Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ruismax - 21.10.2017, 18:43:22

Otsikko: Akun lataus
Kirjoitti: ruismax - 21.10.2017, 18:43:22
Voiko nyky volvoissa akkua latailla akunkengät kiinni? mites se pikku akku joka on start/stop systeemiä varten,pitääkö sitä erikseen latailla vai latautuuko mahdollisesti käynnistys akkua ladatessa? Auto v60 T3 vm.2014 laturina benton eco 4.0 akku/ylläpitolaturi
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Wehgi - 21.10.2017, 19:24:07
Voiko nyky volvoissa akkua latailla akunkengät kiinni? mites se pikku akku joka on start/stop systeemiä varten,pitääkö sitä erikseen latailla vai latautuuko mahdollisesti käynnistys akkua ladatessa? Auto v60 T3 vm.2014 laturina benton eco 4.0 akku/ylläpitolaturi

Itse olen ylläpitolataillut peräluukun 12V pistokkeesta. Mitään ongelmaa ei ole ollut mihinkään suuntaan.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: ruismax - 21.10.2017, 20:40:00
Manuaalista löyty jotain tietoa että laturia tai apuvirtaa ei saa ikinä kytkeä akun miinus napaan vaan aina runkoon,tuosta start/stop pikku akusta ei ollut mitään mainintaa sen lataamisesta.Tuossa nykyisessä laturissa ei ole sitä tupakansytytin päätä niin lataus sen kautta ei onnistu.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 21.10.2017, 20:54:32
Akun lataaminen irrallaan sekoittaa akkuvahdin hetkellisesti. Sillä ei ole merkitystä laittaako miinusjohtimen akunkenkään vai suoraan runkoon, kunhan akku on kytkettynä autoon. Pikkuakkua ei tarvitse ladata.

Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: ruismax - 22.10.2017, 00:58:11
Akun lataaminen irrallaan sekoittaa akkuvahdin hetkellisesti. Sillä ei ole merkitystä laittaako miinusjohtimen akunkenkään vai suoraan runkoon, kunhan akku on kytkettynä autoon. Pikkuakkua ei tarvitse ladata.

Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.
jaa että siinä voi tehdä vain itsellensä vahinkoa ei autolle jos laittaa laturin suoraan akun napaan  :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 22.10.2017, 12:13:40
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: ruismax - 22.10.2017, 18:05:51
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.
Eli mielummin miinus runkoon kuin akkuun? Sekoaako se valvontaanturi hetkellisesti vai lopullisesti?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 22.10.2017, 19:33:33
Mieluummin miinus runkoon tai 3 cm päähän akunkengästä valvonta-anturin taakse... Tämä tuli huonosti ilmaistua edellisessä viestissä.

Täällä aina joskus pelotellaan tuosta akun valvonta-anturista. No.. tässä tapauksessa sen sekoaminen on lähinnä henkisellä tasolla. Varaustilan laskenta menee hetkellisesti sekaisin ja tästä seuraa se, että auton oma laturi lataa perinteisellä tavalla eli kerrankin kunnolla ja mahdollisesti S&S toiminto on hetken pois käytöstä. Mikään ei mene rikki. 

Sama pätee akun vaihtoon. Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia. Joku hetki anturilla menee oppia uuden akun ominaispiirteet, mutta se oppii kyllä. Ei nollaamisesta tietenkään haittaa ole, mutta ei se ole välttämätöntä.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Wehgi - 22.10.2017, 20:40:59

Sama pätee akun vaihtoon. Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia. Joku hetki anturilla menee oppia uuden akun ominaispiirteet, mutta se oppii kyllä. Ei nollaamisesta tietenkään haittaa ole, mutta ei se ole välttämätöntä.

Eikös näissä ollut se, että akku pitää vaihtaa ns. perinteisesti antamatta varavirtaa? Eli akku pois ja uus tilalle. Jos antaa vaihdon aikana varavirtaa, on tuo akkuvahti ohjelmoitava uudelleen. Vai muistanko väärin?  :-\
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: virkpe - 22.10.2017, 21:34:28
Akun valvontaanturi sekoaa jos lataa suoraan navoista.
Mistä vuosimallista lähtien tuota valvonta-anturia on ollut käytössä?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 22.10.2017, 21:51:00
Akun voi aivan huoletta vaihtaa, vaikka ei nollaa akun valvonta-anturia.

Jep. Manuaali on harvinaisen selkeä akkuasioissa:

TÄRKEÄÄ
Jos seuraavaa ei noudateta, voi infotainment-järjestelmän energiansäästötoiminto lakata tilapäisesti toimimasta ja/tai ilmoitus infonäytössä käynnistysakun varausasteesta olla tilapäisesti pätemätön ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemisen jälkeen.
          • Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai                akkulaturin kytkemiseen - vain auton alustaa saa käyttää maadoituskohtana
.


Käynnistysakku - vaihto
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa ilman korjaamon apua.
Irrottakaa musta miinusjohdin.
Irrottakaa punainen plusjohdin.
Irrottakaa huohotusletku akusta.
Kiertäkää irti ruuvi, joka pitää akun kiinnitintä.
Siirtäkää akku sivuun. Nostakaa se ylös

Asettakaa akku alas akkulaatikkoon.
Siirtäkää akkua sisäänpäin sekä sivulle, kunnes se on laatikon takareunassa.
Ruuvatkaa akun kiinnike paikalleen.
Yhdistäkää huohotusletku.
Tarkastakaa, että se on yhdistetty oikein sekä akkuun että korissa olevaan liitäntään.
Kytkekää punainen plusjohdin.
Kytkekää musta miinusjohdin.
Painakaa taempi peitekansi kiinni. (Ks. aiempaa osaa "Irrotus".)
Asentakaa kumilista. (Ks. "Irrotus".)
Sovittakaa se etumaiseen peitekanteen ja kiinnittäkää kiinnittimillä. (Ks. "Irrotus".)


Näin sanoo 2014 xc60 manuaali. Autossa ei ole S/S mutta toisaalta manuaali ei mainitse että akun vaihto olisi sen kummempaa senkään kanssa
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 22.10.2017, 21:51:55
Valvonta-anturi tuli S&S toiminnon myötä noin vm-10. Mahdollistaa  "älykkään" latauksen eli akun pitämisen vajaana ja voimakkaamman lataamisen moottorijarrutuksissa.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 28.12.2017, 18:45:16
Itse olen ylläpitolataillut peräluukun 12V pistokkeesta.

Tätä olen itsekin suunnitellut mutta piuha pitäisi saada jotenkin fiksusti ulos. Takaluukku mulla on sähkökäyttöinen ja mietityttää että tykkääkö hökötys kyttyrää jos sitä seisottaa pakkaskeleillä raollaan.. :idiot2: Tätä murehtiessa tuli mieleen että mullahan on lähes tarpeeton 1200Eur stöpseli auto persauksessa. Siis vetokoukun pistoke. Olispa asiaa jos siitä vois latailla :P
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 28.12.2017, 18:50:44
Jos siinä on 13 napainen töpseli niin siellä on varmuudella jatkuva virta. Ei muuta kuin pistoke kaupasta ja kytkentä oikeaan pinniin.

Itse olen aivan sujuvasti tuonut laturin piuhan takaluukun tiivisteen välistä. Sähkötoiminen myös tuo. Menee kiinni ongelmitta.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 28.12.2017, 19:13:54
Jos siinä on 13 napainen töpseli niin siellä on varmuudella jatkuva virta. Ei muuta kuin pistoke kaupasta ja kytkentä oikeaan pinniin.

Itse olen aivan sujuvasti tuonut laturin piuhan takaluukun tiivisteen välistä. Sähkötoiminen myös tuo. Menee kiinni ongelmitta.

Eli piuha väliin ja ajelet luukun raakasti kiinni? Mikä auto sulla olikaan?

Ja ilmeisesti akku latautuu onkelmitta?

Edit: koukun pistoke on nimenomaan 13 napainen. Jouduin sen takia adapterinkin hommaamaan vanhaa kärryä varten.

Edit edit: eli laturi kiinni pinneihin 9&13 ja täts it? Voikohan tää olla näin helppoo eikä mitään mee särki :o
https://goo.gl/images/2VL4gr
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 28.12.2017, 19:18:16
Eli piuha väliin ja ajelet luukun raakasti kiinni? Mikä auto sulla olikaan?

Ja ilmeisesti akku latautuu onkelmitta?
Joo, V70 MK3. Hyvin latautuu aina tarvittaessa, harvoin tarvii ladata.

Laturin piuhat on irrallisia ehkä 1,5mm2 johtoja. Hyvin mahtuvat luukun tiivisteen välistä.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 28.12.2017, 19:29:19
Edit edit: eli laturi kiinni pinneihin 9&13 ja täts it? Voikohan tää olla näin helppoo eikä mitään mee särki :o
https://goo.gl/images/2VL4gr
Joo, noin latautuu eikä mene mitään rikki.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 28.12.2017, 19:52:07
Joo, noin latautuu eikä mene mitään rikki.

No perskutarallaa! Kiitos tiedosta. Pitääpä alkaa askartelemaan. Saapahan tuosta 1200Eur koukkuinvestoinnistakin lisää hyötyä
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2017, 01:07:30
Hyvin toimii lataus vetokoukun stöpselistä eikä näyttänyt tulevan vikailmoituksiakaan :) Odotin tosin että auto menee nukkumaan ennenkuin aloitin latauksen. Ovet olivat myös lukitsematta kun huolestutti että keksiikö hälytin alkaa parkumaan tai jotain :-\

Jospa sitä ei vielä tarvii tänä talvena AGM akkua hommata kun on tuo lataus nyt niin vaivatonta. Vetokoukun suojakannen joutuu tosin räpläämää aina irti mutta eipä tuota ole joka päivä tarkoitus ladata. Autossa kuitenkin 90Ah akku. On tosin jo kerran heittänyt ilmoituksen että ”pysäköinti-ilmastointia ei voida käyttää asianmukaisen lataustilan..”

Kiitos hessu80!
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 30.12.2017, 08:59:27
Eipä kestä. Ei latauksesta mikään hälytin villiinny, koska se töpseli on tarkoitettu ihan käytettäväksi, esim. vaunuhommissa.

Oletkos varma, että sulla ei ole jo AGM akku. On meinaan ollut AGM jo liki 10 vuotta alkuperäisasennuksissa...
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: paku97 - 30.12.2017, 10:16:17
Omaani laitoin takaluukkuun tupakansytyttimen pistokkeen, siitä hyvä ladata.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Niclashki - 30.12.2017, 10:52:15
Eipä kestä. Ei latauksesta mikään hälytin villiinny, koska se töpseli on tarkoitettu ihan käytettäväksi, esim. vaunuhommissa.

Oletkos varma, että sulla ei ole jo AGM akku. On meinaan ollut AGM jo liki 10 vuotta alkuperäisasennuksissa...

Missä malleissa ollut liki 10v vakiona AGM? Mulla ei yhdessäkään vielä ole ollut, ei nykyisessäkään XC60 D5 vm 2014. Vaihdoin itse siihen jälkikäteen 95Ah AGM:n kuten myös edelliseen XC60.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 30.12.2017, 13:21:10
Missä malleissa ollut liki 10v vakiona AGM? Mulla ei yhdessäkään vielä ole ollut, ei nykyisessäkään XC60 D5 vm 2014. Vaihdoin itse siihen jälkikäteen 95Ah AGM:n kuten myös edelliseen XC60.
Ainakin molemmissa allekirjoituksen kulkineissa on ollut uutena AGM. V70 on jo yli 6 vuotta vanha.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2017, 13:22:37
Ikävä kyllä AGM on Volvoissa aika harvinainen poislukien s&s mallit. Mulla on 2014 valmistetussa xc60 autossa 30659796 joka on 90Ah ja päällä ihan tarrassakin lukee ”Flooded”. Näitä saa reilulla satasella mutta tosiaan ihan tavallinen akku joka selittää halvan hinnan.

Niclashki,
vaihdoitko akkukotelon kannen siihen 31335286 vai jätitkö ärvöttämään? Venäjän pojat ainakin laitelleet tuota kantta 190mm korkeiden AGM kanssa. En kyllä ole ehtinyt kattomaan mikä kansi mulla on vakiona. Ettei vain olisi jo tuo nimenomainen 31335286.. Minkä AGM akun tarkalleen laitoit?

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Niclashki - 30.12.2017, 13:40:04
Ikävä kyllä AGM on Volvoissa aika harvinainen poislukien s&s mallit. Mulla on 2014 valmistetussa xc60 autossa 30659796 joka on 90Ah ja päällä ihan tarrassakin lukee ”Flooded”. Näitä saa reilulla satasella mutta tosiaan ihan tavallinen akku joka selittää halvan hinnan.

Niclashki,
vaihdoitko akkukotelon kannen siihen 31335286 vai jätitkö ärvöttämään? Venäjän pojat ainakin laitelleet tuota kantta 190mm korkeiden AGM kanssa. En kyllä ole ehtinyt kattomaan mikä kansi mulla on vakiona. Ettei vain olisi jo tuo nimenomainen 31335286.. Minkä AGM akun tarkalleen laitoit?

Laitoin Vartan 95ah AGM, kuten edelliseenkin https://www.virtasenkauppa.fi/kaynnistysakku-silver-dynamic-agm-12-v-95-ah-varta-33093

Akkukansi jäi vähän raolleen etureunasta, mutta tein patentin nippusiteellä etureunaan, niin ei sitä rakoa juurikaan edes huomaa, jää noin 2-3mm vaille, että saisi kiinnikkeet kiinni. Saman tein edelliseenkin. Tuo korkeampi akkukansi olisi kyllä hyvä testata.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2017, 13:54:08
Kuvassa näyttääkin heti korkeammalta ja jannu väittää että tän kanssa 190mm korkea mahtuu ok. https://www.drive2.ru/l/10615734/

Mutta mitähän ihmeen höpinää tuo käänteinen polariteetti :idiot2: Onko joutunut asentaa toisin päin sen akun :o

”Even in winter, when I took off the battery for recharging, I noticed that a small amount of water had accumulated under it. The problem seems to be in the sealing lid of the lid - in a couple of places they were torn up. From the sealant it only got worse: the elastic bands contracted.
In principle, you can probably choose a suitable seal, but the message on the profile forum has led me to replace the cover with a new one.
Link: xc60-club.ru/xcforum/topi...indComment&comment=253093
The number of the new cover 31335286, cost 2259 rubles.
The battery has gone for the third year and the probability of its refusal, beginning with the next winter, is quite high (especially with my short trips once a week). This cover allows you to install a battery of increased height - 190 mm instead of the regular 175 mm, and thus expand the list of suitable batteries.
Just in case, I note that the size of the regular battery - 353h175h175, after the update can be put and 353h175h190. Polarity is inverse.
The new lid got up without any problems, as if it were.”
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Niclashki - 30.12.2017, 14:20:27
Kuvassa näyttääkin heti korkeammalta ja jannu väittää että tän kanssa 190mm korkea mahtuu ok. https://www.drive2.ru/l/10615734/

Mutta mitähän ihmeen höpinää tuo käänteinen polariteetti :idiot2: Onko joutunut asentaa toisin päin sen akun :o

Ei kai akun laittamisella toisinpäin ole mitään eroa. Yhtä korkea se on kumminkin päin :D Olisiko ostanut akun, missä on plus ja miinusnapa vastakkain vs alkuperäinen.

”Even in winter, when I took off the battery for recharging, I noticed that a small amount of water had accumulated under it. The problem seems to be in the sealing lid of the lid - in a couple of places they were torn up. From the sealant it only got worse: the elastic bands contracted.
In principle, you can probably choose a suitable seal, but the message on the profile forum has led me to replace the cover with a new one.
Link: xc60-club.ru/xcforum/topi...indComment&comment=253093
The number of the new cover 31335286, cost 2259 rubles.
The battery has gone for the third year and the probability of its refusal, beginning with the next winter, is quite high (especially with my short trips once a week). This cover allows you to install a battery of increased height - 190 mm instead of the regular 175 mm, and thus expand the list of suitable batteries.
Just in case, I note that the size of the regular battery - 353h175h175, after the update can be put and 353h175h190. Polarity is inverse.
The new lid got up without any problems, as if it were.”

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2017, 17:26:58


Minulla tuli mieleen että kaapelinkengät/kaapelit ei oo kunnolla mahtuneet koteloon ja kannen alle muuta kuin pyöräyttämällä akku 180 astetta (plus napa takapuolelle). Mutta lienekö ne kaapelit silloin edes yltää napoihin :idiot2:
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 31.12.2017, 00:18:39
Oma koppa on 31353766. Selvästi eri näköinen ja matalampi kuin tuo 31335286. Hinta näkyy verkkokaupoissa olevan halvimmillaan 36Eur. Pitääpä hommata kun akun vaihto tulee ajankohtaiseksi
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 06.01.2018, 19:21:43
Nytpä tuo taas heitti "akun varaus matala". Kuinkahan pieniä XC60 laturit on kun viikon pätkäajon jälkeen jo alkaa urputtamaan 95Ah akun varauksesta? Pitää katella jokunen viikko ja hakea AGM. Onhan tuo orggisakku jo kohta 4V vanha :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mPetez - 06.01.2018, 19:55:44
Jos akku on paska eikä pidä virtaa, niin ei siinä mikään lataus riitä. Turha "täysillä" lataaminen lisää vain polttoaineen kulutusta ja todennäköisesti myös lyhentää laturin käyttöikää.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 06.01.2018, 20:08:58
En muistanu mainita webaston käyttöä. Tuo mainittu pätkäajo siis esilämmitystä käyttäen. Akku ei siis ole totaalisesti loppu mutta ei vain ehdi varautua pätkäajossa
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Diesel - 07.01.2018, 01:14:28
Niin... kyllä 4 vuotias akku voi olla jo loppu.Pätkäajo... saa akun kyllä nopeasti huonoon kuntoon.
Varsinkin jos auto (akku) on aina ulkona kylmässä. (Pakkasessa)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: volvesteria - 07.01.2018, 09:43:16
En muistanu mainita webaston käyttöä. Tuo mainittu pätkäajo siis esilämmitystä käyttäen. Akku ei siis ole totaalisesti loppu mutta ei vain ehdi varautua pätkäajossa
Akkulaturin hankinta olisi paikallaan jos sähköä on saatavilla.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 07.01.2018, 11:03:41
Akkulaturin hankinta olisi paikallaan jos sähköä on saatavilla.

Joo, tuolla se piuhan nokassa onkin. Ollut koko yön ja pitääkin käydä kattomassa mikä tilanne. Vetokoukun stöpselistä lataaminen helpottaa hommaa kummasti. Mainio korvike varsinaiselle kiinteälle laturille.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.01.2018, 09:51:06
7-reikäisissä koukun töpseleissä ei vissiin ole jatkuvaa virtaa ja täten latausmahdollisuutta?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 08.01.2018, 11:01:33
7-reikäisissä koukun töpseleissä ei vissiin ole jatkuvaa virtaa ja täten latausmahdollisuutta?

Niin se ikävä kyllä näyttäisi oleva
https://goo.gl/images/IcBWyq

Itsellä on 13 napainen mutta ei kannata kadehtia. Maksoi näet 1200Eur..
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: s73 - 08.01.2018, 11:14:46
7-reikäisissä koukun töpseleissä ei vissiin ole jatkuvaa virtaa ja täten latausmahdollisuutta?

Ainakin 240 volvoista löytyi jatkuva virta, asuntovaunun takia se pitäisi löytyä.
Kaikissa sitä ei ole kytketty akun tyhjentymisen vuoksi.

E: mikä on tuo  54G napa, saako siihen?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.01.2018, 11:18:16
Ok pitää etsiä lisää
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 08.01.2018, 12:03:37
mikä on tuo  54G napa, saako siihen?

Vapaa. Siihen kytkee jatkuvan ja täts it

Edit: tympeästi vierekkäin tuo 54G ja runko. 13 napaisessa jatkuva ja maa on vastakkaisilla puolilla liitintä
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.01.2018, 12:09:06
Vapaa. Siihen kytkee jatkuvan ja täts it

Edit: tympeästi vierekkäin tuo 54G ja runko. 13 napaisessa jatkuva ja maa on vastakkaisilla puolilla liitintä

pitänee laittaa sulaketta väliin ja kokeilla :D
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 08.01.2018, 12:14:57
Jos on valmiiksi kytketty ni kaapelin tekoon vain :) Oli hämmästyttävän halpoja ne stöpselit. Kerrankin näin
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 11.01.2018, 23:04:14
Mjoo, piti hakea motonetista 95Ah AGM Exide. Täyteen ladattuna vanha akku kesti meidän webastokäyttöä enää 4pv jonka jälkeen alkoi heittämään herjoja että lämmittimen käyttöä rajoitettu akun varaustilan vuoksi.. Olisin jaksanut kerran viikossa ladata mutta neljän päivän välein on jo liikaa. Semminkun kun kovilla pakkasilla latausta ois vielä tiuhempaan.

Samanlainen AGM Exide pärjäsi V70 akkuna tyystin ilman ulkoista laturia. En ladannut käytännössä koskaan. Odotukset siis korkealla tän XC60 kanssakin

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Diesel - 11.01.2018, 23:31:48
Minkä hintainen 95Ah AGM Exide oli ?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 11.01.2018, 23:55:37
Minkä hintainen 95Ah AGM Exide oli ?

199Eur Motonetissä
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 12.01.2018, 12:34:47
Tilasin muuten sen korkeamman kannenkin. Jää aika reilusti ärvöttämään alkuperäisellä kannella ja epäilyttää että joutuukohan korkeampaakin kantta modaamaan.

Kannattaa ostaa kansi siniseltä. Ei ole kuin 45Eur. Oli muuten ihmeen pölyinen se orggis akku vaikka on kotelossa ja kannessa on tiivistekin :idiot2:
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 12.01.2018, 16:22:13
Sit vielä nollaa akun valvonta anturin niin laturikin tajuaa lataa fiksusti  :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 12.01.2018, 20:20:46
Sit vielä nollaa akun valvonta anturin niin laturikin tajuaa lataa fiksusti  :)

Ei kuulemma tartte mitään nollailla. Oppii kuulemma hyvin nopeasti issekseen uudet latauskäyrät. Kovaa ajoa vain :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 12.01.2018, 22:00:59
Ei kuulemma tartte mitään nollailla. Oppii kuulemma hyvin nopeasti issekseen uudet latauskäyrät. Kovaa ajoa vain :)
Oliko tämä meikäläisen vai Motonetin mielipide? Oppiihan tuo aikanaan, mutta huonolla tuurilla voi vielä heittää "akun varaus matala" -viestin uudellakin akulla. Riippuu vähän, oliko vanha aivan tyhjä vai suht. täysi vaihtohetkellä.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: puliukk0 - 12.01.2018, 22:08:01
Bemarissa kun ei nollaa niin saa akun vaihtaa vuoden päästä uudestaan.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 12.01.2018, 22:29:36
Oliko tämä meikäläisen vai Motonetin mielipide? Oppiihan tuo aikanaan, mutta huonolla tuurilla voi vielä heittää "akun varaus matala" -viestin uudellakin akulla. Riippuu vähän, oliko vanha aivan tyhjä vai suht. täysi vaihtohetkellä.

Volvon oma mielipide. Manuaali näet sanoo että akun voi vaihtaa itse. Jos manuaali näin sanoo niin silloin se todellakin on turvallista ;D

Edit: mietin että eikö tämä jo jossain mainittu niin tämän ketjun eka sivullehan olin itse postannut vaihto-ohjeen kuin myös sen Volvon kommentin että ”Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa ilman korjaamon apua.”
Otsikko: Vs: Akun latau
Kirjoitti: mulugren - 12.01.2018, 22:41:10
Bemarissa kun ei nollaa niin saa akun vaihtaa vuoden päästä uudestaan.

En epäile yhtään. Saksalaiset ymmärtää sähköstä yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä :2funny:

Mutta vakavasti puhuen niin tuttavalla teki BMW temput akun vaihdon jälkeen. Eikä mennyt vuottakaan. Sitä en tiedä onko tuosta BMW ”innovaatiosta” mitään varsinaista hyötyä kun tähän tuttavankin autoon oltiin 4 (5?) vuoden iässä jo vaihtamassa akkua
Otsikko: Vs: Akun latau
Kirjoitti: hessu80 - 12.01.2018, 22:48:52
Mutta vakavasti puhuen niin tuttavalla teki BMW temput akun vaihdon jälkeen. Eikä mennyt vuottakaan. Sitä en tiedä onko tuosta BMW ”innovaatiosta” mitään varsinaista hyötyä kun tähän tuttavankin autoon oltiin 4 (5?) vuoden iässä jo vaihtamassa akkua
Valitettavasti se sama "innovaatio" on myös volvoissa, sinunkin, mutta softa on koodattu sen verran paremmin ettei tule akkumurheita aivan niin usein kuin bemuissa. Eipä siitä akkuvahdin nollauksesta volvossakaan mitään haittaa ole, mutta ei kovin suurta hyötyäkään.
Otsikko: Vs: Akun latau
Kirjoitti: mulugren - 12.01.2018, 23:16:52
Valitettavasti se sama "innovaatio" on myös volvoissa, sinunkin, mutta softa on koodattu sen verran paremmin ettei tule akkumurheita aivan niin usein kuin bemuissa. Eipä siitä akkuvahdin nollauksesta volvossakaan mitään haittaa ole, mutta ei kovin suurta hyötyäkään.

Onko kyseessä se himmeli siinä akun päällä? Joku ”hyppylanka” kulki napojen välillä ja siitä lähti haara johonkin. Hieman normaalia konstikkaampi oli kyllä akun vaihto. Sai irroitella pari johtoa enemmän kuin normaalisti
Otsikko: Vs: Akun latau
Kirjoitti: hessu80 - 13.01.2018, 09:22:23
Onko kyseessä se himmeli siinä akun päällä? Joku ”hyppylanka” kulki napojen välillä ja siitä lähti haara johonkin. Hieman normaalia konstikkaampi oli kyllä akun vaihto. Sai irroitella pari johtoa enemmän kuin normaalisti
Siinähän se valvonta-anturi on, miinus navan vieressä. Jännitettä mitataan suoraan akunnapojen yli sillä hyppylangalla.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: puliukk0 - 13.01.2018, 11:01:18
Mun mielestä se on shuntti ja mitataan virtaa. Sillä taas säädellään laturia, noissa uudemmissa kun voidaan paskaa akkua herätellä jopa +17voltilla. Tämän kun tekee uudella täyteen ladatulla niin jokainen tietää lopputuloksen.

Japanilaisissa on sama periaate, mutta niissä ei pysty eikä voi edes nollata. Tosin japskien sähköt on kyllä laadukkaita. Samoin Volvon.

Volvoissakin (Fordissa sama) se kannattaa nollata, mutta ainakaan selkeää "akku tuhoutuu nollaamatta" en ole huomannut yhdessäkään. Fordilla ei edes nollata virallisesti.
Liekkö oppii nopeammin tai pienemmät raja-arvot.

Bemarit tuhoaa uuden akun aika nopeasti. Alle vuodessa vähintään. Täsmällistä syytä en tiedä, mutta ne uudet akut mitkä nollaamatta baijerin romuissa tehty, on aivan täysin kypsiä...
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 13.01.2018, 11:11:51
Milloin näitä akkuvahteja on alkanut Volvoon tulemaan? Meinaan kun V70 akun vaihdoin AGM akkuun enkä todellakaan mitään nollaillut siinäkään. Akku pelasi enemmän kuin hyvin vajaa kolme vuotta mitä se auto mulla oli

Edit: sellainen mielenkiintoinen seikka että akun vaihto ei nollannut kelloa, asetuksia tms. Aivan kaikki säilyi ennallaan. Toisaalta auto on 2014 mallia että kyllä saakin jo olla noin.  Kellonajanhan se voi saada vaikkapa matkapuhelinverkosta kun on tuo VOC. Samoin niitä asetuksia, radiokanavia jne voisi tietysti rallattaa VOC pilveen mutta taitaa olla autoalalla turhan korkealentoista moiset touhut :2funny:
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 13.01.2018, 18:14:33
Mun mielestä se on shuntti ja mitataan virtaa. Sillä taas säädellään laturia, noissa uudemmissa kun voidaan paskaa akkua herätellä jopa +17voltilla. Tämän kun tekee uudella täyteen ladatulla niin jokainen tietää lopputuloksen.
Virtashuntti on akunkengän viereressä, ja sillä mitataan virtaa molempiin suuntiin. Jännite mitataan myös akulta ja lämpötila. Virran perusteella lasketaan akun varaustilaa SoC. Tämän SoCin ja jännitteen perusteella kerrotaan, jos akun varaustila on matala. Vaikuttaa myös latausvirtaan ja jännitteeseen. Akkua pidetään tarkoituksella vähän vajaana, jotta moottorijarrutuksessa voidaan aina puskea enempi virtaa akkuun.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 13.01.2018, 20:55:11
Akkua pidetään tarkoituksella vähän vajaana, jotta moottorijarrutuksessa voidaan aina puskea enempi virtaa akkuun.

