Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 571400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #630 : 14.09.2014, 11:17:58 »
Minusta olisi myös oleellista kertoa minkälaisessa autossa renkaat ovat olleet alla. On kaksi eri asiaa, jos 1.0 litraisessa Polossa on 215/45R17 renkaat alla ja pitävät, kuin tauti entä V70R:ssä josta kutiteltu se 350 heppaa.

Tämä on muuten se oleellinen pointti myös.

Kun haukutaan paskaksi nämä kiinakumit.

Iso vaikuttava tekijä on, auto, tie ja kuski ja kuskin kokemus.

Eli, ennenkuin tulee lisää paskaksi haikkumisia,  niin olisi suotavaa, että ko renkaat on olleet testissä itsellä.

En minäkään hauku merkkirenkaita,  kun niistäkin huonoja löytyy, koska en niitä ole testannut.

Tosin, ensi kesälle todennäköisesti tuleen bridgestonet.
Ja vain ja ainoastaan siitä syystä, kun niissä on reilu vannesuoja, mitä ei ole kiinakumeissa  :-\

Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #631 : 15.09.2014, 11:57:35 »
Testit on testejä. mutta monellako on dissaajalla on oikeesti kokemusta halpiksista . . .
Aattelin kokeilla tossa projektissa seuraavaks Minervat. Tulee sopivasti syksyn paska keleihin.

Ei ole varaa leikkiä omalla autolla testaajaa tässä tapauksessa. Jos alla on badridet ja vesikelissä pitää alkaa väistää hirveä viisykkösellä, kuka tulee tanssimaan perheeni haudalla?

Yhtä lailla siksi täälläkin monet varmasti ajaa Volvolla, koska on ainakin keskimääräistä parempaa turvaa kolaritilanteessa. Ei kukaan kuitenkaan halua testata itse sitä miten kori suojaa, kun vetää kallioleikkaukseen talviliukkaalla, vaan uskotaan riippumattomien tahojen tekemiä testejä.

Olen testannut satoja eri autoja (jos lasketaan pakettiautot mukaan), ml. hirvenväistötestit, vertailulenkit (jossa auto vaihtuu koko ajan alla ja ajetaan letkassa), jne., tiedän että Volvon ominaisuudet ei kokonaispakettina ole ne parhaat, etenkään kun huomioi kulut, mutta jos antaa painoarvoa turvallisuudelle, ymmärrän Volvon valinnan. Toisaalta, jos kokonaiskuvassa vaikuttaa hinta ja turvallisuus, niin miksi leikkiä pihiä VAIN renkaiden osalta?

Renkaiden todellinen luonnehan tulee esille, kun ollaan äärirajoilla. Ja kun täällä sanotaan, että "testaa itse äärirajoilla", niin en ihan heti usko. Riippumattomien rengastestien jälkeen kun renkaat ovat jo lähes loppuunkuluneet! Vai ostaako joku täällä ensin testirengassarjan, ja sitten heti uudet käyttöön? Ei se ainakaan kovin edulliseksi tule, mutta arvostettava on, jos joku näin tekee omalla rahalla.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 12:01:34 kirjoittanut Rodion »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #632 : 15.09.2014, 12:20:06 »
Tämä on sitä rakentavaa keskustelua, puhutaan aidasta ja sen seipäästä.

Parempi ilmeisesti pitää kerätty kokemuksensa/tietonsa itsellään.
Sehän on aina se "parempi" vaihtoehto, etenkin ajatellen tällaista foorumi toimintaa.

Muutamia hyviä kokemuksia näyttänyt tulevan toisiltakin, mikä edesauttaa toisia valitsemaan kenties sen uuden halvemman/toimivan renkaan, vanhan kuluneen tilalle.

Ja toiset vaan jänkkää vailla ilman kokemusta niiden huonoutta  :idiot2:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #633 : 15.09.2014, 12:28:42 »
Itse pyrin ostamaan yleensä joko ns. keskikastin renkaita tai merkkivalmistajien halpamalleja, poistoja tms. Tai vähällä ajolla olevaan autoon myös käytetty on vaihtoehto.

Mutta jos nyt normiliikennettä mietitään, kesärenkaissa ei kovin isoja turvallisuuseroja saa aikaiseksi oikein mitenkään, varsinkin jos kuski tietää alla olevat renkaat ja niiden ominaisuudet sekä sovittaa oman ajamisensa niihin.

Kun renkaat alkaa olla liian slicksit, se on vesikelillä ongelma. Muuten en ole vuosien saatossa kesärenkaissa mitään todella merkityksellisiä eroja huomannut, muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät omasta mielestäni merkitsevät paljon enemmän normaalissa arkiliikenteessä.

Rata-ajo ym. sitten erikseen. Ja talvikeli on kokonaan oma lukunsa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #634 : 15.09.2014, 13:22:43 »
Muutamia hyviä kokemuksia näyttänyt tulevan toisiltakin, mikä edesauttaa toisia valitsemaan kenties sen uuden halvemman/toimivan renkaan, vanhan kuluneen tilalle.

Ja toiset vaan jänkkää vailla ilman kokemusta niiden huonoutta  :idiot2:

Niin, toiset uskoo riippumattomiin testeihin, joissa renkaita todella käytetään äärirajoilla eikä vain ajella arkiajoa. Toiset uskoo, että pystyy itse testaamaan asiat riittävällä tarkkuudella ja toistomäärällä.

Olen myös suorittanut opintojeni aikana mm. mittaustekniikoiden kurssit, joten osaan suhtautua asioihin faktapohjaisesti.

Kun "halpisrenkaita" alkaa näkyä testikärjissä järjestäen, eri julkaisujen ja eri valmistajien toimesta, niin totta kai otan asian huomioon omissa päätöksissäni.

Tärkein termi on: fact based decision making.

Ja samalla voi todeta, että kun tietoisesti ostaa halpamerkkejä, kuten sinä, niin siitä vaan. Kokemuksiakin voi jaella, mikäs siinä. Pääasia on, että itse tietoisesti ymmärtää mitä on tekemässä ja miksi.

Jos taas väittää kokonaisvaltaisesti halpisten olevan jo yhtä hyvät kuin merkkirenkaat, kertoo taas jotain kokonaisymmärryksestä, tai siitä että fact based decision making ei ole käytössä.

Ja taas: jos ajatellaan vaan arkiajoa, niin totta kai erot ovat varmasti minimaaliset ja niitä ei huomaa, tai ne voi olla halpisrenkaan hyväksikin. Jos sitten tämän hyväksyy, ja vielä ymmärtää että se "arkiajossa ihan hyvä" rengas voi esimerkiksi puhjeta, kun tekee väistöliikettä ja jarrutusta autobahnalla (tai moottoritiellä kesähelteellä), niin se on ihan ok. Tärkeintä on ymmärtää kokonaisuus.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 13:25:44 kirjoittanut Rodion »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #635 : 15.09.2014, 13:44:43 »
Ja taas: jos ajatellaan vaan arkiajoa, niin totta kai erot ovat varmasti minimaaliset ja niitä ei huomaa, tai ne voi olla halpisrenkaan hyväksikin.

Tämä on minun pointtini.

Ja kysehän on oikeastaan optimointiongelmasta. Varmasti vielä testivoittajarengastakin paremman saisit, kun otat yhteyttä rengasvalmistajaan ja pyydät heitä tekemään sen testivoittajan pohjalta juuri sinun autoosi ja sinun toiveidesi mukaisesti optimoidun renkaan. Yhden sarjan hintalappu sitten voi nousta aika suureksi.

Joten käytännössä tämä on aina optimin hakua ja eri ihmiset painottavat eri asioita. Se testissä huonosti pärjännyt halparengas voi olla täysin rationaalinen valinta.

Lainaus
Jos sitten tämän hyväksyy, ja vielä ymmärtää että se "arkiajossa ihan hyvä" rengas voi esimerkiksi puhjeta, kun tekee väistöliikettä ja jarrutusta autobahnalla (tai moottoritiellä kesähelteellä), niin se on ihan ok. Tärkeintä on ymmärtää kokonaisuus.

Tällaiset ovat useimmiten seurausta valmistusvirheistä ja laadunvalvonnan epäonnistumisesta. Ja niitä löytyy kyllä merkkivalmistajiltakin. Tämän suhteen itse noudatan linjaa, että jätän sen kaikkein halvimman väliin, toiseksi halvin yleensä on jo riittävän hyvä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #636 : 15.09.2014, 14:12:46 »
Ei ole varaa leikkiä omalla autolla testaajaa tässä tapauksessa.
Tää nyt on sama vaikka puhuis betoni seinälle, mutta sanon nyt uudestaan. Onko kokemusta? En määkän toisen akkaa paskaks hauku jos ei oo kokemusta. Ei tarvi testata omassa halpiksia jos ei halua.  :pomo:
Ja mä en luottais sokeeti toisten tekemiin testeihin. Sen verran on erilaisia kumeja tullu kokeiltua elämänsä aikana että joku haju on. Yleensä teen kuten Taavi.
Ja miks se sua nyt tökkii että jotkut ostaa halpiksia? Sjossilla on omat kokemuksensa ja sulla omas. Joten kannattaako nyt oikeesti olla sitä mieltä että sun mielipide on ainoa oikea oikea?

Nimim: ei yhtään kolaria, ei yhtään tieltä ajoa(yksi tapahtunut kun väistin sivuun keskellä tullutta vastaantulijaa, reuna tuli vastaan, ei renkailla mitään osuutta). Ei yhtään hirvi yms kolaria. Huonojakin renkaita on ollu autoissa. Mut ehkä se on se ennakointi ja asenne, eikä mikään rajojen koeilu.
(KOP KOP! koputtaa puuta)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #637 : 15.09.2014, 14:57:43 »
Niin kauan kun ei ole omakohtaista kokemusta halppiksista,  ei kannata niitä arvostella, sanoo testit mitä tahansa.

Testit vielä tehdään pääsntöisesti suljetuilla alueilla ja tämän päivän Suomen teiden kunto on ihan jotain muuta kui testiradoilla = ei välttämättä anna täysin, eikä läheskään todenmukaista faktaa.

Jokainen ostaa renkaansa tarpeidensa mukaan, mikä mihinkin vaikuttaa.

Itse kun tietää ja tiedostaa missä ajelee, mitkä on yleisimmät riskit tienpäällä, muuttujia tietysti on ja tulee.

Eikä tämä vääntäminen vaikuta itseni tekemiin päätöksiin mitenkään.
Eli kannattaa sisäistää tämä topicin sisältö nyt niin, että täällä keskustellaan kesärenkaista ja niihin liittyvistä kokemuksista.
On ne sitten merkkirenkaita tai ei.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #638 : 15.09.2014, 15:43:54 »
Tää nyt on sama vaikka puhuis betoni seinälle, mutta sanon nyt uudestaan. Onko kokemusta? En määkän toisen akkaa paskaks hauku jos ei oo kokemusta. Ei tarvi testata omassa halpiksia jos ei halua.  :pomo:

Tiedän kyllä, että paska ei maistu hyvältä, vaikka en sitä ole itse maistanut. Toki sinä varmasti veikkaat, että se voi olla hyvääkin, JOS ei ole itse maistanut?

Lainaus
Ja mä en luottais sokeeti toisten tekemiin testeihin. Sen verran on erilaisia kumeja tullu kokeiltua elämänsä aikana että joku haju on. Yleensä teen kuten Taavi.
Ja miks se sua nyt tökkii että jotkut ostaa halpiksia? Sjossilla on omat kokemuksensa ja sulla omas. Joten kannattaako nyt oikeesti olla sitä mieltä että sun mielipide on ainoa oikea oikea?

Minä taas luotan muiden tekemiin testeihin, kun testejä on monia. Yhteen TM:n testiin en luota, mutta toisaalta luotan siihen enemmän kuin jonkun anonyymin sanomiseen netissä. Mutta kun testejä on useita eri maissa, alkaa sattuman osuus pienentymään ja oikea tulos näkymään. Tämä on tällaista kokemuksen tuomaa varmuutta. Terveisin laatupäällikkö.


Lainaus
Nimim: ei yhtään kolaria, ei yhtään tieltä ajoa(yksi tapahtunut kun väistin sivuun keskellä tullutta vastaantulijaa, reuna tuli vastaan, ei renkailla mitään osuutta). Ei yhtään hirvi yms kolaria. Huonojakin renkaita on ollu autoissa. Mut ehkä se on se ennakointi ja asenne, eikä mikään rajojen koeilu.
(KOP KOP! koputtaa puuta)

Juu, hyvä hyvä. Ei meilläkään ole talo palanut,  mutta silti meillä on palovakuutus.

Ei minua tässä töki muu kuin se, että ihmiset ymmärtäisivät kokonaisuuden. Ja toisaalta sen, että valitsemalla pienemmän auton ja pienemmät renkaat, saisi samalla rahalla joko kokonaisvaltaisesti paremman renkaan, tai vielä halvemmalla sen halpisrenkaan. Kuten Taavi kirjoitti, kyse on resurssien optimoinnista. Minua tässä vaan hämää se, että toisaalla ollaan kovasti "kunhan riittää arkiajoon" ja toisaalla "pitää olla iso ja turvallinen Volvo", mikä on mielestäni outoa.

Se, että jossain bimmer tuning clubissa ostellaan goodrideja bemareihin ei yllätä yhtään, mutta olen pitänyt Volvoa järkevän ihmisen valintana, myös käytettynä ja siksi ehkä tämä niin kovasti päätäni vaivaa :)

En yritä tässä kenenkään päätä kääntää, vaan kiinnittää huomiota asiaan, joka omasta mielestäni on epäloogista. Se, että mangutaan ettei monet testien tulokset kerro renkaista totuutta, on taas sellaista, mitä en ymmärrä yhtään ja saa minut näkemään insinöörinä punaista. Mutta olkoon, olen sanottavani sanonut, ja jos ette pointtiani ymmärrä, niin pitäkää tunkkinne niin sanotusti.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #639 : 15.09.2014, 16:24:32 »

Minä taas luotan muiden tekemiin testeihin, kun testejä on monia. Yhteen TM:n testiin en luota, mutta toisaalta luotan siihen enemmän kuin jonkun anonyymin sanomiseen netissä. Mutta kun testejä on useita eri maissa, alkaa sattuman osuus pienentymään ja oikea tulos näkymään. Tämä on tällaista kokemuksen tuomaa varmuutta. Terveisin laatupäällikkö.


Ei minua tässä töki muu kuin se, että ihmiset ymmärtäisivät kokonaisuuden. Ja toisaalta sen, että valitsemalla pienemmän auton ja pienemmät renkaat, saisi samalla rahalla joko kokonaisvaltaisesti paremman renkaan, tai vielä halvemmalla sen halpisrenkaan. Kuten Taavi kirjoitti, kyse on resurssien optimoinnista. Minua tässä vaan hämää se, että toisaalla ollaan kovasti "kunhan riittää arkiajoon" ja toisaalla "pitää olla iso ja turvallinen Volvo", mikä on mielestäni outoa.

Kuten itse aikaisemmin kirjoitin, niin testeistä kannattaa painottaa itselle tärkeitä asioita eikä lukea niitä aurinkolasit päässä. Samoin jos sama rengas menestyy useissa eri maiden testeissä, niin se kertoo joko todella hyvästä voitelusta tai oikeasti hyvästä renkaasta. Yleensä jälkimmäisestä.

Muuten komppaan täysin Rodion ajatusmaailmaa. Onko pakko ostaa se kallein mahdollinen auto tai isoimmat vanteet ja sen jälkeen säästää väärissä paikoissa. Jokainen tyylillään, mutta kyllä noilla rengasliikkeiden/valmistajien mainosmiehilläkin on oma lusikkansa sopassa, kun noita "mielikuvia" luovat jotka myös myyvät. Pistetään F&F 10 kunnon linglong:t/herculekset 26" vanteisiin, niin niiden täytyy olla yber hyvät, kun ovat jopa leffassa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #640 : 15.09.2014, 16:27:21 »
Juu, pidämme tutkimme,  koska tarvitsemme niitä kiinakumien vaihtoon  :2funny:

Sehän se yleisin vika on, kun yleistetään ja oletetaan muidenkin tekevän niinkuin itsekkin teen.

Minä puhun vain ja ainoastaan omista kokemuksista ja tarpeista.
Kilometrejä kyllä tulee vuositasolla enemmän kuin saisi tulla.
Työmatka 5 km josta puolet hiekkatietä.

Jos itse tarvisi töihin ajella se 100km sivu ja muiden seassa, olisi valintani ehkä joku muu, kuin halvimmasta päästä.

Vaikkakin nykyiset toimii enemmän kuin hyvin.

Ja kun tuota renkaan hajoamista yms sivuutettiin.
Esim. GoodRide myöntää vuoden takuun, ajat sen sitte itse paskaksi tai hajoaa muuten vaan, niin saat uuden renkaan tilalle.

Kertoo ehkä jotakin, tai kelle kertoo.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #641 : 15.09.2014, 16:40:32 »
Ja kun tuota renkaan hajoamista yms sivuutettiin.
Esim. GoodRide myöntää vuoden takuun, ajat sen sitte itse paskaksi tai hajoaa muuten vaan, niin saat uuden renkaan tilalle.

Kertoo ehkä jotakin, tai kelle kertoo.

Sekö kertoo hyvästä renkaasta vai hyvästä katteesta?

Nokialla hakka turva on ollut jo vuosia.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #642 : 15.09.2014, 16:55:09 »
Sekö kertoo hyvästä renkaasta vai hyvästä katteesta?

Nokialla hakka turva on ollut jo vuosia.

Ei kai se takuu koskaan tuotteen laadusta sano mitään?

Omat kokemukset taas sanoo.. ja hyvä lisä halpaan paskaan renkaaseen.


Nokiassa nyt sietääkin olla, jos kolme kertaa kalliimpi rengas.

Ja tiedän kyllä sen, koska talveksi on R2 kitkat ja takuu on mainittu ostettaessa.

Olen kyllä nyt pettynyt itseeni, kun ei talveksikin tullut kiinakumeja,  ostanut kyllä olisin,  mut saatavana ei ole haluamaani kokoa.
Mutta, varauduin kyllä nokian toimimattomuuteen ja ostin varuiks uuden etupuskurin  :2funny:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #643 : 15.09.2014, 16:56:04 »
Nokia Hakka H. Oli hyvät renkaat ajaa mutta tuntui kuluvan vetävistä pyöristä. Kolme kuukautta ja eturenkaissa oli kolme milliä pintaa ja takarenkaissa kuusi. Ostin kaksi uutta rengasta eteen ja loppui urissa vetely siihen. Onko muilla samanlaisia kokemuksia että pehmeet oli nuo renkaat ... (205/55/16 ja olivat edellisessä autossa) Ja olivat matka-ajossa kun tuota työmatkaa tulee noin neljäkymmentä kilometriä suuntaansa.

Niin korjataas senverran että ostin noi renkaat uutena ... ja kolmen kuukauden päästä oli tuo kolme milliä enää jäljellä ...
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 16:59:14 kirjoittanut Puusilmä »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #644 : 15.09.2014, 17:30:15 »
Nokia Hakka H. Oli hyvät renkaat ajaa mutta tuntui kuluvan vetävistä pyöristä. Kolme kuukautta ja eturenkaissa oli kolme milliä pintaa ja takarenkaissa kuusi. Ostin kaksi uutta rengasta eteen ja loppui urissa vetely siihen. Onko muilla samanlaisia kokemuksia että pehmeet oli nuo renkaat ... (205/55/16 ja olivat edellisessä autossa) Ja olivat matka-ajossa kun tuota työmatkaa tulee noin neljäkymmentä kilometriä suuntaansa.

Niin korjataas senverran että ostin noi renkaat uutena ... ja kolmen kuukauden päästä oli tuo kolme milliä enää jäljellä ...

Kolmessa kuukaudessa joku rullaa 30tkm ja toiset 3000km... Ei siis paljoa kerro tuo pelkkä aika.

Mitä taas renkaiden kulumiseen tulee, niin keväällä ne kuluu enemmän ja syksyllä vähemmän.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo