Futurez  Kulkukoira

Webastojen ongelmia

  • 23 Vastauksia
  • 16214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Webastojen ongelmia
« : 22.06.2019, 19:00:18 »
Molemmissa Volvo V70 2011 ja Volvo XC60 2013 Webastoissa ongelmia. Ensimmäisessä on Webasto Thermo Top V -mallin lämmitin ja toisessa on Webasto Thermo Top VEVO -mallin lämmitin. V- mallien kanssa on ollut koko ajan ongelmia ja tässä VEVO -mallissa on hajoamassa jo ilmeisesti toinen tai kolmas paloilmapuhallin.

Sen verran sain asiaa selvitettyä, että V- ja VEVO -malleissa käytetään samaa paloilmapuhaltimen moottoria, joissa esintyy todella paljon ennenaikaista laakerin kulumista. Ilmeisesti tätä ongelmaa esintyy eniten Volvon ja Fordin malleissa, joissa Webasto on asennettu noin 45 asteen kulmaan autossa. Silloin tämä sama ongelma taitaa vaivata ennemmin tai myöhemmin lähes kaikkia Volvon Webastoja vuosimalleissa 2006-2015.

Uudemmissa Evo -malleissa on kuulemma uudempi ja parempi versio paloilmapuhaltimen moottorista, joissa tätä ongelmaa ei enää esiinny. Pahimpana ongelmana on vain se, että Volvo tarjoaa Webasto Thermo Top Evo -lämmittimiä ainoastaan uudempiin S90, V90 ja XC90 malleihin.

Sain lopulta Volvon tehtaalta työskentelevältä tutulta sisäpiirintietoa siitä, että Pohjois-Pohjanmaalla pitäisi olla paikka, mistä löytyy myös vanhempiin Volvoihin sopivia Evo -lämmittimiä. Nämä ovat siis Volvon alkuperäisiä Webastoja, jotka on modifioitu sopimaan suoraan vanhan lämmittimen tilalle Volvon S, V ja XC malleihin. Eli ne ovat Volvon väyläohjattuja lämmittimiä, joita ohjataan auton ajotietokoneelta, kauko- tai GSM -ohjauksella.

Soittelin viikon aikana kymmeniin Volvon huoltoihin Suomessa ja heillä ei ollut mitään tietoa asiasta. Lopulta yhdeltä Volvon omamekaanikolta sain vihjeen, etä todennäköisesti kyseessä on Nivalan Webasto-guru. Olisko mahdollista saada tämän henkilön yhteystietoja?   





Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #1 : 22.06.2019, 21:26:58 »
VEVO = väyläohjattu EVO. Ollut käytössä Volvoissa vuodesta 2011 asti.

En allekirjoita väitettä, että paloilmapuhallin olisi heikko lenkki. Ainakin 1000 tuntia toimii moitteettomasti. Sen sijaan pätkäkäyttö tukkii palopesän VEVO/EVO malleissa.

Nivalan miehestä puhutaan useassa webasto-ketjussa. On sellainen kaveri olemassa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #2 : 23.06.2019, 09:07:48 »
Muistaakseni VEVO -lämmitin tuli Volvoihin 2011 loppuvuodesta, joten sen vuoden autoista löytyy molempia sekä V- että VEVO -malleja. Itsellä ja kavereilla on ollut liki 10 Volvon Webasto Thermo Top VEVO -lämmitintä, joista tuo paloilmapuhaltimen laakeri on mennyt alle 200 käyttötunnin. Tuo määrä Webaston käyttötunteja tulee normaalikäytössä noin 1-2 vuodessa.

Paloilmapuhallin maksaa kuitenkin asennettuna noin 500 e, joten tuo uuden mallin Evo -lämmitin maksaisi nopeasti itsensä takaisin. Todennäköisesti Volvo ei vielä myy tätä Evo -mallia korvauslämmittimenä, koska silloin tuo varaosakauppa loppuisi paloilmapuhaltimien osalta lähes kokonaan. Sillä tunnetusti kannattavinta ei ole autojen myynti, vaan varaosamyynti sekä huoltotoiminta.

Saamieni tietojen mukaan esim. BMW ja Mercedes asensivat moniin automalleihin Webasto Thermo Top VEVO -lämmittimien tilalle uudemmat Evo -lämmittimet jo vuosina 2012-2013. Tämä päivitys johtui nimenomaan paloilmapuhaltimien laakerivikojen vuoksi. Sekä VEVO- että Evo -lämmittimiä löytyy merkki sekä mallikohtaisia väyläohjattuja versioita moniin automerkkeihin.

Valitettavasti Volvo myy tuota parempaa Evo -mallia ainoastaan uudempiin S90, V90 ja XC90 malleihin alkaen vuodesta 2014. Tuolta Nivalan mieheltä pitäisi löytyä Volvon Webasto Thermo Top Evo -malleja myös vanhempiin Volvoihin, kunhan löytäisi jostain yhteystietoja.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #3 : 23.06.2019, 10:52:07 »
kunhan löytäisi jostain yhteystietoja.

Googlen kautta löytyi tuollainen nummero:
Webastokauppa Nivala 0400 111 800.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #4 : 23.06.2019, 12:52:18 »
Kiitos tiedoista! Molempiin autoihin on nyt tilattu Volvon Webasto Thermo Top Evo -lämmittimet. V70 tuli uutta vastaava 23 tuntia käytetty lämmitin 1 vuoden takuulla alle puolet vastaan uuden VEVO -lämmittimen hinnasta. XC60 tuli tilattua uusi lämmitin 4 vuoden takuulla ja hinta oli noin 2/3 uuden VEVO:n hinnasta.

Oli todella asiantuntevaa palvelua ja iso plussa siitä, että myyjä oli tavoitettavissa jopa juhannusviikonlopulla. V- ja VEVO -mallien paloilmapuhallinongelmat ovat kuulemma hyvin yleisiä ja niitä on jouduttu uusimaan jopa alle 20 tuntia käytettyihin lämmittimiin. Myyjän tietoon ei ole kuulemma tullut yhtään Evo -mallin lämmitintä, jossa olisi esiintynyt vikaa paloilmapuhaltimessa.

Ilmeisesti tuo Evo täyty olla todella kestävä malli, koska siihen olisi saanut lisätakuun aina 10 vuoteen asti. Molemmat lämmittimet vaatii asennuksen lisäksi vielä ohjelmoinnin, joten täytyy vierailla paikallisessa Volvo-huollossa ensi viikolla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #5 : 23.06.2019, 13:32:43 »
No jaa, olen kyllä edelleen sitä mieltä  että VEVO ja EVO ovat fyysisesti sama laite. Ensimmäinen puhuu Volvon kieltä ja jälkimmäinen webaston kieltä.  Vuodesta 2016 alkaen EVO osaa opetettuna puhua myös volvoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #6 : 23.06.2019, 15:16:05 »
Selvitin asiaa Webastomieheltä ja sain seuraavat tiedot Nivalasta:

Webasto Thermo Top VEVO -lämmitin on aina malli ja merkkikohtainen CAN- tai LIN -väyläohjattu lämmitin. Se on valmistettu tietylle automerkille ja mallille. Sitä ei ole valmistettu ns. yleismallin lämmittimenä, joka sopisi kaikkiin automalleihin. Esim. BMW:n VEVO -lämmitin ei sovi Volvoon tai muun merkkiseen autoon, koska sen ohjainkortti on aina ohjelmoitu toimivaksi vain BMW:n tietyssä automallissa. Volvon ja Land Roverin VEVO on täysin samanlaisia sisältä sekä ulkoapäin ja valmistaja on sama. Siitä huolimatta ne eivät ole yhteensopivia, koska softa on molemmissa eri. Land Roverin ohjainkortti ei myöskään hyväksy Volvon softaa, joten se toimii vain tietyissä Land Roverin malleissa.

Webasto Thermo Top Evo -lämmitintä löytyy merkki- sekä mallikohtaisia että yleismallin lämmittimiä. Merkki- ja mallikohtaiset Evo:t sopivat vain tiettyihin automalleihin, joihin ne on alunperin tarkoitettu. Eri merkeissä ja malleissa ohjainkortti on ohjelmoitu toimivaksi vain kyseisessä automallissa. Ne ovat aina CAN- tai LIN -väyläohjattuja lämmittimiä. Niitä ja niiden varaosia myy yleensä ainoastaan merkkiliike.

Yleismallin Evo:t sopivat lähes kaikkin automerkkeihin ja ne eivät ole väyläohjattuja. Niissä on yleismallin ohjainkortti, joka toimii Webaston omalla W-BUS -ohjauksella. Ne vaativat aina Webaston ohjaukseen ajastimen, kauko-ohjaimen tai GSM -ohjaimen. Auton lämmityslaitteen ohjaukseen niihin tarvitaan erikseen asentaa vaihtorele, IPCU- tai Gateway -rele tai CAN- tai LIN väyläohjein. Näitä lämmittimiä myyvät yleensä kaikki alan liikkeet.

Webasto Thermo Top VEVO:n ja Webasto Thermo Top Evo:n paloilmapuhaltimet, ohjainkortit, hehku/liekkivahdit ja lämpötila-anturit ym. ovat erilaisia, eivätkä ole siis keskenään vaihdettavissa. Käytännössä lämmittimet ovat täysin erilaisia, kuten ovat myös V- ja VEVO -mallit keskenään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #7 : 23.06.2019, 19:58:41 »
Webasto Thermo Top VEVO:n ja Webasto Thermo Top Evo:n paloilmapuhaltimet, ohjainkortit, hehku/liekkivahdit ja lämpötila-anturit ym. ovat erilaisia, eivätkä ole siis keskenään vaihdettavissa.
Edellisessä viestissä oli paljon oikeaa asiaa, mutta...  Itse olen laittanut VEVO malliin EVO:n hehkutulpan ja hyvin toimi.

VEVO/EVO malleja edeltäneessä V-mallissa on ihan erilainen palopesä. V-mallissa dieselin pitäisi palaa ilmassa, kun VEVO/EVO-mallissa diesel palaa höyristinhuovassa. V-mallia ei ole saanut kuin autotehtaalta alkuperäisasennuksena eikä siihen saa varaosia oikein mistään muualta kuin marmorilta. Myös VEVO on autotehtaiden alkuperäisasennusmalli sillä erotuksella, että samaa laitetta pusketaan jälkimarkkinoille EVO-nimellä ja erilaisella ohjainkortilla. Toki asennustarvikkeissa on eroja.

Mistä muuten luulet, että nivalan mies saa 26 tuntia käytettyjä laitteita? Tunnit kun määräytyvät ohjainkortin mukaan. Toki autoja puretaankin, en minä sillä, mutta vähempi muutaman viikon ikäisenä.

 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #8 : 23.06.2019, 20:20:42 »
Ainakin vielä on vallan hyvin toiminut omassa VEVO 2014 XC70. Miten käytetään vaikuttaa paljon, automaattinen käynnistys pois ehdottomasti, maski talvela eteen ja takuulla kone lämpiääeikä weppanaa tarvi pitää päällä. Itellä käy aina kun sen päälle paan vähintään 20 min.




Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #9 : 25.06.2019, 21:20:30 »
Molemmat Evo -lämmittimet tuli tänään perille, kuten myyjä oli luvannut. Ne on nyt asennettu autoihin paikoilleen ja asennus sujui todella nopeasti sekä helposti. Huomenna olisi vielä ohjelmointityö jäljellä. Volvon huolto ei vaan halunnut aikavarausta tehdessä uskoa, että näihin autoihin kävisi Volvon Evo -lämmittimet. Kun sain vihdoin selitettyä, että näitä Volvon Evo -lämmittimiä on jo asennettu kymmeniin vastaaviin autoihin, niin asia alkoi mennä kohti maalia. Huomenna sitten nähdään meneekö homma maaliin asti.

Purin osiin tuon 23 tuntia ja 8 minuuttia käytetyn Evo -lämmittimen ja se oli päältä sekä sisältä täysin uutta vastaava. Se oli testattu sekä koekäytetty testipenkissä, joten nyt on ainakin täysi varmuus siitä, että lämmitin pelaa mikäli ohjelmointi vaan onnistuu.

Paloilmapuhaltimen moottori oli myös toisen tyyppinen kuin VEVO -malleissa. Siinä on akselin toisessa päässä nyt kuminen kiekko, joka pyörii akselin mukana. Tämä toimii ilmeisesti vastapainona puhaltimen puoleiselle rasitukselle sekä samalla värinänpoistajana, joten puhaltiimen puoleinen laakeri jää nyt vähemmälle rasitukselle. Eli VEVO ja Evo -mallien paloilmapuhaltimet ovat täysin erilaisia, eikä siis vaihtokelpoisia keskenään, kuten Webastomies kertoi jo aikaisemmin.

Molempien lämmittimien mukana tuli myös diagnoosi- sekä takuutodistukset, joista selviää lämmittimen käyntitunnit minuutin tarkkuudella. Diagnoositodistuksesta näkee myös lämmittimen valmistuspäivämäärän ja valmistenumeron ym. tietoja. Nuo vastaavat tiedot löytyy myös lämmittimen tyyppitarrasta, jolloin on todella helppo tarkistaa Webaston todelliset käyntituntimäärät. Ohessa on kuva, jossa näkyy osa tuosta diagnoositodistuksesta.

Mikäli on avannut muutamia Webaston VEVO tai Evo -mallin lämmittimiä, niin käyntitunnit osaa arvioida aika tarkasti heti, kun lämmitin on purettu osiin. Tuo Evo -lämmittimen purkaminen sekä kokoaminen vei aikaa noin 15 minuuttia.

Näitä vähän käytettyjä Webastoja on lähes mahdoton löytää Suomesta tai Ruotsista, koska täällä ne alkavat usein toimimaan lisälämmittimenä heti, kun lämpötila laskee +5-0 asteen lähelle. Lisäksi talven aikana tulee helposti 100 -150 tuntia lisää pysäköintilämmityksestä. Etelä-Euroopan Volvon jälleenmyyjiltä löytää vähän käytettyjä lämmittimiä, mutta he eivät ole kovin innostuneita myyymään niitä talon ulkopuolelle.

Itse olen saanut yhden käytetyn Volvon VEVO -lämmittimen Frankfurtin Volvolta, kun ostin sieltä viime vuonna 2015 mallisen Volvo XC70, joka oli ollut liisingsopimuksella Pohjois-Saksassa. Sen Webastossa oli kuultavana pieni laakerin vinkuminen, joten sain tingattua kaupan mukana 2 vuotta vanhan VEVO:n, jonka käyntitunnit oli alle 4 tuntia. Tietääkseni Webastomiehen lämmittimet tulevat myös Etelä-Euroopan merkkiliikkeistä, koska olisin saanut häneltä reilun tunnin käytetyn VEVO:n samaan hintaan, mitä maksoi tuo 23 tuntia käytetty Evo -lämmitin. Webastomies suositteli kuitenkin tätä Evo -lämmitintä, niin ei tarvitse vaihdella tulevaisuudessa enää paloilmapuhaltimia.

Häneltä tuntui löytyvän useita vähän käytettyjä huollettuja sekä testattuja Evo -lämmittimiä eri automerkkeihin ja mikä parasta, niihin saa tarvittaessa myös takuun jopa 10 vuoteen asti. Kannattaisi Volvon jälkimarkkinoinnin ottaa vähän mallia, niin voisivat saada lisää tyytyväisiä asiakkaita korjaamotiskille Webastoasioiden tiimoilta.



« Viimeksi muokattu: 25.06.2019, 21:24:05 kirjoittanut volvodealer »

Poissa volvodealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #10 : 22.09.2019, 20:13:45 »
Nyt ennen talven tuloa on vaihdettu kaikkiaan 6 Volvoon Webasto Thermo Top Evo mallit vanhojen TTV ja TTVEVO lämmittimien tilalle. Mikäli haluaa Volvoon parhaimman Webaston, mitä tarjolla on, kannattaa ehdottomasti asentaa Volvon oma TTEvo malli. Loppuu turha lämmittimien kanssa värkkääminen siihen, kun näinä vähinä vapaa-aikoina olisi tärkeämpääkin tekemistä kuin Webaston rassaaminen.

Tämän jälkeen ei ole enää ongelmia palopesien, paloilmapuhaltimien tai ohjainkorttien kanssa. Ja mikä parasta tämä lämmitin toimii myös kovilla pakkasilla silloin, kun sitä eniten tarvitaan.  :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #11 : 10.12.2019, 20:41:19 »
Kuudes talvi tuolla meidän 2014 XC60 Volvolla meneillään ja mittarissa kohta 200tkm. Automaattikäyttö aina päällä ja esilämmitystä vähintään puolitoista tuntia per päivä. Usein sitäkin enemmän. Ei sit niin minkäänlaista ongelmaa saati korjausta ollu webaston kanssa.

Aiemman Volvon (2006 V70) Ardic poltin kesti minulla noin 200tkm jonka jälkeen myin auton pois. Noissa kilsoissa Ardic ”pärisi” mutta lämmitti edelleen. Tässäkin Volvossa oli automaattikäyttö aina päällä ja lämmitystä vähintään puolitoista tuntia per päivä. Aiemmalla omistajalla poltinyksikkö oli uusittu jo 125tkm kohdalla ja tällä uudella minä siis pöhistelin 200tkm ja 5vuotta.

Polttoainetoimiset lämmittimet ei kestä jos poltot lyhyitä. Jos niitä käyttää asiallisesti niin omien kokemusten mukaan toimivat todella pitkään. Ne huonotkin.

« Viimeksi muokattu: 10.12.2019, 20:43:23 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #12 : 10.12.2019, 21:40:03 »
Koputa puuta äkkiä. Mulla ainakin on kaikki lämmittimet vaatineet remonttia  viimeistään neljän vuoden iässä.  Merkistä ja mallista riippumatta.

Nytkin kiukuttelee Eberi rouvan autossa. Sinänsä lämmitin toimii, kun se vaan saisi polttoainetta. Polttoainepumppu lussuttaa ilmaa. Laitoin imuputken tilaukseen, tulee tehtaalta/keskusvarastolta Ruotsista. Saa nähdä toipuuko sillä vai pääseekö uusimaan myös pumpun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #13 : 10.12.2019, 22:26:58 »
Nooh, vaikka meniskin nyt rikki niin 6V ja 200tkm jälkeen ois silti voittajafiilis :) Ei voi noilla lukemilla sanoa että olis ihan höty tuo webasto. Millään se ei voi yhtä kauan kestää kuin itse auton moottori
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Webastojen ongelmia
« Vastaus #14 : 13.12.2019, 21:17:03 »
Webasto ongelmia omassa S80 -09 autossa, ei syty kaukosäätimestä, eikä ajastimella. Auto puoliksi lämpimänä lähtee satunnaisesti päälle, vikakoodeina B1D2293, ei käynnisty, edes uudelleen yrittäessä
B1D3194, liekki havaittu ennen normaalia käyttöä. Nyt toki kokonaan lukitustilassa.  :o

Vika ilmeisesti voi olla pitkälti kaikessa hehkutulpan ja koko polttoyksikön välillä. Yritin ottaa yhteyttä Nivalan webatokauppaan puhelimitse ja sähköpostilla, mutta kumpaankaan en ole toistaiseksi saanut vastausta, onko jollakin tietoa, että myyjä kyseinen toimija vielä webaston osia ja laitteita?

Jos Nivalasta ei saa tarvittavia tarpeita, niin mistä etsintään seuraavaksi Volvon TT Evo? Ilmeisesti se alkaa olemaan järkevämpi vaihtoehto, kun korjata vanhaa?  :-\
Jeep Grand Cherokee WK2

 

Ateho  Elekma