Elekma  Autoracing

Ardic 912 ei käynnisty

  • 253 Vastauksia
  • 214281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Ardic 912 ei käynnisty
« : 15.12.2010, 12:47:11 »
Kysytäämpä täällä kun ei uutta aihetta viitti luoda.

Autona toimii S60 2.4 -01 bensamyllyllä ja autosta löytyy polttoaineenlämmitin. Kesällä joskus pari kertaa pikaseen sitä koitin, niin putputus alkoi ja laite toimi nopealla diagnoosilla. Testasin tuota pari kertaa. Nyt sitten kun koitan laittaa sen päälle, niin ei mitään tapahdu. Jos vaikka laitan sen sieltä ajotietokoneesta suorakäynnistykseen "Kyllä" niin se heittää hetken päästä siihen "Ei". Muistelisin vanhalta foorumilta lukeneeni, että jos siihen tulee virhekäynnistyksiä tjsp. X määrä niin se menee tuollaiseen tilaan vai muistanko väärin? Olisiko se voinut mennä noista kesän testeistä tuollaiseen tilaan ja mikäli kyllä, niin paljonkohan maksaa jos esim. siniselle vie auton niin että ne nollaa sen? Normi obd vikakoodinlukijallahan tuota ei pysty nollaamaan.

Vai olenko kenties ihan hakoteillä ja syy saattaisi olla jossain muualla?
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 15.12.2010, 22:23:36 »
Tein viestistäsi uuden aiheen, koska tuossa toisessa topic:ssa oli kyse paljon vanhemmasta lämmitinmallista.

Et ole ollenkaan hakoteillä, mikäli laite ei joko käynnisty, tai sammuu yllättäin normaali käynnin aikana riittävän monesti, laite lukittuu, eikä anna ennen vikakoodien nollausta yrittääkkään käyntiin.
OBD-testereillä ei tuon nollaaminen onnistu.
Joko se paljonpuhuttu BSR:n lukin, merkkiliikkeen vida tai jokin kalliimpi monimerkkilaite, kuten bocsh on sellaisia, joilla tuon saan nollattua.

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 16.12.2010, 11:43:27 »
Heh, olinkin tulossa luomaan uutta aihetta tästä mutta täällähän ollaankin skarppina ;)

Mistä tuon BSR:n lukijan saisi halvimmillaan? Dow-powerilla näytti olevan BSR PPC 3 mutta hintaa yli 500e. Taitaa olla joku yyber versio? :) Paljonko porukka on maksanut sinisellä tuon nollaamisesta?
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 16.12.2010, 14:39:20 »
Heh, olinkin tulossa luomaan uutta aihetta tästä mutta täällähän ollaankin skarppina ;)

Mistä tuon BSR:n lukijan saisi halvimmillaan? Dow-powerilla näytti olevan BSR PPC 3 mutta hintaa yli 500e. Taitaa olla joku yyber versio? :) Paljonko porukka on maksanut sinisellä tuon nollaamisesta?

Vanhaa versiota BSR:n lukijasta ei enää saa uutena, sen on korvannut tuo PPC 3 jolla on vähän reilumpi hinta.
Käytettynä toki saa, mutta tuntuu, että kukaan ei myy niitä :)

Melkein sanoisin, että lukemani perusteella vikakoodien nollaus hinta vaihtelee todella reilusti riippuen, että missä sinisellä nollauttaa. Usean kympin hinta-eroja on niissä ollut.

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 16.12.2010, 23:24:08 »
No niimpä tietenkin. No ei kai auta muuta kuin kiikuttaa tuo siniselle. Onko tuossa jotain helppoja virheitä joilla tuon saa helposti lukittua? Itse kun en ole tuota siis ikinä käyttänyt muutamaa testikertaa lukuunottamati ja ilmeisesti heti olen mokaillut jotain :2funny:
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 30.12.2010, 21:45:18 »

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #6 : 10.01.2011, 19:21:17 »
Aina olen Ardicia kehunut, mutta nyt tarvisi vinkkejä.
Viime kevät talvena alkoi löpö haisemaan, mutta en tehnyt asialle mitään. Kesällä huolsin Ardicin ja samalla syyksi selvisi paineen tasaimen vuoto. Uusin sen ja siinä tulee samalla uusi suutin putki. Ai niin puhaltimen moottoriin laitoin samalla uudet laakerit.
Heti ekasta käynnistyksestä lähtien on pölläyttänyt savua huomattavasti enemmän kuin ennen ja nyt sitä on alkanut tulla runsaasti. Joskus kovilla pakkasilla on sammunutkin 10s. käynnin jälkeen ja lähtenyt sitten uudestaan käyntiin.
20s. jälkeen käy tosi nätisti eikä savuta, alku vaan on jotenkin vaikean tuntuista (liekki röpeltää).
Oma veikkaus:
Auton mukana tuli lappu Ardicin seoksien säädöistä joskus v. 2007 tai sinnepäin.
Nyt kun vaihdoin uuden suuttimen (kulumattoman) käy laihoilla eikä meinaa syttyä kunnolla.
Mitä seoksien säätö tarkoittaa? Pumpun naksutus aikaa vai puhaltimen kierroslukua?
Mitataanko pakokaasuja säädön aikana?

S80 -01
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 10.01.2011, 20:14:33 »
Aina olen Ardicia kehunut, mutta nyt tarvisi vinkkejä.
Viime kevät talvena alkoi löpö haisemaan, mutta en tehnyt asialle mitään. Kesällä huolsin Ardicin ja samalla syyksi selvisi paineen tasaimen vuoto. Uusin sen ja siinä tulee samalla uusi suutin putki. Ai niin puhaltimen moottoriin laitoin samalla uudet laakerit.
Heti ekasta käynnistyksestä lähtien on pölläyttänyt savua huomattavasti enemmän kuin ennen ja nyt sitä on alkanut tulla runsaasti. Joskus kovilla pakkasilla on sammunutkin 10s. käynnin jälkeen ja lähtenyt sitten uudestaan käyntiin.
20s. jälkeen käy tosi nätisti eikä savuta, alku vaan on jotenkin vaikean tuntuista (liekki röpeltää).
Oma veikkaus:
Auton mukana tuli lappu Ardicin seoksien säädöistä joskus v. 2007 tai sinnepäin.
Nyt kun vaihdoin uuden suuttimen (kulumattoman) käy laihoilla eikä meinaa syttyä kunnolla.
Mitä seoksien säätö tarkoittaa? Pumpun naksutus aikaa vai puhaltimen kierroslukua?
Mitataanko pakokaasuja säädön aikana?

S80 -01

Mahdollisesti voi viitata tosiaan siihen, että polttoaineseos on väärä.
Seosta säädetään pa-pumpun iskun pituutta muuttamalla, pumpun toisessa päässä on säätö siinä pumpun yhteessä (säädetään löysäämällä mutteria ja sitten kiertämällä alla olevaa osaa)
Seoksen säätämiseksi täytyy toki pakokaasuja mitata, co2 on se mitä mitataan ja muistelisin, että oikea arvo oli 10-12% välillä... (siis ihan vain heikon muistini varainen arvio)

Vikoja voisi olla myös polttainepumpun heikko tuotto tai ilmavuoto pa-linjassa.
Joissain vuosimalleissa on mahdollista pudottaa puhaltimen max pyörimisnopeutta joko arvoihin 8000, 7000 tai 5000rpm, tämä muutos mielestäni muuttaa myös pumpun ohjauksen taajuutta, jolloin sinänsä tuolla ei saavuteta seoksen säätöä, vaan heikompi lämmityskyky ja pienempi polttoaineen kulutus...  joskaan tuo jälkimmäinen ei nyt mitenkään huono juttu ole ja varmaan se edelleenkin lämmittää riittoisasti.

Se päästömittaushan ei iso homma olisi, säätö on vähän hankalampi, jos sulla on pumppu sielä ardic:n kyljessä... mittaus tietysti tarvii tehdä lämpöiselle lämmittimelle, siinä vaiheessa, kun palaminen on tasaista.

Poissa kpranger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 12.01.2011, 16:05:15 »
Ihan pakko oli vastata, kun oireet oli kovin tutun kuuloiset! Eli savuttaa välillä ja löpö tuoksahtaa, käynti välillä röpeltämistä...kunnes se mokkula jonain aamuna sanoo rumasti ja päästää sellaisen savupilven taivaalle, että naapurit ovat jo soittamassa palolaitokselle....palopesän pohja puhki!
Alkaa lähes huomaamatta savutuksella, vuotava vähäinen glykolimäärä karstottaa polttoainekupin umpeen ja kun vuoto lisääntyy (karsta myös), jossain vaiheessa tapahtuu se vääjäämätön poksahdus, jossa palopesän pohja siis halkeaa riittävästi, ettei poltine enää jaksa toimia. ;)


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 10.10.2011, 13:24:45 »
Saanen lainata topikkia:Haulla en löytänyt tai nolona en osannut.Mutta kysyisin,että missä ulkolämpötilassa Arcticin pitäisi kytkeytyä päälle,siis automaattisesti,ja mistä sen huomaa,että toimii,jos ei sitä mahdotonta savutusta oteta huomioon,kiitos jukka
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #10 : 10.10.2011, 20:54:27 »
Saanen lainata topikkia:Haulla en löytänyt tai nolona en osannut.Mutta kysyisin,että missä ulkolämpötilassa Arcticin pitäisi kytkeytyä päälle,siis automaattisesti,ja mistä sen huomaa,että toimii,jos ei sitä mahdotonta savutusta oteta huomioon,kiitos jukka

Lämpötila on n. +5 astetta
Siitä savutuksestahan sen huomannee, jos se savuttaa :)
Jos ei savuta, niin sitten voi kokeilla vaikka laittaa kättä ardic:n pakoputken eteen, ei mielellään kiinni siihen, kun se on poppaa.
Sitä ei siis muualta näe, että onko se käynnissä vai ei, vain ardic:n käynistys sieltä viiksestä näyttää sen vilkkuvan on:n siellä txt-näytössä.

Jos se ei käynnisty automaattisesti, mutta käynnistyy viiksestä, niin se ei ole vika, vaan todennäköisesti automaattikäynnistys on poistettu.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #11 : 11.10.2011, 08:58:39 »
??????Siis saako sen jostain viiksestä myös päälle.Autuhan on -00 v70 tdi
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #12 : 11.10.2011, 10:07:08 »
??????Siis saako sen jostain viiksestä myös päälle.Autuhan on -00 v70 tdi

Ensimmäisen vai toisen korimallin V70?
Jos ensimmäisen, niin sitten ei saa viiksestä, eikä sen auton ardiceista tässä topic:ssa juteltukaan :)
Jos toisen korimallin V70, niin sitten n. 250 euron softan avustamana sen saa viiksestä käyntiin, jos kyseinen softa on asennettu.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #13 : 11.10.2011, 11:16:50 »
Ok,eka kyseessä,asia selvä,kiitoksia.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic 912 ei käynnisty
« Vastaus #14 : 11.10.2011, 11:58:14 »
Ok,eka kyseessä,asia selvä,kiitoksia.

eka koppaiseen on saatavissa kellolaite, jolla saa ajastettua ja suorakäynnistettyä

 

KL-varaosat  Race.fi