RallyBaron  Samppasport

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 571421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1590 : 25.03.2019, 11:27:07 »
Ei noilla ole käytännössä mitään eroa. Eiköhän ne mene kaikille n. 8-9,5 tuumaa leveille vanteille.
Jotain eroa on kun valmistajan ilmoittama märkäpito erilainen. Tuo mallina kiinnostaa kun ollut joskus noita edeltävä malli S60 alla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1591 : 30.03.2019, 22:15:23 »
Taas hyvä esimerkki, että ääritilanteissa musta ja melkein pyöreä ei riitä!
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kesarengastestien-kiinnostavat-tulokset-falken-ja-pirelli-yllattajina/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1592 : 01.04.2019, 23:27:48 »
Taas hyvä esimerkki, että ääritilanteissa musta ja melkein pyöreä ei riitä!
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kesarengastestien-kiinnostavat-tulokset-falken-ja-pirelli-yllattajina/

Ui jumpe, pitääkin jossain lukea toi lehti. Nankangit kiinnostaa tohon kesäkatiskaan. Mm. NS-2 oli aikoinaan hyvä rengas hintasekseen.
70% hintaero ei näkynyt juurikaan todellisuudessa uuteen Contiin, petyin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1593 : 02.04.2019, 06:52:27 »
Ui jumpe, pitääkin jossain lukea toi lehti. Nankangit kiinnostaa tohon kesäkatiskaan. Mm. NS-2 oli aikoinaan hyvä rengas hintasekseen.
70% hintaero ei näkynyt juurikaan todellisuudessa uuteen Contiin, petyin...

Miten tämä ei juurikaan näkynyt todellisuudessa mitattiin, koska nimenomaan ääriolosuhteessa ne mitataan.

Voin sanoa, että 200 euron halvimmat 18" kesärenkaat kesä kuumalla tehokkaan etuvetodieselin alla on aika rasittavat, jos kaasua painaessa sortavat alta. Ja ei ollut oma auto.

Ja kyllä uusimmat goodyearin F1:t odottaa rengasliikkeessä vanteille laittoa, jotka vasta julkaistu.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1594 : 02.04.2019, 08:28:15 »
Miten tämä ei juurikaan näkynyt todellisuudessa mitattiin, koska nimenomaan ääriolosuhteessa ne mitataan.
Monta asiaa on pielessä (eikä ainostaan renkaissa), jos kesärenkaita käytetään pidon rajamailla normaalissa tieliikenteessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1595 : 02.04.2019, 08:37:12 »
Monta asiaa on pielessä (eikä ainostaan renkaissa), jos kesärenkaita käytetään pidon rajamailla normaalissa tieliikenteessä.
Varmaan normaalissakin tieliikenteessä voi tulla tilanne, jossa pitää tehdä esim. hätäjarrutus. Olen kuullut puhuttavan esim. tielle yllättäen hyppäävistä eläimistä (mm. hirvi, peura jne). Ja nyt ei kannata sanoa, että pitää olla oikea tilannenopeus, jos se elukka hyppää puskasta auton eteen, niin siinä tehdään täysjarrutus käytännössä nopeudesta riippumatta, ja nopeammin pysähtyvä rengas on kerran kerrasta parempi kuin hitaammin pysähtyvä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1596 : 02.04.2019, 08:44:13 »
Varmaan normaalissakin tieliikenteessä voi tulla tilanne, jossa pitää tehdä esim. hätäjarrutus. Olen kuullut puhuttavan esim. tielle yllättäen hyppäävistä eläimistä (mm. hirvi, peura jne). Ja nyt ei kannata sanoa, että pitää olla oikea tilannenopeus, jos se elukka hyppää puskasta auton eteen, niin siinä tehdään täysjarrutus käytännössä nopeudesta riippumatta, ja nopeammin pysähtyvä rengas on kerran kerrasta parempi kuin hitaammin pysähtyvä.
Tämän takia itse miettinyt että jos joka toinen kesä pistän vaikka 600€ 200€ sijasta kesärenkaisiin. Ja sitten kun tarvitaan sitä pitoa niin sitä löytyy. Ja tuo 400€ erotus on pieni kuluerä autoilussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1597 : 02.04.2019, 09:06:40 »
Varmaan normaalissakin tieliikenteessä voi tulla tilanne, jossa pitää tehdä esim. hätäjarrutus. Olen kuullut puhuttavan esim. tielle yllättäen hyppäävistä eläimistä (mm. hirvi, peura jne). Ja nyt ei kannata sanoa, että pitää olla oikea tilannenopeus, jos se elukka hyppää puskasta auton eteen, niin siinä tehdään täysjarrutus käytännössä nopeudesta riippumatta, ja nopeammin pysähtyvä rengas on kerran kerrasta parempi kuin hitaammin pysähtyvä.

Nimenomaan. Ja jos tuossa tilanteessa eteen on hypännyt vaikka lapsi, niin hyvä rengas voi olla pysäyttänyt auton, kun huonolla jyräät vielä lapsen yli 50km/h.

Tämän takia itse miettinyt että jos joka toinen kesä pistän vaikka 600€ 200€ sijasta kesärenkaisiin. Ja sitten kun tarvitaan sitä pitoa niin sitä löytyy. Ja tuo 400€ erotus on pieni kuluerä autoilussa.

Kerrotko rengaskoot ja merkit näillä 200 euron ja 600 euron renkaille?

Minä en myöskään unohda, että meillä ajaa joku muukin autolla, kuin minä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1598 : 02.04.2019, 09:25:40 »
Kerrotko rengaskoot ja merkit näillä 200 euron ja 600 euron renkaille?

Minä en myöskään unohda, että meillä ajaa joku muukin autolla, kuin minä.
235/40-19 on koko. Vähän heitin hinnat alakanttiin. GY F1 lähtisi 180€/kpl ja Landsail LS588 olisi 80€. Tuo oma kun tullut tehtaalta 19" vanteilla niin tuo rengaskoko on kallis. 18" vanteilla jos olisi tullut niin 235/35 olisi oikea ja se olisi huomattavasti halvempi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1599 : 02.04.2019, 09:37:38 »
Varmaan normaalissakin tieliikenteessä voi tulla tilanne, jossa pitää tehdä esim. hätäjarrutus. Olen kuullut puhuttavan esim. tielle yllättäen hyppäävistä eläimistä (mm. hirvi, peura jne). Ja nyt ei kannata sanoa, että pitää olla oikea tilannenopeus, jos se elukka hyppää puskasta auton eteen, niin siinä tehdään täysjarrutus käytännössä nopeudesta riippumatta, ja nopeammin pysähtyvä rengas on kerran kerrasta parempi kuin hitaammin pysähtyvä.
Olen toki tästä ihan samaa mieltä. Usein vain unohtuu, että kesärenkaiden erot ovat aika olemattomat suhteessa kelin ja nopeuden vaikutukseen.

Esim. Paras kesärengas pysähtyy 100 km/h nopeudesta 40 metrin matkalla ja halvin kesärengas tyyliin 45 metrin matkalla. Jos samassa kelissä käytetään talvirenkaita, pysähtymismatka on 60-100 metriä. Jos sattuu olemaan vielä talvikeli, pysähtymismatka onkin 100-400 metriä talvirenkailla, kesäsillä vielä enemmän.

Hirviä ja lapsia liikkuu talvellakin. Kuolemaanjohtavia onnettomuuksia tapahtuu silti vähemmän talvella. Sitä voi sitten pohtia, mikä on renkaiden ja mikä tilannenopeuden rooli näissä onnettomuuksissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1600 : 02.04.2019, 13:23:56 »
Olen toki tästä ihan samaa mieltä. Usein vain unohtuu, että kesärenkaiden erot ovat aika olemattomat suhteessa kelin ja nopeuden vaikutukseen.

Esim. Paras kesärengas pysähtyy 100 km/h nopeudesta 40 metrin matkalla ja halvin kesärengas tyyliin 45 metrin matkalla. Jos samassa kelissä käytetään talvirenkaita, pysähtymismatka on 60-100 metriä. Jos sattuu olemaan vielä talvikeli, pysähtymismatka onkin 100-400 metriä talvirenkailla, kesäsillä vielä enemmän.

Hirviä ja lapsia liikkuu talvellakin. Kuolemaanjohtavia onnettomuuksia tapahtuu silti vähemmän talvella. Sitä voi sitten pohtia, mikä on renkaiden ja mikä tilannenopeuden rooli näissä onnettomuuksissa.
Luitko tuon pari viestiä ylempänä olevan viestin? Märällä sillä matkalla missä hyvä rengas pysähtyy, huonolla renkaalla vauhtia on vielä 50 kmh. Lähtönopeus oli 80 kmh. Minusta aika iso ero.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1601 : 02.04.2019, 13:49:46 »
Luitko tuon pari viestiä ylempänä olevan viestin? Märällä sillä matkalla missä hyvä rengas pysähtyy, huonolla renkaalla vauhtia on vielä 50 kmh. Lähtönopeus oli 80 kmh. Minusta aika iso ero.
Luin toki, tuo nopeusero tarkoittaa juurikin muutaman metrin eroa jarrutusmatkassa. Fysiikan lait... suurilla nopeuksilla asiat kertaantuvat.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1602 : 02.04.2019, 14:09:28 »
Luin toki, tuo nopeusero tarkoittaa juurikin muutaman metrin eroa jarrutusmatkassa. Fysiikan lait... suurilla nopeuksilla asiat kertaantuvat.
Joo parin metrin ero, mutta iso ero että pysähtyykö vai törmääkö 50 vauhdilla esteeseen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1603 : 02.04.2019, 16:33:20 »
235/40-19 on koko. Vähän heitin hinnat alakanttiin. GY F1 lähtisi 180€/kpl ja Landsail LS588 olisi 80€. Tuo oma kun tullut tehtaalta 19" vanteilla niin tuo rengaskoko on kallis. 18" vanteilla jos olisi tullut niin 235/35 olisi oikea ja se olisi huomattavasti halvempi.
Hieman ohi aiheen mutta miksi et voisi ottaa 35-sarjalaista vaikka tehtaalta on tullut 40-sarjalaisena?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1604 : 02.04.2019, 17:09:31 »
Joo parin metrin ero, mutta iso ero että pysähtyykö vai törmääkö 50 vauhdilla esteeseen.
Toki niin. Rengastus vain on harvoin todellinen syy siihen, että törmätäänkö vai ei. Reaktioaika vaikuttaa enemmän kuin kesärenkaan merkki. Moni törmää jo ennen kuin ehtii jarrulle. Nykyautoissa on automaattijarruja joo, mutta jos talvikeli, niin nopeus törmäyshetkellä olisi yli 75 km/h.

Olen ehdottomasti hyvien renkaiden kannalla. Pointtini on se, että kesärenkaiden tapauksessa erot kumien välillä ovat kovin pieniä (verrattuna esim. kesäkeli/talvikeli).
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy