Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Retro - 09.10.2021, 08:00:22

Otsikko: Omituinen Solex
Kirjoitti: Retro - 09.10.2021, 08:00:22
Kyseessä B200k moottori Solex cisac Z11 kaasuttimella. Kone lähtee käyntiin normaalisti ja toimii kaikilta osin moitteetta.
Kun sitten ajaa normaalia maantieajoa tasakaasulla n. 50-60km matkan, niin tyhjäkäynti häviää, mutta täys ja osakaasulla toimii. Koneen jäähdyttyä on toiminta useasti palautunut ennalleen ( ts tyhjäkäynti palautunut ) Tehnyt tätä useamman kerran. Tyhjäkäyntisolenoidi on eliminoitu pois katkaisemalla sulkutappi, joten syy ei voi olla solenoidissa. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja mistä vika saattaisi johtua ?
Otsikko: Vs: Omituinen Solex
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 19.10.2021, 21:51:50
Jotenkin kävi mielessäni, että olisikohan tyhjäkäynnin CO säätö liian rikkaalla? Ajattelin niin, että kylmänä moottori jaksaa toimia tyhjäkäyntiä rikkaammallakin, mutta moottorin lämmettyä ei kone jaksa toimia liian rikkaalla. Saattaisi myös johtua kaasuttimen kalvo-viasta. Minkä suuruinen tyhjäkäynti koneessa on?
Minulla on vanha Volvon ohje solexin säätämiseen b200k moottorissa, ja siinä sanotaan, että moottorin ollessa lämmin, säädetään tyhjäkäyntiseos 1.5 ja samalla tyhjäkäyntinopeus. Ikävää on se, että seosta ei taida saada muuten oikeaksi, kuin käymällä jossain korjaamolla missä on pakokaasumittarit, ja sitten voidaan säätää.
Otsikko: Vs: Omituinen Solex
Kirjoitti: TKG - 21.10.2021, 19:59:29
Imusarjan tiiviste vuotaa, lämpölaajeneminen vaikuttaa?
Itsellä oli n. sata vuotta sitten vastaava ongelma Volvo 144:ssa, tiivisteen uusaus auttoi.