Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Zebe - 10.09.2011, 16:54:59

Otsikko: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Zebe - 10.09.2011, 16:54:59
Minkäslaisia lukkoperiä porukka on laitellu amazoneihin? Oman perän tyypistä ei mitään tietoa.. vm -67 siis.. Mistähän sais helpoiten tuohon väkerrettyä? Eikä siis mitään kemppilukkoa..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Kulmamies - 10.09.2011, 17:10:54
Lähes ainut vaihtoehto on koko akselin vaihtaminen, esim. 200-sarjan akseliin. Tämä tosin vaatii korvakkeiden muutamisen ja kikkailua käsijarrun kanssa. Amazoniin suoraan sopivat lukot ovat iiiiisooon kiven alla, eivätkä oiken edes erityisen hyviä.

Toinen vaihtoehto on hommata jostain 1800e tai es mallin perä, joka sopii muokkaamatta Amazoniin paikalleen ja siihen sopii kuitenkin ihan perus Danan lukko.

Molemmissa tapauksissa haittapuolena on se, että pyörän pulttijako muuttuu 5x108:ksi.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Zebe - 10.09.2011, 17:33:40
Lähes ainut vaihtoehto on koko akselin vaihtaminen, esim. 200-sarjan akseliin. Tämä tosin vaatii korvakkeiden muutamisen ja kikkailua käsijarrun kanssa. Amazoniin suoraan sopivat lukot ovat iiiiisooon kiven alla, eivätkä oiken edes erityisen hyviä.

Toinen vaihtoehto on hommata jostain 1800e tai es mallin perä, joka sopii muokkaamatta Amazoniin paikalleen ja siihen sopii kuitenkin ihan perus Danan lukko.

Molemmissa tapauksissa haittapuolena on se, että pyörän pulttijako muuttuu 5x108:ksi.

Mitenkäs jonkun hiacen tai hiluxin perä? Onkos kellään kokemusta? Niissähän on 5- ja 6-pulttisilla pyörillä ja 5-pulttinen samalla jaolla kun amazonissa 5x114,3..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Kulmamies - 10.09.2011, 18:31:39
Juu ne passaa ihan yhtälailla, kun joku 200:n akselikin, mutta vaativat myös korvakkeiden väsäämisen. Tylsänä puolena tiheä välitys ja rumpujarrut.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: femur - 10.09.2011, 22:10:44
Onkos noissa lukkomurikoissa ja akseleissa itsessään eroa miten, jos on -67 akselissa toimivaksi todettu lukkomurikka, meneekö -65:seen heittämällä jos pitää akselin itsessään paikallaan ja vaihtaa vaan murikan + vetarit ristiin?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Kulmamies - 11.09.2011, 17:26:03
Onkos noissa lukkomurikoissa ja akseleissa itsessään eroa miten, jos on -67 akselissa toimivaksi todettu lukkomurikka, meneekö -65:seen heittämällä jos pitää akselin itsessään paikallaan ja vaihtaa vaan murikan + vetarit ristiin?

Nuo on just pahat vuosimallirajat, kun todennäköisesti -67:ssa on M30 akseli ja -65:ssa M27, jossa tasauspyörästö on pienempi. Varmaksi ei kyllä uskalla sanoa, eli parempi tarkastaa mittaamalla akseli putken ulkohalkaisija, joka pitäisi täsmätä.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: JoonasH - 11.09.2011, 23:51:04
kiinnostais asia kyl muakin kun satuin löytämään skandixin kataloogista spicerin torsen-murikan ni onko ihan soiva peli vai onko järkevämpää vaihtaa koko perä esim 200-sarjasta  :idiot2:
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: femur - 12.09.2011, 22:48:40
Nuo on just pahat vuosimallirajat, kun todennäköisesti -67:ssa on M30 akseli ja -65:ssa M27, jossa tasauspyörästö on pienempi. Varmaksi ei kyllä uskalla sanoa, eli parempi tarkastaa mittaamalla akseli putken ulkohalkaisija, joka pitäisi täsmätä.

Harmin paikka :E  Mittasin tuon -67 Amazonin ja -65 Pyhimyksen (Toinen on tosiaan Pyhimys, ei Amazon) ulkohalkaisijat, Amazonissa oli varmaan sentin paksumpi halkaisija. Luotin sokeasti varaosakuvastoihini kun niissä näytti osat olevan samoja.. Ei siis yksinkertaisesti mahdu Pyhimykseen tuo Amazonin murikka? Onko jotain tehtävissä vai aloitanko lukonmetsästyksen Pyhimykseen?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: mista - 29.10.2011, 23:33:49
Onkos kellään kokemusta tuosta 200-sarjalaisen taka-akselista farkkuamassa? Pulttijaonhan voi ajaa uusiksi vaikka vetareihin tai jos on tilaa niin tehdä spaceri kahdella jaolla.. Kiinnostaisi tuollainen konversio..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: JuHaU - 29.10.2011, 23:50:31
Tuo jaon muutos 5 x 108 -> 5 x 4.5" ei taida onnistua vetariin, kun siellä on se iso reikä niitä laipan pultteja varten.

Vaatinee siis jaon muutos spacerin.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Ilari - 30.10.2011, 12:33:53
Mulla olis amazonin orkkis dana 27 vm67 kuorissa. eli vanhanmallin tukivarret. Tää olis lisäksi kaupan!:D
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: mista - 30.10.2011, 17:06:37
Mulla olis amazonin orkkis dana 27 vm67 kuorissa. eli vanhanmallin tukivarret. Tää olis lisäksi kaupan!:D

Ei taida kestää 300 - 400hp ? Vai onkos moisista tietoa..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Ilari - 30.10.2011, 18:25:45
Ei tietoa mutta ei varmaan noille tehoille ole mitoitettu.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Zebe - 05.12.2011, 01:12:52
Mitenkäs.. Onkos kukaan laittanut Nissan Vanetten/Serenan lukollista perää? Onkohan niissä kaikissa lukko, kellään tietoa? Sekin sattuisi olemaan samalla pulttijaolla..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: JuHaU - 05.12.2011, 01:29:05
Onkos kellään kokemusta tuosta 200-sarjalaisen taka-akselista farkkuamassa? Pulttijaonhan voi ajaa uusiksi vaikka vetareihin tai jos on tilaa niin tehdä spaceri kahdella jaolla.. Kiinnostaisi tuollainen konversio..

Tuossa olisi 1031:ssä farkkuaman tukivarret paikoillaan.

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Samun%20Amazon/14112011051.jpg)
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Zebe - 11.06.2013, 19:24:08
Laitetaas tähän topiciin kun ei löytynyt vastausta etsimällä..

Mistä erottaa siis että mikä perä on kyseessä? Onko jossakin kohtaa murikkaa jokin tyyppimerkintä? Pitäisi saada selville nyt mikä perä itsellä on, vm67 ja alkup. sport, joku jo laittanut että melko varmasti m30, mutta pitäisi varmistua asiasta.. Sedälle saada infoa kun lupasi tuolta ruotsinmaan puolelta kysellä lukkoa..
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Zebe - 15.06.2013, 16:11:16
-
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: The_OttoB - 15.06.2013, 16:37:21
Panjoputken halkaisija kandee mitata. Niinkuin on aikaisemmin kerrottu. Internetsissä on sellainen sivu kuin gcp jossa on volvon varaosakirjat, niistä voi kuikuilla muita tunnistuskeinoja
M27 = 57 mm
M30 = 63 mm

Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 08.01.2014, 14:50:45
Herätetäänpäs tätä. 200sen akseli amukkaan vaihtumassa keväällä.

Tuo jaon muutos 5 x 108 -> 5 x 4.5" ei taida onnistua vetariin, kun siellä on se iso reikä niitä laipan pultteja varten.

Vaatinee siis jaon muutos spacerin.

Eikö tosiaan voi mitenkään tuota jakoa vaihtaa. Jos hitsaa umpeen tuon reijän ? Ja tekee uuden reijän uuden jaon väliin ?

Luin myös tuolla että käsijarrun kanssa tiedossa ongelmia ? Tosin sen kanssa on ollut ongelmia itellä aina kun vaihdoin käsivivun jalalla painettavaan.

Kertokaa toki kokemuksia, ettei tarvi ihan nollilta alkaa, en tunne noita 200 sarjan akseleita ennestään yhtään.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Automasentaja - 08.01.2014, 17:43:31
Meidän Duetissa on 200-sarjalainen kavennettu perä, vetarien pultin reijät on hitsattu umpeen ja porattu uudet reijät (oikeisiin kohtiin köhköh ::) ), vetarien boorit ja panjoputket lyhennetty, jarrulevyjen reikiä avarrettu että menevät paikoilleen ja käsijarru jotenkin viritelty toimivaksi. Käsijarru toimii jos kaikki on kunnossa, se ei kuitenkaan kestä leikkimistä jos renkaissa on kunnolla pitoa, alkaa kulumaan hihnat ja sitten on tiedossa säätöä. Vetarien puolitetut boorit on kestäny vaikka on rääkätty ja kytkinpommitettu asfaltilla.

Minkä ihmeen takia oot laittanu käkkärin poljinkäyttöiseksi? ??? Paljon kivempaa on vetää kahavasta.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 09.01.2014, 12:55:49
Minkä ihmeen takia oot laittanu käkkärin poljinkäyttöiseksi? ??? Paljon kivempaa on vetää kahavasta.

Koska kahva oli alkujaan niin läpimätä että se jäi käteen, ja sattui olemaan hollilla poljinhässäkkä. Ja se on tyylikäs :)
Jälkeenpäin osoittautui kyllä huonoksi ratkasuksi, koska vedin vaijerilla sen, ja siinä ei riitä teho alkuunkaan. Ja kahdesti oon saanut vaijerin poikki jo. Enpä sitä tosin käytäkkään juurikaan koskaan, leimasetä vaan jaksaa muistuttaa sen heikkoudesta joka kerta. Siitä jää yksi vipuvoima välistä pois joka kahvan kanssa oli.

Onnistuuko tuo pulttijaon muutos kotikonstein vai kannattaako suosiolla viedä teetettäväksi ?

Jotenkin värkkään tuon käsijarrun, isoin kynnys on tuo jaon muutos. Onko nuo hydrauliset käsijarrut sallittuja vai onko oltava mekaaninen ?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Automasentaja - 09.01.2014, 17:50:04
Jos umpikännissä oleva kyläseppä pystyy autotallissa tekemään pulttijaon muutoksen niin en usko että tarvii viedä teetätettäväksi, paitsi jos haluat pinnapulttien reijät oikeisiin kohtiin. :)
Hydraulisen käsijarrun saa laittaa jos pitää myös alkuperäisen toiminnassa.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 09.01.2014, 19:51:38
Jos umpikännissä oleva kyläseppä pystyy autotallissa tekemään pulttijaon muutoksen niin en usko että tarvii viedä teetätettäväksi, paitsi jos haluat pinnapulttien reijät oikeisiin kohtiin. :)
Hydraulisen käsijarrun saa laittaa jos pitää myös alkuperäisen toiminnassa.

:D Okei no luulen sitten että saan tehtyä itse tuon jaon. On tässä nyt kevään ajan onneksi jyrsin (ja sorvi) käytettävissä ja kunnon hitsauskoneet. Tuo korvakkeiden vaihto hitsaus, vaatiiko se jotain todistuksia, vai vaan hitsaan kiinni ja maalaan päälle ja olen hiljaa seuraavassa leimassa. Ylipäätänsä tarviiko muuten muutoskatsastaa ?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Automasentaja - 09.01.2014, 20:04:25
Pitää muutoskatsastaa.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 09.01.2014, 23:15:49
Juu hyvä että tuli puheeksi. Tosin vielä on paljon selvitettäviä asioita ja tekemistä ennenkun akseli on edes autoon menossa. Ja en vielä omista koko akselia mutta se on jo tiedossa onneksi.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: The_OttoB - 10.01.2014, 11:48:57
Muutoskatsastaa vaan jarrut, niin ei mene prosentteja....
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: AKK - 13.02.2014, 00:29:40
Muutoskatsastaa vaan jarrut, niin ei mene prosentteja....

Mitä meinasit tällä muutoskatsastuksella, rummut levyiksi?

