päivitän tilannetta aloittamaani ketjuun..
merkkihuollossa löydettiin sittenkin muutaman tunnin etsimisen jälkeen johtosarjan johtimesta vika, joka lämmetessään kaiketi aiheutti käynnistämättömyyden, (selvitän vielä asentajalta myöhemmin miten hän löysi vian ja mikä johdin), johtimesta löytyi sittenkin vika vaikka ensimmäisessä huoltopaikassa signaalit olivat erikseen testattu,
johtosarja vaihdettiin ja auto käynnistyy, ja käy ,,
MUTTA,
se ensimmäisessä huoltopaikassa ihmetelty moottorin 'metallinen' sivuääni ja kaiketi ykkössylinterin suunnasta (? ) tuleva ääni EI poistunut,
sivuääni,,, jonka vuoksi ensimmäinen huolto päätteli ja totesi että mahdollinen suutinvika, ja parempi kun suuttimet mitataaan/tutkitaan arvoisessa diesel korjaamossa, suuttimet siis tutkittiin ja ovat kunnossa,
merkkihuollossa sitten epäiltiin että voisiko ääni olla sylinterin ja/tai männän pinnoitteen heikkenemisen tai irtoamisen syytä (?), kysyivät että puretaanko kantta ja jakopäätä eteenpäin että nähdään pidemmälle,, totesin että ei jatketa tässä vaiheessa,
kysymykseni on siis :
1.
onko kukaan koskaan törmännyt D5 / 2,4D moottorin 'metalliseen sivuääneen' ,,
2.
ja onko sylinterin/männän pinnoitteita irtoilu, ? ,,
3.
mitä jos pinnoitteita irtoaa, niin mikä riski lisävaurioille,, esim turbo
... ihmetellä täytyy jos pinnoiteita irtoaa, kun koneella ei ole ajettu 'kuin 175tkm',
nyt tarvitsisin näkemyksiä, että mistä nyt oikein on kyse, ja mistä löytyy 'kokenut herkkä korva' joka osaa oikeasti analysoida mistä ääni johtuu,
sylintereitä ja mäntiä on helppoa bensakoneesta tulpan reiästä endoskoopin kanssa kuvata, analysoida ja katsella, ja kaiketi dieseleistäkin esim injektorin (?) kautta,
mutta entäs D5/2,4D koneesta,,, mistä reiästä pääsee endoskoopilla, ja mistä löytyisi, (..lisäksi ihmettelen miksi ko merkkihuolto tai em diesel korjaamo ei endoskopiaa ehdota,jos se on mahdollista, vai onko se ollenkaan volvon dieseleissä mahdollista.?)
mitä neuvoksi ja onko kokemuksia ' moottorin metallisista sivuäänistä' jonka vuoksi esim ensiksi suutinvikaa epäiltiin ( nyt siis se on mittaamalla poissuljettu) käynnistymättömyyden juurisyyksi
kiitos vinkeistä etukäteen !....