En ole niin tarkkaan seurannut Volvon viimeaikaisia strategisia linjauksia, eikä niistä kerrota edes sillä avoimuudella, millä esimerkiksi hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta raportoidaan.
Turvallisuus lienee edelleen se brändin kantava ajatus ja "rimpulat" tuotetaan ne paremmin hallitsevien joint venture -yritysten toimesta. Päämarkkina-alueilla suuri on kaunista, mikä sotii sähköistä liikennettä vastaan.
Kehityksestä huolimatta fysiikan lait pysyvät ennallaan, eikä pikkuautoon saada saada riittävää elintilaa Volvon tavoitteiden edellyttämällä tavalla. Varustelu myös maksaa, ja nykyisen politiikan mukaan merkittävä osa turvallisuuteen vaikuttavista järjestelmistä sisältyy vakiovarusteisiin. Lähitulevaisuuden lidarit eivät ainakaan laske tuotantokustannuksia.
Välillä usko Volvoon on horjunut, mutta koska pääosa kilometreistä tulee maan pahimmilla hirvi- ja kaurisalueilla, kalusto on pysynyt ruotsalaisena. Jos hirvi sattuu kohdalle, istun mieluummin Volvossa tai Saabissa, kuin missä tahansa muussa Euro NCAP -testivoittajassa. Veikkaan, että Tiger Woods olisi ehjä, jos olisi korealaisen sijaan ajanut "ruotsalaisella".