Jos akseli tulee tappikone kakssatkusta niin kardaanin laippakin käy suoraan vaihtamatta. Siis jos on ollut M40 lootalla. Kässäri 200-satkussa on kahdella irtovaijerilla joissa on kuulapää, kahva keskellä kardaanitunnelia. Tämä on suht helppo muuttaa toimimaan aman alkuperäsen kahvastoon. Suurin ja vaikein työ mielestäni on akselin kavennus... muut menee ihan mielikuvista käyttämällä. Pulttijaon poraaminenkin menee melko helpolla jos sulla on vanne apuna reikien kohtien haussa. Keskireikä ei vaan tainnu olla lähellekkään sama amassa ja 200-srj:ssa, jos oikein muistan.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 13.02.2014, 01:01:34
Pitääkö akseli kaventaa ? Onko edellytys akselinvaihdolle  ??? Oon elänyt siinä uskossa että pyöränkaaria leventämällä selviää, koska tuo uusi akseli lisää 4cm leveyttä.

Heittääkin sitte vissiin kalliiksi ja pykälää hankalammaksi hommat :buck2:
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Jaaani - 13.02.2014, 20:26:27
Morjens. Sikälimikäli mä oon oikein ymmärtäny niin raideleveyttä sais kasvattaa max 100mm ja jarenkaat ei sais tulla kaaren ulkopuolelle. En tiiä onko muita suurempia rajoitteita ja katsurilla tuskin on mitään sanomista kunhan korvakkeiden hitsaukset on vaan asiallisen näköiset.
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: luchadore - 15.02.2014, 20:57:53
Jahas, nyt olisi pikkuperä ja torsen 8) nyt enää korvakkeiden vaihto, ja tuo jaon muutos ja kovaa ajoa (leimalle) !! Olis isoperä myös jouten :p
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Jambo - 01.02.2019, 22:57:58
Hellou. Omassa Amassa ('69) olis Dana 30 perä, putkivarsilla ja tulin ostaneeksi sattuman kautta Dana 27:n kitkalukon. 8-pulttinen/10-boorinen.

Oliko noi mahdollista naittaa yhteen pelkkä välitys vaihtamalla vai onko ne ihan huhupuheita? Jos ei niin olisiko mahdollista löytää putkivarsi-kiinnityksellä olevaa 27-perää? Ilmeisesti kiinnitykset kuitenkin eroaa varsien mukaan?

Vai onko helpompaa pistää lukko takaisin kiertoon ja etsiä/ostaa uusi lukko? Bakaxelilta saisi ainakin uusia mutta hinta vielä hiukan syljettää  :P
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Kulmamies - 02.02.2019, 09:00:26
Viimeiset peltitukivarsillakin olevat on Dana 30, joten ei taida olla 27:aa putkitukivarsilla.

Lukon sovittamisesta en osaa sanoa varmaksi, mutta epäilen haastavaksi  :( Eikös se murikka ole joka suhteessa pienempi, eikä pelkästään lautaspyörän kiinnityksen osalta?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Jambo - 02.02.2019, 13:54:29
Jonkun Amazonin perän kasasin josku Dana 30 osilla ja huomasin, että valussa oli sisäpuolella numerot 27, vaikka kyseessä oli 30 perä. Voisiko olla, että banjot ovat samaa valua, mutta sisukset erilaiset ja banjo koneistettu erilailla? Pelkkää murikkaa tuskin voi vaihtaa, mutta jos vaihtaa myös ison- ja pienen vetopyörän, niin silloin voisi toimia.

Tuommosen löysin jostain vanhasta keskustelusta, samoin kun:
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9495.15


Vai olenko mä käsittänyt nuo keskustelut nyt ihan väärin  ???
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Kulmamies - 02.02.2019, 14:15:50
Tuo oli omalta osaltani täysin spekulointia ja ajatusten heittelyä. En ole käytännössä kokeillut. Olisi ehkä tehtävissä tuolleen laakereita sekoittelemalla, jos molempien murikoiden leveys on sama?
Otsikko: Vs: Lukkoperä Amazoniin
Kirjoitti: Jambo - 02.02.2019, 14:27:06
Okeei. Vetarien boorit on kuitenkin ilmeisesti samat? Täytyisi jostain 27:n välitys haalia niin tuon pystyisi varmistamaan (todeksi tai vääräksi edes).