Ardicin tappelun jälkeen alkaa sitten lämmön puutteen ihmettely kabiinissa.
olen kuutioinut ns. epäpyhän kolminaisuuden näille kylmille ohjaamoille.
Termostaatti, sisäkenno, ja puhaltimen asentoläpät.
Olen lukenut foorumilta kaikki ketjut mitä olen löytänyt, ja omalla kohdalla taitaa olla kennossa vika, tai sitten kuitenkin läpissä.
Tilanne on seuraava:
-läppien ohjaus on kalibroitu kesällä wetterillä.
auto kuumaksi ajamalla, niin että termari aukeaa, about 90 C. Tämän jälkeen lämpö seilaa 75-82 asteessa pikku nopeuksilla ja paikallaan ollessa.
ulkolämpötila about +3C
sisälle tulee täydellä pyynnillä maksimissaan semmosta 40-50 asteista ilmaa IR mittarilla mitattuna. EI ole väliä onko automaatti-ilmastointi päällä vai ei, eikä myöskään ilmastoinnin kompuralla. Läppien asennoilla ei väliä, eli valitseeko jalkotilan tai tuulilasin tms. Saman lämpöistä tuolta maksimissaan tulee.
konehuoneen puolella kennolle menevä letku maksimit ehkä 76 C, poistoletku ehkä 50-55C. en noita joutanut seuraamaan koko aikaa.
Oletan että temostaati toimii. Joten kenno vaikuttaisi kaiken luetun perusteella potentiaaliselta syylliseltä. Näyttää olevan alkuperäinen, kulmassa lukee että volvo, semmosta ruskeaa muovia pääty.
Kun auto on käynnissä ja puhallin tohottaa, niin koitin katella niitä läppiä ohjaavia vipuja ja liikettä. Kuskin puolelta näkee tasan yhden vivun. Apparin puolelta ei mitään. Sivupaneelit on purettu edestä pois.
Asia mikä aiheutti ihmetystä on seuraava:
kennon rintapellin puolella, jos osaan oikein selittää, niin siellä alla tuntuu kylmä hönkä, vaikka pyynti on kuumalla ja täysillä. Eli jos laittaa käden sinne kennon alareunan "alle" hankalasti selitetty, niin tuntuu ihan selkeä kylmä ohivuoto, ikäänkuin ulkoilmaa tulisi raakana ohi kennosta. samaan aikaa suuttimista tulee tuota 40-50 asteista lehmänhönkää.
ohjaako mikään läppä missään olosuhteissa ilmaa ohi tuon kennon, esimerkiksi kesällä ja kun pyynti on kylmällä. Tuntuisi että ei kai mikään ilma mene ohi kennon milloinkaan, koska kennon jälkeen on kanavat jotka ohjaa sitten puhallukset lasille yms.
Voikohan esim. raitisilmasuodattimen sivuilta tai jostain päästä raakaa ilmaa ohi?
taaskin tuntuisi, että ei. Muistan kun kesällä vaihdoin raikkarin, se tarvikeosa oli suunilleen samanlainen, mutta paikallaan olleessa oli joku ylimääräinen lirpake, mitä tarvikkeessa ei ollut.
Onko kellään vaikka jotain rakennekuvaa Vidasta tms, että miten nuo kanavat ja systeemit menee, sen jälkeen kun puhallin imee ilmaa ulkoa tuonne hormeihin.
Näkisi että mitä läppiä ja missä kohtaa siellä on, voisi edes yrittää analysoida että mitä kautta se raaka ulkoilma tuonne tulee.
Toinen asia on sitten se, että onko sillä edes vaikutusta siihen ettei sisätila lämpiä.
Mutta tuntuisi ettei mistään pitäisi tulla ulkoilmaa tuolla lailla.