Autoracing  KL-varaosat

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 571382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #600 : 13.09.2014, 10:45:47 »
Umpiluu tai ei - omakohtaisia kokemuksia tulee melko harvoista ? Sitä varten meille tuotetaan eri julkaisuja, joissa eri tuotteita verrataan ja omien kokemusten puutteessa pitää turvautua niihin.

Tottakai 400 e tuote on fiksumpi ostos kuin 1000 e, jos tuote on vastaava - mutta en toistaiseksi tollasiin vastaavuuksiin ole törmännyt. Jos taas tarkoitit, että rengas kuin rengas, niin saman voisi laajentaa auto kuin auto jne. Kotimainen / kotimaisessa omistuksessa olevan tehtaan tuote on meille kaikille suomalaisille kannattavampi ja valitettavasti se on ohjannut melko paljon omaa renkaiden valitsemista. Onneksi ne ei ole ihan surkeimmasta päästä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #601 : 13.09.2014, 12:11:20 »
Eikä kukaan vielä kertonut miksi on ok maksaa autoilusta yleensä enemmän, koska haluaa turvallisemman auton, mutta renkaisiin ei voi satsata rahaa?

Tai jos tämä on tietoista epäloogisuutta, niin myöntäkää nyt edes se, niin sitten en ihmettele valintojanne  :)

"Haluan maksaa autoilusta vähän enemmän, koska haluan ajaa mukavasti ja turvallisesti ja siksi ajan Volvolla. Mutta satanen pari rengaskuluissa on minulle liikaa ja pihistelen tietoisesti rengaskuluissa, vaikka tiedän, että renkaan ominaisuudet määrittelevät miten hyvin autoni ohjautuu, pysähtyy tai meluaa."

Ja renkaan ominaisuuksia on muitakin kuin kulutusurien syvyys.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #602 : 13.09.2014, 12:29:24 »
Helpommalla pääsis, kun hakkais päätänsä seinään.

Satanen kaksi nyt on ihan yksi lysti, ( lue ed viesti).

Eli, toistan itseäni, kokeilkaa ensin, ennekuin paskaksi niitä haukutte.

Ja hieman väärä lähestymistapa ottaa argumentiksi "suosi suomalaista"

Renkaat (mokia), bensa/öljyt on ainoita "suomalaisia", ja öljyjä bensaa vaan jalostetaan täällä.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #603 : 13.09.2014, 12:51:13 »
Rodionin ja muutaman muun tavoin ihmettelen miksi Tero-Petterit panostavat suuriin vanteisiin. Sitten ei pätäkkä riitä kunnollisiin renkaisiin. Kämmenen kokoinen ala ottaa tienpintaan kiinni, siinä on kyseessä myös muiden turvallisuus.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #604 : 13.09.2014, 13:08:58 »
Goodrideilla ajanu jonku 14tkm :) pintaa oli edessä 6,5mm ja takana 5,5

Riittäny loistavasti kesäkäyttöön ::)
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 13:14:10 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #605 : 13.09.2014, 13:40:06 »
Eli, toistan itseäni, kokeilkaa ensin, ennekuin paskaksi niitä haukutte.

Ja hieman väärä lähestymistapa ottaa argumentiksi "suosi suomalaista"


Ei pysty itse kokeilemaan - pakko luottaa testeihin ja ne haukkuu paskaksi tai kehuu. Suosi suomalaista on täysin kelvollinen valintaperuste, jos miettii taloutta isommassa kuvassa kuin vain oman lompsan kautta. Myönnän, etten ole orjallinen ajatuksen kanssa - harkinnan mukaan, kun tuote-hinta-laatu on sopivalla tasolla. Fiksumpaa olisi kannattaa enemmänkin kotimaisia tuotteita / yrityksiä, joiden omistus edes on Suomessa.

Mutta "hyvin on riittänyt kesäkäytössä" ei myöskään mua lämmitä - jos jarrutusmatka kasvaa selkeästi. Harvoin tota tarvitsee tositilanteessa kokeilla, mutta se kerta voi riittää...
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 17:39:45 kirjoittanut D5GT »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #606 : 13.09.2014, 14:20:38 »
Miks vaatia enemmän kun tarvii  ::) Pienempi paha tuolla on uusilla kiina kumeilla ajaa kun sakoille ajetuilla merkkikumeilla. Saati että kitkat ja nypitys nastat alla kesäkelissä :nohnoh

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #607 : 13.09.2014, 14:55:28 »
Niin, miksiköhän noita kehitellään, kun vähemmälläkin pärjäisi ja onhan menneinä aikoina pärjätty. Silloin, kun ei ole pakko valita kahdesta pahasta sitä pienempää, niin miksi ottaa edes se pienempi paha? Kun parempaa on tarjolla.

Tuolla kyllä vituttaa topikissa on Volvo keula rutussa, paljosta ei siinäkään ollut kiinni... Olisiko paremmat renkaat pelastanut toltakin kolhulta?

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #608 : 13.09.2014, 15:00:16 »
Tuolla liikkuessa kun asiat eivät aina ole omissa käsissä. Oma ajotyyli on sieltä rauhallisemmasta päästä ja sen puolesta en itsekkään tarvi mitään rata-ajo ominaisuuksia renkailta, mutta kun tuolla on paljon muitakin ja metsän eläimet siihen päälle niin sitä hyvää käytöstä ja pitoa saattaa tarvita ihan yllättäenkin ilman, että itse tilannetta on aiheuttanut.
Tuossa nykyisessä V70:ssä tuli Goodyearin Excellenset mukana ja ovat tuntuneet ihan mukavilta ensimmäisten tuhannen kilometrin aikana.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #609 : 13.09.2014, 15:21:19 »
Täällä voisi sitten taas vähän hillitä tätä merkkirengas vs. halparengas -väittelyä.
Ei mennä henkilökohtaisuuksiin, eikä syyllistetä ketään jos on valinnut edullisemmat renkaat.

Omia kokemuksia kehiin tai kunnon argumentteja, muuten lähtee siivous käyntiin.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #610 : 13.09.2014, 17:32:32 »
Täällä voisi sitten taas vähän hillitä tätä merkkirengas vs. halparengas -väittelyä.
Ei mennä henkilökohtaisuuksiin, eikä syyllistetä ketään jos on valinnut edullisemmat renkaat.

Omia kokemuksia kehiin tai kunnon argumentteja, muuten lähtee siivous käyntiin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn eikö loogisuuden peräänkuuluttaminen ole kunnon argumentti?

Jos on varaa ajaa Volvolla 25 000 km kesässä, luulisi olevan varaa myös kunnon renkaisiin? Vaihtamalla Volvon pienempikulutuksiseen autoon, säästää tuossa kesäajossa yli tuhat euroa vuodessa, josta tonnista voisi osan laittaa parempiin renkaisiin?

Puhumattakaan muusta säästöstä, jos on vaikka pienempi kone, pienemmät renkaat.

Toivottavasti ymmärrät tätä kokonaiskuvaa, mitä yritän ajaa takaa ja kyseenalaistaa?

Ja en kyllä ymmärrä miten te oikein ajatte, jos renkaat menee kesässä. Ajoin itse vanhoilla kesärenkaillani noin 30 000 km, ja sen jälkeen oli 5...6 mm uraa jäljellä, Pirellit. Nyt on alla uudet nokialaiset ja vielä 10 000 km jälkeenkin se 8mm indikaattori näkyy.

Eikä autokaan ole sieltä kevyimmästä päästä.

Ihmettelen siis halparenkaiden hankinnan taustalla olevan päätösketjun logiikkaa, ja sitä miten saadaan renkaat kulutettua sileäksi niin nopeasti  :)

Ymmärrän, jos muutenkin pihtailee, mutta nyt ollaan Volvo-palstalla ja Volvon omistaminen on kaikkea muuta kuin pihtailua, tiedän sen kokemuksesta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 17:34:30 kirjoittanut Rodion »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #611 : 13.09.2014, 18:36:54 »
Ei tässä mielestäni pihtailusta ole kysymys!
Enkä dissaa kalliimpia renkaita, mutta miksi ostaa niitä 2..3 kertaa kalliimpia, jos ne halvatkin toimii.
Eli, on hyviä ajaa, kulutuskestävyys hyvä, toimii sateella/märällä, kuivalla ja myöskin hiekkateillä.

