä varmaan onnistuis..?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=83897
joo tota pelkäsinkin et sillä, en vain tajua hölkäsen pöläystä tosta vilkkuhommasta, yrittänyt kovasti lueskella, miten voi nollaa yms. kävi semmonen tuuri  et nollaantu toi vikavalo ku oli akun kenkä tovin irti, onko näissä volvoissa sama homma ku itel oli 03 seatissa, vaik että vikavalo nollaantu niin se vika jäi muistiin jonnekkin, eikä saanut päästöjä otettua, pitää testerillä erikseen nollaa noi vanhat viat? eli jos tässä volvossani ei vikavalo pala, saako pakokaasu testit puhtaasti läpi :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #442 : 31.07.2013, 22:05:39 »
Vaikka vikavalo ei olisi koskaan palanut, voi silti olla päästöt pielessä, eli vikavalon palaminen tai palamattomuus ei kerro, että meneekö päästömittauksesta läpi vai ei.

Se vilkkukoodi systeemi on helppo sitten kun sen oivaltaa.
12Voltin (eli vastuksen valmiiksi sisältävä ledi)
Ledin + kantaan annetaan jatkuva jännite
ledin - kanta kytketään obd-töpselin 3. napaan, tuohon napaan 3 tulee moottorin ohjausyksiköltä suoraan johto

Tässä vaiheessa kytketään sytytysvirta päälle
Nyt täytyisi saada tuon ledin - kannan lisäksi kytkettyä sinne 3. napaan maadoitus n. 2 sekuniksi (tällöin myös ledi syttyy siksi aikaa, kun tuota maadoitetaan)
Tuolla noin 2 sekunnin maadoituksella moottoriohjausyksikkö tietää, että nyt halutaan vikakoodi näkyviin ja yksikkö alkaa sitten tuota johtoa maadoittelemaan tietyssä syklissä ja se sykli riippuu siitä vikakoodista. (tällöin ei enää sillä maadoitusjohdolla kosketa 3. napaan)
Eli moottoriyksikkö maadoittelee sitä 3. napaa ja aina silloin myös siis ledi syttyy, kun maadoitetaan

Ohjeissa siihen 3. napaan kytketään johto hetkeksi navasta 4 tai 5 siksi, että noihin tulee sielä obd-töpselissä maadoitusjohdot, mutta mikä tahansa muukin maapiste käy, esim. tupakansytyttimen reunus, tai mistä sen helposti saakaan...  tai sitten sieltä 5. navasta.

Eli nyt alkoi ledi vilkuttelemaan.
vikakoodi on 3 numeroinen ja numerot lasketaan vilkkumisten määrästä.
Laske ledin vilkkumiset, esim. vilkahtaa 3 kertaa, se on ensimmäinen numero, lyhyt tauko välissä ja ledi vilkkuu uudelleen, vaikka 2 kertaa, se on toinen numero ja lyhyen tauon jälkeen ledi vilkkuu kolmannen kerran, esim 2 kertaa.
vikakoodiksi siis tuli  3-2-2

Maadoita 3. napa uudelleen 2 sekuniksi, nyt alkaa seuraavan vikakoodin vilkutus, laske taas vilkutukset.
Ja sama juttu taas sitä seuraavalle vikakoodille.
Kun ensimmäisen  tullut vikakoodi tulee uudelleen, on kaikki koodit jo esitetty.
Mikäli tulee vikakoodi 1-1-1, tarkoittaa se, että vikakoodeja ei ole.

Kun kaikki vikakoodit on luettu, maadoita 3. napa 10 sekuniksi, vapauta maadoitus,  ledi syttyy kohta palamaan (tässä vaiheessa mä kuitenkin aina jostain syystä vielä maadoitan 3. navan 10 sekuniksi, vaikka sen ei varmaan pitäisi mitään hyödyttää, mutta aina on nollaantunut :D  )  ja nyt sammuta sytytysvirta,  vikakoodit pitäisi olla nyt nollattu

nyt luet koodit uudelleen ja koodit nollaantui, jos tulee koodi 1-1-1
Jos ei nollaantunut, niin yritä alusta asti uudelleen..  tai sitten vika on jatkuva, ja se tulee heti takaisin, eikä siis nollaannu

Poissa jani86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #443 : 31.07.2013, 22:24:48 »
luen ton 10x läpi niin alan tsennaamaan, pikku hiljaa menee ymmärrykseen,testailemalla oppii loput :D kiitos tästä selko kielisestä selitteestä  :) tiedän noi päästöt kyllä, mutta tarkoitin että jääkö volvoissa se vika jonnekkin muistiin, koska tossa vaggineessa oli sillain että moottorin vika valo syttyi vaihdoin puolan ja sen jälkeen sammui vika valo, mutta sitä ei ollut nollattu eli jäänyt syövereihin muistiin, niin ei saatu päästöjä vaikka oli puhtaat, koska tuo vanha vika oli siellä muistissa, niin onko volvossa näin hienoa rahastus tekniikkaa, että jää muistiin?  :2funny:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #444 : 31.07.2013, 22:36:42 »
2001 ja uudemmista bensakoneista luetaan katsastuksessa obd-vikakoodit, sun autolla ei oo sitä pelkoa.

Todennäköisesti tuon muistiin ei koodia jää, en kuitenkaan oo varma..
Vikakoodin muistiin jääminen virrattomana olon jälkeen helpottaa vian etsintää huomattavasti, enemmän se on vianetsinnän työkalu, kuin rahastuskeino.

Poissa jani86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #445 : 31.07.2013, 23:30:38 »
hyvä juttu ettei mitata :D se on joo hyvä vian etsintä keino oon samaa mieltä, mutta siin vaihees se muuttuu rahastukseks, ku ei saa päästöjä otettua, ne laitteet pitäisi tehdä sillain että saa päästöt otettua vaik siel ois joskus jokin vikakoodi ollut :) ymmärrän kyllä hylky perusteena jos palaa vikavalot katsastus hetkellä, mutta siinä oo mitään logiikkaa et oot korjannut vian, ja silti et saa leimaa paperiin  :2funny:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #446 : 31.07.2013, 23:39:29 »
hyvä juttu ettei mitata :D se on joo hyvä vian etsintä keino oon samaa mieltä, mutta siin vaihees se muuttuu rahastukseks, ku ei saa päästöjä otettua, ne laitteet pitäisi tehdä sillain että saa päästöt otettua vaik siel ois joskus jokin vikakoodi ollut :) ymmärrän kyllä hylky perusteena jos palaa vikavalot katsastus hetkellä, mutta siinä oo mitään logiikkaa et oot korjannut vian, ja silti et saa leimaa paperiin  :2funny:

Melkeinpä oon sitä mieltä, että siihen vikakoodin talteen jäämisessä ei sen nollauksesta rahaa ottavalla taholla oo osaa ei arpaa, kun noi säännöt obd-järjestelmän toiminnallisuuksiin tulee eu:lta.

Hmm.. saattanet toki tarkoittaa myös jälkitarkastuksen maksullisuutta...  eli siitä otetaan rahaa, vaikka vika on korjattu ja koodin vain enää jäljellä... se ei ekana tullutkaan mieleen, kun tääsä seinäjoella on vain yksi asema, jossa otetaan maksu tuosta jälkitarkastuksesta, muissa se on maksuton.

Poissa jani86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #447 : 01.08.2013, 02:02:12 »
No sitäpä jälkitarkastusta juuri, tääl eteläs jokainen asema siitä taitaa rahat ottaa  :idiot2:
sais mennä ees huomautuksen, mut eihän se mee ku ei saa päästöjä   >:(

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #448 : 04.08.2013, 22:58:30 »
-97 Audiin pitäisi kyllä päästä käsiksi myös tuolla.

Jep, aivain oikein. Oli vain omaa kokemattomuuttani. Piti valita vain toinen vaihtoehto, oliko se nyt scannaus vai diagnoosi mutta hyvin pelasi lopulta ja kyllä ne Audin koodit sieltä löytyivät lopulta nätisti ja testeri kävi läpi koko auton. Tämä Maxidiag ainakin antaa sekä tuon vikokoodin numeron että suoraan sellaisen lyhyen sanallisen englanninkielisen seliltyksen. Toinen niistä tutkimusvaihtoehdoista antaa hiukan masentavan herjan heti ensi alkuun.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Vikakoodien lukulaiteet ja ohjelmistot
« Vastaus #449 : 15.08.2013, 18:37:33 »
moro tuli hommattua tommonen elm 327 lukulaite tietsikkaan, oon kaikil ohjelmil testannut lukemista, oli vol-fcr testiohjelma enkä saanut koodeja luettua, milläs ilveellä saan vikakoodit nollattuu, katsastuskin lähestyy, ja pitäis toi vikavalo saada nollattuu/tiedettyä missä vika on, loppu jo hiuksetkin päästä ku aikani tässä pähkäilly :2funny:

auto on 850 -96 käyttöönotto 10/96 joku siemenssin ecu näytti olevan :)
Muistaakseni Vol-fcr ei noita ELM 327 -piuhoja ymmärrä vaan tarvitsee oman piuhansa.
"Supplied as software only for use with your existing hardware such as VAG-COM HEX-USB, or HEX-COM, Mono Com or other similar interface"
V60 T8 -19

 

Ateho  Elekma