Carcom Oy  Ateho

940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä

  • 11 Vastauksia
  • 15632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« : 08.12.2010, 22:46:09 »
Otsikko: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 20.10.08 - klo:00:45
Muutama asia on mietityttäny siitä asti kun tuli hankittua tuo 940 turbo -91. Ruiskuboksin numero -560 loppuinen, sehän on ensimmäisiä kehitysversioita. EGR.llä varustettu motti, amerikasta tuotu, automaattilootalla. 563 numeroinen meinaa ilman EGR:ää. Siitäki pientä päänvaivaa jotta käviskö nämä boksit ja niiden lastut päikseen jotta sais eliminoitua egr vikakoodit ja sen systeemin toiminnan.

Sitte varsinaiseen asiaan. Mulla ei mene jakeluun pari juttua. Miten LH-jet osaa mukamas ohjata suoraan 30% (toisessa topicissa mainittu) isompia suuttimia ilman lambdaohjausta esim. kylmänä? Pitäskö suuttimet vaihtaa kone kuumana ja nollata boksi katkaisemalla virrat jotta se alkas taas oppimaan uuden bensakartan? Ahtopaineillakaan kapeakaistalambda ei anna mitään tarkkaa tietoa seoksista, joten miten on mahdollista että auto ei vaan kyykkää kun ilmamassamittari tippuu pois pelistä ja bensaa syötetään oletettavasti kierrosluvun perusteella, kun ahtopaineet nousee, eikä isommalla imm:llä ole enää mitään vaikutusta? Laskin että Tonin kokoonpanossa käytetty isompi IMM ei voi kompensoida täysin lähes 800cc suuttimia. Lisäksi uudemmat lh-jet boksit on tietääkseni krantumpia, eikä ne sopeudu yhtä helposti suurempiin systeemin muutoksiin kuin esimerkiksi tämä vanhempi 560 boksi. Kokemusta tästä ominaisuudesta tosin ei ole.

Siitäpä päästään seuraavaan kysymykseen eli onko se nyt totta vai p***aa, että LH-jetissä imm ei mittaa 3000 rpm ylöspäin, että sillä on jokin raja jonka se voi mitata? Tippuuko se vai eikö pois pelistä? Kuulostaa vähä vanhan motikan läppätyyppisen mittarin ominaisuudelta. Itellä on ainaki ahtoja tällä hetkellä 0,9-1 bar vakiolastulla eikä oo pätkiny vielä yhtään. Olen kyllä lukenut siitä 5V zener-modista. Ilmenny vaan nakutusta keskikierrosalueella, vaikka olen hankkinut säädettävän bensanpaineen säätimen. Liikaa ristiriitoja kaikissa näissä volvolandiasta ja itse kokemuksen perusteella hankkimissani tiedoissa. Jos jotakuta oikeasti kiinnnostaa tämä asia ja pystyy tarjoamaan jotain muuta kuin mutu tietoa, kiitän paljon. Toivottavasti esitin asiani tarpeeksi ymmärrettävästi.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Juse - 20.10.08 - klo:10:51
Sopeutumisen suuruuteen en ota kummemmin kantaa, sellainen käsitys mulla on että boxi kerää uusia "lähtöarvoja", eli ajosyklien myötä kartta "mukautuu", korjausikkunan kokona 30% kuulostaa melko reippaalta....

Ilmamassan rajoitus, originaali "rajoitin kartta" on tehtaalla vedetty lähes tappiin hieman 3k jälkeen, ilmeisesti tällä on haettu mahdollisuutta käyttää turbo+ sarjaa.

Jos oikein muistan niin EGR tulee vastaan sytkäpuolellakin...

Tonillahan taitaa olla tonniset suuttimet nykyään.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 20.10.08 - klo:14:56
Niinhän se taisikin olla että egr vikakoodit tulee sytkäpuolelta, joten bensaboksin ohjelmalla ei olis siihen vaikutusta.

Megaruutta oli edellisessä turbossa hyvällä menestyksellä joten tiedän jonku verran miten systeemit toimii. Nakutus joka tuossa ilmenee välillä on hyvin lievää, pari kilahdusta kun alkaa kiihdyttämään ja loppuu kierrosten noustessa. Nakuanturi todennäkösesti huomaa sen ja boksi ottaa ennakkoa pois.

Voihan se olla että mun auton oikein säädetyllä automaatilla ei pääse imm rajoitus puuttumaan peliin kun loota pykältää pienempää vaihdetta välittömästi kun polkasee kaasua ja kierrokset pysyy yli 3000.


Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jaippi - 24.10.08 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: Jantzu - 20.10.08 - klo:14:56
... Nakutus joka tuossa ilmenee välillä on hyvin lievää, pari kilahdusta kun alkaa kiihdyttämään ja loppuu kierrosten noustessa...
Mulla tekee samat pari naksausta kiihdytykses tos n.3000-3500rpm kohdilla, jossa ahdot tekee piikin 1,3 asti.
Miten hyvin vaimennettu ahtomittari sulla on?
Reippaammin vaimennetulla saattaa jäädä toi nopea ahtopiikki huomaamatta...

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: pptalo - 24.10.08 - klo:21:29
Samaa teki minulla kun tuollainen peli oli.
Taitaa olla ominaisuus.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jaippi - 24.10.08 - klo:22:10
Heppahan tuolla epäili sen olevan hukkaportin ääni.
Voisko se pitää tommosta ääntä  ???
Nyt kun oikein funtsailee, niin luultavimmin poikkeuksetta kuuluu vain se kaksi naksausta...
Sama vika (ominaisuus) vakiolastulla, vakiolastulla ja +0,5 bensanpaineilla, deralastulla ja +0,5 bensanpaineilla...  :P

Toi Janzun epäily tosta pätkäisyn puuttumisesta johtuu juurikin tosta automaatista.
Kierrokset pääsee yli ton 3tonnin ennen ku ahdot ylittää sen 0,8 bar.
Alta 3tonnissa pätki ainakin itellä ja niska meinas katketa  ;D

Toi IMM:n poistippuminen kävis sen puoleen järkiinsä, että samaa osaa käytetään vapareissakin joissa se yltää 5 volttiin jossain 6000rpm paikkeilla.
Turbokoneessa ton verran ilmaa menis jo puolta aikasemmin kilon paineilla. (karkeasti ajateltuna)

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Sekokupu - 25.10.08 - klo:01:24
No ylläri että nakutus loppuu, koska autossa on nakuanturi, joka nakutusta havaittaessa rupeaa myöhästämään syttyä, ja EZK osaa myös rikastaa nakutusta esiintyessä seosta.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 25.10.08 - klo:04:04
Lainaus käyttäjältä: Jantzu - 20.10.08 - klo:14:56

En kyllä ymmärrä että ollaan aina heti lastua ostamassa ja pistämässä rahoja hukkaan kun orkkislastullakin pääsee yli 400:n pollen..

Sitten kun jollain on taitoa kehittää LH lastuja jotka kiertää 7 000 rpm niin alkaa olla kiinostusta. Ja LH vakio bensakartoilla saa parhaat tehot, joten niitä ei tarvitse rukata..

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jaippi - 25.10.08 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: Sekokupu - 25.10.08 - klo:01:24
No ylläri että nakutus loppuu, koska autossa on nakuanturi, joka nakutusta havaittaessa rupeaa myöhästämään syttyä, ja EZK osaa myös rikastaa nakutusta esiintyessä seosta.
Näinhän asia on.
Eikö se kuitenkaan jää sille mieleen. "Tuolla paikkeilla nakutti viimeksikin. Pidetääs ennakko pienemmällä jo valmiiksi..."

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 25.10.08 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: Toni - 25.10.08 - klo:04:04
En kyllä ymmärrä että ollaan aina heti lastua ostamassa ja pistämässä rahoja hukkaan kun orkkislastullakin pääsee yli 400:n pollen..

Sitten kun jollain on taitoa kehittää LH lastuja jotka kiertää 7 000 rpm niin alkaa olla kiinostusta. Ja LH vakio bensakartoilla saa parhaat tehot, joten niitä ei tarvitse rukata..

560 boksi on kuitenki vanhempi versio mitä sulla Toni käytössä oleva -954 boksi. Että saanekkohan tuolla mun boksilla samoja lukemia. Se pirun egr on myös sotkemassa mukana, lisäämässä karstaa palotilaan ja ihmekö jos nakuttaa! Jos uudempi boksi kävis heittämällä paikalleen niin voisin harkita vaihtoa.
Tehoja alkaa jokatapauksessa saamaan ulos vasta kun vaihtaa 80mm IMM:n ja isommat suuttimet, mutta mitenkäs sä oot käsitelly IMM:n suurentamisen myötä ilmenevän sytytysennakon aikaistumisen? Vai onko siitä ollut sinulle vaivaa ollenkaan? Voisko sen kiertää maadoittamalla boksista niitä napoja jotka myöhäistää syttyä? Siis jos nakutusta ilmenee

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 25.10.08 - klo:20:32
LH-boxit ovat keskenään vaihtokelpoisia, kunhan nyt muistaa laittaa turboon turbon boxin.

Miten IMM suurentaminen vaikuttaa sytytysennakkoon? Ei ole pahemmin tullut nakutusilmiötä eteen vaikka ahtaisi 2:lla barilla ja nythän on 90 IMM pellin alla.



Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Juse - 25.10.08 - klo:20:49
On noissa boxeissa vaihtaessa otettava auton varustus huomioon, vaihteisto, sähköflekti ym. Jos esimerkiksi laittaa sähköflektillä varustettuun autoon boxin autosta jossa sellaista ei ole, flekti saattaa huutaa heti kun akun kytkee virtapiiriin...

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: ottoB - 25.10.08 - klo:23:03
Lainaus käyttäjältä: Juse - 25.10.08 - klo:20:49
On noissa boxeissa vaihtaessa otettava auton varustus huomioon, vaihteisto, sähköflekti ym. Jos esimerkiksi laittaa sähköflektillä varustettuun autoon boxin autosta jossa sellaista ei ole, flekti saattaa huutaa heti kun akun kytkee virtapiiriin...

Joo, mutta vanhemmat voi "aina" vaihtaa tuoreempaan.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 26.10.08 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Toni - 25.10.08 - klo:20:32
LH-boxit ovat keskenään vaihtokelpoisia, kunhan nyt muistaa laittaa turboon turbon boxin.

Miten IMM suurentaminen vaikuttaa sytytysennakkoon? Ei ole pahemmin tullut nakutusilmiötä eteen vaikka ahtaisi 2:lla barilla ja nythän on 90 IMM pellin alla.



Mä mietin myös hetken tätä ja tulin siihen tulokseen, että sytkän aikaistuminen johtuu siitä, koska isommalla imm:llä bensaboksi näkee alhaisemman kuormitustason todelliseen verrattuna alkuperäisellä imm:llä ja täten saman näkee myös sytkäboksi ja käyttää ennakkoa enemmän. Luulee että autolla ajetaan pintakaasulla vaikka pedaali olis jo puolessavälissä

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 26.10.08 - klo:10:20
Mulla ainakin lambda korjaa tyhjäkäynnillä ja osakaasulla seokset kohdalleen.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 26.10.08 - klo:10:35
en mä äsken seoksista puhunukkaa. Jokatapauksessa voi olla että vakiosytkäkartta on sen verran mieto ettei ennakon lisäyksestä ole mitään haittaa vaan päinvastoin.

Kun sulla nyt on 90mm imm ja 1000cc/min suuttimet, niin eikö missään vaiheessa mene liian rikkaalle ja ala kakomaan? Mun laskelmien mukaan sulla pitäs olla 120mm imm, että se vastaisi tarkkaan suuttimien kapasiteettia. Semmosta se vähä taitaa olla kun vakiovehkeillä pelaa ja hakee suurta tehoa. Kokoonpano toimii vaan kaasu pohjassa. Kaksi vaihtoehtoa, sä ajelet joko pintakaasulla tai max ahdoilla... ;D

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Make - 26.10.08 - klo:10:55
Lainaus käyttäjältä: Jantzu - 25.10.08 - klo:17:29
Se pirun egr on myös sotkemassa mukana, lisäämässä karstaa palotilaan ja ihmekö jos nakuttaa!
EGR:n toiminta laskee palolämpötilaa ja näin ollen vähentää nakutusta. Ja ei EGR ole toiminnassa täyskaasulla.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 26.10.08 - klo:11:03
Joten ei se siis vähennä nakutusta koska ei ole toiminnassa silloin kun nakutus ilmenee kovassa kuormituksessa. Lisää nakutusta koska karstaa kertyy palotilaan juurikin alhaisemman palolämpötilan ja pakopuolelta tulevien hiukkasten vuoksi. Tämä sitte kovassa kuormituksessa alkaa hehkumaan ja sytytyttämään milloin sattuu...näin mä ite oo mieltäny asian. Olen kuullut jopa joidenkin väittävän että se parantaisi sylinterien täytöstä saaden aikaan tasaisemman käynnin, mutta mä oon sitä mieltä että täyttä p***aa. EGR on vain palotapahtuman lämpötilan laskua varten kehitetty jotta typpi ei osallistuisi siihen ja saisi aikaan typen oksideja. Piste.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: usu - 26.10.08 - klo:11:46
Jantzu, kannattanee nyt kokeilla ensin käytännössä miten laitteet toimii, ennen kuin alkaa toisten tekemisiä kovaan ääneen epäilemään.
Tonin auto kuluttaa sen n.12/l 100km ja on kokoajan ajossa ja toiminut hyvin. Ja kulku/tehokin on ollut hyvää niin suoralla kuin penkissä.
Ei se ihan metsässä voi olla. ;)

Edit: joten ei muuta kuin muutoksia tekemän ja tuloksia esille. :)

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 26.10.08 - klo:13:40
En mä ole epäillyt mitään varsinaisesti, vaan koittanut saada selville jos multa on jäänyt jotain oleellista tietoa saamatta Tonin kokoonpanosta ja samalla paremman ymmärryksen LH-jetin toiminnasta. Luulen, että mä en mene oman 940 turbon virityksessä yhtä pitkälle vakiosysteemillä, vaan heitän megaruuttaa peliin ennen 300 heppaa. Silloin ei tarvii arvailla mitään. Siis jos sinne asti mennään...vaatiihan se investointeja.

Korjaako se tosiaan niin rankasti, että vaikka laskennallisesti 90mm imm on sopiva noin 550cc suuttimille, niin silti toimii tonnisilla...huh heijaa. Ei riitä pelkkä bensanpaineen lasku. En ihan hatusta oo näitä kysymyksiä vetässy. Tottahan se on ite otettava selvää jos meinaa jotain saada aikaan.

EDIT: Ja kyllä mä tiedän melko pitkälle miten laitteet toimii. Sen verran kouluja käyny. Siitä koko kysymysten sarja johtuukin kun jokin on ristiriidassa mun tietojen kanssa

EDIT2: 1000cc sumujen kanssa joutuu säätämään melko tarkkaan megasquirtin hires koodillaki. Aukiolo ajat menee ainaki tyhjäkäynnillä melko lähelle aukeamisaikaa. Eikä moottoritie kruisaus kierroksillakaan pelata kovin suurilla aukioloajoilla, joten nyt mä oon vielä enemmän metässä miten tää on mahdollista

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: reve - 26.10.08 - klo:14:46
Teoriat on teorioita ja käytäntö käytäntöä..

Ihan normaali MS koodilla ja tonnisilla suuttimilla saa 8v vinokoneen käymään ihan nättiä tyhjää ja cruisea, vaikka jonkun paperilaskelmien mukaa siihen pitäisi tarttea avaruustason tarkkuutta. Seoskäyrätkin pysyy kauniina, eikä seilaa. Matalapuristeisella vähän enemmän nokkaa sisältävällä kombolla alkoi peruskoodilla olemaan jo vähän tiukkaa tonnikuussatasilla, eikä tyhjäkäynti enää pysynyt ihan nättinä.

Täyskaasullahan pärjää sitten vaikka ämpärillä annostelemalla.

Noita LH:n ilmamassamittareiden pinta-aloja on aika turha koittaa laskea suhteessa suuttimiin. Ei siitä virtauksesta kuitenkaan mene suoraan pinta-alan suhteessa vakiomäärää sen mittauselementin läpi, kun ulkoputken kokoa muuttaa. Tyhjällä putken osalla on ihan eri virtausvastus kuin sillä mittauselementillä. Kokeilemalla noi löytyy oikeiksi siihen komboon, mitä käyttää.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 26.10.08 - klo:17:05
joojoo. No nyt alkaa käyä munki järkeen. Ilmaa virtaa suhteessa sitä enemmän imm:n lankojen ohi mitä enemmän suurentaa putkea, koska ne mittalangat on itse pienemmässä putkessa ja se vastustaa ilman virtausta tietenki enemmän

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: ottoB - 26.10.08 - klo:18:46
Ja lisäksi IMMun signaali EI ole lineaarinen.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: S70TDI - 26.10.08 - klo:19:02
Jaahans....mun määrämittari ei sitten ilmeiseti vaan tykkää asua 3" putkessa koska peli meinaa sammua kun kaasun päästää ja pintakaasulla alle 3000 rpm;n on nykimistä.Suuttimet 525cc.B-paineen säätökään ei auta.

Jotain tarttis tehrä tai voihan olla että mittari vaan tykkäs kyttyrää moisesta operaatiosta... >:(


Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 26.10.08 - klo:19:07
Kyllähän sitä reven kanssa aikanaan laskettiin kuinka ympyrän kehät, piit, pinta-alat, prosentit ja cc:t menevät paperilla, mutta laihalle jäätiin ensimmäisessä käytännön kombinaatiossa.

Neljän koplalla pystyy kikkailemaan jo aika pitkälle; tai ennemminkin 3+1:llä. Eli IMM:n koko, suuttimien koko, bensanpaine ja lambda. Noilla kolmella ensin mainitulla saa jo aika hyvin tehtyä monen monituista kombinaatiota ja lambda sitten kertoo ollaanko laihalla vai rikkaalla tai jopa alueella. 80 mm IMM riittää ainakin sinne 300 heppaan. Ahtimesta, kannesta, nokasta, yms. riippuu sitten mitä suuttimia kannattaa käyttää.

Boxieissa on eroja esim. softan versoissa. Sullahan on 560 boxi minkä Turbobricksien fredrik rankkaa parhaimpiin.