Sanoo testit mitä tahansa, luotan enemmän omiin kokemuksiin/testeihin.

Edelleen, niitä henk koht omia kokemuksia, ei mitä muut puhuvat esson baareissa!
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #612 : 13.09.2014, 19:28:37 »
En minä näe, että maksettu hinta on se oleellisin kysymys. Enkä usko, että kyseessä on mikään tulotaso kysymys, renkaat on kuitenkin pieni osa auton kuluista. Hyvää voi saada edullisestikkin.

Miten Te näette, onko se oma kokemus, luultavasti tyypillisesti arkiajossa kerätty,tärkeämpi kuin testien äärirajoille viennistä saatu kokemus? Ainakaan minä en ole onneksi joutunut tiukkaan paikkaan tai muutoin edes tehnyt täysjarrutusta nykyisillä renkailla. Tieto mikä renkaista on normaalin käytön ulkopuolelta on testeistä. Ainakin mun mieltä rauhoittaa tieto, että hankitut rinkulat oli hankittaessa sieltä paremmasta päästä, jos ja kun se tiukka paikka tulee eteen.

Kysymys on enemmänkin, mistä se oma kokemus tulee, jos ja kun normaali käyttäjä renkaita ostaa 2-3v välein. Mallit vaihtuu, tuskin samanlaisia enää silloin löytyy. Esson tai muussa baareissa puhuvien ossaminen ja vaatimustaso heittelee takuulla. Ainakin minä kaivan tietoa tavalla tai toisella vertailukelpoisista lähteistä - ettei tule sokkona hankittua hyviä tai huonoja.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #613 : 13.09.2014, 19:41:25 »
Mua ainakin naurattaa kaverit jotka ostaa 19-22" vanteita halvoilla kiinakumeilla. Yleensä vanteet on vielä halvinta mahdollista paskarautaa jotka painavat 25kg/kpl.

Jokainen joka on harrastanut moottoripyöräilyä ymmärtää renkaan merkityksen eikä auto ole sen kummempi. Itse ostan mielummin pienemmän/kevyemmän vannekoon ja kunnon renkaat, kuin isoimmat mahdolliset vanteet ja halvimmat renkaat. Kumminkin kämmenen kokoinen pinta-ala (4x) pitää sinut kiinni tiessä.
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/insinoori-renkaan-ja-tien-valissa/182319/
Ennen itsekkin ajattelin, että autossa riittää mustat ja pyöreän näköiset kapistukset joissa on pintaa (Kesärenkaissa). Näin vanhemmalla iällä olen erimieltä.

Tällä hetkellä toisessa autossa jolla ajetaan paljon painaa rengas/vannesetti 12kg/kpl. Entinen alkuperäinen samankokoinen vannesetti renkaineen painoi 19kg/kpl. Yhden kilon tiputtaminen vanteelta vastaa auton jousittamattomanmassan tiputtamista noin 3kg. Jos taas renkaasta saat tiputettua kilon vastaa se jousittamattomanmassan tiputtamista noin 7-8kg:lla. Tämä tarkoittaa A:Pienempää polttoaineen kulutusta B:Parempaa kierrosherkkyyttä C: Mukavuutta ajoon.

Mutta eihän tätä mietitä, vaan tarkeinta on olla mahdollisimman hienot ja bling bling  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #614 : 13.09.2014, 20:00:33 »
Kauheasti kyllä tulee sivusta faktaa, mitkä kyllä on selvillä, niin renkaista,  kuin niihin vaikuttavista asioista, mutta ei sitä omakohtaista faktaa ja kokemusta, muutakuin kalliista kumeista.

En todellakaan olisi tullut huutelemaan minkään renkaan ominaisuuksista, jos niitä en todellisuudessa testailisi.

A. Jokaisen itselleni "uuden" auton äärirajat haen eri keleissä.
B. Ja jokaisen alle laitetun renkaan.

Näin osaan sanoa ja vertailla eri asioita.
Ja helpottaa kummasti tienpäällä, kun tietää kuinka oma auto/rengastus toimii.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy