Elekma  Autoracing

S60, V70 vm.00-07, S80 <-06 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2113 Vastauksia
  • 698455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Luin topicin läpi mutta jäi askarruttamaan mieltä tämä oman kotteroni ärsyttävän pintakova alusta.
Edellinen omistaja oli vaihtanut alle uudet Sachsin Advantage-iskarit eteen ja taakse mutta jouset lienevät alkuperäiset koska perä hieman jo roikkuu(346tkm).
Ongelma on vaan se, että tuo alusta on julmetun pintakova, kaikki mahdolliset töyssyt ja asfaltinreunat tulevat oikein tärähtäen läpi ja tuntuu kuin autossa ei välillä olisi jousitusta ollenkaan. Duuniajoa tulee kolmisensataa kilsaa päivässä joten tämä alkaa tosissaan ärsyttää...
Isommat heitot moottoritellä menevät toisaalta ihan nätisti. Melko uraherkkäkin tämä on vaikka kulmat on säädetty ja alustan nivelet/puslat on vaihdettu.

Onko raadilla ehdotuksia miten tuosta saisi mukavamman? Iskarimerkkiä vaihtamalla? Uudet jouset hankkimalla? Miten?
Madallus ei ole mielessä vaan mukavuus.
V70 III ´13 CNG

Poissa Lapatossu^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Oma S60 T5 (158tkm) oli myös yllättävän pintakova vakiojousilla. Eibachin -30mm jousilla parani -> pintakovuus väheni selkeästi ja tukevuus kurveissa kasvoi selkeästi. Jos vielä raaskisi ostaa madalluksen kanssa tarkoitetut iskarit (nykyisistä ei tietoa) esim. konin sportit, niin tulisi varmasti vielä parempi.

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Tuossa oli pari sivua sitten jälleen juttua tuosta pintakovuudesta.
Alustan geometria on vaan sellainen, että käytännössä riippumatta alustasta se on hieman pintakova.
Mulla on ollut jos jonkinlaista kokonaisuutta 70:ssä ja aina se on noissa asfaltin saumoissa ym. Tuntunut ikävältä.
Ne konin sportit ei tosiaan tee autuaaksi. On aika jäykät pehmeimmälläkin asetuksella.
volvo V70 2001

Poissa OceanBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Autossa on KW 2 alusta ja kysymys kuuluu että miten tapahtuu jäykkyyden säätö? Käännänkö kuusiokoloruuvia myötäpäivään (ylöspäin) vai vastapäivään (alaspäin) ?  Eli kumpaan suuntaan alusta menee jäykemmäksi?
« Viimeksi muokattu: 31.08.2012, 10:49:27 kirjoittanut OceanBoy »

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Autossa on KW 2 alusta ja kysymys kuuluu että miten tapahtuu jäykkyyden säätö? Käännänkö kuusiokoloruuvia myötäpäivään (ylöspäin) vai vastapäivään (alaspäin) ?

Juuri noin. Kuusiokoloa kääntämällä, toiseen suuntaa jäykkenee ja toiseen pehmenee.  ;)

Myötäpäivään (+) eli jäykistää ja Vastapäivään (-) pehmeäksi, kuusiokolon tai tolpan jäykkyydensäätöpään ollessa ylöspäin esim. etutolppa.

Tolppien kuusiokolo tai tolpan jäykkyydensäätöpää, voi olla myös alaspäin joissakin malleissa (kohti maata) joten ^^ ohje toisin päin.
Fiesta -no- boost

Poissa OceanBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Jees kiitos tästä. Renkaiden ollessa 235/30/20 en kyllä huomaa mitään huomattavaa eroa. Samanlainen kivireki molemmilla säädöillä...  :'(

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Jees kiitos tästä. Renkaiden ollessa 235/30/20 en kyllä huomaa mitään huomattavaa eroa. Samanlainen kivireki molemmilla säädöillä...  :'(

Niimpä...
Mukavuudesta joutuu hieman kärsimään, kun on säädettävä alusta ja reilun kokoiset vanteet.  :)
volvo V70 2001

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1400455

Edelleen löytyis uudet V70 madallusjouset avaamattomassa paketissaan. Auto mennyt ja nämä vie turhaa tilaa.

*Ja nämä myyty*  8)
« Viimeksi muokattu: 04.09.2012, 16:27:09 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa reliance

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
nyt o volvo saanu katastusmiehelt siunauksen alustasarjaan  P>

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
eikös jollain täällä ollut kuvia kun on kw:lla laitettu ihan tonttiin kärry? tarkoitus  olisi oma laittaa(v70 awd) mutta ei ole yhtään esimerkkiä löytynyt, siis saako tuossa autossa stancen kohdalleen? auto olisi saatava todella matalaksi ja tästä syystä kiinnostaa myös että minkä kokoset vanteet kokoonpanoon olisi parhaat ? 19? 18?

Kiitos jo etukäteen tiedoista!
volvoja - onhan noita.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Tuossa oli pari sivua sitten jälleen juttua tuosta pintakovuudesta.
Alustan geometria on vaan sellainen, että käytännössä riippumatta alustasta se on hieman pintakova.
Mulla on ollut jos jonkinlaista kokonaisuutta 70:ssä ja aina se on noissa asfaltin saumoissa ym. Tuntunut ikävältä.
Ne konin sportit ei tosiaan tee autuaaksi. On aika jäykät pehmeimmälläkin asetuksella.

FSD:eet tekee autuaaksi.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Luin topicin läpi mutta jäi askarruttamaan mieltä tämä oman kotteroni ärsyttävän pintakova alusta.
Edellinen omistaja oli vaihtanut alle uudet Sachsin Advantage-iskarit eteen ja taakse mutta jouset lienevät alkuperäiset koska perä hieman jo roikkuu(346tkm).
Ongelma on vaan se, että tuo alusta on julmetun pintakova, kaikki mahdolliset töyssyt ja asfaltinreunat tulevat oikein tärähtäen läpi ja tuntuu kuin autossa ei välillä olisi jousitusta ollenkaan. Duuniajoa tulee kolmisensataa kilsaa päivässä joten tämä alkaa tosissaan ärsyttää...
Isommat heitot moottoritellä menevät toisaalta ihan nätisti. Melko uraherkkäkin tämä on vaikka kulmat on säädetty ja alustan nivelet/puslat on vaihdettu.

Onko raadilla ehdotuksia miten tuosta saisi mukavamman? Iskarimerkkiä vaihtamalla? Uudet jouset hankkimalla? Miten?
Madallus ei ole mielessä vaan mukavuus.


Itsellä laitatin ex-Volvoon (V70 -07 2,4d Classic aut) Koni FSD iskarisarjan alle ja alustasta tuli  todella hyvä alkuperäisillä jousilla.Ei pintakova , mutta jämäkkä ajettava ja kaarrekäytös kohdallaan.
Jos takajouset ovat kuoleentuneet , niin kannattaa vaihtaa/vaihdattaa ne uusiin vakiojousiin. Koni FSD:t suositellaan asennettavaksi alkuperäiskorkeuksisten jousien kanssa.

Tykästyin Koni FSD:hen niin , että vaihdatin nykyiseenkin kulkineeseen (V70 -09 D5)  Koni FSD iskarisarjan alle.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia ehdotuksista.
Ostin itseasiassa FK:n madallusjouset joita tuossa muutamaa viestiä ylempänä kaupattiin ja noille nyt olisi tarkoitus löytää sopivat iskarit sillä jotenkin auto ilmeisesti aavisti että alustamuutoksia olisi tuloillaan kun kuskinpuolen etupumpusta päättivät tulla mehut pihalle...
Nuo FSD:t ovat julmetun kalliita mikäli oikein googlettelin. Tosin saattavat kyllä olla juurikin sitä mitä on haussa.
V70 III ´13 CNG

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Kiitoksia ehdotuksista.
Ostin itseasiassa FK:n madallusjouset joita tuossa muutamaa viestiä ylempänä kaupattiin ja noille nyt olisi tarkoitus löytää sopivat iskarit sillä jotenkin auto ilmeisesti aavisti että alustamuutoksia olisi tuloillaan kun kuskinpuolen etupumpusta päättivät tulla mehut pihalle...
Nuo FSD:t ovat julmetun kalliita mikäli oikein googlettelin. Tosin saattavat kyllä olla juurikin sitä mitä on haussa.

Yes, onhan Koni FSD:llä hintaa (V70 kakkoskoppa jotain 720 eur/sarja ja V70 kolmoskoppa jotain 890 eur/sarja) ,
mutta ovat mielestäni hintansa väärti.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Tarvikeiskarit vaan, tai sitten vaihtoehtoisesti FK:n iskarit 95e/kpl eteen ja 65e/kpl taakse. Lyhyemmät ja jäykemmät. FSD:n hinnalla saa täysin säädettäviäkin alustoja, joten itellä ei tulis laitettua. Enkä tarkoita että eivät olis hyvät.

 

Ateho  Elekma