Proturbo  Autodiagnoosi

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 138014 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Mites kun omassa katsoin, että tuo ei pyöri hihnapyörän mukana olis sitten ilmastointi ON tai OFF :-\
Viileätäkään tosin ei hyttiin tule.
Olisiko kylmä aineet kadonneet?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mites kun omassa katsoin, että tuo ei pyöri hihnapyörän mukana olis sitten ilmastointi ON tai OFF :-\
Viileätäkään tosin ei hyttiin tule.
Olisiko kylmä aineet kadonneet?

Silloin kun magneettikyktinkä ohjataan, niin tuo uloin osa alkaa pyörimään hihnapyörän mukana, jos ei pyöri, niin joko magneettikytkintä ei ohjata tai sitten väys on niin suuri, että magneetti ei jaksa vetää tuota kiinni.
mm. kylmäaineen vähyys on yksi niistä syistä, miksi tuota magneettikytkintä ei ohjata.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Silloin kun magneettikyktinkä ohjataan, niin tuo uloin osa alkaa pyörimään hihnapyörän mukana, jos ei pyöri, niin joko magneettikytkintä ei ohjata tai sitten väys on niin suuri, että magneetti ei jaksa vetää tuota kiinni.
mm. kylmäaineen vähyys on yksi niistä syistä, miksi tuota magneettikytkintä ei ohjata.
Pystyykö tuosta päättelemään, jos hihnapyörän ja tuon uloimman osan välissä ei tunnu välystä, niin mekaanisestin on kunnossa?
 
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vkoloppuna yritetty säätää välystä magneettikytkimestä. V70 -01 bensassa on niin ahdas väli, ettei yläkautta kädet millään mahtuneet hihapyörälle. Sisälokarin poiston jälkeen sain pultit kiinni, mutta edelleen oli niin ahdasta ettei irrotuspultit menneet suorassa joten vähän aikaa ähellystä ja yritystä jonka jälkeen oli heitettävä hanskat tiskiin. Ei Kajaanin seudulla olisi siro kätistä joka osaisi tehdä ko. Operaation kohtuu hinnalla?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Pystyykö tuosta päättelemään, jos hihnapyörän ja tuon uloimman osan välissä ei tunnu välystä, niin mekaanisestin on kunnossa?

Jossain 0,8mm ja enemmän paikkeilla alkaa tulemaan yleensä ongelmia, rakotulkilla tuon välyksen voi mitata, jos siellä ei ole yhtään välystä, niin silloinhan se olisi kytkeytyneenä vaikka sitä ei ohjattaisi.

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Nyt on välys poistettu.  Yllätys olikin suuri kun tuo osa lähti irti ihan kädellä vetämällä,  eikä tarvinnut mitään pulttien kanssa temppuilla.  Välys oli 0,8mm ennen ja nyt sinne jäi 0,3mm. Tuo osa oli joskus jopa  vaihdettu kun siitä löytyi 07vm leimat. 
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Onko se normaalia että tuo systeemi pyörii pieniä aikoja vähän väliä? 
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Onko se normaalia että tuo systeemi pyörii pieniä aikoja vähän väliä?

Jaksoittain sen kuuluukin käydä. Jos käy kovin tiheään, niin se saattaa olla merkki kylmäaineen vähyydestä.

En nyt osaa sanoa tarkkaan mikä on normaali tahti, mutta ehkä 5-10 sekuntia päällä ja 15-20 sekuntia pois. Riippuu tietysti ilman lämpötilasta, että kuinka paljon kompuran pitää tehdä töitä.

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Jaksoittain sen kuuluukin käydä. Jos käy kovin tiheään, niin se saattaa olla merkki kylmäaineen vähyydestä.

En nyt osaa sanoa tarkkaan mikä on normaali tahti, mutta ehkä 5-10 sekuntia päällä ja 15-20 sekuntia pois. Riippuu tietysti ilman lämpötilasta, että kuinka paljon kompuran pitää tehdä töitä.

Joo tässä 15asteessa se teki kyllä aikalailla noin.  Ehkä 5 sekuntia kävi ja 20 sekuntia pois.

 Tuo kylmäaine on viime kesänä vaihdettu,  eikä silloinkaan ollut kadonnut juuri mitään,  vaikka 6v oli edellisestä vaihdosta.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Kyllä meikäläinen sai rullattua kaikki 5x20 pultit pohjaan saakka ihan helposti eikä tullu millin kymmenystäkään pihalle   :D
Onko porukalla tähän mahdollista ratkaisua? Onko mahdollista että olen laittanut pultit vääriin reikiin tai jotain? Tosiaan ruuvvasin pultit kantaa myöten pohjaan eikä magneettikytkin liikahtanutkaan. Sen verran oli vaikutusta että ei se enään kuitenkaan käsin pyörinyt. Vai haenko vielä 5mm pidemmät pultit ja koitan uudestaan?

Huhhuh,soijjaa pukkaa näillä keleillä  :buck2:

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Mulla ei edes sopineet nuo 5mm pultit koloihin.  Se osa lähtikin irti ihan vaan käsin irti...

Mutta vika ei ollutkaan mulla siinä vaan soijaa pukkaa edelleen :-(
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Koita volovo pidemmillä pulteilla sit. Onhan noita kompuroita erilaisia.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Janne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Koita volovo pidemmillä pulteilla sit. Onhan noita kompuroita erilaisia.
Mulla olikin ainakin liian pitkät noi 25mm. pultit....lyhensin niitä hiukan, et mahtui. Aikani ähellettyä sain sen irtoamaan, ja sit hiukan kampes konetta, niin mahtui kytkin tulemaan pois. Itsellä oli 0,8 ja 0,1 simmit siellä.

Poissa Derox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Koitin itsekin säätää tuota välystä, mutta huomasin että mulla oliki erilainen se magneettikytkin. Siinä oli 6 reikää ja kierteitä niissä ei ollut...ja eihän niihin pultitkaan lähteny menemään. Koitin meisselillä kammeta sitä levyä irti vaan pikkusen väänty vaan koko levy  :) Noh, laittelin sitten keskipultin takasi kiinni ja huomasin että siinä magneettikytkimen levyssä oli semmoset kumit jotka painaa levyä lähemmäs kompuraa. Laitoin niitten kumien alle vanhasta muovikortista leikatut palat jotta levy menisi lähemmäs kompuraa. Yksi lensi heti pois vaan 2 palaa siihen jäi paikalleen ja ne riitti, ilmastointi rupesi pelaamaan. Pitää varmaan liimata ne muovit jos näyttää että ei pysy... Ja auto on siis bensa S70 vuosimallia 2000.
Volvo S70 2.420V -2000

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Ohje on 850:iin, mutta periaate on sama lähes kaikkiin magneettikytkimellisiin kompressoreihin.

Omia kokemuksia...

Olen kerran aikaisemmin tehnyt tuon säädön näiden ohjeiden mukaan ja homma toimi hienosti. Tänä kesänä ongelma tuli kuitenkin vastaan uudelleen ja ongelmaksi muodostui se, että viimeksi tulin jo poistaneeksi kaikki rikat... ei siis enää säätövaraa... Uusi kompura maksaa Motonetissa noin 350 euroa, mutta sen vaihto edellyttää kylmäaineiden kanssa pelaamista kahteen kertaan... Oli lauantai-ilta ja ajelin tallille ajatuksella että kai nyt tuommoisen asian jotenkin ratkaisee ilman varaosiakin.  :pomo:

(Tilapäis)ratkaisuni oli sellainen, että ensin mittasin välyksen, n. 0,8 mm. Sitten otin magneettikytkimen etulevyn ohjeiden mukaan irti ja aikani ihmeteltyäni laitoin sen prässiin, jossa painoin sitä jonkin verran auki. Sitten pujotin kuparilankaa siten, että se meni kolmiomaisen osan kärjissä olevien reikien lävitse ja kiedoin sen niiden rengasmaisten jousien umpärille. Kieputin päät yhteen ja katkaisin ylimääräiset. Jokaiseen kolmeen kärkeen tuli samanlainen pujotus. Sitten vaan osa paikalleen, välys oli n. 0,4 mm ja laite toimii taas kuin uusi.

Kuvaa ei valitettavasti ole, en tullut silloin asiaa ajatelleeksi... Käyttökokemuksia on nyt kolme päivää ja sen ajan on toiminut mainiosti, toivottavasti kestää ainakin syksyyn... Tuo lanka on kyllä sellaisessa paikassa, että sen pitäisi olla jatkuvassa puristuksessa -> voisi olettaa kestävän. Toisaalta kehä ei nyt enää nojaa niihin pehmeisiin painimiin (siellä kolmiomaisen osan kärjissä) vaan siihen lankaan -> jousimateriaalin väsymistä voi jossain vaiheessa tulla.

Eräs ja ehkä parempikin tapa olisi korvata ne pehmeät painintyynyt jollakin paksummilla, mutta en tiedä miten sen helposti tekisi. Kuparilankaa saa kuorittua sähköjohdoista.

Missäs malleissa on sama magneettikytkin? Jostain alibaba.comista saa ainakin 900-volvon magneettikytkimiä muutamalla kympillä, en tiedä sopisivatko.

 

Ateho  Elekma