Hei,
Laitan tämän myös uutena aiheena kun tästä aiheesta on jo aikaa ja ongelman ratkaisua ei esiintynyt aikaisemmassa jutussa. Olen kiitollinen kaikista tiedoista ja arvauksista asiasta ja asian vierestä
Minulla on ongelma VolvoPenta AQ145, moottori tuli minulle ylimääräisenä veneen mukana , eli kun systytysennakko on 30 astetta niin käy tyhjäkäyntiä ja vielä 25 asteella hyvin vaivalloisesti, keskipakosäädin toimii ja kierroksilla sytytysennakko on jossain asteikon ulkopuolella arvio noin 60 astetta, katsottu strobolla.
Merkit jakohihnalla on kohdallaan ja tulpat on mustat, tosin käyttöä on ollut vain noin tunnin verran remontin (poraus millin ylikokoon) jälkeen. Puristuspaineet on 11.5 joka sylinterillä ja tulpanjohtoja kun irroittelee tyhjäkaynnillä, niin kaikilla on sama vaikutus. Venttiilin välykset on tarkastettu ja säädetty, tosin pienivät 0,3:iin koneen kasauksessa.
Toisena ongelmana on kohokammioiden tyhjentyminen sammutuksen jälkeen imusarjaan ja siitä aiheutuva huono käynnistyvyys. Imusarja kun kuivaa, niin lähtee hyvin käyntiin ja reagoi kaasuttimien (solex 44 PA1 2kpl) säätöön. Toinen kaasuttimen kansi on hieman kiero ilmeisesti kiristetty joskus liikaa, mutta se on kompensoitu 1mm kumitiivisteellä.
Vain pari pientä ongelmaa, johon oma kyky ei riitä.