Futurez  Kulkukoira

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 593576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #600 : 26.08.2016, 07:08:09 »
Taitaa olla startin bendix laitteen ratas ja/tai vauhtipyörän hampaat kuluneet, sit tekee tuollaista et putoo startti pois päältä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #601 : 26.08.2016, 09:39:00 »
Vp oli ainakin aivan kunnossa toukokuussa kun auton kasasin.. Starttien kanssa ollut kyllä ongelmia ennenkin. Minulla on nyt 940 volvon startti kiinni, koska se kävi, kun amukan omasta solenoidi hakkasi itsensä palaiksi :idiot2: Mutta motonetkin myy eri numeroilla osia, kuten tuota bendixiä ja solenoidiakin, josko tuo startti ei yletäkkään edes kunnolla vp:lle.. Jotain pitää keksiä, huomenna pitäisi päästä kentälle ajamaan kovaa. Kerrankin kun kalusto toimisi niin sitten sitä ei saa käyntiin :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #602 : 26.08.2016, 15:50:29 »

Huomiselle jäi startin korjaus, lootan parempi kiinnitys ja synkat. Startti sekoilee jotenkin, se alkaa sahata konetta, mutta sitten tavallaan ratas tippuu vp:ltä ja kone pysähtyy mutta starttimoottori silti jatkaa hurinaa.. En taas tajua :buck2:

Bendixin vapaakytkin luistaa, hampaat pysyy kyllä kehällä. Ainoa toimiva korjaus on uusi osa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #603 : 26.08.2016, 22:03:14 »
Pistin aamulla purkuun amukan vanhan startin, josta pamahti solenoidi. Ja tuo ysin startti, joka ei pitänyt enää. Tutkin numeroita, niin kyseessä oli aivan samanlaiset startit ???



Kyllä tuo melkoista pään raapimista oli, mutta alkoi se sitten selkiintymään. Purin molemmat aivan atomeiksi, ja valikoin parhaat nippelit yhteen ehjään, ja toimihan se sitten oikein mallikkaasti taas. Minä valopää siitä ehjästä bendixistä pesin paskat bräkleenillä pois, no se pesi sen sitten kuivaksi sisältäkin :facepalm: Survoin sen hammasrattaan juuren täyteen vaseliinia ja liekki perään, lämmitin varovasti niin se vaseliini suli ja valui sinne sisään ja rohina hiljeni. Tuntuuhan tuo pitävän nyt hyvin, saa nähdä kuinka kauan.

Tutkailin tuota lootan kiinnitystä seuraavaksi.



Oikean puolen pusla kovilla, painunut ihan lyttyyn ja nyrjähtänyt. Pultti menossa poikki.



Vasen taas melkein venynyt vulkanoinneistaan irti :idiot2: Pistin uudet kumit, ja tuohon oikeaan pari klemmaria, ajatuksena vähän rauhoittaa tuota lyttääntymistä.



Kolkutus silti tuntuu vaan pahenevan kokoajan. Pakko ottaa työn alle. Se konehuoneen tuki kampeaa nyt väännättäessä ihan vinoon tuota koko konepakettia... Jokatapauksessa, auto toimii nyt sen verta hyvin että kentälle mennään, venäläistä rulettiahan tämä on, mutta tää on nyt tätä motorsporttia vissiin ???



Synkkamittarin iskin kiinni siihen läppien ja luistin välisiin nippoihin, ja vot, liike on hyvin rauhallista mutta määrätietoista ja selkeää. Oli vallan nautinnollista säätää synkkaa kun mittari reagoi ihan pienimpäänkiin ruuvin kiertoon välittömästi ::) Tuli kyllä ihan pirun tarkka, ja nyt voi ajaa nelosellakin 1600rpm kierroksilla ilman epämukavaa nylkytystä.

Kertokaapas tuollaisten "kaksiosaisten" kardaanien tarinaa vähän, eläessäni en ole tuollaisia vielä nähnyt tai kuullut olemassakaan olevan :o

« Viimeksi muokattu: 26.08.2016, 22:06:30 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #604 : 27.08.2016, 22:48:12 »
Joo ei mennyt ajot taas ihan toivotulla tavalla :facepalm:

Siellähän se taas hajosi. Lähdössä päätti lämmöt napsahtaa pilviin, ja veto kadoksissa ihan kokonaan. Olin jo pysäyttämässä koko auton, mutta sain narrattua kierroksia että pääsin ajamaan kuitenkin läpi. Ekat ~70m meni ihan pieleen, mutta kerkesi se piru silti nappaamaan 182kmh (181,9) loppunopeutta :o Hitto kun olisi ollut vetoja lähdössä.

Vp tai laturi sorvasti varmaan laakerit paskaksi, ja ilmeisesti termari päätti juuri starttipaikalla sitten hajota. Ajoin sitten myöhemmin koneen jäähdyttyä kunnolla auton takasin huoltopaikalle, matkaa pari kilometriä, ja sillä matkalla oli pakko pysähtyä kone seis, kun lämmöt kiipesi pilviin. Kun pääsin perille lopulta niin huomasin että vaikka kone on 110'c niin syyläri oli jääkylmä :idiot2:

Remonttia taas luvassa.. Että näin tällä kertaa. Viimeeksi sentään kärähti pelkkä tulppa :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #605 : 29.08.2016, 23:22:36 »
Tänään jaksoin mennä autoa tutkimaan. Melkein sitä mukaan kun kerkesi purkamaan, löytyi vikaa. Ekana laskin vesiä ulos ja tarkistamaan termaria, niin se näytti tältä :buck2:



Ihan öljyssä, tms paskassa. Putsailin sen ja pistin kattilaan kiehumaan, niin kyllä se kuitenkin 82'c:ssa aukesi niinkuin kuuluukin :idiot2:

Otin yläletkun irti syyläristä niin sieltä sitten löytyi tällainen vika heti seuraavaksi.



Poikki, ja varmaan vetöö ilmaa kiertoon joka taas nostattaa lämpöjä. Otin syylärin pois ja vilkasin vesipumppua ja laturia. Vp vaikutti olevan ok ainakin ulkoisesti, Pyöritin myös porakoneen avulla sitä, niin oli ihan hiljainenkin. Sitten laturi irti, vilkasin, niin sieltä taas löytyi vikaa,.



Paskiainen oli haljennut, tuo halkeama varmaan selittänee ne kaikki sirinät ja surinat mitä koneesta on kuulunut, otti nimittäin kiinni. Koitin avata, mutta se pisti kampoihin, sain kuitenkin pienellä suostuttelulla auki  V:>



Välähti että onhan minulla se ysin laturi jossain, ja löysinkin sen sitten kun mylläsin koko torpan sekaisin. Sille vaan alakiinnikettä sitten vääntämään. Jotain tämäntapaista kehittelin.



Kuvassa näkyy edellinen alakiinnike, joka kyllä oli ihan säälittävän alimitoitettu, sieltä varmaan alkanut ongelmat, laippa niin ohut että laturi täristänyt kokoajan :idiot2:



Uusi laippa on 5 vai 6mm, en muista. Vanha oli 3mm. Muutenkin nyt tuo laturin pultinreikä on melkein koko laturin levyinen, kun aiempi oli sellainen kapea pätkä vaan. Siihen päääsi kohdistumaan hirveä vipuvoima. Nyt pitäisi kyllä laturikin kestää kyydissä jatkossa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2016, 23:26:44 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #606 : 30.08.2016, 22:34:10 »
Korvakeremontti jatkui. Leikkeilin irti niin pääsi sovittamaan.



Hyvä oli mutta hihnalinja ei kyllä osunut yhtään. Siinä kun on kolme suuntaa huomioitavana, eikä pysty autossa ollessa hitsaamaan, niin vähän arpapeliä oli tuo paikan löytyminen. No kolmas kerta näytti tältä.





Sauma ympäri ja 3 tulppaa, ei pitäisi enää aiheutta kyllä minkäänlaisia tärinöitä kiinnityksen takia ainakaan :idiot2:



Semmonen versio tällä kertaa tuli.







Siinä silmään kiinnittyi tuo paisuntasäiliö kun laturia näpräsin. Ajattelin että kun se on niin järjettömän likainen, etenkin sisältä, niin kävin putsaamaan. Sitten sytytti, kun se oli semmoista öljyistä/ruosteista puurokiisseliä seiniltään täynnä, että tuo termarin öljyisyys ja syylärin yläreunan öljyisyys on varmasti tullut sieltä huohotuspöntöstä. Se nimittäin jäi putsaamatta keväällä, ja oli aivan täynnä sitä puuroa :buck2: Ehkä tässä nyt selvittiin säikähdyksellä sittenkin. Nyt kuitenkin paisari on puhdas, ja viimeisen päälle.





Käytin myös vesipumpun irti, se näytti olevan ihan ehjä onneksi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #607 : 31.08.2016, 21:41:32 »
Tänään sain tuon laturiasian kuntoon, nyt se kestää kiinni kuin hitsattu ja tuntuisi toimivankin ihan ok. Mittari näyttää aika tarkalleen 14V kuten pitääkin.

Sitten kävin tuon lämpöongelman kimppuun kun ei vaan vikaa löydy sitten millään. Pistin kasaan veden kanssa, ei sitä öljytöhnää enää tullut lisää mistään toistaiseksi ainakaan. Lämmöt vaan ei kestä, paisari tyhjeni ja täyttyi kilpaa, sitten sylki ihan kaikki pihalle ja lämmöt 110  :idiot2: Teki taas sen että ei kiertänyt enää ollenkaan, ja sekosi koko kone. Varmuuden vuoksi mittasin vielä puristuspaineet, olivat ennallaan, 12, 13, 12 ja 12 bar.

Epäilyt kohdistui edelleen vaan termariin, vaikka se keitettiin parikin kertaa, ja todettiin toimivaksi, silti otin sen vielä hitoille ja revin sen auki. No pelkästään jousi oli tuonnäköinen:



Tuo siis oli paikallaan ollessaankin tuollainen, kampesi termaria miten sattuu, kai se sitten jumiutti koko rimpulan, tai tiedä mitä muutakin vikaa siinä ollut vaikka ihan ehjän näköinenkin oli muuten. Nyt pistin kasaan ilman termaria, tulppasin sen ohituskanavan. Toistaiseksi näytti että lämmöt pysyy tiukasti n.87'c. Huomenna testaillaan lisää, koitetaan voiko sillä jo ajaakin vaihteeksi. Ja etsimään termaria mikä kestää pitempään kuin 3kk :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #608 : 31.08.2016, 23:34:05 »
On se jännä juttu että mulla ei ole ikinä ollut B20:sen kanssa lämpöongelmia.
Tärkeätä varmaan että syyläri ehjä ja jäähdytysjärjestelmä pitää paineet.
Kaikenlaisia termareita ollut, jotenkin tietty uskon että joku wagner tjsp. toimii paremmin.
Vanhoissa syyläreissä voi olla virtaukset heikot, jotka heikentää jäähdytystehoa.

Joo, kaiken tämän olet varmaan ennenkin kuullut...

Manaajan paikka todennäköisesti.
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #609 : 31.08.2016, 23:50:42 »
Joo en tajua kyllä. Miksi minulle kerääntyy kaikki ongelmat kokoajan.. Olen magneetti kai :idiot2:

Kyllä lämppärikenno ja syyläri ovat nyt ehjät, siitä olen varma. Kummatkin vaihtui kesän aikana. Termareita en enää huoli kuin wahlerin tekeleitä. Tämä kyseinen oli joku calor -jotain. Calostart tai calorstat tms  :idiot2: France. Luin tuosta termarista että tekee sitä että veden virtaus vetää sen kiinni vaikka olisi tulikuuma kone... Ja muutenkin aukeaa ihan liian hitaasti. Testattu ja verrattu.

Mutta ei siinä, minullahan hajoaa kaikki paikat mitkä en ole edes ikinä ennen kuullut kenelläkään hajonneen, minkä en edes tiennyt voivan hajota.. Toisilla on onnea ja toisilla on epäonnea ::) Sentään laturi ja startti-remontit onnistui ihan nappiin :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #610 : 01.09.2016, 00:04:57 »
Termari on tärkeä elementti tuossa, tsemppiä!
Hyvin kyllä olet saanut hommaa eteenpäin.
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #611 : 01.09.2016, 00:14:12 »
Harmittaa niin pirusti että taas ongelmat ilmaantui juuri tuolla lentokentällä ja sen takia ajo meni pilalle.. Tarkistin videolta niin ekat 100m meni ihan persiilleen. Loppupätkälle sain vetoa edes vähän päälle, mutta varmaan vaan 2/3 tehoista oli silloinkin mukana. Silti ihan ok loppunopeus tuolle tuo 181.9kmh kaikki viat huomioonottaen :D

Samalla kun puristukset varmistin, niin kiinnitin huomiota tulppien väriin. Varmasti ensimmäistä kertaa koskaan tämän romuläjän kanssa ne oli juuri ihanneväreissä. Eli seokset on kohdallaan  8) Ottaen huomioon kaasarit, ja niiden kunto, se jo on täysi lottovoitto ::)

Kyllä tästä vielä auto leivotaan, otti se mitä tahansa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #612 : 01.09.2016, 22:37:19 »
Tommonen patentti on nuo minun läpipultattavat koneen korvakkeet.



Tuolla mutterinkin alla pohjalla on 8mm kumilevy.



Nappasin kardaanin takapätkän pois, tutkintaan nyt se järjetön tärinä. Ja toinen vaihtokappale jonka sain kokeeksi. Eroja on heti havaittavissa, tuo booriosan pituus oli vanhassa kepissä paljon pitempi.



Toinen tikku paikalleen, ja ainakin alustavat kokeilut käsin nylkyttämällä viittasi että se luiston välys on hävinnyt ???



No koeajon paikka sitten, ja totta :o Joka ikinen tärinä oli kadonnut :idiot2: En voi tajuta asiaa, mutta ai että tuli melkoisen voittajafiilis ja onnistunut olo :smitten: Auto kulki maantiellä kuin tuuli, ei pienintäkään jyrinää/tärinää. Ennen se täristys alkoi 60 ja jatkui loputtomiin. Samoin kun pulttasin koneen kiinni kunnolla, niin loppui siihen paikkaan se etukardaanin hakkaaminen koriin. Auto tuntuu enemmin joltain DTM-autolta kuin vanhalta omalta romukasalta nyt 8) Kulkee kyll aivan luvattoman nätisti, ja konekin on tehoissaan. Tosin koeajolenkki päättyi taas vesien kiehumiseen ja uloshan ne taas tuli kaikki tosin flekti unohtui kytkeä pyörimään. Nyt siis puhtaat vedet sisällä ja termari pois (ohitusputki tukittu). Voi olla että syyläri on pilalla  :(

Perä ylös ja keppi irti. Kevyt siistiminen nyt kun toiminta on varmistettu.



Punaista tietenkin ;) Toisille tärinätön auto on arkipäiväinen huomaamaton juttu, mutta kyllä vaan minulle tämä kokemus oli ehkä mahtavin ikinä kun huomasi että auto menee kuin leijumalla 8) :D Huomenna voimalinja pakettiin ja vielä konetta ihmettelemään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #613 : 02.09.2016, 08:59:12 »
Hieno homma, että sait ton tärinän vex. Toi keittäminen viittais kyllä tukkoiseen syyläriin, kun ei neste kierrä kunnolla, niin ei sitten jäähdytä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #614 : 02.09.2016, 09:26:25 »
Hieno tuo integroitu putkenkannatintukilaakeri yhdistelmä!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Elekma