Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 14.12.2012, 01:49:34
-
Teen nyt aiheelle uuden sivun kun en uskaltanut lainailla tuolta muita. Kun katsastajasetä ei kelpuuttanut noita amukan ajovaloja(kaan). Pitkät eivät pala kunnolla, ja noista sähköistä mitään tajuamattakin osaan sanoa että pellin alla ei todellakaan ole alkuperäinen valorele. Siellä on ilmeisesti joku tuplarele (iso mötikkä) kun johtoja siinä menee ja tulee miljoona. Lisäksi kun Pitkien vaihto hoituu vilkun viiksellä >:( Tuli rekisteri lappuun erikoisehtoihin että nuo on korjattava :buck2:
Olisiko kenties täällä Kaakkois-Suomessa (Tai edes melkein lähellä. Minä=Lpr) joku kuka ymmärtäisi nuo sähköt niin hyvin että mittarilla osaisi katsoa johdotukset valoihin kuntoon. Ja tietysti uusi rele sinne. Itte voin työtkin tehhä, kun tietäisi mitä tehdä :-[
Sähkökaaviot löytyy ja jonkunasteinen ymmärryskin teoriassa, Vähäiset aivosolut vaan kieltää käymästä ite sörkkimään, kun normaalisti siinä käy aina huonosti.
Autoon olisi suunnitteella uusiksi koko sähköjohtosarja, niin ei viitsisi viedä korjaamolle ja maksaa pari satkua että valot toimii talven ajan.
-
apua tarjottu yv:llä :hello:
-
Mä laitoin 240 valoreleen, menee alkuperäisiin johtoihin, mutta pitiköhän ne onkia sieltä jalkakytkimeltä piuhat konehuoneen puolelle. Joka tapauksessa helppo homma.
-
Siellä on niin paljon johtoja että mitä ite ymmärrän kaaviosta verraten autoon niin ei mitään käryä kyllä mikä johto siellä kuuluu olla ja mikä ei. Ja jalkakytkimelle ei mene mitään johtoja, mutta kytkin itse on kuitenkin toimiva koska se on vaihdettu uuteen.
Ohjaako tuo valokytkin pelkästään sitä relettä, ja releen läpi menee suoraan akulta virta valoille ? Vai meneekö virta jalkakytkimen kautta valoille ? Meneekö parkeille sitten virta suoraan valokytkimestä ?
Ja kuuluuko pitkien palaessa palaa kumpikin lanka polttimesta. Ittellä nimittäin palaa ja pitkät palaa hiemmeästi kuin kynttilät, se jakaa saman virran vaan molemmille langoille :idiot2:
-
(http://i54.photobucket.com/albums/g116/OttoB/Amazon_zpsacfaf2f3.png)
Tässä 240 kaavio johon lisäsin Amazonista tulevat johdot. Kysy vaan jos ei selkiä. Siis tarttet vaan ton valoreleen "A"
-
Ja kuuluuko pitkien palaessa palaa kumpikin lanka polttimesta. Ittellä nimittäin palaa ja pitkät palaa hiemmeästi kuin kynttilät, se jakaa saman virran vaan molemmille langoille :idiot2:
Ei kuulu molempien lankojen palaa yht'aikaa. Olet varmaankin katsonut valojen maadoitukset kuntoon? Tuo kuullostaisi lähinnä huonolta maadoitukselta.
-
Oon maadoituksia räplätty mutta ei ole vaikuttanut. Voihan siellä olla johdotkin jossain piilossa repeytyny että vetää maihin virrat ja ehkä siksi siellä johdotkin kuumenee. Nimittäin ylin sulakepaikka missä pitäisi olla se minisulake, siinä on venytetty paikka normaalille 25a sulakkeelle. Ja aiheuttaa ongelmaa kun jos on vähän aikaa lämppäri ja vaikka sulat päällä, se sulake kuumenee niin paljon että se muovirunko sulaa ja sulake tippuu pois. Koskaan tuo sulake ei ole kärähtänyt. Olisi tuo johtojen kuumentuminenkin kiva selvittää pois
-
Otto_B kaavio on kyllä selkeä mutta ei äly riitä sitä yhdistämään autoon. Parasta olisi kun repisi joka ikisen piuhan autosta pois ja laittaisi uutta kaikki. Johto kerrallaan kaavion mukaan niin osaisin minäkin varmaan tehdä :-[
-
Tulostat ton kytkentäkaavion paperille ja nyt kun on sopivasti viikonloppu niin otat "pari" asennusbisseä kainaloon ja meet ihmettelemään piuhakerrallaan että mikä menee mihinkin. Maalarin teippi ja tussi kanssa helpottaa kun merkkailee piuhat sitä mukaan ainakin väliaikaisesti kun on katellu et mihin ne menee. ite ainakin joudun vääntää kaiken sähköhommiin liittyvän rautalangasta (joskus ratakiskosta) omille aivoille että on lamppu tärähtänyt tulille pään yläpuolella ja saanut vian korjattua.. ;D Toivottavasti saat vian pikaisesti korjattua, ettei joudu ilman pitkiä ajelemaa ainakaan tälläsil keleillä. :(
-
:D Ainut ongelma on kun ei ole tallia/mitään lämmintä paikkaa missä tehdä. Siksi kaikki remontit pitää ajoittaa aina kesäkeleille. Ei millään nappaa lähteä tuonne lumisateeseen ihmettelemään vaikka korjaussarjaa (itselle ;D) löytyisikin.
Pakko kai se on. Niin ja onhan noilla valoilla jo yli 2 vuotta ympäri ajeltu, pärjännyt lyhyillä ihan hyvin, joskus kyllä olisi kiva kun pitkätkin toimisi :D Ekan kerran katsastaja puuttui niihin kunnolla, aina niistä on sanottu kuitenkin. (Myös takaheijastimista jaksoi muistuttaa vaikka kelvannut tähänkin asti kaikille.. motonetin halpisrinkulat joista olen muotoillut ristin kuviot. Ovat kuulemma vialliset, eikä sellaisessa ole mitään järkeä. Asia selvä. Tiedänpähän jatkossa kuka autoani ei katsasta.)
-
Ota siis asennusbissejä kevääseen asti ja korjaa valot huhtikuussa?
-
Kuullostaa suunnitelmalta :) Ainut ongelma että kiva katsastajasetä laitto erikoisehtoihin nuo valot, korjatta vuoden loppuun mennessä, vaikka katsastus muuten kelpasi nyt. Eli jos poliisit pysäyttää syystä tai toisesta ja katsoo paperit tulee sakot heti.
-
No nyt jos oot oikein kova äijä, niin heität roskiin rekisteriotteen ja otat taas yhden tai pari asennuskaljaa ja marssit katsastuskonttorille ja kerrot niille että rekkariote on hävinny ja tartteis uuden, ni ne antaa uuden, mutta joudut kyllä pulittamaan 10-15€ että saat puhtaan korjauskehottoman rekkariotteen..!? Siis en ole ihan 100% varma että toimiiko homma näin, mutta isäukkeli joskus höpisi tämmöistä..?
edit: siis jos et löydä oikeesti sitä vikaa ja on saatava matsoni perseen alle moitteitta! :D
-
...marssit katsastuskonttorille ja kerrot niille että rekkariote on hävinny ja tartteis uuden, ni ne antaa uuden, mutta joudut kyllä pulittamaan 10-15€ että saat puhtaan korjauskehottoman rekkariotteen..!? Siis en ole ihan 100% varma että toimiiko homma näin, mutta isäukkeli joskus höpisi tämmöistä..?
Eiköhän toi toimi lähinnä tien päällä kirjoitettuihin korjauskehoituksiin... katsastuksen yhteydessä havaitut viat / puutteet saattavat löytyä koneelta ja tulostuvat siten myös uusiin otteisiinkin.
-
Tuollaisia laittomuuksia :nohnoh Pitänee vissiin ensiviikolla testata onnistuisiko :D Saisi vähän armonaikaa korjaamiselle.
-
Tuollaisia laittomuuksia :nohnoh Pitänee vissiin ensiviikolla testata onnistuisiko :D Saisi vähän armonaikaa korjaamiselle.
Älä turhaan testaa...Ite kokeilin kun oli tuulilasista korjauskehotuksen katsuri laittanu niin sielä se kehotus on edelleen ;)
En oo kyl vaihtanu et katotaan miten käy ens katsastukses. Jos ei tuu sakkoja sitä ennen...
-
;D oikein. Pitänee nyt kuitenkin koittaa kattella noita sähköjä kunhan jaksaa. Vieläkö amukkaan saa noita johtosarjoja ihan btw ? Saako mistään noista swedenin varaosakaupoista tilattua tavaraa maksamalla normaalisti verkkopankissa tilisiirrolla ?
-
Mielestäni ainakin Vp autopartsilta kun tilasin niin tuli lasku sähköpostiin ja maksoin normaalisti verkkopankilla ja kun maksu näkyy niiden tilillä laittoivat osat postiin ja tuli n. viikossa kotiovelle.
-
Heippa. Jatketaas tätä. Nyt olis lopultakin tulossa työn alle nää ajovalot. Ei ole edes sakkoja tullut vielä :P
Mietiskelin tuota valojen kytkentää tuossa itsekseni viimeyönä ja innostuin raapustamaan laadukkaan paintin avulla tällaisen kaavion:
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/ValotOmakaava2_zps38f8ed94.png) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/ValotOmakaava2_zps38f8ed94.png.html)
http://www.autowiki.fi/index.php/Ajovalojen_releytys (tästä katsoin ohjetta)
Sitten kysymys kuuluukin, eikö tuo ole ihan toimiva ja järkevä, simppeli releytys molemmille ajovaloille ? Jos vaikka pitkät kärähtää, niin lyhyet kuitenkin toimii, ja toisinpäin. Tai jos niikseen tulee niin voihan tuohon laittaa vaikka lyhyille valoille vielä oman releen molemmalle valolle. Niin ei ole pelkoa että pimenee kokonaan.
Sitten jäi epäselväksi että mistä ihmeestä pitää ottaa (ja miten) tuo pitkien merkkivalo ? Pitääkö tuo pitkien valojen releen ohjausvirran maadoitus (85) vetää merkkivalon kautta maahan ?
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/ValotOmakaava-KahdennusFlash_zps7e083148.png) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/ValotOmakaava-KahdennusFlash_zps7e083148.png.html)
Onko tämä käypäsen näköistä kaavaa ?
-
Sulakkeet vaikuttais vähän alimitoitetuilta.
Kyllähän tuo muuten taitais toimia.
-
Joo, no ei ole hajuakaan minkä kokoset pitäisi sulakkeiden olla, katoin vaan tuolta linkin sivulta noi arvot.
Mutta halvimmaksihan tulee sulakkeet, jos kärähtää. Sitä mukaa sitten laittaa isompaa.
Onko muuten olemassa sellasta sulakerasiaa/pömpeliä, johon voisi tuoda yhden paksun johdon akulta, ja se jakautuisi useille sulakepaikoille, joista sitten saisi virtaa eteenpäin eri laitteille ? Kun en kehtaisi vetää miljoonaa johtoa akun + navalta. Tulee törkyisen näköinenkin.
Vielä lisätään että kuinka paksuilla johdoilla olette noita releytyksiä tehneet ? Siis valojen virtajohto.
-
Lisätty kuvaan vilkunviiksen pitkien väläytys. Jos tuo on oikean näköistä edelleen ??? niin sitten lähtee työstöön tuolla kaavalla valot. Tuossa kyllä väläyksen aikana palaa kaikki 4 lankaa, mutta se on niin hetkellistä että haittaako tuo ?
-
Ongalma:
Onko muuten olemassa sellasta sulakerasiaa/pömpeliä, johon voisi tuoda yhden paksun johdon akulta, ja se jakautuisi useille sulakepaikoille, joista sitten saisi virtaa eteenpäin eri laitteille ? Kun en kehtaisi vetää miljoonaa johtoa akun + navalta. Tulee törkyisen näköinenkin.
ratkeaa esim. siten, että Motonetin sulakrasian toisen puolen liittimien välistä veistät/leikkaat ne muoviseinät pois ja tinaat johdon niiden välille, sekä tinaat yhden pitkän johdon (joka riittää akulle asti) kiinni, jolla tuot virran sulakerasialle.
Näin omassa 240 projektissani tehtiin.
-
Voit vähentää releitten määrää käyttämällä kahta 5-pin vaihtorelettä kolmen kytkentäreleen sijasta. Kun relettä ei ole maadoitettu, virta tulee 87a:sta (lähivalot) ja maadoitettuna 87b:stä (kaukovalot). Tällä myös saa eliminoitua molempien samanaikaisen palamisen. Ja sulakkeen saat laskettua polttimon watit/käyttöjännite 12V = minimi ampeerit A eli vaik 65W/12V=n.5,5A per lamppu.
-
Voit vähentää releitten määrää käyttämällä kahta 5-pin vaihtorelettä kolmen kytkentäreleen sijasta. Kun relettä ei ole maadoitettu, virta tulee 87a:sta (lähivalot) ja maadoitettuna 87b:stä (kaukovalot). Tällä myös saa eliminoitua molempien samanaikaisen palamisen.
Tarkoittaako tuo käytännössä että: 2 sulaketta --> 2 relettä --> Pitkä ja lyhyt valo per puoli yhdelle releelle --> Jos rele tai sulake käryää niin toinen puoli autosta pimeä kokonaan.
Sillonhan ei jalkakytkimeltä tarviaisi muuta toimintoa kun ON/OFF ? Ja siitä pitää lähteä heräte kummallekkin releelle samasta kannasta sillon?
ratkeaa esim. siten, että Motonetin sulakrasian toisen puolen liittimien välistä veistät/leikkaat ne muoviseinät pois ja tinaat johdon niiden välille, sekä tinaat yhden pitkän johdon (joka riittää akulle asti) kiinni, jolla tuot virran sulakerasialle.
Näin omassa 240 projektissani tehtiin.
Eipäs tullut noin simppeli juttu mieleen, tuollalailla se tulee sitten :)
Se vielä että kuinka paksu se sulakerasian tulovirtajohto tarvii olla ? ei taida 4mm2 riittää, jos vaikka kuuden sulakkeen rasia on.
-
Tarkoittaako tuo käytännössä että: 2 sulaketta --> 2 relettä --> Pitkä ja lyhyt valo per puoli yhdelle releelle --> Jos rele tai sulake käryää niin toinen puoli autosta pimeä kokonaan.
Sillonhan ei jalkakytkimeltä tarviaisi muuta toimintoa kun ON/OFF ? Ja siitä pitää lähteä heräte kummallekkin releelle samasta kannasta sillon?
Juurikin niin. Jalkakytkin maadoittaa releet ja siis vaihtaa lähi- ja kaukovalo ja sitten vilkunviiksestä samoihin johtoihin kuin jalkakytkimestä niin sillä saa vilautettua pitkiä. Ja sen haara tosiaan pitää tehdä jotta nuo kaksi relettä toimii samaan aikaan.
Omassa 142:ssa on tällä tavalla toteutettu valoreleistö, paitsi että on pelkkä viiksikatkaisija jalkakatkaisijan sijasta...
-
Mikäs tuossa sitten katkaisee valot ? Jos akulta tulee suoraan isot virtajohdot releille, ja se vaan vaihtaa lyhyen ja pitkän välillä. Muttei missään vaiheessa sammuta kumpaakaan.
-
Aivan. Siis valokatkaisijalta lähivalokarvasta johto sinne kaukovalokatkaisijalle avot. Parkit voi laittaa suoraan katkaisijasta, sitä ennen sulake konehuoneen (?) puolelle. Eikö sulla ole vanhoja johtoja jäljellä, niitä seuraten saat hyvän käsityksen miten se alkuperäinen järjestelmä on tehty!
-
On tuolla pellin alla johtoja, enemmin ja vähemmin, kaukana siitä miten ne edes suunilleen kuuluisi olla. Lähivalot palaa ihan jotenkuten, ei kirkkaat nekään. Pitkät kun laittaa niin nappaa kaikki 4 lankaa palamaan samalla virralla, ja jokainen himmenee ihan kynttiläksi. Johtoja on niin ristiinrastiin releelläkin (joku ihme palikkarele) johdotuksia silloituksia ties mitä. Tarkoitus oli repiä kaikki vaan pois kerralla, enkä edes yritä käydä ottamaan tolkkua niistä.
Nyt on 2 talvea ajettu kynttilöillä niin pikkuhiljaa pitää asialle tehdä jotain, kun vielä hengissäkin ollaan säilytty.
edit. Olen toki niitä koittanut selvittää useankin kerran, mutta tosiaan en saa tolkkua. Ja kun en noiden sähköjen kanssa ole mikään mestari. Hiljattain asensin releiden kanssa sähköflektin niin siinä oppi vähän tajuamaan noista. Niin nyt jopa uskallan käydä itse sabotoimaan noita valojen sähköjäkin.
-
Nyt kun aloin asiaa miettimään lisää niin kaverin amassa se jalkakytkin oli itse vaihdin lähi- ja kaukovalojen välillä ELI johdotus on jotakuinkin... akku -> sulake->virtalukonpohja, asento 1->valokatkaisija(lähivalo) ->jalkakatkaisija. Siitä sitten jakautuu kahtia eli lähivalolle ja kaukovalolle. Muistaakseni tuo jalkakatkaisija kestää kyllä ampeereja mutta ehkä pieneksi lisäturvaksi se voisi toimia herätteenä releille eli silloin tarvitse joko kaksi relettä (yksi lähivaloille ja yksi kaukovaloille) tai sitten 4kpl eli joka toiminnolle oma rele. Siitä tulee jo aika hieno patteristo. Vilkunviiksi toimii siten että virta edellä mainitusta virtalukon asento 1:stä suoraan kaukovaloreleeseen(1 tai 2kpl). Tämäkään ei ole suoraan ohjekirjasta luettu malli vaan kirjoittaessa laadittu ;D
Samalla kerralla kun teet niin kannattaa uusia vilkkujen johdot.. ainakin eteen. Saat kaikki nätisti yhteen nippuun.
Olen jo aloittanut kaverin amaan tekemään uusia johdotuksia ja aikalailla tällä kaavalla tulevat. Vasemmalle laidalle konehuoneeseen teen päävirtareleet joista sitten vedän johdot sisälle sulake"rasiaan" josta haaroittuvat kaikille laitteille. Ja sisälle siksi että ovat suojassa vedeltä. Pari kertaa on tullu pyöriteltyä sulaketta kun pinta on ollut hapessa.
Ja jos jollekin tuli jotain ideoita niin kertokaan nii poimin omaan käyttöön hyvät vinkit!!
-
Oiskos mahdollista saada jonkunlaista kaaviota tuosta ? ei kaikki kohdat uppoa päähän..
-
Sit meil on ongelma koska mä en osaa piirtää
-
Nyt on valot releytetty ja kyllä hymy levisi naamalle kun äsken pimeällä kävin testaamassa. Pitkät valotkin heräsi eloon. Pitkien merkkivalokin toimii nyt. Samoin kojetaulun oikeastaan kaikki palikat ja valot toimii nyt oikein. Sieltä irtosi varmaan sen 5m ylimääräsiä johtoja, ja sotkut on nyt pois. Mahtavaa :)
Niin ja jalkakytkin toimii nyt, aiemmin kun sitä ei ollut ollenkaan käytössä. Pitkien väläytys pitää vielä jotenkin vääntää toimimaan vilkunviikseen.
-
Nyt on valot releytetty ja kyllä hymy levisi naamalle kun äsken pimeällä kävin testaamassa. Pitkät valotkin heräsi eloon. Pitkien merkkivalokin toimii nyt. Samoin kojetaulun oikeastaan kaikki palikat ja valot toimii nyt oikein. Sieltä irtosi varmaan sen 5m ylimääräsiä johtoja, ja sotkut on nyt pois. Mahtavaa :)
Niin ja jalkakytkin toimii nyt, aiemmin kun sitä ei ollut ollenkaan käytössä. Pitkien väläytys pitää vielä jotenkin vääntää toimimaan vilkunviikseen.
Sen väläytyksen voi laittaa suoraan siihen samaan johtoon pitkille ikä lähtee jalkakytkimestä releelle pitkien vaihtoa varten. Pitäis olla aika helppo nakki
-
Niin luulin itekin ja olinki laittamassa, mut rupesin ihmettelemään vaan sitä viiksen kytkentöjä niin viikselle menevä johto on maadoitus, koitin mittarilla niin johdosta runkoon yhteys kun vetää viiksestä. Kuinka tuota sitten voi muuttaa, että viiksi toisi tuolle johdolle virran.. En ole jaksanut sitä miettiä, pääasia että nyt valot toimii. Ainut mitä keksin, olisi laittaa vielä rele, jonka ohjausvirran tuo viiksi maadoittaisi ja sillon releeltä menisi virta pitkien releelle. Menee kyllä sotkuksi.
-
Sellanen tuli mieleen kysyä että onko alkuperäisesti ainut vaihtoehto vaihtaa eteen ajovalo poltin vaan ottamalla koko umpio irti ?
Ite joskus purin umpiot (auton ostaessa ja purkaessa) ja ne kaikki jousihommat siellä ja muut jutut hukkui sille tielle. Umpit on nyt kiinni vaan niillä ruuveilla joilla niiden suuntaa säädetään, toinen pohja on muovia, ja toinen peltiä. Leikkasin sillon viisaana umpion pohjista "kannat" pois jotta polttimon saa kätevästi vaihdettua takakautta. Ja nyt ei enää lähde koko poltin kummastakaan irti. Umpiot on muutenkin ihan pilalla kun niitä kattelin, toisesta on heijastuspinta ruostunut irti alhaalta, ja on ihan sameat ja likaiset.
-
Sellanen tuli mieleen kysyä että onko alkuperäisesti ainut vaihtoehto vaihtaa eteen ajovalo poltin vaan ottamalla koko umpio irti ?
Niinhän se alunperin on, että molemmat kromikehykset pois ja sitten umpio tipahtaakin syliin. Ei niiden jousien pitäisi sieltä lennellä, jos palikat on oikein kasattu ja ehjät.
Ne muoviset umpionpohjat ainakin itselläni on olleet aika surkeita esityksiä joten haalin vanhoja metallisia (muutama vuosi sitten ainakaan ei tehty uustuotantona) ja kasailin niistä toimivat.
-
Mätänetti myy jotai Bocsh:n 7" umpioita. En sit oo niitä paljoo ihmetelly mut joku kerta huomasin..
-
Joo, oon motonetin nettisivulla nähny kanssa, siellä oli useampikin umpio muistaakseni vaihtoehtona. Löytyykö noista service manualsseista selkeitä ohjeita miten nuo umpiot pitäisi kasata, ja saako noita umpiopohjia, ja niitä jousia ja mitä kaikkea siellä onkaan, mistään ? Mielellään valmiina pakettina, koska en varmaankaan osaa sellaista edes kasata.
-
Tuossa kuva, minkälainen sen pitäisi olla.
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Etuvalo.jpg?img=img1440)
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/housing-headlight-complete-synthetic-material/1000593/
saa varmaan suomestakin?
-
Herätelläämpä tämä. Eli kun sain jo hyvä tovi sitten nuo valojen sähköt kondikseen, kun releytin ne omalla kaavallani (toimii 8) ), tosin edelleen tuo pitkien flashi on tekemättä(ongelmana viiksen toiminta, kun viiksi maadottaa vedettäessä, pitäisi antaa virtaa mielummin vedettäessä).
Niin itse asiaan, eli käykö amukkaan kiinni/saako amukkaan kiinni noita yleismallin umpioita, vai pitääkö olla juuri jotkut tietyt amukan omat. Sähköt kun on nyt hyvät niin nyt riepoo hermostoa se kun vanhat umpiot on niin risat, heijastepinnat on kuoriutunut ja osittain ruosteessa jo :buck2:
-
Pitkien vilautushan on alunperinkin releen kautta eli mikä sitä estää tekemästä niin?
Umpiot on tavalliset 7" tarvikesellaiset.
-
Ja maadoitus nimenomaan turvallisuus syistä, maajohdin jos ottaa runkoon oikosulun nii ei savut nouse kuin korkeintaan palaneesta sulakkeesta mutta ei siitäkään pitäisi. Jos laitat plussan kulkemaan ratin kautta niin huonossa tuurissa alkaa savu nousee jos vaikka irtoaa liitin tai kuluu kuori puhki jne.
-
Niin no ihan tottahan tuo on :-[ Mielsin pienessä mielessäni asiaa enemmin niinpäin että kun viiksi ohjaa miinusta, releellä on kokoajan +12V päällä. Jos plussaa ohjaa niin releelle ei jatkuvasti ole jännite päällä. (Taidan vaan pitää suuni kiinni :buck2: etten enempää nolaa itseäni, kun eipä tuolla taida olla minkäänlaista merkitystä). Jotenkin oma järki sanoo että mielummin releelle tulevaa jännitettä ohjattaisiin, eikä releeltä lähtevää maadoitusta.
Mutta tämä on sivuseikka edelleen. Nuo umpiot on tärkeät nyt.
Kiitoksia opastuksesta :hello:
-
mitkä kaksi relettä (toinen pyöreä ja toinen suorakaiteen muotoinen) on vm69 amazonissa suunnilleen vas puol konepellin saranan kohdilla. toinen vissiin pitkien vilatus, onko toinen sitten normi valorele? molemmat 3nap. löytyyköhän siihen tarvikkeeena tarpeeksi virtaa kestäviä releitä?
-
Peruutusvalot.
-
Amazonin ajovalojen kytkentään pieni kommentti.
Mulla paloi virtalukkoon tuleva johto aikanaan.
se taisi olla 6mm2 johto, ja vm 64.
Valojen virtaa ei kannattaisi johtaa virtalukon läpi vaan muuttaa se ohjaamaan relettä.
En tiedä ovatko muut havainneet johdon kuumenevan?
-
Tälleen tein sillon pari vuotta sitten itse. Koitin suunnitella mahdollisimman simppelin ja luotettavan. Hyvinhän noilla on menty ja piuhojen lämpiäminen loppui, ja valot palaa kirkkaasti. Polttimien virtapiuhat (+ kuin myös -) oli jotain (en muista enää kokoa) todella paksua piuhaa.
(http://i1351.photobucket.com/albums/p796/luchadore__/Amazon/ValotOmakaava-Kahdennus_zpsf970b78f.png) (http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/media/Amazon/ValotOmakaava-Kahdennus_zpsf970b78f.png.html)
-
Silti vaikka tuollainenkin tapa on olemassa, niin edelleen suosittelisin 240 valorelettä. Pääsee eroon siitä jalkakytkimestä.
-
Silti vaikka tuollainenkin tapa on olemassa, niin edelleen suosittelisin 240 valorelettä. Pääsee eroon siitä jalkakytkimestä.
Paitsi jos nimenomaan tykkää vaihdella jalalla, kuten itse ;)
-
Tässä pähkäilly omaan amaan sähköjä. Autoon tulee kokonaan uudet sähköt ja kaikki muu onkin oikeastaan selvää paitsi ajovalot.
Eli ajattelin laittaa viiksen ohjaamaan pitkiä valoja mutta kun viiksi ei jää vetämään niin tarvitseisi ns pitopiirin. Oton 240 kytkentä olisi simppeli mutta noita 240 releitä ei tahdo oikein suomesta löytyä. Sen verta on hävinnyt opinnot päästä, että en muista olisiko pitopiiri mahdollista toteuttaa tavallisilla releillä?
Netistä saa kyllä tilattua ns. pitoreleen: https://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/askelrele_12v_150w-p-16527-3258/
mutta on melko kallis. Eikös tuollaisella kumminkin kytkentä onnistuisi?
Ps. jalkakytkin ei ole vaihtoehto :P
-
700 ja 900 sarjalaisista löytyy kanssa kaukovalorele pitotoiminnolla. Luulisin. Mutta noita 200 puretaan aika paljon edelleen niin aika äkäseen löytyy käytetty.
-
100 -sarjalaisessakin on liipaiseva valorele.
-
Minä päivitän aikanaan oman Amazonin ajovalosähköt kuvan mukaiseksi. Siinä tuo 2/1b steprelay on 145:sta. Vikavalotunnistin on 960:sta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/11%20Hi%20and%20lo%20beams%20f.jpg?img=medium)
-
Mulla on käytettyjä 140-sarjalaisen releitä varastossa, laita yv jos kiinnostaa.