Ateho  Elekma

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 571411 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1530 : 28.10.2018, 18:30:44 »
taitaa olla aikamonessa renkaassa toi 3.5baria valmistajan antama max paine. ite kun tulee toi 2.8-3 baria pidettyä niin ei sinänsä ylipainetta ole. Auton valmistajan suosittelemalla ei taida olla mitään merkitystä kun se ei kata kaikkia rengas tyyppeja ja kokoja, on lähempänä minimi painetta mikä renkaissa olis hyvä olla ajossa.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1531 : 28.10.2018, 20:53:47 »
Kyllä se Volvo manuaalissa antaa paineet usealle eri koolle. Siis niille joilla autoa on myyty. Mulla näkyy olevan max kuorma / ECO paineet 2.7Bar. Se on suurin mitä suosittelevat niin olen sitä pitänyt tai hieman alle. Michelinit kului esimerkillisen tasaisesti. Ihan tönärillä tutkittu asia ;)



« Viimeksi muokattu: 28.10.2018, 20:58:38 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1532 : 28.10.2018, 22:05:39 »
Ite oon xcn alla olla tyytyväinen noihin Falkenin renkaisiin, Fk510 taisivat olla, painetta oon pitäny 3.2bar ja tuntuu olevan ihan hyvä.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1533 : 30.10.2018, 07:09:03 »
Puolitoista kesää nyt matkattu Nordex-nimisillä kesärenkailla koossa 205/55/16

Rikoin heti ostaessa itekeksittyä kultaista sääntöä, eli elä osta halvimpia, osta toiseksi halvimmat.
Ostin kuitenkin halvimmat.
Siitä huolimatta että myyjä vähän varoitellen sanoi että katottiin että saapuneen erän renkaat on suurinpiirtein pyöreitä  :D

Kaks kertaa piti tasapainottaa että vatkaus hävisi 80-100 nopeuksissa, mutta 120+ vauhdissa alkaa tuntua tutinaa. En oo ees jaksanu viiä tasapainotukseen. Nyt kun vaihdoin alta pois niin toinen etunen on kulunut vähän enempi keskeltä kun sivuilta, mikä viittaisi väärään ilmanpaineeseen, mutta ilmanpaineita on pitkin suvea kateltu. Näyttää siltä että nippa nappa ens kesän renkaat, voi olla että joutuu aikasemmin kaupoille.

Eli en osta toisia nordexeja, älä osta sinäkään  :)

Volvoton

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1534 : 30.10.2018, 08:24:27 »
Mulla on pienimmät ja korkeimmalla profiililla olevat vakiokokoiset renkaat, niissä ohjekirjasta löytyvät paineet 2,2.

Plussaa: renkaat halpoja kuin saippua vaikka ostaa Continentalia ja Micheliniä ja vaihtaa niitä puolipitoisena uusiin, renkaat hiljaiset ja mukavat, ei tärskytä eikä jyrise.
Miinusta: talvirenkaat (nastattomat) eivät ole hiljaisemmat eikä mukavammat eikä kulutuskaan tipu.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1535 : 30.10.2018, 10:04:17 »
Ite oon xcn alla olla tyytyväinen noihin Falkenin renkaisiin, Fk510 taisivat olla, painetta oon pitäny 3.2bar ja tuntuu olevan ihan hyvä.  8)

Mitä noin korkeilla paineilla tavoitellaan? Eikö pito ole itseasiassa parempi matalemmilla. Sen vuoksi valmistajakin suosittelee selvästi alle 3bar
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1536 : 30.10.2018, 12:43:19 »
Korkeilla paineilla tämmöiset Maxxxedinkin autossa olevat 35-sarjan renkaat kuluu tasaisesti, koska ko. paineet pitää renkaat muodossaan, eikä keskipakovoima pääse vetämään renkaan keskikohtaa ulommas, ts. kuluisi kuopalle.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1537 : 30.10.2018, 17:55:04 »
Korkeilla paineilla tämmöiset Maxxxedinkin autossa olevat 35-sarjan renkaat kuluu tasaisesti, koska ko. paineet pitää renkaat muodossaan, eikä keskipakovoima pääse vetämään renkaan keskikohtaa ulommas, ts. kuluisi kuopalle.

Miksikähän Volvo itse suosittelee 240KPa vielä leveämmille 35 sarjan kumeille ellei sitten huristele yli 160Kmh ::) Sitä minä vain että näissä painehommissa on tainnut mopo karata. Ei ne valmistajat huvikseen manuaaleihin laita niitä arvoja.

V90 2019:

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1538 : 30.10.2018, 18:12:23 »
Miksikähän Volvo itse suosittelee 240KPa vielä leveämmille 35 sarjan kumeille ellei sitten huristele yli 160Kmh ::) Sitä minä vain että näissä painehommissa on tainnut mopo karata. Ei ne valmistajat huvikseen manuaaleihin laita niitä arvoja.

V90 2019:

Kyllähän renkanvalmistajatkin määrittelee joitain arvoja paineisiin, millä ne valmistamansa renkaat toimii parhaiten
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1959
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1539 : 30.10.2018, 18:21:39 »
Kyllähän renkanvalmistajatkin määrittelee joitain arvoja paineisiin, millä ne valmistamansa renkaat toimii parhaiten
Ja kun meillä on talvella kylmää pitää noihin lisätä 0.20 KPa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1540 : 30.10.2018, 18:39:58 »
Miksikähän Volvo itse suosittelee 240KPa vielä leveämmille 35 sarjan kumeille ellei sitten huristele yli 160Kmh ::) Sitä minä vain että näissä painehommissa on tainnut mopo karata. Ei ne valmistajat huvikseen manuaaleihin laita niitä arvoja.

V90 2019:


Noo, valmistaja tietenkin suosittaa sellaisia paineita, että auto tuntuu ajossa mukavalle.
Omakohtaiset kokemukset esim. tuosta mun autosta on, että 2,5 barissa 225/55-16 kului keskeltä enemmän, nosto 2,6 bariin pysäytti epänormaalin kulumisen, muttei tietenkään korjannut jo tapahtunutta. Nykyisin olevissa 225/50-17 kesäkumeissa 2,8-2,9 barin paineet ja kuluu tasaisesti.
Jokainen ajakoon sellaisilla paineilla kuin itse tahtoo.

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1541 : 02.11.2018, 19:55:33 »
Noo, valmistaja tietenkin suosittaa sellaisia paineita, että auto tuntuu ajossa mukavalle

Ei vain mukavalle vaan ennenkaikkea turvalliselle. Autonvalmistajaa kun kiinnostaa ennenkaikkea se turvallisuuspuoli ja sitten vasta mukavuus ja he nimenomaan tuntevat auton, sen painon, vetotavan, käyttäytymisen.. Käyvät keskustelua rengasvalmistajien kanssa ja testaavat josta sitten seuraa painelukemia jotka päätyvät manuaaliin. Lievä ero perus rengaskauppiaaseen joka hokee vain että ”3.2bar vähintään” tietämättä mistään mitään.

En ymmärrä miksi ihmiset pingottaa renkaat nurnburgring paineille. Sen päälle vielä alustasarja perheautoon :facepalm: Ei ne renkaat kulu piloille autonvalmistajan paineilla. Testattu on 255 leveillä, ei todellakaan kulu.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1542 : 04.11.2018, 01:46:59 »
Ei vain mukavalle vaan ennenkaikkea turvalliselle. Autonvalmistajaa kun kiinnostaa ennenkaikkea se turvallisuuspuoli ja sitten vasta mukavuus ja he nimenomaan tuntevat auton, sen painon, vetotavan, käyttäytymisen.. Käyvät keskustelua rengasvalmistajien kanssa ja testaavat josta sitten seuraa painelukemia jotka päätyvät manuaaliin. Lievä ero perus rengaskauppiaaseen joka hokee vain että ”3.2bar vähintään” tietämättä mistään mitään.

En ymmärrä miksi ihmiset pingottaa renkaat nurnburgring paineille. Sen päälle vielä alustasarja perheautoon :facepalm: Ei ne renkaat kulu piloille autonvalmistajan paineilla. Testattu on 255 leveillä, ei todellakaan kulu.

Älä nyt, kyllä jokainen itse tietää auton- ja renkaanvalmistajaa paremmin mikä on oikea paine juuri hänen autoonsa ja ajoprofiiliin!

Renkaanvalmistajahan yrittää vain maksimoida voittonsa ja suosittelee painetta jolla renkaat kuluvat eniten tai ainakin muuten tekee renkaat käyttökelvottomiksi.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1543 : 04.11.2018, 10:57:18 »

Renkaanvalmistajahan yrittää vain maksimoida voittonsa ja suosittelee painetta jolla renkaat kuluvat eniten tai ainakin muuten tekee renkaat käyttökelvottomiksi.
No ei kyllä varmaankaan suosittele vääriä paineita, jos mielii myydä enemmän renkaita. En mä ainakaan ostaisi toista settiä samoja renkaita, jotka kuluvat tai on epämukavat. Itsellä jäi Kumhon KU31 Ecstat viimeisiksi Kumhoiksi. Luulisin, että en ole ainoa, joka miettii lompakollaan.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1544 : 04.11.2018, 11:59:28 »
No ei kyllä varmaankaan suosittele vääriä paineita, jos mielii myydä enemmän renkaita. En mä ainakaan ostaisi toista settiä samoja renkaita, jotka kuluvat tai on epämukavat. Itsellä jäi Kumhon KU31 Ecstat viimeisiksi Kumhoiksi. Luulisin, että en ole ainoa, joka miettii lompakollaan.
Oooooisko ollu vähän sarkasmia tuossa Volv0 S80:n kirjoituksessa...  ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy