Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 571373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1470 : 27.08.2018, 08:35:31 »
Vanne + kumi yhdistelmän paino vaikuttaa jousittamattomaan massaa, mutta kumi jos on kevyt niin se pienentää pyörivää massaa ulkokehältä. Autoissa ei ole kokemusta, mutta fillarimaailmassa se vaikuttaa tosi paljon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1471 : 27.08.2018, 09:18:54 »
Vanne + kumi yhdistelmän paino vaikuttaa jousittamattomaan massaa, mutta kumi jos on kevyt niin se pienentää pyörivää massaa ulkokehältä. Autoissa ei ole kokemusta, mutta fillarimaailmassa se vaikuttaa tosi paljon.

Omat kokemukset esimerkiksi Temmes-Rantsila välillä missä on routavauriota eli poikittain tien menee railoja. Ei läheskään, niin paljon ota auton sisälle tuo tömähdys. Eli ei jää pompottamaan/pamauta.

Unohtamatta että vaikuttaa mm. kiihdytykseen sekä auton alustan osiin  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1472 : 27.08.2018, 11:41:59 »
Omat kokemukset esimerkiksi Temmes-Rantsila välillä missä on routavauriota eli poikittain tien menee railoja. Ei läheskään, niin paljon ota auton sisälle tuo tömähdys. Eli ei jää pompottamaan/pamauta.

Unohtamatta että vaikuttaa mm. kiihdytykseen sekä auton alustan osiin  ;).
Varmaan optimaalisin olisi kevyt vanne ja kumi. Vuosia sitten Top gearissa tuunasivat  Rellun tila-autoa. Laittoivat alle isot jarrut sekä isommat vanheet sekä leveämmät kumit. Kierrosaikaan tuli toista sekunttia lisää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1473 : 27.08.2018, 13:03:27 »
Varmaan optimaalisin olisi kevyt vanne ja kumi. Vuosia sitten Top gearissa tuunasivat  Rellun tila-autoa. Laittoivat alle isot jarrut sekä isommat vanheet sekä leveämmät kumit. Kierrosaikaan tuli toista sekunttia lisää.

Kuten tuolla kirjoittelin, niin 225/50R17 koossa oli jopa 900 gramman erot kevyimmän ja raskaimman merkkirenkaan välillä. Se on aika paljon, kun tulee nimomaan ulkokehälle. Tämän vuoksi mulla on molemmissa autoissa goodyear:n efficientgrip performancet, jotka olivat kevyimmät kesärenkaat silloin.

Jokunen vuosi sitten punnittiin tutun 20" paskatinavanteita kiinakesärenkailla. Painoa oli melkein 30kg/kpl  ;D. Aika iso ero, jos 17" kevyt vanne renkaineen painaa lähemmäs 15kg.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1474 : 27.08.2018, 18:52:00 »
Vuosia sitten Top gearissa tuunasivat  Rellun tila-autoa. Laittoivat alle isot jarrut sekä isommat vanheet sekä leveämmät kumit. Kierrosaikaan tuli toista sekunttia lisää.

Juuh, tavisautoissa isoista vanteista ei ole muuta iloa kuin ulkonäkö. Kuluttaa enemmän, kiihtyy hitaammin, pysähtyy hitaammin ja ovat epämukavat. Silti vannekoko vain kasvaa ja kasvaa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1475 : 27.08.2018, 20:09:39 »
isommassa renkaassa on omat hyötynsä, ja kulutus rippuu paljon koneen tehoista ja optimoinnista.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1476 : 27.08.2018, 20:50:12 »
Itse pohdin mitä merkkiä lähtee katselee kun koko on 245/35R21

Pitäisi olla kyllä tarjontaa kun V/S90 tuota käyttää.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1477 : 27.08.2018, 21:10:32 »
Varmaan optimaalisin olisi kevyt vanne ja kumi. Vuosia sitten Top gearissa tuunasivat  Rellun tila-autoa. Laittoivat alle isot jarrut sekä isommat vanheet sekä leveämmät kumit. Kierrosaikaan tuli toista sekunttia lisää.

Mikäs volvon orkkis 17" vanne oli 225 40 renkaan kanssa kevyempi mitä 16 teräsvanne 205 55 renkaalla

Ja ite pysyn volvon alkuperäs koossa ja vanteessa. Pelkkiä hyviä kokemuksia. Kuten nokian renkaistakin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1478 : 27.08.2018, 22:03:04 »
isommassa renkaassa on omat hyötynsä, ja kulutus rippuu paljon koneen tehoista ja optimoinnista.

Kerrotko nämä ison renkaan hyödyt tavallisessa autossa  ;D ;D ;D.

Minä kerron yhden:

- Rengasvalmistajien halu myydä kalliimpaa ja isompaa rengasta mistä saa enemmän massia  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1479 : 27.08.2018, 22:20:11 »
Rengasvalmistajien halu myydä kalliimpaa ja isompaa rengasta mistä saa enemmän massia  ;)

Niin..minullakin rengaskulut kirjaimellisesti nelinkertaistuivat kun siirryin 20 tuumaisiin. Lienekö tuolle valtavalle hintaerolle mitään todellista perustetta mutta eihän se ole hullu joka pyytää. Vai myykö tämä huume peräti itse itsensä ;D Maksaahan naisetkin epämukavista muotikengistä maltaita ja vieläpä hymyssä suin

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1480 : 27.08.2018, 22:29:09 »
Niinpä, ulkonäön takia...

Omaan ei taida 19" pienemmät sopia jarrujen takia. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1481 : 27.08.2018, 22:35:30 »
Mutta ronskin kokoiset vanteet kieltämättä tekevät useimmista autoista paljon paremman näköisiä. Etenkin jos ne vanteet on selvästi erottuvat eikä turhan tummat.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1482 : 27.08.2018, 22:38:36 »
Onko ulkonäkö hyöty?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1483 : 27.08.2018, 22:54:34 »
Riippuu kuka ja mitä katsoo.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1484 : 27.08.2018, 23:24:50 »
Onko ulkonäkö hyöty?

Filosofinen kysymys :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy