Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 AWD -05 "BananaRanch Edition" (+S60 2.4T -01 huoltojuttuja...)

  • 260 Vastauksia
  • 82319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Mä en tähän Xenoneita vaihtanutkaan. Edelliseen tuli vaihdettua, kun rupes vilkuttaa. Sytytin oli silloin ottanut myös itseensä. Puskurin mäkin irroitin, kun kädet ei mahtunut ottaa kilkkeitä muuten irti.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Eilen tuli vaihdettua noiden uusien xenoneiden kaveriksi tällaiset:

https://www.powerbulbs.com/product/osram-cool-blue-boost-h9

Ja siis tuolta tilasinkin. Alle 30€ jäi hintaa ja postituskin oli ilmainen. Tuosta listahinnasta tosiaan vielä lähti 25% pois.

Pitkien polttimoiden vaihto onnistuu varsin helposti ilman umpioiden irroittelua, paljon paremmin tilaa kuin noiden xenonien kanssa.

Koetin ottaa kuvaakin valojen väristä ennen&jälkeen, mutta ei siitä oikein hyvää saanut, joten joudutte nyt vaan uskomaan että värisävyeroa xenoneihin ei enää ole. Ja valoteho säilyi karkeasti ottaen ennallaan. Tuo sininen pinnoite polttimoissa syö vähän valoa mutta vastaavasti +10W tuo sitä hieman lisää.

Näin edulliseksi muutokseksi varsin toimiva. Laadukkaat ledit voisi tietysti olla se toinen vaihtoehto.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Eilen tuli vaihdettua noiden uusien xenoneiden kaveriksi tällaiset:

https://www.powerbulbs.com/product/osram-cool-blue-boost-h9

Ja siis tuolta tilasinkin. Alle 30€ jäi hintaa ja postituskin oli ilmainen. Tuosta listahinnasta tosiaan vielä lähti 25% pois.

Pitkien polttimoiden vaihto onnistuu varsin helposti ilman umpioiden irroittelua, paljon paremmin tilaa kuin noiden xenonien kanssa.

Koetin ottaa kuvaakin valojen väristä ennen&jälkeen, mutta ei siitä oikein hyvää saanut, joten joudutte nyt vaan uskomaan että värisävyeroa xenoneihin ei enää ole. Ja valoteho säilyi karkeasti ottaen ennallaan. Tuo sininen pinnoite polttimoissa syö vähän valoa mutta vastaavasti +10W tuo sitä hieman lisää.

Näin edulliseksi muutokseksi varsin toimiva. Laadukkaat ledit voisi tietysti olla se toinen vaihtoehto.

Tuolla on näköjään myös noita PIAA H9 lamppuja, niitä oli jossain päin ylistetty aikamoisesti. Meinasin itse ottaa sellaiset jossain vaiheessa kokeiluun tuonne pitkiin.. Myös noita pinnoitettuja ilmeisesti löytyy, mutta taisi olla vain 4000k ja nuo ei pinnoitetut 3900k (65w).
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Kiitti vinkistä! Pistin Philips RacingVision+150% H7:t tuolta tilaukseen 8)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kiitti vinkistä! Pistin Philips RacingVision+150% H7:t tuolta tilaukseen 8)

:tykkää:

Suht. nopeasti toimittavat. 3-5 arkipäivää käytännössä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Päivitetäänpä välillä tännekin.

S60 oli aika saada taas vähän huomiota osakseen. Useamman kuukauden olen jo vitkutellut pakoputken kanssa, jostainhan se on vähän vuotanut. Pari kuukautta sitten jaksoin selvittää, että takapöntöstähän se tulee ja nyt kun alkoi olla jo pörinä sellaista että perheen muutkin jäsenet kiinnittivät asiaan huomiota, niin pitihän sille jotain tehdä.

Takapönttö oli jo mukavan rapsakka, uutta Bosalia tilalle kun sopivasti sain:



Samalla uudet kesätassut alle:



Ja toki myös öljyt & suodattimet vaihtuivat.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Mitäs uusi pönttö maksoi ja löytyikö pohjasta ruosteenalkua sen piilottamana?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Takapönttö oli jo mukavan rapsakka, uutta Bosalia tilalle kun sopivasti sain:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ihanan raakat hitsisaumat. Taitaa lähteä aika nopeasti mätänemään noista? Mää laitoin vastaavaan joskus sinkkiä päälle ennen asennusta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Mitäs uusi pönttö maksoi ja löytyikö pohjasta ruosteenalkua sen piilottamana?

Minulle pönttö maksoi vähän alle sen mikä on halvin hinta saksalaisessa verkkokaupassa. :) (Mutta siihen liittyy vähän omanlaistaan diiliä, ihan kuitenkin kuitin sain)

Nyt kun sanoit, olisi voinut tarkemmin kun katsoa, mitään ihmeellistä ei pienessä vilkaisussa näkynyt.




V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Katsastusmies oli sitä mieltä että kaikenlaista pitäisi S60 alustaan vaihtaa. Tai no, tarkemmin sanottuna molemmat takajouset poikki. Takana lisäksi päätin tehdä jarrut kokonaan uusiksi kun levyt alkoivat olemaan jo aika lailla entiset.

Takajousien vaihtohan on sinänsä helppo homma, ihan näin kotona ilman nosturiakin. Takapää pukeille, renkaat irti, jarrut irti (ei olisi ihan välttämätöntä, mutta kun jarrut meni vaihtoon niin kannatti ottaa samantien), iskari irti, tunkki alatukivarren alle, tukivarren sisempi pultti pois ja laskee tunkilla hallitusti tukivarren alas. Sitten jousi tuleekin sieltä jo melkein itsestään, vähän tarvi vielä painaa tukivartta alaspäin. Kasaamisessa pitää huomata että jousi tulee oikeaan asentoon, siinä alatukivarren kupissa on sellainen "stoppari" johon jousen päätä ei tosin pitäisi stopata vaan ohjeen mukaan jättää 15mm rako jousen pään ja stopparin väliin.

Sitten tulee se "mutta". :D Olisi kannattanut lukea ohjeita mm. täältä vähän enemmän ensin. Kun alatukivarsi on sisäpäästään irti, ei sitä pirulaista meinaa saada takaisin paikalleen siten, että pultin vielä saisi kiinni. Kun se kampeaa itseään vinoon. Vasemman puolen kanssa tappelin muutaman tunnin, toinen puoli menikin sitten hetkessä kun tein asian oikein. Eli näin:



Laitteistonosturin sijasta kaksi tunkkia hoiti saman asian ja sen pultin sai sinne kierteille. Ohjehan on peräisin Volvon oman madallussarjan asennusohjeista eli täältä: https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-137090-1/V70(00-08)/2001/all/all/default/V70%20(00-08)%202001

Juju on nimenomaan tuossa pitkittäisen tukivarren alakiinnikkeestä nostamisessa, sillähän sen saa suoraan.

En jaksanut alapalloa eteen oikealle enää tänään laittaa (mikä oli se yksi katsastajan moite), mutta jatketaan huomenna. Sitten konttorille uudestaan ja pyörien suuntaukseen.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020, 09:09:00 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Oman v70:n takajouset on kovilla mökkikuormalla, kai sinne sais uudet laittaa pikkuhiljaa kun päättäis mitkä. Hyvä kyllä tuo volvon ohje tähän ja muuta erikoistyökalua kuin jousipuristin et tainnut tarvita.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Oman v70:n takajouset on kovilla mökkikuormalla, kai sinne sais uudet laittaa pikkuhiljaa kun päättäis mitkä. Hyvä kyllä tuo volvon ohje tähän ja muuta erikoistyökalua kuin jousipuristin et tainnut tarvita.

Ei tarvi jousipuristinta lainkaan kun tekee tuolla tavalla kun selostin. Eikä siihen oikein mahtuisikaan kuin joku juuri oikeanlainen puristin, ns. tavanomaisella jousipuristimella ei mahtuisi touhuamaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Kas hyvä tietää kiitos. Alapallon omasta teetin suosiolla korjaamolla 60 eurolla lueskeltuani kauhutarinoita täältä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kas hyvä tietää kiitos. Alapallon omasta teetin suosiolla korjaamolla 60 eurolla lueskeltuani kauhutarinoita täältä.

Lisäsin tuohon aiempaan selostukseeni yhden olennaisen, mutta ilmiselvän vaiheen, joka unohtui. Iskari pitää tietenkin ottaa irti, mutta se nyt on helpoin osa koko stooria. Jos on nosturilla tai muuten riittävän ylös nostettu auton peräpää, iskari tulee nätisti alakautta pois kun ottaa yläpäästä mutterin ja alapäästä pultin auki.

Alapallon olen aiemmin tehnyt toiselle puolelle tähän. Voisihan sen teettää, mutta mitäs kivaa siinä sitten olisi? :D Ja joutuu tässä viemään molempia vielä korjaamollekin, joten tehdään nyt itse nämä mitkä pystyy.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Joo noi takaiskarit oli helppo aikoinaan 2 tunkilla taiteilla, tosin Bilstein b4 oli siitä ihmeellinen että ne iskarin yläpään muoviset kiinnipitotorxit ei kestäneet sitä kiinnipitämistä yhtään.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport