Futurez  Kulkukoira

V70 D5 AWD -05 "BananaRanch Edition" (+S60 2.4T -01 huoltojuttuja...)

  • 260 Vastauksia
  • 83057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Viime viikonloppuna oli vaimon S60:n vuoro saada hieman huolenpitoa osakseen.

Katsastaja esitti näkemyksen, että vasen takajarruletku on murtunut ja tuohon näkemykseen oli helppo yhtyä. Katsastajan kanssa myös katseltiin, että pakoputken ns. keskikiinnitys osoittaa jo alkavia korroosion merkkejä.

Noh, jarruletkun ostin ja ei kun vaihtamaan. Riittävästi lämpöä antaen irtosi yllättävänkin helposti letku molemmista päistä. Se tukirauta missä letkun ja putken liitos on sekä myös ABS-anturin johto kannatti irrottaa jotta pääsi vähän mukavammin liitokseen käsiksi. Ja sai sen ABS:n johdon kauaksi kaasuliekistä. :D

Siinä samalla kuitenkin tutkin hieman tarkemmin sitä pakoputken kannatinta. Ja ihan viittä vaille katkennut se oli sieltä pakoputken yläpuolelta, vaikkei se siltä alhaalta katseltuna näyttänytkään. Ja kun huomasin, että myös takimmainen kannatin (takapöntön jälkeen siis) oli valmista tavaraa, niin ei muuta kuin uudet kannattimet (tai siis korjaussarjat) ja kumit motonetista.



Konetilasta kuuluva kierrosten mukaan muuttuva ääni on edelleen mysteeri. Ääni on hieman laakerin ulinan tapainen ja lakkaa kuulumasta kun apulaitehihnan ottaa irti. Luultavasti kyse on ohjaustehostimen pumpusta, vaikkei ohjaus vielä takeltele tai muuten oireile. Laturi on alle vuoden vanha, joten en oikein siihen usko. Apulaitehihnan kiristimenkin jo vaihdoin uuteen. Tietysti ilmastoinnin kompuran vapaakytkin voisi olla syyllinen myös.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Sain nollattua koodin onnistuneesti. Tosin vika palasi pian takaisin. Diagnosoin vielä jopatsun kanssa asiaa pihassa siten, että painoin sormin liitintä pohjaan ja jopatsu käänsi virrat päälle ja käynnisti auton. Ajotietokoneessa ei näkynyt ylimääräisiä herjoja ajonvakaudesta tai jarruassistentista. Kun päästin liittimen irti ja vähän nyppäsin sitä ulospäin, ajotietokoneeseen ilmestyi samantien em. tekstit.

Eli tuosta liittimestä se on kiinni. Nyt pitää vaan keksiä että miten tuon korjaisi.

  • Ostan purkuautosta liittimen jossa pätkät johtoa. Sitten vaan kolvin, tinan ja kutistesukkien avulla vaihdetaan liitin auton johtoihin
  • Vakautan liittimen paikalleen esim. pikaliiman tai vastaavan avulla
  • Joku muu, mikä?

Alkoi olla aika palata tähän asiaan, sillä katsastusaika lähenee. DSTC herjat ajotietokoneessa vaikuttanee katsastukseen negatiivisella tavalla. Ja talven liukkaissa on ehditty ajoharjoittelemaan oikein mukavasti. :D

Käyttöautolta kysely ei tuottanut aikanaan vastausta liittimeen, koko johtosarjaa tarjosivat. Mutta onneksi asiantuntemusta löytyi foorumin yhteistyökumppanin suunnasta. Oikea liitin löytyi ja sain mukaan vielä yhden johtosarjasta pätkäistyn hieman erilaisen harjoituskappaleen. Kiitokset jälleen kerran hyvästä palvelusta Carcom!



Vaimon työkalupakilla kävin tässä yhteydessä lainaamassa vähän nuppineulaa paksumman ja tukevamman neulan, jolla tuon liittimen vaihto kävi yllättävän näppärästi.

Ja nyt taas toimii DSTC ilman herjoja ajotietokoneessa. Hiekkakentällä kävin kokeilemassa että toimii ihan oikeasti.

Talven jääratapäiviä ja muita liukkaan kelin riemuja ajatellen ei välttämättä siis tarvi YAW anturin puukotusta, saman efektin saa aikaiseksi siis myös tämän DSTC liittimen irroituksella jarrutehostimella. Jos jaksaisi niin voisi kokeilla että riittäisikö vain yhden johdon noista viidestä irroittaminen, jolloin saisi tehtyä näppärän kytkimen DSTC off. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Lassi

  • Vieras
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44983.msg795651#msg795651

Ite tuli tehtyä aikoinaan tällä tavalla dstc off nappi. Helppo ja nopea tehdä ja toimikin loistavasti.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44983.msg795651#msg795651

Ite tuli tehtyä aikoinaan tällä tavalla dstc off nappi. Helppo ja nopea tehdä ja toimikin loistavasti.

Jep, tuo on tiedossa. :) Mutta oikeastaan vaan pohdin tässä mahdollisuutta toiseen tapaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Alkoi olla aika palata tähän asiaan, sillä katsastusaika lähenee. DSTC herjat ajotietokoneessa vaikuttanee katsastukseen negatiivisella tavalla. Ja talven liukkaissa on ehditty ajoharjoittelemaan oikein mukavasti. :D

Käyttöautolta kysely ei tuottanut aikanaan vastausta liittimeen, koko johtosarjaa tarjosivat. Mutta onneksi asiantuntemusta löytyi foorumin yhteistyökumppanin suunnasta. Oikea liitin löytyi ja sain mukaan vielä yhden johtosarjasta pätkäistyn hieman erilaisen harjoituskappaleen. Kiitokset jälleen kerran hyvästä palvelusta Carcom!

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vaimon työkalupakilla kävin tässä yhteydessä lainaamassa vähän nuppineulaa paksumman ja tukevamman neulan, jolla tuon liittimen vaihto kävi yllättävän näppärästi.

Ja nyt taas toimii DSTC ilman herjoja ajotietokoneessa. Hiekkakentällä kävin kokeilemassa että toimii ihan oikeasti.

Talven jääratapäiviä ja muita liukkaan kelin riemuja ajatellen ei välttämättä siis tarvi YAW anturin puukotusta, saman efektin saa aikaiseksi siis myös tämän DSTC liittimen irroituksella jarrutehostimella. Jos jaksaisi niin voisi kokeilla että riittäisikö vain yhden johdon noista viidestä irroittaminen, jolloin saisi tehtyä näppärän kytkimen DSTC off. :)


Olikos niin, että tämä meidän välinen keskustelu kyseisestä liittimestä sai alkunsa viisasten juomia myyvässä kaupassa. 

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!

Olikos niin, että tämä meidän välinen keskustelu kyseisestä liittimestä sai alkunsa viisasten juomia myyvässä kaupassa.

Tarkalleen ottaen kyseisen kaupan oven edessä! Todellakin on viisasten juoma, kun tähänkin asiaan saatiin erittäin viisas ratkaisu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Konetilasta kuuluva kierrosten mukaan muuttuva ääni on edelleen mysteeri. Ääni on hieman laakerin ulinan tapainen ja lakkaa kuulumasta kun apulaitehihnan ottaa irti. Luultavasti kyse on ohjaustehostimen pumpusta, vaikkei ohjaus vielä takeltele tai muuten oireile. Laturi on alle vuoden vanha, joten en oikein siihen usko. Apulaitehihnan kiristimenkin jo vaihdoin uuteen. Tietysti ilmastoinnin kompuran vapaakytkin voisi olla syyllinen myös.

Sieltähän se S60:n konetilan ulinan syy lopulta löytyi. Siis tuon hihnapyörän laakeri.

Minullahan oli V70 mk1 purkuvolvosta peräisin oleva ilmastoinnin kompura, jonka katsoin olevan samaaa merkkiä (texel?) kuin S60 kompura ja mittailut näytti siltä, että hihnapyörä on saman kokoinen. Ajattelinpa että otetaan irti ja vaihdetaan koko pyörä, ei tarvi laakeria vaihdella prässin kanssa.

No juu. Oli melkein saman kokoinen, muttei ihan. Ei mahtuneet ristiin hihnapyörät, joten ei muuta kuin kipaisu appiukon tallille ja prässäiltiin laakerit irti ja ehjä takaisin toiseen pyörään. Fiksu olis tietenkin ottanut aikalisän ja hakenut ihan uuden laakerin kaupasta, mutta oli tarve saada auto kasaan. Kaipa tuo tuolla nyt ainakin vuoden taas menee...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Olihan pieni jumppa tässä V70:n kanssa... :D

Elokuun alkupäivinä selvisi, että oikea takapyörän laakeri on tiensä päässä. Ääni ja muu oirehdinta oli aika selvää. Noh, ei muuta kuin Motonetista uusi SKF:n laakeri/napapaketti, oli vielä aika edullinen, 109€. (Ns. tarvikelaatuinen oli kympin kalliimpi! :D )



Takanapa on näissä AWD-malleissa miltei identtinen etunavan kanssa. Ja ajattelin että tuo nyt on pikkujuttu vaihtaa, onhan noita eteen tullut vaihdeltua vastaavia useampikin, eikä niissä juurikaan ole ongelmia ollut.

Tai niinhän sitä luuli. :D

Ensin katkeaa vetarin pultti irti ottaessa. Noh, sen nyt saa sieltä vaikkapa porattua pois, ei ole kuin pikkumurhe. Mutta sitten kun irroitan vetaria navasta, ei mitään. Ei inahdustakaan. Lämpöä, lekaa ja paineilmavasaraa kokeilin. Ei irtoa niin ei irtoa. Totean että mun työkalut loppuu kesken, sukulaismiehen korjaamolta sain aikaa järjestymään että josko isommilla työkaluilla irtoaisi.



Ei irtoa.

Tässä vaiheessa alkoi jo hieman painaa päälle kiire kesämiitin suhteen, joten V70 jäi sivuun. Tilasin kuitenkin purkuosana koko takavetarin kun vähän reilulla satasella sai. Ajatuksena siis vaihtaa perältä asti koko lysti kun kerran vetari ja napa ei toisistaan irtoa.

Muutaman vaiheen jälkeen päädyin ratkaisuun, että pistetään pukkien päälle tuohon omaan autokatokseen ja lähdetään tekemään itse. Eihän se nyt niin vaikeaa voi olla ottaa vetaria pois, justiinsa irroittelin tuosta samasta autosta etuvetarin kun vaihdoin ulommaisen vetonivelen.

Paitsi että edessä on tilaa, takana ei. :D Joutuu vähän verran purkamaan että saa kaiken pois. Tämän verran kun irroitteli, sai vetarin ja navan taiteiltua ulos.




Tuotahan ei varsinaisesti ole ajateltu ns. paikallaan vaihdettavaksi vaan koko perä vetareineen pitäisi pudottaa alas ja vaihtaa vetari pöydällä. On meinaan kohtuullisen ahdas rako missä tuo vetari kulkee:



Mutta kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata, onni onnettomuudessa että lähdin vetaria vaihtamaan. Samalla tuli huomattua, että peräöljyistä oli tuolta puolen tullut iso osa pihalle, stefa siis vaihtokunnossa. Tuossa stefakin on jo poissa. Ei muuta kuin Volvolta uusi, vähän reilu parikymppiä maksoi:



Asentamiseen tarvittiin Volvon erikostyökalua, mutta koska sellaista ei ollut käsillä ja muutenkin kyse oli lähinnä sen naputtelusta paikalleen, tein sellaisen:



Vanha 54mm rasiapora/reikäsaha ja siitä hampaat veks, tuli just sopivan kokoinen. Ja sinne se upposi:



Sitten olikin edessä vain kasailua:



Öljyt tietysti vaihdoin perään samalla, puolethan sieltä olikin jo tullut pihalle itsestään.

Nelisen viikkoa koko projektissa lopulta vierähti. :D Mutta tulihan taas opiskeltua.

Yhteistyökumppani (Miksu) Carcomilta ehti jo vihjaista, että hänellä olisi kyllä ollut työkalu jolla tuo napa olisi irronnut. Lupasi yrittää vielä, joten taidan kiikuttaa tämän Miksulle kokeiltavaksi:



Eilen koeajolla huomasin, että kovemmassa kiihdytyksessä pakoputki resonoi / rämisi, sitähän jouduin kiinnityksiltä tiputtamaan että sai sen perämurikan alla olevan suoja/tukimuovin irti. Tänään aamulla töihin ajaessa en ääntä enää kuullut, mutta pitää nyt seurata ja mahdollisesti vähän katsoa että tuliko tuo putki takaisin oikealle sijalleen vai ei.

Nuo kuvat (ja pari muutakin) löytyvät myös tästä: https://imgur.com/a/abpxkyd
« Viimeksi muokattu: 02.09.2019, 15:45:24 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13475
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Arvaa kun ei oliskaan mahtunut vetari tulemaan pois tuosta laakerin aukosta ;D
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Arvaa kun ei oliskaan mahtunut vetari tulemaan pois tuosta laakerin aukosta ;D

Pohdin tätäkin mahdollisuutta, mutta mittailut kuitenkin näyttivät että kyllä se sieltä tulee.

Rälläkkä oli yksi vaihtoehto.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Täytyy sanoa että itsellä ei kyllä persus kestä awd:tä tämän verran ajettuna tämänkään takia, pakko odotella noita sähköisiä nelivetoja onko ne ostamisen arvoisia 10v vanhoina.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Täytyy sanoa että itsellä ei kyllä persus kestä awd:tä tämän verran ajettuna tämänkään takia, pakko odotella noita sähköisiä nelivetoja onko ne ostamisen arvoisia 10v vanhoina.

Ei tuossa persaus kovin lujille joutunut, suht vähän rahaa lopulta upposi

Mutta sen sijaan lujille joutuivat hermot sekä niska-hartiaseutu kun tuossa katoksessa sähläsi pukkien varassa. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Yhteistyökumppani (Miksu) Carcomilta ehti jo vihjaista, että hänellä olisi kyllä ollut työkalu jolla tuo napa olisi irronnut. Lupasi yrittää vielä, joten taidan kiikuttaa tämän Miksulle kokeiltavaksi:

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Jos ei Miksua onnista niin saako lähteä mukaan skabaan? :D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Jos ei Miksua onnista niin saako lähteä mukaan skabaan? :D

Toki! Mutta kisan sääntöjen mukaan nuo kaksi kappaletta olisi irroitettava toisistaan siten, että ainakin periaatteessa vetari olisi vielä asennettavissa takaisin! :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Toki! Mutta kisan sääntöjen mukaan nuo kaksi kappaletta olisi irroitettava toisistaan siten, että ainakin periaatteessa vetari olisi vielä asennettavissa takaisin! :D

Eli kun sääntöjä tulkitsee tarpeeksi väljästi niin napa saa olla sulana lattialla :))

 

KL-varaosat  Race.fi