*******************************
Source:
http://forums.turbobricks.com by frpe82


I like two specific generations of ECU´s better than the rest. The 56x (560 / 563) generation and the 97x/98x (977 specifically, and the 983 / 984).

Why? Yes, I will tell you:

The 56x ECU´s were the first fully digital ECU´s for turbo use in a Volvo and had to be something special. They are among the slowest ECU´s but they are the most adaptible since the designers wanted to be very careful and have a very fail-safe turbo fuel system. The earlier style ECU´s such as the 56x tend to always run a little bit richer than the newer ECU´s just to be safe.

And then there is the latest style LH2.4 ECU. It is the quickest of them all and they have all the newest most stable components and the best hardware coding. This unfortunately makes them very picky about which car they are in, not only because of the Immobilizer function but also because they are specifically matched to a certain hardware and are extremely well calibrated. All the latest style ECU´s will work exactly the same. They are the most stable and I say that they will not "un-learn" if you will.

Think of the 977, 983 and 984 as computer components. Let´s think of them as a computer motherboard. The motherboards are the same in all the ECU´s from the 560 all the way to the 984, but the later numbers have a newer revision of the hardware and the "BIOS" if we can call it that. The later versions of the ECU´s are made to deal with a larger number of functions and do them in a different order and put emphasis on some parts of the engine management and give other things less importance. Why? Because the designers of the ECU´s have been following what has happened to the cars equipped with these LH2.4 ECU´s through the years, and they have seen that some features are not as important as others and therefore evolved the newer ECU numbers to put the emphasis on other instructions. The earliest ECU´s (560 and 563) have a greater control over all the functions at the same time, while the newer ECU´s have greater control over the functions that seemed most important to the designers/tuners and for the specific application.

I like the 560/563 and the 977/983/984 generations both very much and it is hard to say which one is the best. They are good at two different things.

In short:

The 560/563 have the best adaptability and will always work better when something is skewed or wrong in the car. It will run better during bad circumstances than the newer ECU´s. Precision is lower than the newer ECU´s but adaptability is greater.

The 977/983/984 are more careful and adapts to a more precise tune (not so rough) and more importance is kept on the essential bits. They are probably not as adaptible as the first generation ECU´s when something is skewed or wrong in the car. The newer ECU´s trade adaptability for precision.

I have not seen a trend in the EZK boxes so far. I think they all have the same hardware, only different software since they are pretty simple in their construction and logic. Some component changes have been made through the years, but that is probably due to reliability reasons.

Oh... and another thing: The clock frequency is very low in all ECU´s even though the CPU´s in our fuel ECU´s are rated to run at a much higher speed (several times quicker than they do now). The choice of CPU in this case is probably also due to reliability reasons.
*********************************

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: B.Axelsson - 27.10.08 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: S70TDI - 26.10.08 - klo:19:02
Jaahans....mun määrämittari ei sitten ilmeiseti vaan tykkää asua 3" putkessa koska tyhjäkäynti meni vähän epävarmaksi ja pintakaasulla alle 3000 rpm;n on nykimistä.Suuttimet 525cc.B-paineen säätökään ei auta.

Jotain tarttis tehrä tai voihan olla että mittari vaan tykkäs kyttyrää moisesta operaatiosta... >:(



Virtausvaihtelut putkessa( jossa itse mitta-lanka on)pienenee merkittävästi jo siirrettäessä se 60mm:sestä 3" ränniin.Bensapaineilla on aika turha kikkailla kun IMMu on heitetty ulos alueelta.Varmasti tulee ongelmia.Toisilla täällä vaan se mikä on hyvää,helppoa  ja toimivaa on toisilla sitten ihan jotain muuta,että kannattaa varautua tekemään ehkä jotain muutakin kuin mitä täällä "opiskelemalla" vois äkkiä kuvitella....

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: TVS - 27.10.08 - klo:10:07
Kertoisiko joku nyt, että mitä kaikkea tuo LH:n lambdasopeuma ottaa huomioon, tehdään pari oletusta: imm ja suuttimet molemmat suurennettuja, oletetaan, että suuttimet on sevverta isot, että sopeuma muuttaa seoksia reilusti laihemmalle kun mitä kartat alunperin antaisivat. Mitä tapahtuu starttivaiheessaa, osaako se ottaa tuon sopeuman huomioon, vai ajaako se jollakin taulukkoaukiololla soppaa, jolloin alkuperäistä sanotaanko vaikka 70% isommat sumut antaa startissa melkein tuplaten ainetta vrt alkuperäset, vai miten? Ja entäpä täyskaasulla mentäessä, IMM:hän putoaa pelistä kun lähetään tosissaan vedättämään kaasu auki, vaan vaikuttaako tuo korjaus täyskaasun karttoihin, vai ajaako se soppaa alkuperästen karttojen mukaan?

Muok: tästä kun tuntuu olevan kovin monia käsityksiä, enkä oikein itsekään tiedä, mitä/ketä uskoisi.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 27.10.08 - klo:11:51
Tässä on mitä itse olen kerännyt LH 2.4 ruiskusta. Taitaa suurin osa olla Oton alkuperää, varsinkin tuo ruiskun ja sytkän välinen kommunikaatio-osa oli makoista luettavaa, voiko sitä selvemmin enää kertoa  ;D . Kommentoida saa vapaasti ja teen korjauksia tarpeen mukaan. Kohta on varmaan LH 2.4 FAQ osion paikka..

Elikkä:
IMM syöttää signaalia ruiskuboksille (alle 5v, alle 3 000rpm) ja boxi heittää soppaa koneeseen bensakartan mukaan.
Lambda kertoo menikö liikaa tai liian vähän ja tehdään tarvittaessa korjaukset sen mukaan.

Lambda ja IMM ovat vain osakuorman signaalin säätämisessä mukana.
Lamda ja IMM tippuvat pois pelistä kun voima astuu kehiin/3 000 rpm jälkeen.
IMM signaali on siis tapissa (5v) 3 000 rpm paikkeilla ja sitten mennään ruiskutuskartan mukaan (siis kun mennään täysillä).

Esim:
Ruiskuboksi kysyy Immulta että paljonko menee ilmaa ja Immu vastaa että
en tiijä ku lukemat on ollut tapissa jo hyvän aikaa, sitten Ruiskuboksi kilauttaa Sytkäboksille ja
kysyy että mitä kiertää ja nakuttaako? 4520 rpm ja ei nakuta, vastaa Sytkäboksi !
Hyvä, tuumaa Ruiskuboksi vääntää suuttimien aukioloajan rpm:n mukaan.

RPM määrää suuttimien aukioloajan kun IMM on tapissa.

Esim:

rpm           %
4000         60
5000         75
6000         90

Tuohon boksi sitten lisää joitan kompensointeja moottorin lämpötilasta, auton nopeudesta yms.

***************************************************************************
Ruiskutusmäärä ei kasva vaikka bensanpaine nousee ahtojen noustessa. Ainoastaan paine-ero merkitsee jotain! Jos ei ole paine-eroa niin ei ole virtaustakaan.

Bensanpaineen noston vaikutus:
Suutimen tuoton lasku http://www.csgnetwork.com/fiflowcalc.html
ja yksikkömuunnokset http://www.digitaldutch.com/unitconverter/pressure.htm
*************
Turboissa täyskaasuasentoa ei ole kytketty.
Joten WOT, eli Wide Open Throttle -arvo koneelle ei käytössä?
(LH 2.2:ssa on täysikaasun asentotunnistin)
**************



Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 27.10.08 - klo:12:28
Käsittääkseni mitä suuremmassa putkessa imm on, sitä korkeammalla kierrosluvulla se vasta tippuu pois. Tästä samasta syystä sytytysennakko aikaistuu koska juurikin tuo kuormitussignaali 0-5V on vähä myöhässä verrattuna alkuperäiseen imm:ään ja sytkäboksi käyttää alemman kuormitustason ennakkoa. Eihän siitä pitäs olla haittaa, vaan päinvastoin.


Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: S70TDI - 27.10.08 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: Jantzu - 27.10.08 - klo:12:28
Käsittääkseni mitä suuremmassa putkessa imm on, sitä korkeammalla kierrosluvulla se vasta tippuu pois. Tästä samasta syystä sytytysennakko aikaistuu koska juurikin tuo kuormitussignaali 0-5V on vähä myöhässä verrattuna alkuperäiseen imm:ään ja sytkäboksi käyttää alemman kuormitustason ennakkoa. Eihän siitä pitäs olla haittaa, vaan päinvastoin.



Lisä-ennakosta voi olla haittaa jos ahtoja nostettu!

Näyttää siltä kuten vähän arvelinkin että pelkkä putken halkaisijan kasvattaminen aiheuttaa vain ongelmia LH:n toiminnasssa alle 3000-3500 rpm:n alueelle.Toki isommalla putkella saadaan lisää ilmaa sinne ylä-alueelle koska alkup.mittari on ahdas kun isomman ahtimen kanssa mennään yli 250 Hv:n.Lisäilmaa voi järjestää paljon fiksumminkin.Lambda kun korjaa korkeintaan tasakierroksilla seokset mutta pienikin muutos aiheuttaa ongelmia jos IMMu ei ole hereillä. Jos taas tekee pelkkää kiihdytysautoa voi koko ilma-mittarilla heittää vesilintua!

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: usu - 27.10.08 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: S70TDI - 27.10.08 - klo:12:49
Lisä-ennakosta voi olla haittaa jos ahtoja nostettu!

Näyttää siltä kuten vähän arvelinkin että pelkkä putken halkaisijan kasvattaminen aiheuttaa vain ongelmia LH:n toiminnasssa alle 3000-3500 rpm:n alueelle.Toki isommalla putkella saadaan lisää ilmaa sinne ylä-alueelle koska alkup.mittari on ahdas kun isomman ahtimen kanssa mennään yli 250 Hv:n.Lisäilmaa voi järjestää paljon fiksumminkin.Lambda kun korjaa korkeintaan tasakierroksilla seokset mutta pienikin muutos aiheuttaa ongelmia jos IMMu ei ole hereillä. Jos taas tekee pelkkää kiihdytysautoa voi koko ilma-mittarilla heittää vesilintua!
Mitä mä ymmärrän niin IMM;n kasvatus on juuri sitä varten, että saadaan isommat suuttimet laittaa kun vanhat loppuu kesken. Ja näin siis isot suuttimet saadaan kompensoitua isolla IMM;llä. Eli ei tuo vakio IMM jää pieneksi vielä noilla tehoilla sen fyysisen kokonsa puolesta.
Eihän tuo ala nakuttamaan tasakaasulla ajettaessa vaikka isompi IMM olisikin ja paineiden tullessa suuttimien tuotto tuo lisää bensaa jolloin nakutusta ei tapahdu. Toki jos sytkä menee aivan metsään niin nakutusta tulee, mutta ei tunnu olevan ongelma näissä mitä on tähän asti tehty.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: aran - 27.10.08 - klo:14:50
Miten Toni on ohittanut fuel cutin?

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Polar - 27.10.08 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: aran - 27.10.08 - klo:14:50
Miten Toni on ohittanut fuel cutin?
Tuskin mitenkään... Ainakaan itselläni sitä ei tarvinnut mitenkään ohittaa, vain suuttimet ja Imm vaihtamalla fuel-cut hävisi...

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Hauting - 27.10.08 - klo:15:06
Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:11:51


*************
Turboissa täyskaasuasentoa ei ole kytketty.
Joten WOT, eli Wide Open Throttle -arvo koneelle ei käytössä?
(LH 2.2:ssa on täysikaasun asentotunnistin)
**************


Täyskaasukärki on kytkettynä vaparissa. turbo 2.2 ja 2.4 ei ole kytketty täsykaasukärkeä.

ICU keskustelee tosiaan ECU:n kanssa.

Ja boschin pojat tekivät jopa "knock enrichment" toiminnon EZK 116 ja 117 ICU syttyihin.
ICU kuuntelee nakuanturia ja jos per rpm havaitaan liikaa palotapahtumia ruvetaan portaittain muokkaamaan ennakkoa ja lissäämään soppaa.

Unilukemista EZK sytystä 34mt edestä (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP31397_1_700_ignition_incomplete.pdf)

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Jantzu - 27.10.08 - klo:18:43
Sopan lisääminen astuu kehiin vasta kun sytkä on myöhäistetty kaikki mitä boksi voi.

Siinäpä olisikin yksi juttu josta pitäs hankkia faktaa, että missä vaiheessa imm saavuttaa suurimman mitattavan ilmamäärän isommalla putkella. Siis signaali 5V. Tiiä vaikka kuin korkeilla kierroksilla se on vielä pelissä mukana. Tietenkin jos sen toiminta on rajattu tietylle kierrosluvulle, niin sittenhän se ei vaikuta

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Sekokupu - 27.10.08 - klo:19:01
Lainaus käyttäjältä: Jantzu - 27.10.08 - klo:18:43
Sopan lisääminen astuu kehiin vasta kun sytkä on myöhäistetty kaikki mitä boksi voi.

Siinäpä olisikin yksi juttu josta pitäs hankkia faktaa, että missä vaiheessa imm saavuttaa suurimman mitattavan ilmamäärän isommalla putkella. Siis signaali 5V. Tiiä vaikka kuin korkeilla kierroksilla se on vielä pelissä mukana. Tietenkin jos sen toiminta on rajattu tietylle kierrosluvulle, niin sittenhän se ei vaikuta

Zener immun kahden nastan väliin, niin immu ei pääse pohjaamaan.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 27.10.08 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: aran - 27.10.08 - klo:14:50
Miten Toni on ohittanut fuel cutin?

Ei ole ikinä tullut vastaan.. Taidettiin jo ihan alussa tehdä vahingossa oikein kun isonnettiin suoraan 80 mm IMM niin se ei ehtinyt pohjata  :)

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: aran - 27.10.08 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:21:00
Ei ole ikinä tullut vastaan.. Taidettiin jo ihan alussa tehdä vahingossa oikein kun isonnettiin suoraan 80 mm IMM niin se ei ehtinyt pohjata  :)
Kyseenalaistit aiemmin turhien lastujen ostamisen, mutta lastu on nykyaikainen fiksu keino poistaa tuo ikävä ominaisuus, silti säilyttäen muu alkuperäinen. Piiri maksaa, mutta maksaa isompi immu ja suuttimetkin.


Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 27.10.08 - klo:21:20
Se oli mun mielipide, kukin saa tehdä mitä ikinä haluaa ja syytää rahaa minne huvittaa.

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: aran - 27.10.08 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:21:20
Se oli mun mielipide, kukin saa tehdä mitä ikinä haluaa ja syytää rahaa minne huvittaa.
Toki toki. Mut eipä tuo lastu niin arvokas ollut kotiintoimitettuna. Ero esim. zenerkikkailuille ei ollut merkittävä ja olisi voinut kääntyä jopa toisinpäin näillä tietotaidoilla. Auto toimii vakiokaluilla + ahdinmuutoksella oivasti.

Millä ahdoilla tuo 400heppaa otettiin ja onko ne samat ahdot arkiajossakin?

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: JuHaU - 27.10.08 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: aran - 27.10.08 - klo:21:06
...mutta lastu on nykyaikainen fiksu keino poistaa tuo ikävä ominaisuus, silti säilyttäen muu alkuperäinen.
 Piiri maksaa, mutta maksaa isompi immu ja suuttimetkin.

Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:21:20
Se oli mun mielipide, kukin saa tehdä mitä ikinä haluaa ja syytää rahaa minne huvittaa.

Tässä yksi näkemys.

Tuo lastun laittaminen sopii tosiaan pikkupiristykseen kun halutaan päästä mahdollisimman vähällä uusien osien lukumäärällä ja siten myös vähällä työmäärällä. Mikäli tarkoituksena on ottaa vähän enemmän irti, niin se suuttimien vaihto tulee eteen kuitenkin.

Jos vakio ilmamassamittarilla ja suuttimilla saa ahtopainetta nostamalla ja lastun hankkimalla 1,5 x alkuperäisen tehon ja käytettävä rahamäärä on lastu + ahtopaineensäädin, niin kohtuu halvalla on päästy. Ei tuolla lastu + säädin hinnalla vielä kovin isoja suuttimia hankita.

Täytyy kyllä nostaa hattua Tonille saavutuksesta, jonka hän on tuolla vakioruiskulla saanut aikaan.
Onhan se toki sitä työtäkin vaatinut.
Useammankin kerran on kuullut sanottavan kun kysytään LH:lla varustetun auton virittämisestä , että laita Mega.

"Miksi kun vakiollakin pärjää."

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: aran - 27.10.08 - klo:21:28
Ilman muuta Tonille pitää nostaa hattua. Erityisesti kaikkien tekemisten dokumentointi ja esilletuominen nettisivuilla on kunnioitettavan tarkasti tehty. Jo vuosien ajan...

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 27.10.08 - klo:21:57
Riippuuhan se tietty rakentaako käyttöautoa vai kesä raaseria. Eikä aikanaan ollut paljoakaan tietoa LH:n saloista, kun sitä virityshomaa alotteli alkuvuodesta 2006. Muistan vain jokun kommentin että LH riittää nippa nappa 200 hv  :D . Kohtahan tässä vietetään komevuotis juhlia LH:n virittelyssä..

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: S70TDI - 27.10.08 - klo:21:58
Lainaus käyttäjältä: usu - 27.10.08 - klo:13:13
Mitä mä ymmärrän niin IMM;n kasvatus on juuri sitä varten, että saadaan isommat suuttimet laittaa kun vanhat loppuu kesken. Ja näin siis isot suuttimet saadaan kompensoitua isolla IMM;llä. Eli ei tuo vakio IMM jää pieneksi vielä noilla tehoilla sen fyysisen kokonsa puolesta.
Eihän tuo ala nakuttamaan tasakaasulla ajettaessa vaikka isompi IMM olisikin ja paineiden tullessa suuttimien tuotto tuo lisää bensaa jolloin nakutusta ei tapahdu. Toki jos sytkä menee aivan metsään niin nakutusta tulee, mutta ei tunnu olevan ongelma näissä mitä on tähän asti tehty.


Kyllä se kehnosti virtaa se 60mm vakio-IMM kun ahdot 1.4 ja kierrokset menee yli 4000rpm:n niin paksulle menee jos ei bensapaineita pudota 1.3bar.Kun putki vaihtui 3" sai bensa-paineet nostaa  2.5 bar ja vetää rykimättä loppun asti mutta....Pientä "rapinaa" on vielä suurinpiirtein juuri ennen kuin IMM tippuu pelistä (eli  IMM nyt lisää ennakkoa jota on liikaa noille ahdoille ?) ja aivan loppuvedossa(vakio kuuleri -ahtoilman lämmöt ?).Ainoa ongelma nyt siis se että LH ei osaa säätää tyhjäkäyntiseosta ja alle 1500rpm:n osakaasu-alueita  525cc suuttimille  *OV*

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 27.10.08 - klo:23:17
Mulla on kyllä aina ollut tyhjäkäynti-/osakaasuseokset kohdallaan eri kombinaatioilla. Ja normiajossa käytössä normi bensanpaine.

80 mm IMM --> 465cc, 525cc, 788cc
90 mm IMM --> 788cc, 1000cc

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: B.Axelsson - 01.11.08 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:23:17
Mulla on kyllä aina ollut tyhjäkäynti-/osakaasuseokset kohdallaan eri kombinaatioilla. Ja normiajossa käytössä normi bensanpaine.

80 mm IMM --> 465cc, 525cc, 788cc
90 mm IMM --> 788cc, 1000cc


Laitas vielä että millä ahtimilla?

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 01.11.08 - klo:17:11
80 mm IMM --> 465cc, 525cc, 788cc --> Garrett GT2876R, 312 Hv
90 mm IMM --> 788cc, 1000cc         -->  Garrett GT37,      403 Hv

Otsikko: Vs: Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: hyvoneju - 01.11.08 - klo:19:41
Lainaus käyttäjältä: Toni - 27.10.08 - klo:21:57
Riippuuhan se tietty rakentaako käyttöautoa vai kesä raaseria. Eikä aikanaan ollut paljoakaan tietoa LH:n saloista, kun sitä virityshomaa alotteli alkuvuodesta 2006. Muistan vain jokun kommentin että LH riittää nippa nappa 200 hv  :D . Kohtahan tässä vietetään komevuotis juhlia LH:n virittelyssä..

Kait se on homma mikä tahansa kun tarpeeksi perehtyy , voi niistä jotain ruveta tulemaankin  ::)


Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #1 : 28.01.2011, 15:32:33 »
Onko EZK lastusta paljon iloa, jos mennään vain pikkumitsulla ja deralastulla?
144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #2 : 30.01.2011, 16:08:08 »
Onko EZK lastusta paljon iloa, jos mennään vain pikkumitsulla ja deralastulla?

Ainakin minulla loppui rapinat ja kilinät. Tosin itsellä on sekä bensa ja sytkä lastu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #3 : 30.01.2011, 19:26:12 »
Ainakin minulla loppui rapinat ja kilinät. Tosin itsellä on sekä bensa ja sytkä lastu.

Rapinaa ja kilinää en ole ainakaan kuullut. Bensalastu löytyy, kilo ahtoja. Mietin vaan että kannattaako tuo sytkälastu hommata kaveriksi?
144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #4 : 30.01.2011, 21:15:55 »
Rapinaa ja kilinää en ole ainakaan kuullut. Bensalastu löytyy, kilo ahtoja. Mietin vaan että kannattaako tuo sytkälastu hommata kaveriksi?

Täytyisi kokeilla vakio sytkälastulla, niin se selviäisi, toimiiko pelkkä bensalastu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #5 : 01.02.2011, 08:37:45 »
Rapinaa ja kilinää en ole ainakaan kuullut. Bensalastu löytyy, kilo ahtoja. Mietin vaan että kannattaako tuo sytkälastu hommata kaveriksi?

Omassa laitteessa oli eroa kuin päivällä ja yöllä, kun vaihtoi muokatun sytkälastun paikoilleen. Uudella kartalla varustetulla sytkällä ennakot olivat järkevät ja autosta rupesi löytymään hieman voimaakin. Ahdin oli tosin HX40. Omassa paketissa oli myös isompi imm, eli kuormitustiedot olivat "vähän miten" sattuu, niin ne yhdessä varmasti tekivät tuon efektin.

Samaapakettia kun koitti vakiosytkällä, niin ero oli melkoinen.

Poissa Suiggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • TMI Penkkimurheilijat
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #6 : 05.02.2011, 12:07:36 »
Aikalailla ton koko hässäkän lueskelin ja tämmösen pikkuvirittelijän päähään ilmestyi yksi kysymys: Miten pitkälle vakio suuttimet ja IMM sitten oikein riittää?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #7 : 07.02.2011, 00:13:43 »
Aikalailla ton koko hässäkän lueskelin ja tämmösen pikkuvirittelijän päähään ilmestyi yksi kysymys: Miten pitkälle vakio suuttimet ja IMM sitten oikein riittää?

100% varmuudella ainakin pikkumitsulla 0.8 baariin (ns. turbo + sarja).

Ja jos huomioi vielä autojen valmistajien turvamarginaalit, niin pidemmällekkin. Se, kuinka pitkälle on ihan toinen juttu.
Ja tähän ei pidä sotkea vakiolastujen fuelcut-rajoja yms. pienillä kierroksilla ja 0,8 ahdoilla, joiden vuoksi hankin itse lastut.

Kehtaisin yleisestä elektroniikan, anturitekniikan tuntemuksesta sanoa, ettei IMM ns. pohjaa ennen 1 baarin ahtoja mitsulla, jos silläkään. Vaikka se voi mennä ulos ns. optimaaliselta toiminta-alueeltaan. Tämä täytyisi joskus mitata ihan omasta mielenkiinnosta, kun se on suhteellisen simppeli homma (jahka laiskuudeltaan ehtii).

Suuttimien toiminta-suhteesta en sano mitään, koska minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä ne ovat edes vakio FT-mallissa maksimissaan. Luulisin, että täällä on sellaisia ropelli-hattuja, jotka tämänkin ovat ehtineet mitata, koska se vaatii vain pulssinleveyttä mittaamaan kykenevän mittarin tai oskilloskoopin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #8 : 07.02.2011, 00:27:29 »
1.4 bar 15G:llä on kipuraja vakiosuuttimille - ai siis oli ainakin omassa autossani. Tehoa tuolloin irtoaa noin 250 hv. Imm "pohjaaminen" oli hoidettuna softassa.

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #9 : 09.02.2011, 20:47:47 »
Kukaan löytänyt netin ihmeellisestä maailmasta valmista toteutusta tai itse toteuttanut hukkakipinä/suorasytkä modausta LH2.4/EZK. Esim. Tyyliin suorasytkäksi saabin DI systeemin EZK-purkki, jotkut sopivat cop:it (saappaan DI kasettihan ei oikein istu), nokka-anturi jne......?    :buck2:
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011, 20:49:18 kirjoittanut EVO8 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #10 : 13.12.2013, 20:21:30 »
Kyllä tiedän että nostin hiton vanhan topicin ylös mutta pakko korjata LH tietämystä (tämä kun tulee haku toiminnolla aika helposti näkyviin).

-IMM signaali ei ole tapissa 3000rpm kohdalla, vaan mittaa ihan loppuun asti. -016 imm mittaa jonnekkin 0.8bar vakio ahtimella.
-Lambda säätö ei todellakaan tipu pois 3000rpm kohdalla. Vakiona ei tipu ollenkaan. Paitsi kiihdytysrikastuksissa
-IMM ja suuttimien vaihto vaatii AINA lastuun muutoksia

Isontamalla IMM kuormatieto kusee täydellisesti jos pienen IMM linerisointi käyrä jne jätetään lastuun.

Eli 3" imm (012) tarvitsee 012 käyrän. Ja luonnollisesti orkkis 016 tarvitsee 016.

LH(:lla) pystyy:
-Säätämään lambdan pois tippumisen kuoman ja/tai kierrosten mukaan.
-Turboihin kytkemään WOT (täyskaasu) rikastuksen (ei enään nakutusta nopeissa vaihteiden vaihdoissa)
-Säätämään kuormitustietoa EZK:lle. Eli sytkää huijaamaan suuntaan tai toiseen ilman EZK lastun tekoa.
-Tekemään täydellisen viinalastun
-Käsittelemään nakutusta käsittämättömän hyvin

jne jne
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 LH 2.4 muokkaus Turbokäytössä
« Vastaus #11 : 14.12.2013, 17:42:22 »

LH(:lla) pystyy:
-Säätämään lambdan pois tippumisen kuoman ja/tai kierrosten mukaan.
-Turboihin kytkemään WOT (täyskaasu) rikastuksen (ei enään nakutusta nopeissa vaihteiden vaihdoissa)
-Säätämään kuormitustietoa EZK:lle. Eli sytkää huijaamaan suuntaan tai toiseen ilman EZK lastun tekoa.
-Tekemään täydellisen viinalastun
-Käsittelemään nakutusta käsittämättömän hyvin

jne jne
Hyvä tätä vanhaa topiccia on nostella, koska topicin alussa on aika paljon satuja.  :-[

012 IMMulla (3") saa mittauskykyä sinne +350hp luokkaan asti (+1000kg/h).

LH:ssa pystyy myös:

- Muuttamaan lambda-säädön korjausaluetta
- Muokkaamaan kylmäkäynnistysrikastuksia haluamikseen
- Säätämään kiihdytys rikastuksia (huomaa monikko)
- Säätämään tyhjäkäyntikierrosluvun ja vieläpä koneen lämpötilan funktiona
- Säätää itsensä polttoainekartaan korjauksia lambdan antaman tiedon mukaan, korjaten pieniä muutoksia anturitiedon hitaan muuttumisen vuoksi, kuten IMMun likaantuminen.

Ja paljon muutakin....

Korjaan itseäni tässä ketjussa ajan kuluttua, eli vakio 016 IMMu loppuu vakiossa turbovinokoneessa sinne hitusen vajaan baarin ahdoilla. Joka jälkeen kuormatieto menee LH:n kartoissa ylimmällä rivillä.

Jotan sekavaa raapustelua LH:sta ja EZK:sta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Tuolla on noiden IMMujen mittauskäyrät myös esitettynä ja siitä on selvästi nähtävissä, miksi pienen IMMun linearisointi käyrä ei toimi isommalla IMMulla.

Jos tehotavoite on luokkaa +400hp, niin silloin kannattaa miettiä ihan muita ruiskutuksen ohjauksia kuin LH:ta, sillä se alkaa mennä jo LH:n mukavuus alueen ulkopuolelle. Monen mielestä se 16*16 polttoainekartta on liian karkea moiseen hommaan.

Vinokoneen vakiosuuttimilla ja IMMulla on turha yrittää rypistää yli baarin ahdoille, koska suuttimet ja IMMu ovat silloin tapissaan ja mäntäpistiäinen tulee helposti munimaan koneen sisälle.

Wiinalla on sitten turha nostaa ahtoja vakio suuttimilla yhtään siitä 0,6 baarista, koska suuttimet menevät tappiin jo noilla ahdoilla.

LH:ssa IMMun linearisointi käyrä on pirskatin tärkeä, koska muutoin menevät myös EZK:kin kartat vinoon, sillä kuormatieto ei mene LH:sta EZK:lle oikein.

Helppo ohje vakioalakerralla on ottaa bensalla 700cc/min suuttimet ja 3" IMMu (012) ja rakentaa kaikkea muuta sitten omien halujen mukaan, niin hommasta selviää tekemällä LH:n bensa/sytty-lastun noilla tiedoilla ja loput on sitten pelkkää mekaanista virittelyä. Ja ahdintakin voi vaihtaa ihan mieleisekseen, kuten nokkaakin ja kanttakin saa viilailla ihan omien mieltymysten mukaan.

Tuolla setillä pääsee sinne +400hp teholukemiin, jolloin alakerta alkaa olla antautumassa.

Wiinalla nuo suuttimet (~700cc/min) riittävät sinne liki 300 heposen lukemiin. Ja jos tavoite on tuo 400hp, niin suuttimet on syytä laittaa +900cc/min kokoluokkaan. Jos lastu on tehty bensalle ja suuttimet +900cc/min tms. niin Wiinakäytön pystyy tekemään vielä bioadapterilla yms. kikkailulla.

Toisinsanoen lastun tekijälle pitää kertoa suutinten koko ja se, että käyttää 3" IMMua (012), niin asiansa osaava lastuntekijä pystyy noilla tiedoilla tekemään toimivan polttoainekartan ja lastun hankkija pystyy puristamaan vinokoneesta sen mitä siitä pystyy ehjänä ottamaan.

HIPO-miesten jutut sitten erikseen.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013, 19:51:53 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Ateho