Palavan auton, moottoritilaan oltiin juuri tyhjentämässä 6 kg:n sammutinta joten omalle 2 kg:n sammutimelle ei ollut tarvetta.
Paloasema oli n. viiden kilometrin päässä joten sammutusauto oli hetkessä paikalla.
Auto ehti silti palamaan käyttökelvottomaksi.
Kuvankin ymppäisin mutta on niin hankalaa, olkoon.
Kuvan otin myöhemmin illalla ajaessani uudestaan tapahtumapaikan ohi, ei silloin tilanteen ollessa n.s. kuumimmillaan edes käynyt mielessä.
Se, mikä tuosta nyt jäi mieleen niin se että ostakaa hyvät ihmiset sammutin autoonne.
Voisin kertoa erään tarinan jonka seurauksena itse olen pitänyt sammutinta jokaisessa omistamassani autossa käden ulottumille asennettuna, mutta en usko että se jalostaa ketään paremmaksi ihmiseksi ja jaettu paha olo on kaksinkertainen paha olo.
Eli jääköön tänne missä tuo kuvakin on.
Eräs palomies on minulle aikanaan sanonut, että autopalo on "sammuttamaton" paikka.
Jos palo pääsee kunnolla kuumentamaan koria ja etenemään sisätiloihin, ainoa keino käytännössä on survoa letku sisään ja hanat auki. Tai sitten täyttää koko komeus vaahdon peittoon.
Molemmissa tapauksissa auto ja siellä oleva arvotavara todennäköisesti tuhoutuu.
Harrastajakolleegalla murtui jokunen vuosi sitten polttoaineletku moottoritiellä ja pumppu lykkäsi 4bar:in paineella bensaa konehuoneeseen. Räjähdysmäisesti alkanut palo oikosulki relerasian (konehuoneessa), joten pumppu pysyi päällä edelleen vaikka virrat katkaisi.
Kun auto saatiin pysähtymään 100km/h nopeudesta, löi lieskat jo sisälle kojelaudan ikkunan suulakkeista ja salamannopeasti kaikki (kaksi aikuista ja lapsi) ulos autosta. Alle minuutissa ensimmäisestä "tupsahduksesta" oli koko auto täysin ilmiliekeissä peräkonttia myöden. Palokunnan tullessa paikalle (jokunen minuutti hälytyksestä) oli ihan kaikki palava materiaali jo tulessa.
Yhtään mitään säästämisen arvoista ei säästynyt. Tuollaisessa tilanteessa ainoa "auttava" tekijä on järjestelmä, joka täyttää konehuoneen vaahdolla.