Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: LuukasR - 03.02.2024, 11:46:14

Otsikko: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 03.02.2024, 11:46:14
Morjesta tuli hommattua b18 kylkeen tuollaiset dellorton dhla 40 tuplat. Nyt pohdin suuttimien kokoa millä aloittaisi, kun ei huvita käydä koko skaalaa läpi. Ja tarkoitus laittaa peltipakosarja, jos vaikutusta suuttimien kokoon.

Tällähetkellä kiinni:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-11 loppune
Kiihdytys-35
Tyhjäkäynti-58
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 04.02.2024, 10:30:53
Morjesta tuli hommattua b18 kylkeen tuollaiset dellorton dhla 40 tuplat. Nyt pohdin suuttimien kokoa millä aloittaisi, kun ei huvita käydä koko skaalaa läpi. Ja tarkoitus laittaa peltipakosarja, jos vaikutusta suuttimien kokoon.

Tällähetkellä kiinni:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-11 loppune
Kiihdytys-35
Tyhjäkäynti-58

Onko kaasareissa mikä kirjain DHLA40 jälkeen rungossa?
"Saastemallien" tyhjäkäynti pitimet/tkseosputket on kiinteät kun taas esim DHLA40C mallissa on vaihdettavat ja niitä onkin kymmentä erilaista.

Saastemalleissa myös kuulemma hankalampi saada siirtymävaihe sellaiseksi ettei mene laihalle.

Itellä DHLA40C mallit ja tämmöset vermeet B20:ssa:

-36 kurkut
-5 seosputket
-Pää 150/ilma 150
-Tyhjäkäynti seosputket 2.
-Tyhjäkäynti suuttimet 55
-Kiihdytyspumpun suuttimet vaakaan ruuttaavat 38.

Jos en väärin muista niin noi 11 putket on saastemallin seosputket.

Aiemmin oli itellä 6 putket ja niillä sai olla 15-20numeroo pienemmät pääsuuttimet kun noilla 5. putkilla mutta ilmat tarvi olla pienemmät kuin pääsuuttimet.

Tuo 150 pää kuulostaa isolta 32 kurkulle,mutta en äkkiseltään muista minkä kokoset itellä oli kun kokeilin myös 11 putkia.

5. putket on alhaalta aktiiviset ja taas 6. tulee vasta myöhemmin peliin ja itellä ainakin käväs aina laihalla kutosen putkilla kun löi lapun lattiaan 3000rpm ja nykäs mut lähti sit vetään.

Kokeilin myös 13,11 ja 7 seosputkia niin nuo 5. ollu itellä parhaat.
Jotain hämärää omassakin on kun aina tarvinnu olla ilmat samaa kokoo tai pienemmät kuin pääsuuttimet.

Tosin bensanpinta vaikuttaa myös tuohon että koska pääpiiri tulee peliin.


Paljon tarinaa mutta informaatio arvo hipoo nollaa  :idiot2: :2funny:



Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 04.02.2024, 18:51:27
Onko kaasareissa mikä kirjain DHLA40 jälkeen rungossa?
"Saastemallien" tyhjäkäynti pitimet/tkseosputket on kiinteät kun taas esim DHLA40C mallissa on vaihdettavat ja niitä onkin kymmentä erilaista.

Saastemalleissa myös kuulemma hankalampi saada siirtymävaihe sellaiseksi ettei mene laihalle.

Itellä DHLA40C mallit ja tämmöset vermeet B20:ssa:

-36 kurkut
-5 seosputket
-Pää 150/ilma 150
-Tyhjäkäynti seosputket 2.
-Tyhjäkäynti suuttimet 55
-Kiihdytyspumpun suuttimet vaakaan ruuttaavat 38.

Jos en väärin muista niin noi 11 putket on saastemallin seosputket.

Aiemmin oli itellä 6 putket ja niillä sai olla 15-20numeroo pienemmät pääsuuttimet kun noilla 5. putkilla mutta ilmat tarvi olla pienemmät kuin pääsuuttimet.

Tuo 150 pää kuulostaa isolta 32 kurkulle,mutta en äkkiseltään muista minkä kokoset itellä oli kun kokeilin myös 11 putkia.

5. putket on alhaalta aktiiviset ja taas 6. tulee vasta myöhemmin peliin ja itellä ainakin käväs aina laihalla kutosen putkilla kun löi lapun lattiaan 3000rpm ja nykäs mut lähti sit vetään.

Kokeilin myös 13,11 ja 7 seosputkia niin nuo 5. ollu itellä parhaat.
Jotain hämärää omassakin on kun aina tarvinnu olla ilmat samaa kokoo tai pienemmät kuin pääsuuttimet.

Tosin bensanpinta vaikuttaa myös tuohon että koska pääpiiri tulee peliin.


Paljon tarinaa mutta informaatio arvo hipoo nollaa  :idiot2: :2funny:

Jooh, immeisesti H mallin kaasuttimet ja netti sanoi että ”vähäpäästöinen” malli. Mutta noilla varmaan uskaltaa lähtä koittamaan? Ainoana mietin tuota ilma suuttimen suuruutta, kun tuntuis olevan aikas suuri.
Mitenkäs noita kannattaa lähtee säätämään? Eniten kysymystä herättää vääränlaisten suutinputkien, ilmasuuttimien käytös autossa.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 04.02.2024, 19:33:18
Jooh, immeisesti H mallin kaasuttimet ja netti sanoi että ”vähäpäästöinen” malli. Mutta noilla varmaan uskaltaa lähtä koittamaan? Ainoana mietin tuota ilma suuttimen suuruutta, kun tuntuis olevan aikas suuri.
Mitenkäs noita kannattaa lähtee säätämään? Eniten kysymystä herättää vääränlaisten suutinputkien, ilmasuuttimien käytös autossa.

Okei!

Juu kyllä uskaltaa kokeilla noilla ainakin siten että ei vetele ihan tappiin asti jos käykin laihalla,ilmat kun on vähän isohkot omaankin korvaan,tai silmään.

Ensimmäisenä kannattaa purkaa ja putsailla kaasarit ja laittaa korjaus-sarjat.

Seosmittari on kyllä hintansa väärti tuossa säätö hommelissa. Ka sen minkä mittari maksaa niin säästää siinä että ei tarvi ostella ämpärillistä suuttimia kun tietää heti että tarviiko isompaa vai pienempää.  :)

Mutta ekana kun kaasarit kunnossa niin säätää kaasareiden synkan kuntoon eli että molemmat aukeaa yhtäaikaa.
Helpoiten tuo käy tarkoitukseen tehdyllä "etana" tyyppisellä mittarilla mutta onnistuu ihan letkun pätkälläkin kurkusta kuunnellen ja säätelee synkkavipua siten että samanlainen ääni lähtee jokasesta.

Ja karkeen alkusäädön synkkaan saa tehtyä ottamalla kaasareista progressioreikien tulpat pois ja näyttää taskulampulla valoa kurkkuun ja säätää siten että läpät on samassa kohti progressioreikiin nähden molemmissa kaasareissa.

Youtubestakin löytyy hyvin aiheesta,tosin lontooks.

E: Noinnniinkun karkeesti sanottuna tyhjäkäyntipiiri on pelissä n.3000rpm asti ja siitä tulee pääpiiri peliin ja 3000rpm eteenpäin vaikuttaa pääsuutin ja ylhäällä +4500-5000rpm ilmasuutin.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 04.02.2024, 20:58:19
Okei!

Juu kyllä uskaltaa kokeilla noilla ainakin siten että ei vetele ihan tappiin asti jos käykin laihalla,ilmat kun on vähän isohkot omaankin korvaan,tai silmään.

Ensimmäisenä kannattaa purkaa ja putsailla kaasarit ja laittaa korjaus-sarjat.

Seosmittari on kyllä hintansa väärti tuossa säätö hommelissa. Ka sen minkä mittari maksaa niin säästää siinä että ei tarvi ostella ämpärillistä suuttimia kun tietää heti että tarviiko isompaa vai pienempää.  :)

Mutta ekana kun kaasarit kunnossa niin säätää kaasareiden synkan kuntoon eli että molemmat aukeaa yhtäaikaa.
Helpoiten tuo käy tarkoitukseen tehdyllä "etana" tyyppisellä mittarilla mutta onnistuu ihan letkun pätkälläkin kurkusta kuunnellen ja säätelee synkkavipua siten että samanlainen ääni lähtee jokasesta.

Ja karkeen alkusäädön synkkaan saa tehtyä ottamalla kaasareista progressioreikien tulpat pois ja näyttää taskulampulla valoa kurkkuun ja säätää siten että läpät on samassa kohti progressioreikiin nähden molemmissa kaasareissa.

Youtubestakin löytyy hyvin aiheesta,tosin lontooks.

E: Noinnniinkun karkeesti sanottuna tyhjäkäyntipiiri on pelissä n.3000rpm asti ja siitä tulee pääpiiri peliin ja 3000rpm eteenpäin vaikuttaa pääsuutin ja ylhäällä +4500-5000rpm ilmasuutin.
Joo  8) mietin että saako tuollaisella kapeakaista lamdalla mitään säätöjä oikeasti kateltua vai pitääkö hommailla tuollainen kallis laajakaista.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: -JS- - 07.02.2024, 23:39:16
Kokeile aluksi noin, katsoin omasta projektikirjasta, että suunnilleen sama oli 200 ilma, 140 pää.
Muistan että vakioonkin b18 tuli hyvin kiihtyvyyttä pelkillä tuplilla. Kierrokset tosin loppuu noin 5000rpm jos vakio nokka, mutta käytännön ajossa mukavan pirteä oli.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 08.02.2024, 11:36:51
Kokeile aluksi noin, katsoin omasta projektikirjasta, että suunnilleen sama oli 200 ilma, 140 pää.
Muistan että vakioonkin b18 tuli hyvin kiihtyvyyttä pelkillä tuplilla. Kierrokset tosin loppuu noin 5000rpm jos vakio nokka, mutta käytännön ajossa mukavan pirteä oli.

Jees :)
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 12.04.2024, 20:17:44
Nyt on autoon saatu peltisarjat ja yllä mainitut kaasuttimet. Hetken imuvuotoja korjaultuani sain käymään tyhjää. Tyhjäkäynnin seos ruuvia joutui avaamaan 5,5 kierrosta että sai käymään ok tasaista käyntiä. Nyt avattu 7, koska kierrokset hyytyvät heti kaasua painaessa. Joutuu niin sanotusti herättelemään että saa yläkierroksille paikallaan monien paukkujen ja liekkien saattelemana imuputkista. Jossain 4000 kierroksen paikkeilla löytyy jo kaasun vastetta. Ylempään suutin infoon poiketen olikin 10 loppuiset emulsio putket.
Synkronoitu normaalilla alipaine mittarilla ja letkun pätkällä, saatu 2-3 sylinteri samaan imuun ja 1-4 samaan. Mitenhän noita kaasuttimia synkkaa yksilönä?
Sylkkä paineet mitattu ja 7,5 jokaisessa  :P mutta kuitenkin sama joka pytyssä.
Tyhjäkäynti suutin siis 58 ja tarviikohan muka suurenpaa, ja onkohan kiihdytys pumpulla osuutta tosta heti tyhjäkäynniltä lähtöön.
Tutkiskelun jälkeen (ehkä laihalla heri tyhjäkäynnin jälkeen)
Paljon tekstiä ja kerrottavaa mitä ei saa suustaan :D :D
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.04.2024, 09:46:37
Nyt on autoon saatu peltisarjat ja yllä mainitut kaasuttimet. Hetken imuvuotoja korjaultuani sain käymään tyhjää. Tyhjäkäynnin seos ruuvia joutui avaamaan 5,5 kierrosta että sai käymään ok tasaista käyntiä. Nyt avattu 7, koska kierrokset hyytyvät heti kaasua painaessa. Joutuu niin sanotusti herättelemään että saa yläkierroksille paikallaan monien paukkujen ja liekkien saattelemana imuputkista. Jossain 4000 kierroksen paikkeilla löytyy jo kaasun vastetta. Ylempään suutin infoon poiketen olikin 10 loppuiset emulsio putket.
Synkronoitu normaalilla alipaine mittarilla ja letkun pätkällä, saatu 2-3 sylinteri samaan imuun ja 1-4 samaan. Mitenhän noita kaasuttimia synkkaa yksilönä?
Sylkkä paineet mitattu ja 7,5 jokaisessa  :P mutta kuitenkin sama joka pytyssä.
Tyhjäkäynti suutin siis 58 ja tarviikohan muka suurenpaa, ja onkohan kiihdytys pumpulla osuutta tosta heti tyhjäkäynniltä lähtöön.
Tutkiskelun jälkeen (ehkä laihalla heri tyhjäkäynnin jälkeen)
Paljon tekstiä ja kerrottavaa mitä ei saa suustaan :D :D

Noissa ns "saastemalleissa" juurikin tuo siirtymävaihe tyhjäkäynniltä ylös päin on hankala saada kuntoon kun siihen ei juurikaan pysty vaikuttaan muulla kun tyhjäkäynti suuttimen kokoa isontamalla,kun noissa on tyhjäkäyntisuuttimen pitimet aina samat. Kun taas "normaali" DHLA:ssa on erilaisia tyhjäkäyntipitimiä millä saa pelattua tuota alakierrosten rikkautta/laihuutta.

Mutta laita vaan suosiolla isompaa tyhjäkäyntisuutinta kun jos ei paikallaan kestä kaasutella niin ei toivookaan että ajaan pystyisi kun vastusta enempi niin yskii viä helpommin laihalla.

Tuohon synkkahommaan niin niitä ei kovin helpolla saa säädeltyä kaasarin kesken,kun ero tulee yleensä siitä että akseli ropelilla.
Kato että kaasareissa olevat by-pass ruuvit on kiinni,tai jos niissä on ne tulpat päällä niin sit niitä ei ole ketään räpelöinyt.

Kyllä kiihdytyspumppu ruuttasee tyhjäkäynniltäkin kun kaasua polkaisee.

Mutta kannattaa koko homma tosiaan alottaa sillä että varmistaa satavarmaks että ei ole imuvuotoja ja säätää/tarkastaa bensanpinnat. Ja kurkkaa taskulampulla kaasarin kurkkuun että joka kurkun kiihdytyspumpun suutin ruuttasee bensaa kun kaasua polkaisee.

Niin ja tekee/varmistaa että kaasarien synkkavipu/vivusto ylipäänsä on semmonen että synkka pysyy myös kun kaasua painaa.

On kylä kohtuu alhaset puristuspaineetkin  ;D




Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 13.04.2024, 11:24:47
Noissa ns "saastemalleissa" juurikin tuo siirtymävaihe tyhjäkäynniltä ylös päin on hankala saada kuntoon kun siihen ei juurikaan pysty vaikuttaan muulla kun tyhjäkäynti suuttimen kokoa isontamalla,kun noissa on tyhjäkäyntisuuttimen pitimet aina samat. Kun taas "normaali" DHLA:ssa on erilaisia tyhjäkäyntipitimiä millä saa pelattua tuota alakierrosten rikkautta/laihuutta.

Mutta laita vaan suosiolla isompaa tyhjäkäyntisuutinta kun jos ei paikallaan kestä kaasutella niin ei toivookaan että ajaan pystyisi kun vastusta enempi niin yskii viä helpommin laihalla.

Tuohon synkkahommaan niin niitä ei kovin helpolla saa säädeltyä kaasarin kesken,kun ero tulee yleensä siitä että akseli ropelilla.
Kato että kaasareissa olevat by-pass ruuvit on kiinni,tai jos niissä on ne tulpat päällä niin sit niitä ei ole ketään räpelöinyt.

Kyllä kiihdytyspumppu ruuttasee tyhjäkäynniltäkin kun kaasua polkaisee.

Mutta kannattaa koko homma tosiaan alottaa sillä että varmistaa satavarmaks että ei ole imuvuotoja ja säätää/tarkastaa bensanpinnat. Ja kurkkaa taskulampulla kaasarin kurkkuun että joka kurkun kiihdytyspumpun suutin ruuttasee bensaa kun kaasua polkaisee.

Niin ja tekee/varmistaa että kaasarien synkkavipu/vivusto ylipäänsä on semmonen että synkka pysyy myös kun kaasua painaa.

On kylä kohtuu alhaset puristuspaineetkin  ;D

Siis pitäisikö kiihdytyspumpun ruuttaista heti kaasuun koskiessa tyhjäkäynniltä lähtiessä? Ja onko siihen jotakin säätö ohjetta? Esim paljonko kierrettä esillä yms. Pitänee tänään katsoa onko mulla tuollaiset ”emission” tyhjäkäynti suuttimen pitimet jos ei niin ei kuulemma pelitä nuo kaasuttimet, kun se piiri toimii erilailla kun alkupään pelkillä dhla.
Mutta joo ehkä isommat tyhjäkäynti suuttimet voisi lähtä kokeiluun olisikohan 60 tarpeeksi suuri muutos jo tuolle?
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 13.04.2024, 14:36:30
Saako tänne videota lisättyä, olisi auton käymisestä video. Kuvan näköjään saa mutta mites videot??
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.04.2024, 15:36:35
Siis pitäisikö kiihdytyspumpun ruuttaista heti kaasuun koskiessa tyhjäkäynniltä lähtiessä? Ja onko siihen jotakin säätö ohjetta? Esim paljonko kierrettä esillä yms. Pitänee tänään katsoa onko mulla tuollaiset ”emission” tyhjäkäynti suuttimen pitimet jos ei niin ei kuulemma pelitä nuo kaasuttimet, kun se piiri toimii erilailla kun alkupään pelkillä dhla.
Mutta joo ehkä isommat tyhjäkäynti suuttimet voisi lähtä kokeiluun olisikohan 60 tarpeeksi suuri muutos jo tuolle?

Ei se sillon ruuttaa jos varovasti/hitaasti kaasua painaa mutta kylä itellä ruuttailee/tiputtelee sillonkin kun kaasua töpöttelee esim 1/4 liikeradastaankin.

Kierrettä itellä näkyvissä joku 4mm.

Tossa viä kuva "normaalista" ja saastemallin tyhjispitimestä. Saastemallisa ei oo tota reikää mihin punanen nuoli osottaa tossa normaalissa pitimessa.

(https://i.ibb.co/ccDN4hV/IMG-20240413-145424-01.jpg) (https://ibb.co/ccDN4hV)

E:Videoo ei vissiin suoraan tänne saa mutta kataa youtubeen ja laittaa linkin tänne?
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 13.04.2024, 16:26:11
Ei se sillon ruuttaa jos varovasti/hitaasti kaasua painaa mutta kylä itellä ruuttailee/tiputtelee sillonkin kun kaasua töpöttelee esim 1/4 liikeradastaankin.

Kierrettä itellä näkyvissä joku 4mm.

Tossa viä kuva "normaalista" ja saastemallin tyhjispitimestä. Saastemallisa ei oo tota reikää mihin punanen nuoli osottaa tossa normaalissa pitimessa.

(https://i.ibb.co/ccDN4hV/IMG-20240413-145424-01.jpg) (https://ibb.co/ccDN4hV)

E:Videoo ei vissiin suoraan tänne saa mutta kataa youtubeen ja laittaa linkin tänne?

Hetkinen meikäläisellä tuon kuvan mukaan alempi pidin, jossa ei ole reikiä kierteen alapuolella. Onko se oikea tuolle H kaasarille?
Tuossa linkki:
https://youtube.com/shorts/IvCJezFTPzA?si=YFhZFtyrWz8YUFcE
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.04.2024, 17:28:49
Hetkinen meikäläisellä tuon kuvan mukaan alempi pidin, jossa ei ole reikiä kierteen alapuolella. Onko se oikea tuolle H kaasarille?
Tuossa linkki:
https://youtube.com/shorts/IvCJezFTPzA?si=YFhZFtyrWz8YUFcE

Juu ne jossa ei oo reikiä kierteen alapuolella on juurikin saastemalliin oikeat.

Kannattaa tehdä sillain että vetäsee aluks noi molemmissa imusarjoissa olevat letkulähdöt vaan letkulla toisiinsa niin tietää että ei ole mitään imuvuotoja sitä kautta.

Ja bensanpinnat voi kattoo sillain että ottaa molemmista kaasareista etummaisen seosputken irti ja mittaa työntömitalla siitä matkan bensan pintaan. Siinä on semmonen kolo mihin tönäri mahtuu niin itellä on siitä mitattuna 31.5mm suunnilleen.

Ja tosiaan auto sammuksisa kattoo vaikka puhelimen videokuvauksella salama päällä kurkkuun samalla kun vääntää kaasua että ruuttaseeko kiihdytyspumppu.

Veikkaan että ei välttämättä ruuttase kun noin kuolee tai sitten vaan tyhjäkäyntisuutin on liian pieni. Tai sit tosiaan imuvuoto.

E:tossa viä kuva että miten ite oon mitannu benepinnat. Toi suorakaide esittää tönärin syvyysmitan puoleista päätä. Seosputki tietty pois paikalta tarvii ottaa  ;D
(https://i.ibb.co/YRJtnJk/IMG-20240413-180645-01.jpg) (https://ibb.co/YRJtnJk)
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 17.04.2024, 15:15:05
Juu ne jossa ei oo reikiä kierteen alapuolella on juurikin saastemalliin oikeat.

Kannattaa tehdä sillain että vetäsee aluks noi molemmissa imusarjoissa olevat letkulähdöt vaan letkulla toisiinsa niin tietää että ei ole mitään imuvuotoja sitä kautta.

Ja bensanpinnat voi kattoo sillain että ottaa molemmista kaasareista etummaisen seosputken irti ja mittaa työntömitalla siitä matkan bensan pintaan. Siinä on semmonen kolo mihin tönäri mahtuu niin itellä on siitä mitattuna 31.5mm suunnilleen.

Ja tosiaan auto sammuksisa kattoo vaikka puhelimen videokuvauksella salama päällä kurkkuun samalla kun vääntää kaasua että ruuttaseeko kiihdytyspumppu.

Veikkaan että ei välttämättä ruuttase kun noin kuolee tai sitten vaan tyhjäkäyntisuutin on liian pieni. Tai sit tosiaan imuvuoto.

E:tossa viä kuva että miten ite oon mitannu benepinnat. Toi suorakaide esittää tönärin syvyysmitan puoleista päätä. Seosputki tietty pois paikalta tarvii ottaa  ;D
(https://i.ibb.co/YRJtnJk/IMG-20240413-180645-01.jpg) (https://ibb.co/YRJtnJk)
Tänään laitettu 60 tyhjäkäynti suuttimet ja toimivuus parani. Paikallaan saa vielä buuaamaan yrittämällä, kylmänä vieläkin vaikea saada tyhjäkäynnin yläpuolelle, mutta käynnistyi helpommin.
Kiihytyspumpun suuttimet putsailin ja kattelin että 1 pytyn suutin ruuttaa vähän tiputellen eikä heti niinkään suoraa suihkua. Putsailun jälkeen 1 suihku parani mutta moottorin toiminnassa en huomannut eroa.
Ajaminen edelleen kauheaa pienillä kierroksilla ei toimi ollenkaan ja herättely ylhäälle on erittäin hankalaa…vähän paree ku 58 suuttimilla :P
Alla vielä uusi käyntivideo noiden 60 suuttimien kansa. Tahalleen nopeasti läpsin kaasua että buuaus tulee esiin.

https://youtube.com/shorts/ucJKN1zmCKQ?si=8r6I6ZneJxn9IzB2

Ps. Bena pintoja en tolla sun taktiikalla vielä kerenny mittaamaan, mutta säädetty käsissä siihen 15mm noi 8,5 g kohot
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 17.04.2024, 15:29:18
Onks toi suuttimien poraus kuinka tarkka cnc prosessi vai onnistuuko ite porakoneella varovasti suoraa porailen 8) mietin vaan kun 4 suutinta pitäisi saada porailtua samanlaisiksi. Ajattelin että jos ei onnaa tuo porailu, niin melkein voisi tilata suoraan 65 kokoset, tuntuu turhalta tilaa 62 jos muutos äsken 58->60 oli noin pienehkö.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 18.04.2024, 07:04:01
Tänään laitettu 60 tyhjäkäynti suuttimet ja toimivuus parani. Paikallaan saa vielä buuaamaan yrittämällä, kylmänä vieläkin vaikea saada tyhjäkäynnin yläpuolelle, mutta käynnistyi helpommin.
Kiihytyspumpun suuttimet putsailin ja kattelin että 1 pytyn suutin ruuttaa vähän tiputellen eikä heti niinkään suoraa suihkua. Putsailun jälkeen 1 suihku parani mutta moottorin toiminnassa en huomannut eroa.
Ajaminen edelleen kauheaa pienillä kierroksilla ei toimi ollenkaan ja herättely ylhäälle on erittäin hankalaa…vähän paree ku 58 suuttimilla :P
Alla vielä uusi käyntivideo noiden 60 suuttimien kansa. Tahalleen nopeasti läpsin kaasua että buuaus tulee esiin.

https://youtube.com/shorts/ucJKN1zmCKQ?si=8r6I6ZneJxn9IzB2

Ps. Bena pintoja en tolla sun taktiikalla vielä kerenny mittaamaan, mutta säädetty käsissä siihen 15mm noi 8,5 g kohot

Kylä saa melkei suorilta laittaa ne 65 tksuuttimet. Kylä ne poraankin pystyy mutta ite en ainakaan joskus löytäny järkevään hintaan kun teriä puolen millin välein.

Jos varovasti nostaa kierroksia niin millä kierroksilla ilmenee ongelmia?

Kun noi 11. seosputket on laihan puoleiset niin jos tksuutin on pienen puoleinen niin käy sillain että tyhjäkäyntipiiristä loppuu tavara ennenkun pääpiiri tulee mukaan.

Ja ite en ainakaan saanu 11. putkilla omaani toimiin ilman että olis kyykähtäny sekunniks kun löi lapun lattiaan.


Tää nyt ei tähän asiaan varsinaisesti liity mutta kannattaa laittaa kaasarien ja imusarjan väliin ns.Misabbi levyt ja kiinnitys kumituttiprikkojen ja nyloccien kans niin kaasarir ei värise kun se aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.

Ja tekis yhtenäisen levyn torvien alle joka yhdistää molemmat kaasarit niin synkka pysyy kohdallansa. Itellä on vielä tuosta levystä tukirauta moottorin korvan pultin alle ja kumityyny viä välissä.

Niin ja itellä oli samanlailla synkkavipua jatkettu aluks mutta vahvistin sitä viä alapuolelta kun tollain se on aika pletku,tai omani ainakin anto myöten silmin nähden.

Niin ja itellä ainakin ajomukavuus parani 100x kun muutin kaasun vivusta vaijerimalliseks. Vivulla oli semmonen jäykkä kohta jonka jälkeen poljin keveni ja oli kylä melkosta kengurumenoo kun kaasu oli lähinnä mallia päällä tai pois.  :D

Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 18.04.2024, 13:33:06
Kylä saa melkei suorilta laittaa ne 65 tksuuttimet. Kylä ne poraankin pystyy mutta ite en ainakaan joskus löytäny järkevään hintaan kun teriä puolen millin välein.

Jos varovasti nostaa kierroksia niin millä kierroksilla ilmenee ongelmia?

Kun noi 11. seosputket on laihan puoleiset niin jos tksuutin on pienen puoleinen niin käy sillain että tyhjäkäyntipiiristä loppuu tavara ennenkun pääpiiri tulee mukaan.

Ja ite en ainakaan saanu 11. putkilla omaani toimiin ilman että olis kyykähtäny sekunniks kun löi lapun lattiaan.


Tää nyt ei tähän asiaan varsinaisesti liity mutta kannattaa laittaa kaasarien ja imusarjan väliin ns.Misabbi levyt ja kiinnitys kumituttiprikkojen ja nyloccien kans niin kaasarir ei värise kun se aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.

Ja tekis yhtenäisen levyn torvien alle joka yhdistää molemmat kaasarit niin synkka pysyy kohdallansa. Itellä on vielä tuosta levystä tukirauta moottorin korvan pultin alle ja kumityyny viä välissä.

Niin ja itellä oli samanlailla synkkavipua jatkettu aluks mutta vahvistin sitä viä alapuolelta kun tollain se on aika pletku,tai omani ainakin anto myöten silmin nähden.

Niin ja itellä ainakin ajomukavuus parani 100x kun muutin kaasun vivusta vaijerimalliseks. Vivulla oli semmonen jäykkä kohta jonka jälkeen poljin keveni ja oli kylä melkosta kengurumenoo kun kaasu oli lähinnä mallia päällä tai pois.  :D
Joo, tilailin teräsarjan jossa teriä 0,05mm välein 8)
Ja meikäläisellä on nuo 10 putket ei 11, jotka ilmoitin alunperin. Ilmeisesti putket menee noissa emulsion vehkeissä 8,10,11 joista 8 on rikkain.
Tarkotus joo olis tehä täs lähipäivinä tuki kaasareiden välille. Ja itselläkin ehkä hitusen sellanen fiilis että toi synkkä vipu on antamut vähän periksi tosta kaasun painelusta :) pitänee sitäkin vähän vahvistella.
Pitänee päivitellä lisää kun saan porailtua 65 nuo suuttimet. Siitähän se säätely sitten alkaa kun saa auton jokseenkin ajokuntoiseksi.
Ajojalka jo vipattaa nii vimmatusti niin pitää toivoa ettei kestä koko kesää noiden kanssa paini :D
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 29.04.2024, 01:04:54
Nonih taas on tällä viikkoo vähän väsäilty auton kanssa. Porailin nuo tyhjäkäyntisuuttimet noin 62-63 ja booailu parani taasen hiukan. Sytkän ennakonkin säädin ja auton käynti parani myös siinä.

Tuli huomattua että kaasari vähän märät kiihytyspumpun päästä eli kaasarin pohjasta:idiot2: onkohan tämä normaalia?! Sinne vaihdettu kuitenkin tiivisteet ja kalvot. Ja siellä on kyitenkin pieni väli sen tangon ja sen pään välillä joka on sielä kaasarin sisällä.

Hommasin myös ilmansuodattimet ja niidenkaan laitolla en muutosta huomannut torviin verrattuna.

Autolla kävin pienen lenkin ajamassa ja aikamoista nykimistä on, pystyy jo kuitenkin pintakaasulla ajamaan varmaan 30-40kmh. Kiihdyttäminen tai oikeastaan vähänkin kaasun paino aiheuttaa nykimistä ja poksumista kaasareissa, saa houkuteltua ylös mutta tuntuu ettei sieläkään hyvin toimi.

Synkkailua oon hoidellu yhdellä ihan perus alipaine mittarilla. Ja olen pitänyt testaillessani aina kaikkia (testaus) ruuveja auki jotta on helpompaa katsastella jokaisen pytyn imu. Tuli huomattua että 1 sylinterissä imu on vähän vähäisempää :-\ mistähän tämä voi johtua?? Eli eroa kurkkujen välillä.
Muissa 3 kurkuissa about sama.

Netissä sanottiin että noissa H malleissa löytyy tuollaiset imuilman säätö ruuvit jotka ovat jossakin tehtaan vaha sineteissä (niitä joskus joku availlut). Niiden pyörittely ei lisännyt imua tai vähentänyt sitä :idiot2: ja onko niin että periaatteessa kaasarit synkataan niin että nämä ruuvit kiinni ja synkataan ns huonoiten imevät sylinterit synkkaan tolla välissä olevalla synkka ruuvilla ja jos sitten on niitä enemmän imeviä sylintereitä niin niiden kohdalla ruuveja avataan niin kauan kun vastaavat huonoiten imeviä ??? vai olenko ymmärtänyt ruuvin pyörityksen väärin päi??

Sitä alkaa jo itsekkin epäilemään että onko se sittenkään noista tyhjiksistä kiinni, koska tuntuu että sitä booausta ilmenisi myös vähän siellä 3000-3500 kierroksen hujakoilla (autossa ei kierrosmittaria eli korva arvio) mutta tuntunee että pahin ongelma on autolle ns vähänkin nopeamman kaasun painaminen. Tässä vielä video yllä kerrotun säätö hetken tuloksesta:
https://youtube.com/shorts/MZEYgonx9wI?si=u6G_Wm_1u4hW8Swu

Alla vielä dhla H 40 specsit jotka tällä hetkellä autossa ovat:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-10 loppune
Kiihytys-35
Tyhjäkäynti-62-63 tämä koska mitta antoi terille vaihtelevaa milli määrää, mutta samassa koossa pitäisivät olla.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 29.04.2024, 08:33:21
Nonih taas on tällä viikkoo vähän väsäilty auton kanssa. Porailin nuo tyhjäkäyntisuuttimet noin 62-63 ja booailu parani taasen hiukan. Sytkän ennakonkin säädin ja auton käynti parani myös siinä.

Tuli huomattua että kaasari vähän märät kiihytyspumpun päästä eli kaasarin pohjasta:idiot2: onkohan tämä normaalia?! Sinne vaihdettu kuitenkin tiivisteet ja kalvot. Ja siellä on kyitenkin pieni väli sen tangon ja sen pään välillä joka on sielä kaasarin sisällä.

Hommasin myös ilmansuodattimet ja niidenkaan laitolla en muutosta huomannut torviin verrattuna.

Autolla kävin pienen lenkin ajamassa ja aikamoista nykimistä on, pystyy jo kuitenkin pintakaasulla ajamaan varmaan 30-40kmh. Kiihdyttäminen tai oikeastaan vähänkin kaasun paino aiheuttaa nykimistä ja poksumista kaasareissa, saa houkuteltua ylös mutta tuntuu ettei sieläkään hyvin toimi.

Synkkailua oon hoidellu yhdellä ihan perus alipaine mittarilla. Ja olen pitänyt testaillessani aina kaikkia (testaus) ruuveja auki jotta on helpompaa katsastella jokaisen pytyn imu. Tuli huomattua että 1 sylinterissä imu on vähän vähäisempää :-\ mistähän tämä voi johtua?? Eli eroa kurkkujen välillä.
Muissa 3 kurkuissa about sama.

Netissä sanottiin että noissa H malleissa löytyy tuollaiset imuilman säätö ruuvit jotka ovat jossakin tehtaan vaha sineteissä (niitä joskus joku availlut). Niiden pyörittely ei lisännyt imua tai vähentänyt sitä :idiot2: ja onko niin että periaatteessa kaasarit synkataan niin että nämä ruuvit kiinni ja synkataan ns huonoiten imevät sylinterit synkkaan tolla välissä olevalla synkka ruuvilla ja jos sitten on niitä enemmän imeviä sylintereitä niin niiden kohdalla ruuveja avataan niin kauan kun vastaavat huonoiten imeviä ??? vai olenko ymmärtänyt ruuvin pyörityksen väärin päi??

Sitä alkaa jo itsekkin epäilemään että onko se sittenkään noista tyhjiksistä kiinni, koska tuntuu että sitä booausta ilmenisi myös vähän siellä 3000-3500 kierroksen hujakoilla (autossa ei kierrosmittaria eli korva arvio) mutta tuntunee että pahin ongelma on autolle ns vähänkin nopeamman kaasun painaminen. Tässä vielä video yllä kerrotun säätö hetken tuloksesta:
https://youtube.com/shorts/MZEYgonx9wI?si=u6G_Wm_1u4hW8Swu

Alla vielä dhla H 40 specsit jotka tällä hetkellä autossa ovat:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-10 loppune
Kiihytys-35
Tyhjäkäynti-62-63 tämä koska mitta antoi terille vaihtelevaa milli määrää, mutta samassa koossa pitäisivät olla.

Ei kyllä normaalia ole että kaasari kastuu ulkopuolelta,aikaslailla epäterveellistä kun pakosarja hohkaa alapuolella.
Noita kiihdytyspumpun kalvoja oli erilaisia,se tapin pituus johon käyttövipu vastaa kalvossa niin oli erimittainen eri malleissa.
Niin ja ite käyttäny Membranin kiihdytyspumpun kalvoja kun hinnat alkaen korjaus-sarjassa oli jotkut pilipalit.

Laita sähköpostilla engelskaks selostus tänne support(ät)dellorto.co.uk
ja tosta peltilipareesta tiedot mikä on ruuvin alla niin niin saat räjäytyskuvat missä on jokasen osan varaosanumero mikä on tehtaalta lähteisä ollu.

Itse lähtisin lähestyyn asiaa näin:
-Ensin bensavuodon selvitys/korjaus.
-Tukkisin noi alipaine lähdöt imusarjasta testimielessä imuvuotojen pois sulkemiseks.
-Kattosin bensanpinnat seosputken lävestä mitaten koska jos bensan pinnat liian alhaalla niin pääpiiri tulee niin myöhään mukaan että tyhjäkäynti piiristä loppuu aine ennen kun pääpiiri jaksaa tulla mukaan.
-Kaikki ne idle air balance ruuvit kiinni.
-Kattosin synkan vaikka juur sillain kun oot kattonutkin ja kuuntelisin viä letkun pätkällä kurkuista että kuulostaa samalta kaikki.
-Kattosin viä läppien asemoinnin suhteessa progressio reikiin ihan just in case ja kun vääntää kaasua hiukan niin katsoisin että läppien asento pysyy synkassa progressio reikiin nähden niin näkee siinä että josko toi synkkavipu antaa myöten.
Säätäsin tyhjäkäynti ruuvit siten että vääntää yksitellen kiinni niin paljon että sylinteri lakkaa käymästä ja siitä auki niin paljon että käy parhaiten.
-kun yllä mainittu tehty joka sylinteriin niin tyhjäkäyntinopeuden säätö uusiks.

Jos imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntiruuvit pysyy jotensakkin järkevissä kierroksia auki määrässä niin pitäisi pystyä ajamaan pintakaasulla satavarmasti tuolla yli 60 tyhjis-suuttimella ja jos tk-ruuveja joutuu avaan tolkuttomasti niin isompaa tk-suutinta vaan.

Niin ja laittasin ne misabbi-levyt ja kumituttiprikat sekä nylocci mutterit.  ;)




Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 30.04.2024, 14:17:08
Ei kyllä normaalia ole että kaasari kastuu ulkopuolelta,aikaslailla epäterveellistä kun pakosarja hohkaa alapuolella.
Noita kiihdytyspumpun kalvoja oli erilaisia,se tapin pituus johon käyttövipu vastaa kalvossa niin oli erimittainen eri malleissa.
Niin ja ite käyttäny Membranin kiihdytyspumpun kalvoja kun hinnat alkaen korjaus-sarjassa oli jotkut pilipalit.

Laita sähköpostilla engelskaks selostus tänne support(ät)dellorto.co.uk
ja tosta peltilipareesta tiedot mikä on ruuvin alla niin niin saat räjäytyskuvat missä on jokasen osan varaosanumero mikä on tehtaalta lähteisä ollu.

Itse lähtisin lähestyyn asiaa näin:
-Ensin bensavuodon selvitys/korjaus.
-Tukkisin noi alipaine lähdöt imusarjasta testimielessä imuvuotojen pois sulkemiseks.
-Kattosin bensanpinnat seosputken lävestä mitaten koska jos bensan pinnat liian alhaalla niin pääpiiri tulee niin myöhään mukaan että tyhjäkäynti piiristä loppuu aine ennen kun pääpiiri jaksaa tulla mukaan.
-Kaikki ne idle air balance ruuvit kiinni.
-Kattosin synkan vaikka juur sillain kun oot kattonutkin ja kuuntelisin viä letkun pätkällä kurkuista että kuulostaa samalta kaikki.
-Kattosin viä läppien asemoinnin suhteessa progressio reikiin ihan just in case ja kun vääntää kaasua hiukan niin katsoisin että läppien asento pysyy synkassa progressio reikiin nähden niin näkee siinä että josko toi synkkavipu antaa myöten.
Säätäsin tyhjäkäynti ruuvit siten että vääntää yksitellen kiinni niin paljon että sylinteri lakkaa käymästä ja siitä auki niin paljon että käy parhaiten.
-kun yllä mainittu tehty joka sylinteriin niin tyhjäkäyntinopeuden säätö uusiks.

Jos imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntiruuvit pysyy jotensakkin järkevissä kierroksia auki määrässä niin pitäisi pystyä ajamaan pintakaasulla satavarmasti tuolla yli 60 tyhjis-suuttimella ja jos tk-ruuveja joutuu avaan tolkuttomasti niin isompaa tk-suutinta vaan.

Niin ja laittasin ne misabbi-levyt ja kumituttiprikat sekä nylocci mutterit.  ;)

Hei, mitataanko tuo bpinta 27mm tuosta tornin huipulta pintaan silloisn kun kaasarit suorassa eli kädessä vai kiinni autossa ja näin ollen pienessä kulmassa?? Tuli huomattua että omat b pinnat kädessä 30mm ja autossa 28-29mm eli liian matalalla vaikka säädetty koho tuohon 15mm.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 30.04.2024, 14:58:53
Tuli säädettyä 14milliin tuo kohon ja kannen väli ja ei vaikutusta :o mikä ihme siinä on, että tuo bensanpinta ei nouse silti. Tuo 15 mm on pienin mitä dellorto antaa kohon väliksi minkään painoiselle koholle.
En ymmärrä… tämä voisi juuri viitata siihen että bensaloppuu tuolta pääsuutin kanavasta josta tyhjäkäynti suutinkin vissiin imee. Mutta vastustaa, eli löytyykö ketään kotkan läheisyydeltä joka on näitä kaasareita ruuvaillut enemmänkin?
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 30.04.2024, 16:43:27
Hei, mitataanko tuo bpinta 27mm tuosta tornin huipulta pintaan silloisn kun kaasarit suorassa eli kädessä vai kiinni autossa ja näin ollen pienessä kulmassa?? Tuli huomattua että omat b pinnat kädessä 30mm ja autossa 28-29mm eli liian matalalla vaikka säädetty koho tuohon 15mm.

Tuo 27mm ohje on vähän erikoinen mielestäni kun se oli 27mm mitattuna ilman kohokammion kantta ja tietty kohoa ja kun niitä on eri painoisia niin nostaa pintaa erilailla eri painoiset kohot.

Kato käydessä kurkkuun että tekeekö lätäkköjä kurkun pohjille,eli tiputteleeko hajottimesta,kun muistaakseni tuolla 27mm mitalla ainakin itellä tulvi jo hajottimesta ja sen takia ei enään kohon säätö nosta pintaa kun tulvii hajottimesta jo yli.
Mulla on mitattuna kuvan mukaan jonka aiemmin laitoin niin joku 31.5mm vähän yli ja kohon etäisyys kanteen joku 18.5mm.
Ja tuo 31.5mm ei oo ihan tornin päältä vaan siitä kohokammion kannessa olevasta kolosta joku on muistaakseni jonkun pari mm paksu.

Niin ja kaasarit autossa paikoillaa mittailtuna  siis. Itellä on kaasarit Misabin imusarjalla 7 asteen kulmassa ja myös vinossa auton pituus suunnassa niin ite jouduin tiputtaan bensan pinnat aika alas että lakkas tekemästä lätäköitä/tiputtelemasta.

Mutta jos sulla ei tiputtele kurkkuihin ja molemmissa kaasareissa bensan pinnat samat niin en usko että niistä on kiinni kyllä.

E:Niin ja siis nää on vaan omia havaintoja mitä tullu tehtyä kun kolmisen vuotta ajellu liki päivittäin noitten dellortojen kans kesät talvet eikä mitään asiantuntija-lausuntoja  ;D  :)

E2: Niin ja tuli mieleeni että ne misabbi-levyt estää lämmönjohtumista ja bensan höyrystymistä myös sitä kautta,itselläkin jos pitempään käy paikallansa tai on jonkun tupakin mitan sammuksissa ja siitä kun lähtee niin saa ajaa jonkun matkaa että ajoviima jäähdyttää kaasarit kun yskii ja käy laihalla aluksi.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 02.05.2024, 21:10:31
Tuo 27mm ohje on vähän erikoinen mielestäni kun se oli 27mm mitattuna ilman kohokammion kantta ja tietty kohoa ja kun niitä on eri painoisia niin nostaa pintaa erilailla eri painoiset kohot.

Kato käydessä kurkkuun että tekeekö lätäkköjä kurkun pohjille,eli tiputteleeko hajottimesta,kun muistaakseni tuolla 27mm mitalla ainakin itellä tulvi jo hajottimesta ja sen takia ei enään kohon säätö nosta pintaa kun tulvii hajottimesta jo yli.
Mulla on mitattuna kuvan mukaan jonka aiemmin laitoin niin joku 31.5mm vähän yli ja kohon etäisyys kanteen joku 18.5mm.
Ja tuo 31.5mm ei oo ihan tornin päältä vaan siitä kohokammion kannessa olevasta kolosta joku on muistaakseni jonkun pari mm paksu.

Niin ja kaasarit autossa paikoillaa mittailtuna  siis. Itellä on kaasarit Misabin imusarjalla 7 asteen kulmassa ja myös vinossa auton pituus suunnassa niin ite jouduin tiputtaan bensan pinnat aika alas että lakkas tekemästä lätäköitä/tiputtelemasta.

Mutta jos sulla ei tiputtele kurkkuihin ja molemmissa kaasareissa bensan pinnat samat niin en usko että niistä on kiinni kyllä.

E:Niin ja siis nää on vaan omia havaintoja mitä tullu tehtyä kun kolmisen vuotta ajellu liki päivittäin noitten dellortojen kans kesät talvet eikä mitään asiantuntija-lausuntoja  ;D  :)

E2: Niin ja tuli mieleeni että ne misabbi-levyt estää lämmönjohtumista ja bensan höyrystymistä myös sitä kautta,itselläkin jos pitempään käy paikallansa tai on jonkun tupakin mitan sammuksissa ja siitä kun lähtee niin saa ajaa jonkun matkaa että ajoviima jäähdyttää kaasarit kun yskii ja käy laihalla aluksi.

Noniin, tänään taasen vähän värkkäilin. Bensaa ei enään taida valua äkkiseltään mitä kahtoin, syy tälle säädin kiihrytyspumputangon niin että näkyy 5mm.

Eikä nuo lammikkoa muodosta kaasareide putkiin auton käydessä.
Bensanpinnankin sain mitattua tuollein kansi kiinni ja putki irti, jolloin molemmat on 28mm, eli muutaman millin korkeammalla kun nuo sun 31,5mm. Tämä taitaa johtua että mulla 15mm kannen ja kohon väli ja sulla immeisesti vähän enemmän.

Mutta en nää ongelmaa kun ei kastu putket, muulloin kun kaasua enemmän painassa kun kiihytyspumppu ruuttasee kunnon satsin.
Mietin vaan että minkähän takia mulla tuo boaa nopeasti ja melkein sammuu kun kaasun painaa pohjaan tyhjäkäynniltä, luulis että kiihytys pumpun antama bensa riittää kun kasteleen sen verta kaasareita ???

Ja muuten mites sulla noi misabien kiinnitys kanteen on onnistunut? Itseltä jouduin ottamaan pakosarjan pulttien paikoista monta milliä pois että sain imu- sekä pakosarjan samaan tasoon ja tuntuu ettei misabit silti kiristy kunnolla kanteen tai ovat kierot koska hörppivät ilmaa ilman silikooni liimaa.
Ilmasta puheen ollen tänään viimeiseksi huomasin kun ihmettelin tuota että miksi 1 sylinteri imee vähemmän, niin bräkiksellä kun ruuttasin 1 sylinterin imukaulan ja pakossarjan väliin niin kierokset laski, eli imuvuotoa on! >:(
Pitänee vielä kokeilla, tekee mieli kohta heittää noi imusarjat mäkeen tai onkohan ne kierot että joutuu plaanaamaan…
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 03.05.2024, 07:39:32
Noniin, tänään taasen vähän värkkäilin. Bensaa ei enään taida valua äkkiseltään mitä kahtoin, syy tälle säädin kiihrytyspumputangon niin että näkyy 5mm.

Eikä nuo lammikkoa muodosta kaasareide putkiin auton käydessä.
Bensanpinnankin sain mitattua tuollein kansi kiinni ja putki irti, jolloin molemmat on 28mm, eli muutaman millin korkeammalla kun nuo sun 31,5mm. Tämä taitaa johtua että mulla 15mm kannen ja kohon väli ja sulla immeisesti vähän enemmän.

Mutta en nää ongelmaa kun ei kastu putket, muulloin kun kaasua enemmän painassa kun kiihytyspumppu ruuttasee kunnon satsin.
Mietin vaan että minkähän takia mulla tuo boaa nopeasti ja melkein sammuu kun kaasun painaa pohjaan tyhjäkäynniltä, luulis että kiihytys pumpun antama bensa riittää kun kasteleen sen verta kaasareita ???

Ja muuten mites sulla noi misabien kiinnitys kanteen on onnistunut? Itseltä jouduin ottamaan pakosarjan pulttien paikoista monta milliä pois että sain imu- sekä pakosarjan samaan tasoon ja tuntuu ettei misabit silti kiristy kunnolla kanteen tai ovat kierot koska hörppivät ilmaa ilman silikooni liimaa.
Ilmasta puheen ollen tänään viimeiseksi huomasin kun ihmettelin tuota että miksi 1 sylinteri imee vähemmän, niin bräkiksellä kun ruuttasin 1 sylinterin imukaulan ja pakossarjan väliin niin kierokset laski, eli imuvuotoa on! >:(
Pitänee vielä kokeilla, tekee mieli kohta heittää noi imusarjat mäkeen tai onkohan ne kierot että joutuu plaanaamaan…

Noniin tuo imuvuotohommeli varmasti tuottaa käyntivaivaa!

Ite tein sillain että mittasin tönärillä jokasen kiinnityskorvan paksuuden imusarjasta joka jakaa saman pinnapultin pakosarjan kanssa ja rälläkällä hioskentelin pakosarjan vastaavat kohdat sillain että ovat 0.1mm sisään saman paksuiset aina per pinnapultti.
Ja sitten viä käytin niitä orkkis prikkoja jotka vähän kuperia niin antaa kans hiukan anteeks.
Niin ja tiivisteenä semmonen massatiiviste missä vahvike rinkulat pakoaukoissa,eikä semmonen tiiviste mikä on kaks pellilättyä ja massa keskellä.
Ja sitten viä kasaan aina VHT coppergasketilla tiivisteen molemminpuolin.

En usko että ovat niin kierossa että plaanata tarvis,itte kylä plaanasin omani mutta vaan sen takia kun oli joskus lohjennu korva ja oli tigattu takas vähän sinneppäin.

Niin ja kun käyttää niitä volvon orkkis imu/pakosarjan prikkoja niin ite ainakin jouduin paria pienentään kun ottas muuten kiinni imusarjan runnereihin eikä laippaan.

Ite joskus taistelin noiden kiihdytyspumppujen kans helkkaristi ja säätelin ne johonkin netistä löytämääni Alfaromeon ohjearvoihin mutta ei vieny maata merelle sekään homma,eli toisinsanoen tuntuu siltä että kun sieltä vaan jotain tulee niin toimii sillain kun toimii.
Kun tuo kierresäätö säätää pumpun tuottoa ja suutin purkausnopeutta,eli suutinta vaihtamalla määrä pysyy samana mutta kesto muuttuu.

Mutta tosiaan suosittelen tota imu/pakosarjan tiivisteen vaihtoa ja passaa laippojen paksuudet samaks kiinnityskohdilta ja kasaa VHT coppergasketin kans niin pitää varmasti.  :)

On kans sen verran hanurihommaa tuo imuvuotojen kans pelaus että kannattaa tuhrata mieluusti vähän työtä ja tarmoo siihen laippojen paksuuden passailuun.  :)



Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 09.05.2024, 15:56:50
Noniin tuo imuvuotohommeli varmasti tuottaa käyntivaivaa!

Ite tein sillain että mittasin tönärillä jokasen kiinnityskorvan paksuuden imusarjasta joka jakaa saman pinnapultin pakosarjan kanssa ja rälläkällä hioskentelin pakosarjan vastaavat kohdat sillain että ovat 0.1mm sisään saman paksuiset aina per pinnapultti.
Ja sitten viä käytin niitä orkkis prikkoja jotka vähän kuperia niin antaa kans hiukan anteeks.
Niin ja tiivisteenä semmonen massatiiviste missä vahvike rinkulat pakoaukoissa,eikä semmonen tiiviste mikä on kaks pellilättyä ja massa keskellä.
Ja sitten viä kasaan aina VHT coppergasketilla tiivisteen molemminpuolin.

En usko että ovat niin kierossa että plaanata tarvis,itte kylä plaanasin omani mutta vaan sen takia kun oli joskus lohjennu korva ja oli tigattu takas vähän sinneppäin.

Niin ja kun käyttää niitä volvon orkkis imu/pakosarjan prikkoja niin ite ainakin jouduin paria pienentään kun ottas muuten kiinni imusarjan runnereihin eikä laippaan.

Ite joskus taistelin noiden kiihdytyspumppujen kans helkkaristi ja säätelin ne johonkin netistä löytämääni Alfaromeon ohjearvoihin mutta ei vieny maata merelle sekään homma,eli toisinsanoen tuntuu siltä että kun sieltä vaan jotain tulee niin toimii sillain kun toimii.
Kun tuo kierresäätö säätää pumpun tuottoa ja suutin purkausnopeutta,eli suutinta vaihtamalla määrä pysyy samana mutta kesto muuttuu.

Mutta tosiaan suosittelen tota imu/pakosarjan tiivisteen vaihtoa ja passaa laippojen paksuudet samaks kiinnityskohdilta ja kasaa VHT coppergasketin kans niin pitää varmasti.  :)

On kans sen verran hanurihommaa tuo imuvuotojen kans pelaus että kannattaa tuhrata mieluusti vähän työtä ja tarmoo siihen laippojen paksuuden passailuun.  :)

Tänään taas kokeiltiin ja laiteltiin… porailin tyhjäkäynnit 65 kokoon ja tein metalli tuen kaasareiden väliin.
Imuvuotoja en enään läytänyt präkiksellä ruiskiessani, tähän varmaan vaikutti pakosarjan laippojen passaus imusarjojen korkoon sekä uusi tiiviste ja silikoonit.

Kuitenkin auto käyttäytyy nopesti kaasua painaessa samalla tavalla kun esim 60 suuttimella :idiot2: eli booaa. Mutta taas vähän kaasua painaessa kierrokset saa ylös helposti. Alhaalla video:
https://youtube.com/shorts/mQGIiWU5xMc?si=z5NOFryFG6BBRuuC

 Vieläkin näyttää olevan laihalla kaasua painaessa, koska eihän liian rikas tai paksu seos booaa vaan ja alkaa rötätä. Alkaa itseltä loppua ideat tuon kanssa… :-\

Mietin vielä tota bensan pinnan liiallista alhautta ja bensan loppumista. Itsellä ilman kohoja tuntuu olevan muutaman millin alempana kuin 27mm mutta taas kohot paikallaan suutinputken reiästä mitattuna vähän ylempänä kuin esimerkiksi sulla.
Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: Miksa89 - 09.05.2024, 21:23:50
Tänään taas kokeiltiin ja laiteltiin… porailin tyhjäkäynnit 65 kokoon ja tein metalli tuen kaasareiden väliin.
Imuvuotoja en enään läytänyt präkiksellä ruiskiessani, tähän varmaan vaikutti pakosarjan laippojen passaus imusarjojen korkoon sekä uusi tiiviste ja silikoonit.

Kuitenkin auto käyttäytyy nopesti kaasua painaessa samalla tavalla kun esim 60 suuttimella :idiot2: eli booaa. Mutta taas vähän kaasua painaessa kierrokset saa ylös helposti. Alhaalla video:
https://youtube.com/shorts/mQGIiWU5xMc?si=z5NOFryFG6BBRuuC

 Vieläkin näyttää olevan laihalla kaasua painaessa, koska eihän liian rikas tai paksu seos booaa vaan ja alkaa rötätä. Alkaa itseltä loppua ideat tuon kanssa… :-\

Mietin vielä tota bensan pinnan liiallista alhautta ja bensan loppumista. Itsellä ilman kohoja tuntuu olevan muutaman millin alempana kuin 27mm mutta taas kohot paikallaan suutinputken reiästä mitattuna vähän ylempänä kuin esimerkiksi sulla.

Btw Onkos täsä ihan orkkis virranjakaja ja alipaine-ennakko käytössä?

Tuo kaasun tinttaus tyhjäkäynniltä pohjaan on vähän semmonen että kyllä tuo omakin siinä vähän empii,tarvii olla joku 2000rpm että vastailee kunnolla siihen jos äkkiä polkasee kaasun pohjaan.

Eikä tuo omakaan ajossa tykkää siitä että pieniltä kierroksilta polkasee nopeesti kaasun pohjaan,kaipa siinä vaan tippuu virtausnopeus kun pienillä kierroksille läppä aukeaa nopeasti.

Itse suosin sitä metodia omassani että en polkase kaasua pohjaan alle 2500rpm.

Ooks jo koittanu sillain kun aiemmin laitoin että tukit noi imusarjasta lähtevät letkut?

Onnistuuko normaalisti ajaminen mitenkään?
Ihan pikkuhiljaa kaasua lisäämällä niin saapi eliminoitua kiihdytyspumpun vaikutuksen ja näkee selkeemmin missä kohtaa alkaa ongelmat.

Jos ei oo kierroslukumittaria niin kattoo vaikka nopeuden ja sit laskee kierrosnopeuslaskurilla kierrokset suunnilleen kun korvakuulolta hankala arvioida.

Kyllä pidän melko erikoisena jos 32mm kurkuilla ja 65 tyhjä,150pää/200ilma kompinaatiolla menee niin laihalle että ei ajaan pysty kun Alfa-romeon 2 litrasissakin on noita saastemalleja ja niisä pienemmät suuttimet mutta samat seosputket ja kurkut.

Voi niitä bensanpintoja viä koittaa nostaa josko se auttas,kun se on ainoa konsti oikeestaan saada pääpiiri tuleen mukaan aikasemmin kun noisa saastemalleisa on 8,10 tai 11 seosputket aina. Tosin noisahan on tyhjäkäynti ja pääpiiri ikäänkuin samassa mikäli oikein oon ymmärtäny niin en ihan varma oo miten se noissa toimii.

Niin ja tosiaan koita ajon jälkeen kuinka paljon kaasarit lämpiää,siis sillain että kun sammuttaa suoraan ajosta ja kokeilee saman tien kaasareita ilman että antaa yhtää seistä.

E:Laitappas Free technicsille sähköpostia ongelman tiimoilta niin saa jonkun muunkin näkemyksen kun täälä ny ei oikei kukaan muu tunnu kertovan visioitansa kun mää ja ne mun on kaukana ammattilaisen neuvoista.  :idiot2: >:(
Auttavat mielellään,itekkin sieltä sain jeesiä aikojen alussa.  :)







 










Otsikko: Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
Kirjoitti: LuukasR - 10.05.2024, 11:15:27
Btw Onkos täsä ihan orkkis virranjakaja ja alipaine-ennakko käytössä?

Tuo kaasun tinttaus tyhjäkäynniltä pohjaan on vähän semmonen että kyllä tuo omakin siinä vähän empii,tarvii olla joku 2000rpm että vastailee kunnolla siihen jos äkkiä polkasee kaasun pohjaan.

Eikä tuo omakaan ajossa tykkää siitä että pieniltä kierroksilta polkasee nopeesti kaasun pohjaan,kaipa siinä vaan tippuu virtausnopeus kun pienillä kierroksille läppä aukeaa nopeasti.

Itse suosin sitä metodia omassani että en polkase kaasua pohjaan alle 2500rpm.

Ooks jo koittanu sillain kun aiemmin laitoin että tukit noi imusarjasta lähtevät letkut?

Onnistuuko normaalisti ajaminen mitenkään?
Ihan pikkuhiljaa kaasua lisäämällä niin saapi eliminoitua kiihdytyspumpun vaikutuksen ja näkee selkeemmin missä kohtaa alkaa ongelmat.

Jos ei oo kierroslukumittaria niin kattoo vaikka nopeuden ja sit laskee kierrosnopeuslaskurilla kierrokset suunnilleen kun korvakuulolta hankala arvioida.

Kyllä pidän melko erikoisena jos 32mm kurkuilla ja 65 tyhjä,150pää/200ilma kompinaatiolla menee niin laihalle että ei ajaan pysty kun Alfa-romeon 2 litrasissakin on noita saastemalleja ja niisä pienemmät suuttimet mutta samat seosputket ja kurkut.

Voi niitä bensanpintoja viä koittaa nostaa josko se auttas,kun se on ainoa konsti oikeestaan saada pääpiiri tuleen mukaan aikasemmin kun noisa saastemalleisa on 8,10 tai 11 seosputket aina. Tosin noisahan on tyhjäkäynti ja pääpiiri ikäänkuin samassa mikäli oikein oon ymmärtäny niin en ihan varma oo miten se noissa toimii.

Niin ja tosiaan koita ajon jälkeen kuinka paljon kaasarit lämpiää,siis sillain että kun sammuttaa suoraan ajosta ja kokeilee saman tien kaasareita ilman että antaa yhtää seistä.

E:Laitappas Free technicsille sähköpostia ongelman tiimoilta niin saa jonkun muunkin näkemyksen kun täälä ny ei oikei kukaan muu tunnu kertovan visioitansa kun mää ja ne mun on kaukana ammattilaisen neuvoista.  :idiot2: >:(
Auttavat mielellään,itekkin sieltä sain jeesiä aikojen alussa.  :)
Joo löytyy vakio jakaja alipaine säädöllä ;)
Ennakko tyhjäkäynnillä 10 ja kaasua painellessa kipuaa sinne 30 hujakoille.