Futurez  Kulkukoira

b2xxf koneen korjaus?

  • 36 Vastauksia
  • 11227 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #15 : 08.01.2013, 19:12:08 »
tämä on epäselvää, mitä parin tonnin aikana? Eikö litra 10000km kohti ole normaalia? Kulutti öljyä ennen ja jälkeen tapahtuman.
Joo siinä aattelin sitä että jos on jotain tapahtumassa niin se tapahtuu siinä parin tuhannen kilsan aikana. ;) Toi litra per 10 000km on ihan normaalia ainaki minusta.  Suotta sitä alakertaa aukomaan kun kerran on kuluttanut öljyä jo ennen taphatumaakin.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #16 : 08.01.2013, 19:36:28 »
Joo siinä aattelin sitä että jos on jotain tapahtumassa niin se tapahtuu siinä parin tuhannen kilsan aikana. ;) Toi litra per 10 000km on ihan normaalia ainaki minusta.  Suotta sitä alakertaa aukomaan kun kerran on kuluttanut öljyä jo ennen taphatumaakin.
ajattelin samaa. Nyt on näköjään ilmestynyt öljyn hikoilua pakosarjan alle ja kannentiivisteestä johtuu, kestääkö se kesään asti?  Mitä lisätöitä tulee jos tiiviste menee ajossa? Nyt on öljyvuodot ulospäin. ???

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #17 : 08.01.2013, 19:43:22 »
ajattelin samaa. Nyt on näköjään ilmestynyt öljyn hikoilua pakosarjan alle ja kannentiivisteestä johtuu, kestääkö se kesään asti?  Mitä lisätöitä tulee jos tiiviste menee ajossa? Nyt on öljyvuodot ulospäin. ???
Nyt en enää osaa vastata :-\
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #18 : 08.01.2013, 19:56:18 »
Pitää testata kestääkö, haalia osia ja kesällä laitella. :-[

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #19 : 08.01.2013, 23:16:29 »
Saattaa kestää tai sitten ei. Hyvällä tuurilla selviää pelkällä kannentiivisteen vaihdolla, huonommalla lykyllä joutuu etsimään uuden koneen. Hyvällä tuurilla kun vuoto kasvaa ja et enää jaksa lisäillä öljyä (tai naapureiden kuittailut reviirinsä merkkaavasta Volvosta rupeavat tympimään) ja korjaat vian. Huonolla lykyllä tiiviste pettää ja öljynpaineet katoaa vauhdissa tai jäähdytysnesteet lorahtaa öljyn sekaan ja pahimman skenaarion mukaan laakerit, männät ja kampirauta hajalle, sylinterit naarmuille, nokka-akseli pilalle >:(.

Onko vuoto varmasti kannen välistä ettei kumminkin tihkuisi venttiilikopan (ja öljykorkin) välistä?

Litra-pari kymppitonnilla on ihan hyväksyttävä öljynkulutus. Puoli litraa tonnilla on merkki kulumisesta mutta ei aiheuta toimenpiteitä, litra tonnilla niin rupeaa remppa olemaan ajankohtainen (tai sitten vuotaa reilusti ulospäin ja vakio parkkipaikalla on musta lammikko Volvon kohdalla). Se desi tai pari tonnilla menee helposti kovettuneiden/horojen venttiilivarren kumien välistä. Selvin merkki on sininen pölähdys putkesta (ja palaneen öljyn haju) kun käynnistää hetken seisomisen jälkeen, samaten sininen pölähdys moottorijarrutuksen jälkeen isolla vaihteella suoritetun kiihdytyksen (esim. nelosella moottorilla jarruttaa vauhdin 100=>60 ja sitten talla pohjaan) yhteydessä juoruaa vuotavista ventiilivarren kumeista. Ei ole vaarallista mutta jossakin vaiheessa saattaa se perässä seuraava sininen ja kitkerä savu ruveta hävettämään :-[ :D . Kumit saa vaihdettua kannen paikoilla ollessakin mutta tietysti helpompi homma jos kansi on pöydällä.

Kiertokangen laakereissa saattaa olla merkkejä kulumisesta noilla kilometreillä, ilman öljynpaineita käyttäminen on saattanut aiheuttaa normaalia suurempaa kulumaa. Mitä noita vinokoneita on tullut availtua niin puolikin miljoonaa ajetuissa on runkolaakerit (laakereiden päiväyksen perusteella alkuperäiset) olleet käytännössä virheettömät, kiertokangen laakereissa on sitten ollut enemmän tai vähemmän kulumaa mutta loppu ne ei ole missään olleet.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013, 23:18:39 kirjoittanut estate »
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #20 : 10.01.2013, 11:15:22 »
Kiitoksia vastauksista. Öljyä menee litra kymppitonnia kohti, se ei ole ongelma. :) vuoto ei ole öljykorkista eikä venttiilikopasta. Ehkä tulee tulpan reiästä, kiristin sitä ja vielä vuotaa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #21 : 10.01.2013, 17:34:18 »
En olisi vielä huolissani kun ei tuon enempää vie oilia ja öljynpaineet on tallella (öljynpainemittari olis kiva). Sitten jos rupeaa sotkemaan nesteitä öljyyn tai toisinpäin, vuoto käy runsaaksi tai öljynpaineet häviää on remppa ajankohtainen. Sekään ei vielä paljon haittaa jos lykkää öljyä nesteen sekaan, ex-lankulla ajelin lähemmäs sata tonnia vaikka lykkäs öljyä paisariin (D6:n tyyppivika eli lohkon öljykanava halki).

Eikä vuoto ole pakosarjan tiiivisteessä? Sen kyllä yleensä kuulee, pitää tsuputusta, saattaapa jopa kuulostaa kolkutukselta. Joskus ehdin säikähtämään että meni kiertokangen laakerit kun pakosarjan tiiviste katkes ja piti terävää pauketta :-[
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Teiden tukko
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #22 : 10.01.2013, 17:42:28 »
Tässä hiljattain purettiin B230FT lohko joka nostettiin omasta ysisatkusta pois. Sylinterit ja laakerit oli viimesen päälle mutta lähes kaikki tiivisteet päästi öljyä moottorin ulkopuolelle. Kansipahvin välistä oli tullu jäähdytysnestettäkin ulos. Öljyrenkaat oli täynnä jotain p*skaa joten osan öljystä se varmasti myös poltti. Hyvillä öljyillä kun ajaa niin ei taida sylinterit päästä kulumaan.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #23 : 10.01.2013, 19:11:47 »
Mistä muuten johtuu ihme käry, kovan ajon jälkeen tulee haju sisälle? Lohkolämmitin vuotaa ja vesiputki kiiltää pakosarjan alla siitä vauhtipyörän päältä. Vuotaako nyt putki vain paineen alla pakoputkelle? Jos käyttää kannen auki, käykö tähän turbon kansi?

Poissa Karhu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • hörr
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #24 : 20.01.2013, 15:14:09 »
Mistä muuten johtuu ihme käry, kovan ajon jälkeen tulee haju sisälle? Lohkolämmitin vuotaa ja vesiputki kiiltää pakosarjan alla siitä vauhtipyörän päältä. Vuotaako nyt putki vain paineen alla pakoputkelle? Jos käyttää kannen auki, käykö tähän turbon kansi?
Mahtaa nesteet höyrystyä siinä pakosarjan luona jos pääsee pärskimään pihalle. Haisee semmoselta makeahkolta.. joltain? ::)
Uskaltaisin väittää että käy, mutta miten mahtaa puristussuhteiden käydä? En tiiä onko turbojen kansissa isommat palotilat kun koskaan semmosta ottanu irti..
« Viimeksi muokattu: 20.01.2013, 15:22:13 kirjoittanut Karhu »

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #25 : 20.01.2013, 15:38:12 »
Mahtaa nesteet höyrystyä siinä pakosarjan luona jos pääsee pärskimään pihalle. Haisee semmoselta makeahkolta.. joltain? ::)
Uskaltaisin väittää että käy, mutta miten mahtaa puristussuhteiden käydä? En tiiä onko turbojen kansissa isommat palotilat kun koskaan semmosta ottanu irti..
joo, kovan ajon jälkeen hajua tulee sisälle, uusi putki on olemassa ja huollon yhteydessä tarkoitus vaihdattaa. Pitää asentajalta kysyä mikä kansi sinne käy.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #26 : 20.01.2013, 15:59:15 »
En oo varma mut eikös turboissa oo tehty se pienenpi puristussuhde männillä? eli niissä on kuopat? eli samanlaiset kannet olisi.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #27 : 20.01.2013, 19:28:00 »
kannet on muuten identtiset turboissa ja vapareissa, paitsi turboista pitäisi löytyä natrium? täytteiset venttiilit. Tämä ei ainakaan tee kannesta yhtään huonompaa.
puristussuhde tehdään erilaisilla männillä, tosin 530  ja 531 kansissa pieni ero palotilan koossa

s73

  • Vieras
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #28 : 21.01.2013, 16:23:35 »
Joo, meillä wanhuksessa B200f pata ja taulussa 514 000. Ei mitään tarvetta availla vielä näillä kilometreillä  ;D
Piston slap ääntä tuo on pitänyt kylmänä siitä asti kun 187 000 ajettuna meille hommattiin, mutta ei ole siltäkään osin äänimaailma muuksi muuttunut tässä vuosien varrella.
joo ja kuulo heikkenee vuosien varrella, viat haittaa vähemmän. :2funny:  Vaihdatan tuon vesiputken pakosarjan alle, vuotaa myös vesipumpun luota, muuta en teetä. 

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: b2xxf koneen korjaus?
« Vastaus #29 : 24.05.2013, 10:54:18 »
Kannattaako reilusti viritettyyn moottoriin ostaa volvolta jakoremmi ja kiristin vai voiko esim fixuksen osiin luottaa..?

 

Kulkukoira  Proturbo