Tuon kun aikoinaan eka kerran kuulin niin olin että whaaat mutta noin se tosiaan on. Joku vihreä juttu kai(?)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 13.01.2018, 22:39:42
Tuon kun aikoinaan eka kerran kuulin niin olin että whaaat mutta noin se tosiaan on. Joku vihreä juttu kai(?)
Kait sillä saadaan muutama gramma CO2 päästöjä testissä alas. Käytännössä ei mitään hyötyä, enempi haittaa.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 14.01.2018, 13:10:00
Ei kuulemma tartte mitään nollailla. Oppii kuulemma hyvin nopeasti issekseen uudet latauskäyrät. Kovaa ajoa vain :)
Kuulitko Esson baarista?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 14.01.2018, 17:07:42
Kuulitko Esson baarista?

Ei, auton manuaalista luin että ei tarvita huollon apua. Volvon tapauksessa se voi kyllä olla Esson baaritason juttua että siinä mielessä olet oikeassa :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 15.01.2018, 18:04:20
Eipä istunutkaan täydellisesti tuo korkeampi kansi. Jostain kanittaa parin millin verran niin että toisen puolen naksut ei lukitu. No paljon parempi kuitenkin kuin orggis jonka kanssa jäi sentin rako. Pitää tutkia kesällä että mistä pitää vuolla

Eikä ole mikään pakollinen toimenpide se nollaus. Manuaali on siis oikeassa. Tosin uuden mallin XC60 onkin sitten taas eri tarina
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 15.01.2018, 18:35:53
Korjataan nyt sen verran että kuuluu kyllä tehdä. Se että se manuaalista puuttuu, niin ikävä juttu.
Se että vehkees käynnistyy ja lataa niin ei tarkoita että se toimisi niin kuin suunniteltu.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 15.01.2018, 18:51:36
Korjataan nyt sen verran että kuuluu kyllä tehdä. Se että se manuaalista puuttuu, niin ikävä juttu.
Se että vehkees käynnistyy ja lataa niin ei tarkoita että se toimisi niin kuin suunniteltu.

Viritin ansan ja laukes välittömästi :2funny: Eli, asia on tarkistettu merkkihuollosta ja se nollaus ei ihan oikeasti ole pakollinen..
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 15.01.2018, 19:16:08
No ihan miten tahdot, (sinun?) autosihan se on

T:Merkkiliike :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 15.01.2018, 19:54:58
No ihan miten tahdot, (sinun?) autosihan se on

T:Merkkiliike :)

Jos minua vain oma napa ja oma auto kiinnostaisi niin en tänne kirjoittelisi. Mutta kun ideana näissä palstoissa on jakaa tietoa vähän niinkuin muidenkin kanssaihmisten hyödyksi. Eräs tärkeä pointti on torpata kaikenmaailman huuhaa. Minäpäs nyt testaan sitten tämänkin asian että onko manuaali ja merkkihuolto väärässä ja raportoin tänne sitten jos tuon akun kanssa onkelmaa tulee. Viimeksi testasin sen uskomuksen että minun tyylini käyttää webastoa ilman ylläpitolatausta tuhoaa akun parissa kuukaudessa. Kävi täysin päinvastoin. Akku toimi mainioisti vuosia eikä sitä todellakaan latailtu ulkoisilla latureilla ja lopulta möin auton pois akun ollessa tikissä. Ai niin, siinäkään ei muuten nollattu mitään kun 9 vuotta vanha akku vaihtui Exide AGM:ään jonka muuten piti olla se kaikkein huonoin akkumerkki joka hajoaa vuodessa :2funny:
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: SirBBa - 15.01.2018, 20:04:55
No en jaksa vänkää asiasta, sitä joutuu ihan työnkin puolesta tarpeeksi. Edelleenkin vaikka autosi lataa ja käynnistyy moiteettaa ei tarkoita että se toimii niin kuin kuuluu.

Miksi luulet että sinne on kehitetty tieto akun iästä? Ihan muuten vainko?
Miksi valmistajan korjausohjeessa käsketään akun vaihto  nollata?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 15.01.2018, 21:48:24
Miksi luulet että sinne on kehitetty tieto akun iästä? Ihan muuten vainko?
Miksi valmistajan korjausohjeessa käsketään akun vaihto  nollata?
Epäilisin, että ikätieto on merkkiliikettä varten. Helpompi sulkea akusta aiheutuvat murheet pois yhtälöstä, kun voi katsoa tietokoneella miten vanha akku on kyseessä. Auton toimintoihin akun ikä ei taida vaikuttaa millään tavalla. Ikä kun ei ole mikään parametri mittaamaan akun hyvyyttä, varsinkaan AGM:n.

Jos oikein tulkitsin Hellan esitettä, niin akkuvahti muistaa vain 6 tuntia taaksepäin lataushistoriaa. Sen verran kun ajelee, niin taas on S&S systeemit toiminnassa ja uuden akun latauskäyrät opittuna.   
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: janne81 - 16.01.2018, 05:33:41
No en jaksa vänkää asiasta, sitä joutuu ihan työnkin puolesta tarpeeksi. Edelleenkin vaikka autosi lataa ja käynnistyy moiteettaa ei tarkoita että se toimii niin kuin kuuluu.

Miksi luulet että sinne on kehitetty tieto akun iästä? Ihan muuten vainko?
Miksi valmistajan korjausohjeessa käsketään akun vaihto  nollata?
V*tuttaa tollainen päteminen.
Kerro nyt sitten mitä se vaikuttaa jos satut tietämään.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: anssi68 - 16.01.2018, 11:07:48
V*tuttaa tollainen päteminen.
Kerro nyt sitten mitä se vaikuttaa jos satut tietämään.

Jätetään ne v...uilut vähemmälle ja keskitytään aiheeseen..
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hyrysysy - 04.02.2018, 14:43:30
Näistä mittään tiä, joten pitää kysyä (V70/ 2,4d/ 2010 ei s+s, mutta runsaasti weban käyttöä):

A) Pakkotilanteessa pari vuotta sitten vaihtui orkkiksen tilalle Exide 85/800.
Sen sähköarvot taitaa olla alkuperäistä hieman heikommat. Ongelmaa tiedossa?

Akulla on 2 vuoden takuuta hiukan jäljellä, mitä sitten merkinneekin.

B) Motonetin Exide AGM 95/850 on paitsi 190 mm korkea, myös 353mm pitkä.
Miten saa pituuden puolesta mahtumaan?

C) Exide agm 80/800 olisi korkeutta lukuun ottamatta nykyisen akun kokoinen,
mutta miten siinä sitten sähköiset arvot riittää?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 04.02.2018, 16:39:12
Näistä mittään tiä, joten pitää kysyä (V70/ 2,4d/ 2010 ei s+s, mutta runsaasti weban käyttöä):

A) Pakkotilanteessa pari vuotta sitten vaihtui orkkiksen tilalle Exide 85/800.
Sen sähköarvot taitaa olla alkuperäistä hieman heikommat. Ongelmaa tiedossa?

Akulla on 2 vuoden takuuta hiukan jäljellä, mitä sitten merkinneekin.

B) Motonetin Exide AGM 95/850 on paitsi 190 mm korkea, myös 353mm pitkä.
Miten saa pituuden puolesta mahtumaan?

C) Exide agm 80/800 olisi korkeutta lukuun ottamatta nykyisen akun kokoinen,
mutta miten siinä sitten sähköiset arvot riittää?
B) vaihtoehto ei sovi koteloon, joutuu jättämään puolet muoveista pois
C) on tehokkaampi kuin alkuperäinen 70Ah/760A eli toimii hyvin
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 04.02.2018, 17:39:48
Sain lopulta sen korkeamman kannen istumaan kunnolla exide EK950 kanssa. En meinannut uskoa että se siitä akun etureunasta edelleen kanitti vaikka olin siitä kohtaa jo muovia hieman poistanut mutta niin vain kanitti. Laiskana käytin kolvia ja puukolla hieman siloittelin niin jopa lopsahti kansi nätisti kiinni. Venäjän pojat palstoillaan kehui että menee heittämällä ek950 korkeamman kannen kanssa mutta ilmeisesti olivat vähän suuripiirteisiä tai sitten akkukoteloissa jotain eroja. Ei tarvi puhki asti työstää sitä koppaa mutta melkein. Itse käytin maalikynää apuna merkkauksessa.

Fantastisesti on AGM akku pelannut ja webastohan meillä pöhisee tuon tuosta. Pätkäajoa piisaa ja keskinopeus huimat 46kmh.. Ulkopuolista latausta ei käytetä vaikka se olisi suht kätevää vetokoukun pistokkeen kautta kun tuli se kaapelikin askarreltua. Mutta kun vehkeet pelaa muutenkin niin mennään näin.

Tuo mainittu 6h pitää muuten paikkansa. Jos auto sattuu päästämään sienipilven ja särkymään kun sitä nollausta ei tehty niin raportoin kyllä tunnollisesti tänne ja myönnän olleeni väärässä mutta ei sitä sienipilveä tule näkymään. Barack Obamaa siteeraten: ” Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin mutta ei omiin faktoihin” :)

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 29.11.2018, 19:02:27
On muuten pelannut fantastisesti tuo AGM. En ole ladannut ulkoisella laturilla kertaakaan ja webasto möyhyää nyt syksylläkin mennen tullen ja palatessa. Suosittelen lämpimästi tämmöttistä akkua. Ja tosiaan ainakaan 2014 D5 XC60 ei tarttenu mitään akkuvahdin nollauksia. Huolto aikoinaan sanoi että he nollaavat mutta sillä nollauksella ei ole mitään merkitystä akun, laturin tms kestoon tahi suorituskykyyn ja että voi huoletta vaihtaa ilmankin
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Niclashki - 01.12.2018, 10:25:46
On muuten pelannut fantastisesti tuo AGM. En ole ladannut ulkoisella laturilla kertaakaan ja webasto möyhyää nyt syksylläkin mennen tullen ja palatessa. Suosittelen lämpimästi tämmöttistä akkua. Ja tosiaan ainakaan 2014 D5 XC60 ei tarttenu mitään akkuvahdin nollauksia. Huolto aikoinaan sanoi että he nollaavat mutta sillä nollauksella ei ole mitään merkitystä akun, laturin tms kestoon tahi suorituskykyyn ja että voi huoletta vaihtaa ilmankin

Mä myös laitoin XC60 D5 2014 malliseen viime syksynä Vartan 95ah AGM-akun. Loistavasti pelannut pätkäajossakin, vaikka webastoa tulee huudatettua jopa useamman kerran päivään. Kertaakaan en ole erikseen ladannut tai mitään nollaillut autosta kun akkua vaihdoin.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2018, 11:34:08
Itse noita vaihdan akkuja töissä ja nollailen (luonnollisesti samalla). Mutta en ole kuullut, että Volvo olisi sekoillut uudella akulla jos ei nollattu.

Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin.

Japskeissakaan ei nollata (ei edes pysty) ne tajuaa uuden akun.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 01.12.2018, 11:42:21
Muistaakseni Volvossa suurin latausjännite on 15,8 volttia hetkellisesti. Sillä ei vielä akku mene pilalle.

Jos heittää uuden akun tyhjän tilalle, luonnollisesti herja alhaisesta akun varauksesta säilyy muutaman hetken ennen kuin akkuvahti oppii tilanteen. Nollaamalla herjat häviävät heti.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 01.12.2018, 17:35:12
Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).

Bemari siis tuhoaa ehjiäkin akkuja "koska aika on"? :o
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2018, 19:37:05
Bemari siis tuhoaa ehjiäkin akkuja "koska aika on"? :o

Ei. Vaan jos luet uudestaan:

"Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin."

Ja nimenomaan auto kun huomaa akun hiipuvan sitä lataillaan ylijännitteellä jotta saataisiin eloa.
Jos vaihdat akun "salaa", bmw typerä systeemi ei sitä tajua. Vaan yrittää herätellä henkiin ylijännittellä sitä uutta akkuakin vaikka ei ole tarve.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 02.12.2018, 17:48:58
Ei. Vaan jos luet uudestaan:

"Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin."

Ja nimenomaan auto kun huomaa akun hiipuvan sitä lataillaan ylijännitteellä jotta saataisiin eloa.
Jos vaihdat akun "salaa", bmw typerä systeemi ei sitä tajua. Vaan yrittää herätellä henkiin ylijännittellä sitä uutta akkuakin vaikka ei ole tarve.

Eikö tämä hieno systeemi tunnista miten akku vastaa "herättelyihin"? Eli kun akku hiipuu se on tuhottava vaikka se elpyisikin?

Tuttava vaihtoi itse BMW akun. Muutaman kuukauden päästä akku oli tyhjä mutta ei piloilla. Auto tuli kuntoon nollauksella ja lataamalla akku täyteen.

Ei muuten ole ihme että germaanit itsekin sanovat että heidän autoteollisuudellaan on fifty-fifty mahikset selvitä tästä autojen sähköistymisestä. Kaikessa muussa sähkötekniikassa peli on ollut menetetty jo vuosikymmeniä sitten.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Arponen - 03.12.2018, 07:21:15
Eikö tämä hieno systeemi tunnista miten akku vastaa "herättelyihin"? Eli kun akku hiipuu se on tuhottava vaikka se elpyisikin?


Ei ilmeisesti, kaikkein pahinta on kun säästetään ja vaihetaan ite pienempi akku tilalle mitä kuuluisi olla niin johan alkaa tulla virta ongelmia ja herjoja.

Volvoissa taasen ainakaan autocom ei muistaakseni käy edes tekemään nollausta jos autossa ei ole s&s
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 23.11.2019, 01:21:35
Edelleen pelittää Exide AGM enemmän kuin hyvin. Kertaakaan ole ladattu ulkoisesti((!) ja webasto huutaa useamman kerran päivässä. Mitään ei nollattu, senkun pulttasin uuden akun paikoilleen parisen vuotta sitten.

Ei kannata uskoa viidakon tietotoimistoja vaan Volvon manuaalia ja Mulugreenia :)

Auto siis XC60 AWD 2014 ja hyvä niin :)

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 23.11.2019, 07:57:49
Vähän asiaa sivuten. Olin jokin aika sitten viikon reissussa ja V90 oli kotipihassa ajamatta. Matkan jälkeen yritin laittaa VOCin kautta lämmittimen käyntiin, mutta tuli ilmoitus "Auto valmiustilassa, lämmitintä ei voida käynnistää". Marssin autolle ja laitoin lämmittimen käsin päälle. Lähtihän se, mutta 10 minuutin jälkeen tuli kännykkään ilmoitus suunnillein sanoin "Lämmitin sammutettu, akun varaus matala". Auto lähti kuitenkin vielä hyvin käyntiin ja ajelin jonkin matkan töihin ja vähän ylimääräistäkin. Iltapäivällä samat ilmoitukset. Oli pakko nöyrtyä ja laittaa yöksi laturiin, jonka jälkeen on pelannut ok, myös S&S toiminto.

Nuo uudet himmelit kuluttaa tautisesti virtaa myös parkissa, kun imaisevet 95 AH AGM akun tyhjäksi viikon seisomisen aikana.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 23.11.2019, 12:10:55
Vähän asiaa sivuten. Olin jokin aika sitten viikon reissussa ja V90 oli kotipihassa ajamatta. Matkan jälkeen yritin laittaa VOCin kautta lämmittimen käyntiin, mutta tuli ilmoitus "Auto valmiustilassa, lämmitintä ei voida käynnistää". Marssin autolle ja laitoin lämmittimen käsin päälle. Lähtihän se, mutta 10 minuutin jälkeen tuli kännykkään ilmoitus suunnillein sanoin "Lämmitin sammutettu, akun varaus matala". Auto lähti kuitenkin vielä hyvin käyntiin ja ajelin jonkin matkan töihin ja vähän ylimääräistäkin. Iltapäivällä samat ilmoitukset. Oli pakko nöyrtyä ja laittaa yöksi laturiin, jonka jälkeen on pelannut ok, myös S&S toiminto.

Nuo uudet himmelit kuluttaa tautisesti virtaa myös parkissa, kun imaisevet 95 AH AGM akun tyhjäksi viikon seisomisen aikana.

Mitkä uudet himmelit kuluttaa parkissa niin paljon virtaa? Taitaa olla ohjelmistobugeja. V90 kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha malli
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 23.11.2019, 13:47:10
Mitkä uudet himmelit kuluttaa parkissa niin paljon virtaa? Taitaa olla ohjelmistobugeja. V90 kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha malli
VOCia epäilen. Joku siellä kuiteskin joutessaan virtaa imee. Todennäköisesti bugi, mutta oliko hetkellinen vai jatkuva, sitä en tiedä.

Rouvan V40 tyhjeni akku parissa viikossa kesällä, kun ei ajettu yhtään. Käyntiin lähti silloinkin, mutta herjaili alhaista varausta. Siinä ei ole edes VOCia.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 23.11.2019, 14:50:15
Olisko syy siinä että akku on jo valmiiksi ollut  liki tyhjä? Nykyautot kun vissiin lataa mitensattuu päästöjen minimoimiseksi
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: AA85 - 27.11.2019, 17:22:11
Olenko ymmärtänyt oikein. Laittamalla akkukotelon kannen (31335286) V60 D5 ’15 saan sinne sopimaan Exiden EK950 AGM patterin?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 27.11.2019, 18:29:38
Olenko ymmärtänyt oikein. Laittamalla akkukotelon kannen (31335286) V60 D5 ’15 saan sinne sopimaan Exiden EK950 AGM patterin?

En uskalla varmuudella sanoa sopivuutta V60 kanssa. Tuo korkeampi kansi on 60-sarjan kansi mutta jos sun kotelo on matalampi kuin mun XC60 kotelo niin ei mahdu. Ei ainakaan saa kantta kiinni. Sitten jos akku mahtuu koteloon ja kansi menee kiinni, niin konepellinkin on vielä mahduttava kiinni. Mun XC60 kanssa ei mitään hätää. Tuskin on sun V60 kanssakaan kun konepeltejä tuskin on montaa sorttia kuten tuskin on akkukoteloitakaan (korkeutta varioidaan kai sillä kannella) mutta en uskalla luvata. Mittaile ja googlaa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/battery/cover-battery-box-front-section/1054739/

Edit: severta vielä että XC60 kanssa tuota korkeampaakin kantta piti hitusen modata että lopsahti kevyesti kiinni. Kantaa akun etureunasta ehkä millin. Siihen akun etureunaan maalikynällä tms väriä ja sit kansi kiinni ni saat merkattua kohdan. Juotoskolvilla sulatin muovua veks ja viimeistely puukolla. Jotain kuitumuovia..kovaa :)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: AA85 - 27.11.2019, 18:51:15
En uskalla varmuudella sanoa sopivuutta V60 kanssa. Tuo korkeampi kansi on 60-sarjan kansi mutta jos sun kotelo on matalampi kuin mun XC60 kotelo niin ei mahdu. Ei ainakaan saa kantta kiinni. Sitten jos akku mahtuu koteloon ja kansi menee kiinni, niin konepellinkin on vielä mahduttava kiinni. Mun XC60 kanssa ei mitään hätää. Tuskin on sun V60 kanssakaan kun konepeltejä tuskin on montaa sorttia kuten tuskin on akkukoteloitakaan (korkeutta varioidaan kai sillä kannella) mutta en uskalla luvata. Mittaile ja googlaa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/battery/cover-battery-box-front-section/1054739/

Edit: severta vielä että XC60 kanssa tuota korkeampaakin kantta piti hitusen modata että lopsahti kevyesti kiinni. Kantaa akun etureunasta ehkä millin. Siihen akun etureunaan maalikynällä tms väriä ja sit kansi kiinni ni saat merkattua kohdan. Juotoskolvilla sulatin muovua veks ja viimeistely puukolla. Jotain kuitumuovia..kovaa :)

Kävin katsomassa tuon paikallaan olevan kannen numeron 31353766. Googlettamalla selvisi, että saattaisi olla myös xc60:n osa.

Pistin tuon korkeamman tilaukseen. Ei nyt iso menetys ole vaikkei sopisikaan.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Volovo40 - 28.11.2019, 01:34:53
Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.

Yleensä kyllä kaiken maailman suosituksissa ja ohjeissa pyydetään tekemään asioita mukamas sen takia toisella tavalla että olisi/tulisi vähemmän tai pienemmät vahingot.
Niin taitaa olla PIENEMPI kipinöintiriski tossa auton runkoon maan yhistämisessäkin..
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: hessu80 - 28.11.2019, 09:05:16
Yleensä kyllä kaiken maailman suosituksissa ja ohjeissa pyydetään tekemään asioita mukamas sen takia toisella tavalla että olisi/tulisi vähemmän tai pienemmät vahingot.
Niin taitaa olla PIENEMPI kipinöintiriski tossa auton runkoon maan yhistämisessäkin..
Tietysti näin päin. Sormet ovat olleet aikanaan ajatusta nopeammat.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: janhon - 28.11.2019, 18:25:50
Tietysti näin päin. Sormet ovat olleet aikanaan ajatusta nopeammat.

Ja ei tyhjennä täyttä akkua tyhjään akkuun. :) Kun miinus on rungossa.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: mulugren - 30.11.2019, 12:57:42
Ja ei tyhjennä täyttä akkua tyhjään akkuun. :) Kun miinus on rungossa.

Ei se siihen vaikuta.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: CarmanX - 19.12.2020, 18:36:51
Nostan vanhaa, mutta sanokaas akkuihmiset, että mikä on paras ja toimivin valinta vuosimallin 2012 XC60 AWD D5:een, kun tarkoitus olisi selvitä talven yli ilman akun ylläpitolatausta ja Webasto on käytössä 1-2 kertaa päivässä, ajojen koostuessa pääasiassa muutaman kilometrin siirtymistä. Välistä toki ajetaan pidempäänkin, mutta yleensä se on tuollaista paikasta toiseen muutaman kilometrin sisällä siirtymistä.

Ylläpitolataus helpottaisi tilannetta, mutta tällä hetkellä ei ole käytettävissä kätevästi paikkaa, jossa auto voisi olla tolpassa johon tulee jatkuva virta. Nykyisessä tolpassa pukkaa virtaa 2h sykleissä ja sitä ajastinta pitäisi käydä manuaalisesti siirtelemässä jos haluaa pidemmän välin ja käsittääkseni tuo 2h on talvella auttamattoman lyhyt aika. Kaipa sen tolpan kellokytkimen voisi jotenkin kikkailemalla saada syöttämään sähköä jatkuvasti, mutta se ei ole kuitenkaan tässä ensisijainen optio.

Joku AGM-akku ilmeisesti olisi ok, mutta mikä, mistä ja miksi? Ja tosiaan vielä varmistus, että pitääkö tuohon nyt tehdä se nollaus, vai ei ja onnistuuko se muualla kuin sinisellä tiskillä?
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: Ossi66 - 19.12.2020, 18:43:02

Joku AGM-akku ilmeisesti olisi ok, mutta mikä, mistä ja miksi? Ja tosiaan vielä varmistus, että pitääkö tuohon nyt tehdä se nollaus, vai ei ja onnistuuko se muualla kuin sinisellä tiskillä?

Autonvaihdossa vaihdoin autojen akut ristiin, kun entisessä oli 10kk ikäinen AGM ja uudemmassa ehkä alkuperäinen.
Tehtiin nollaus testerillä ja yön yli seisonta vaihdon päälle Pohjanmaan Autohuollossa kielen vaihdon yhteydessä. Onnistuu siis muutenkin kuin marmoritiskillä
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: James Bond - 20.12.2020, 10:31:01
Akkuvahdin nollaus

 https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw (https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw)

Ei mikään akku välttämättä kestä pätkäajoa ja wepaston käyttöä jos ei välillä lataa tai aja pidemmän lenkin.

Itsellä Exide Agm 95ah XC60 D5 vm 2016, eikä ongelmia vaikka wepastoa käytän ahkerasti. Tosin lataan akun myös säännöllisesti.
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: CarmanX - 23.12.2020, 00:04:23
Akkuvahdin nollaus

 https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw (https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw)

Ei mikään akku välttämättä kestä pätkäajoa ja wepaston käyttöä jos ei välillä lataa tai aja pidemmän lenkin.

Itsellä Exide Agm 95ah XC60 D5 vm 2016, eikä ongelmia vaikka wepastoa käytän ahkerasti. Tosin lataan akun myös säännöllisesti.
Noista akuista oli kerran yhden asentajan kanssa puhetta, että marmoritiskiltä saatavat Volvo-brändätyt akut tuntuvat poikkeuksetta kestävän käytössä pidempään ja paremmin kuin erikseen ostetut, vaikka molemmissa olisi esim. juuri Exiden leima jossakin viivakoodin alle. Lieneeköhän sisällöissä tai laadunvalvonnassa jotain eroa?

Olettaen että tuossa on perää, niin onkohan esim. juuri tuollaisia 95Ah AGM-akkuja saatavana suoraan Volvolta?

Tuo säännöllinen lataus juuri on omassa käytössä ongelmallista, kun auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on kiinteä 2h ajastin. Siinä ajassa ei paljon akkua latailla ja olisi muutenkin aika turhauttavaa juosta siirtelemässä ajastinta vähän väliä. En tiedä saisiko sen ajastimen jumitettua on-asentoon jollakin tavalla, jos vaikka talvisin kerran kuussa lataisi akkua yön yli.
Ajastin on tällainen:
(https://i.imgur.com/MD41xeq.png)
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: AnttiHar - 29.03.2021, 08:31:08
Viikonloppuna XC60:stä (2011) hakiessa yhdellä tauolla kuuntelin poppia kun syöskentelin niin auto ilmoitti akun huonosta varauksesta. Eilen sitten rupesin kattelemaan, että olisko lohkolämmittimessä myös ylläpitolaturi (myyvä autoliike ei tiennyt). Huomasinkin sitten, että akussa oli CTEKin adapteri akussa => päättelin tästä, että eipä taida olla ylläpitolaturia. Noh, kun itseltä löytyi tuo CTEKin laturi laitoin sen kiinni ja annoin olla Recond moodissa eilisestä lähtien. Aamulla otin laturin pois niin ei se ollut päässyt eteenpäin varauskyvyn testistä eli mennee aukku vaihtoon mieluummin pian kuin ensi talvena yllättäen :-).

Autossa on siis webasto, mutta päivittäinen työmatka ajo on 25km suuntaansa maantietä eli sinällään lataus toiminnee autonkin toimesta. Lukasin tämän ketjun läpi ja akunvaihdossa ei näemmä ole muuta kuin sopiva akku paikalleen. Onko edelleen tietämys tämä ja oisko suositusta akusta joka tipahtaa nätisti paikalleen ilman modauksia? Start-Stoppia ei ole autossa.

Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: insinörtti - 29.03.2021, 16:00:58
Tuo säännöllinen lataus juuri on omassa käytössä ongelmallista, kun auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on kiinteä 2h ajastin. Siinä ajassa ei paljon akkua latailla ja olisi muutenkin aika turhauttavaa juosta siirtelemässä ajastinta vähän väliä.
Tulee niitä lataustunteja viikon mittaan. Asiaa saa autettua myös vähän tehokkaammalla ylläpitolaturilla - eli ei laiteta sitä pienintä 2 A mallia.

Kovemmilla pakkasilla latausvirta jää silti laturin nimelliskapasiteetista huolimatta pieneksi, mutta tähän tuli (toisessa ketjussa?) parikin vaihtoehtoista strategiaa.

1. Jos lähtö säännölliseen aikaan ja autossa webasto, niin ajastetaan sähkösyöttö samaan aikaan esilämmityksen kanssa -> laturi kattaa valtaosan tai parhaimmillaan kaiken webaston sähkönkulutuksen

2. laitetaan lataus päälle, kun auto palaa kotipihaan -> hyödynnetään moottorin lämpö siihen, että saadaan ladattua tehokkaammin
Otsikko: Vs: Akun lataus
Kirjoitti: kestosippi - 29.03.2021, 17:01:08
Minä päättelin tämän saman asian sillai että kun ylläpitolaturi lataa akkua pakkasessa akun kemia herää toimimaan ja sitten kun Webasto alkaa toimimaan on ylläpitolataus vielä silloinkin päällä. Mulla 4A Defan ylläpitolaturi. Akku on pysynyt täytenä lyhyemmälläkin ajolla. Kun akku on hereillä heti auton käynnistyessä se alkaa lataantumaan heti.