KL-varaosat  Race.fi

B20D, mikä nokka-akseli?

  • 11 Vastauksia
  • 4367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
B20D, mikä nokka-akseli?
« : 29.09.2013, 18:37:40 »
Minun 1971 144:ssa on valmistenumeron mukaan B20D moottori. Lokarissa merkintä 105.
Kaksi SU HIF-6 kaasutinta. Mikä nokka-akseli tässä koneessa on?
Jos
B20A:ssa on "A",
B20B:ssä on "C" ja
B20E:ssä on "D",
niin mihin väliin tämä sijoittuu?
Tai mitä muuta eroa B20D:stä löytyy verrattuna A:han ja B:hen? Esim. puristussuhde?

Pete
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 18:41:46 kirjoittanut PetriN »

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #1 : 29.09.2013, 19:05:53 »
Muistanko oikein, B20b oli 5hp tehokkaampi kuin B20d ?
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #2 : 29.09.2013, 19:17:47 »
K-nenä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #3 : 29.09.2013, 19:29:42 »
K-nenä ?
Tuo oli ruiskussa. Veikkaan että C- nenu kun oli noi tuplatkin.
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #4 : 30.09.2013, 17:18:26 »
Jos siinä olisi C-nenu, niin mitä rakenteellista eroa sitten olisi B20B:hen?
Heposissa on kuitenkin eroa.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #5 : 30.09.2013, 18:09:25 »
Tämä on tosi hatara muistikuva mutta D-koneessa taisi olla sama nokka (C) mutta vähemmän puristusta, kuin B-koneessa. Taisi liittyä USA markkina-alueen juuri noina vuosina kiristyneisiin saastepäästörajoihin.
Jenkkien omissakin koneissa tapahtui aika radikaaleja puristussuhde- ja tehomuutoksia noihin aikoihin.
Ei saa kivittää, jos muisti huijasi. :P
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013, 18:11:32 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #6 : 30.09.2013, 18:28:35 »
Av samtliga grundmodellar fanns DL-varianter som hade de nya fälgarna med kantigare hål, och mindre navkapslar, radialdäck, textilmattor och klocka. Tygklädseln var i nytt utförande och bilen hade textilmattor. Den gamla B20-motorn försvann och ersattes med B20D på 105 hk SAE vid 5 500 r/m (90 hk DIN vid 5 300 r/m).
B20D-motorn var utrustad med en ny typ av förgasare från SU och hade en vridmomentkurva som täckte ett större varvtalsområde än B-motorns. Den var mer anpassad till automatlådor men fanns också med överväxel i kombination med manuell låda. Den nya förgasaren höll automatiskt blandningsförhållandet bensin/luft genom ett förskjutbart munstycke som bl a anpassade sig till bensintemperaturen. DL fanns också med B20A-motorn på 90 hk SAE.
Jos ruottia ossaa paremmin voi suomentaa. Kaasari muutoksesta ja vääntöalueen laajentamisesta puhutaan..sovitettu automaatille ja ylivaihteelle sopivammaksi?
Eli onko noi hif kaasarit tulleet noihin?
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #7 : 30.09.2013, 18:49:02 »
Kiitos.
Det passar monta asiaa tuosta, eli DL-malli, fälgarna med kantigare hål(leveys 5 tum) ja klocka on ja joskus ehkä tekstilmattor on ollut. Penkeissä siisti kangasverhoilu. Och mindre navkapslar.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013, 18:50:41 kirjoittanut PetriN »

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #8 : 30.09.2013, 18:52:43 »
Kiitos.
Det passar monta asiaa tuosta, eli DL-malli, fälgarna med kantigare hål(leveys 5 tum) ja klocka on ja joskus ehkä tekstilmattor on ollut. Penkeissä siisti kangasverhoilu. Och mindre navkapslar.
Jaksoitko lukea loppuun asti?lainaus alkoi turhan pitkältä. ;)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2013, 18:54:19 kirjoittanut Kivinjuh »
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #9 : 30.09.2013, 20:32:48 »
Nii, mikä kohta siinä lopussa?
Manuaali 4-vaihteinen loota mulla vain on. Mitäs tuo kaasutinhöpötys tahtoo sanoa suomeksi?

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #10 : 30.09.2013, 20:49:46 »
Olisko niin että toi kaasutinmuutos on tuonut lisää vääntöä ja ja muutama heppa uhrattu huipputehosta? Periaatteessa sama kone toi on kun B20b, toi 5hp ei nyt merkkaa mitään,varsinkin jos vääntöä on enemmän.
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: B20D, mikä nokka-akseli?
« Vastaus #11 : 01.10.2013, 07:35:54 »
Olisko niin että toi kaasutinmuutos on tuonut lisää vääntöä ja ja muutama heppa uhrattu huipputehosta? Periaatteessa sama kone toi on kun B20b, toi 5hp ei nyt merkkaa mitään,varsinkin jos vääntöä on enemmän.
No sehän on ihan hyvä.
Mulla on toiset kaasuttimet, joissa luistit nousevat herkemmin ylös, kun kaasuttaa. Nämä auton omat nousevat hitaammin, eli auttaa varmaankin siinä alaväännössä. Vaimenninmännän vaihto vaikuttaa asiaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy