Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: MatiasS - 31.08.2012, 11:48:41

Otsikko: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 31.08.2012, 11:48:41
Tuossa 940 minkä ostin joku viikko sitten ei ole muuta moottorin lämmitintä kuin tuo webasto ja pitäisi melkein laittaa talveksi lohkolämmitin ja muut systeemit niin ei tarvis pelkälä webastolla pelata vaikka tehokas onki.
Minkäslaisia systeemejä kannattais laitella ja mistä ostaa? Minimi vaatimus on tuo lämmitin ja sisätilapistoke. Tietenki tuo defan akkulaturi olis hyvä lisä tuohon jos käyttelee webastoa jahti reissuila.

Sitten semmosta ko mietin vain että farmariin saattais mahtua toinen akku tuohon oikean puoleiseen pikkukoteloon mikä on perässä. Olis hyvä kun sais webaston ja muut ähemmän tärkeät asiat omalle akulle jolloin ei kävis sitä että on joku asia jäänyt päälle ja tyhjentänyt startti akun. Mitä tuomoseen kytkentään tarvis? Erotusreleen vissiin?
Minkälaista akkua kannattais laitella? Kaapelin paksuuetki on vähän hukassa ko en ole tuomosia systeemejä koskaan tehny, tarvii vissiin olla aika paksu vai minkälaiset johot tarvii että riittää lataus virrale? Sitten vielä se pakollinen kysymys että onko tuossa mitään järkeä muitten mielestä? Sitten jos hinta arvion joku osais heittää tuole.
Tuskin akku systeemi aivan justiin tulossa mutta jos ei tonneja maksa niin jossaki vaiheessa kumminki.
Onkos muut tehny vastaavia systeemejä? No subbari miehet tietenki mutta muut.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Itsok - 31.08.2012, 21:31:43
Yksi AGM-akku ja niin iso kuin mahtuu paikalleen?

Jos lohkiksen haluaa niin käyttää sitä aina kun lähtee tolpan äärestä.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 01.09.2012, 09:48:09
No onhan se isompi akkuki vaihtoehto ja helpmpi ainaki :D on vain uus akku kiini niin ei nyt ainakaan raski isompaa laittaa. Onkos lohkolämppäri minkälainen laittaa tuohon vehkeeseen? Ei ole niitäkään tarvinu ennen laitella. Tilaa tuntus olevan asennella jos ei satu tuo webasto tiele. Olishan se vaihto ehto kyllä laittaa laturiki vain ja käyttää sitä aina ko on tolpan vieressä ja lämmittää moottori webastolla. Mutta mitäpä nuo paketit maksaa?
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Elk - 01.09.2012, 10:10:26
Lohkari ilman sisähaarotusta on ~100e  ja asennus on niin helppoa että melkein naurattaa. Tosin jos et saa autoa ylös niin pakosarjaa joutuu käyttämään irti kannesta ja pakkastulppa saattaa olla lujassa, mutta siinäpä ne ainoat hankaluudet. Älä ota letkulämppäriä, vaikka tarjoaisivat, kun näihin saa ihan oikean lohkolämmittimenkin.

Niin, ja AGM-akku on ihan suositeltava ostos, vaikka kuinka olisikin uusi vesiakku hommattuna.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 01.09.2012, 10:31:21
En mie ole kereny tutkia vielä että mikä akku son ko edellinen omistaja oli laittanu vähän ennen ko ostin. Onkos merkitystä että laittaako defan vai calixin ko hinnassa tais olla tuo calix jonku verran halvempi? Minimissään laitan kumminki sisä haarotuksen lohkolämmittimen lisäksi. Akkulaturi tais maksaa vähän pääle satasen niin pitäis harkita melkein sitäki ko ei tiä minkälaista ajoa tulossa.
Pitääpä kattoa että jos vie tuohon parin kilometrin päähän korjaamolle ko ei ole nosturia itelä. Eipä tuo paljoa taia maksaa varsinkaan jos laitattaa pelkän vastuksen kiini sielä.
Minkälainen tuo akkulaturi on asentaa ko pitäs kumminki matkailuautoon laittaa jossaki vaiheessa vaikkei volvoon laittaskaan?
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: s73 - 01.09.2012, 11:20:10
lohkolämmitin sarjaan ylimääräinen haarakappale ja johto laturiin, siitä johdot akkuun. Näin on omassa autossa toteuttu aikoinaan. (allekirjoituksen volvossa) haaroitus kappaletta et tarvitse mikäli et asenna lämmitintä.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 01.09.2012, 12:29:18
Onko kannattava ostos tuo laturi? Tuntus ainaki että webastoa sun muuta värkkiä on niin sais ainaki välilä olla laturissa. Samala vaivalahan tuohon melkein laittaa vastuksenki ja sitten tuon sisätilapistokkeen jos laturin laittaa  :)
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Elk - 01.09.2012, 13:04:56
Defan laturi toimii itsessään haaroituskappaleena, maksaa vaan pirusti. Mullahan ei 240:ssä ole muuta kuin lohkolämppäri, kun aika harvassa taloyhtiössä saa sisätilalämmitintä käyttää.
Viimeksi kun Defan setin kytkin niin piuhat meni tolppa->laturi->letkulämmitin->sisähaara. Kyseessä tosin oli japanialainen epäauto, mutta sama periaate noissa on kaikissa asennuksen suhteen.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 01.09.2012, 13:26:43
Onneksi omakotitalossa saa käyttää niin iso lämppäriä mihin on valmis maksaan sähkön  O0
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Juniku - 06.09.2012, 20:45:44
Ihan peruasiaa näihin talvikäynnistyksiin, ja muutoinkin.

Jos sähkövehkeet on kunnossa, ei ongelmia tiedossa!

1. Ei vuotovirtaa!
2. Toimiva laturi!
3. Hyvä akku


Kun nuo 3 asiaa on kunnossa, 90% ongelmista on teillä tietymättömillä, eikä luulisi kaikkien uusiminenkaan maksavan liikaa siihen käyttövarmuuteen suhteutettuna.
Mulla esimerkiksi on ollut jo vuosia sellainen periaate, että toimivissa autoissa ei starttikaapeleita tarvitse, eikä tarvittu silloinkaan kun emännillä oli marjareissulla salamana kirkkaalta taivaalta 960:n lataussäätimestä hiilet loppu ja Skodan tupakansytyttimestä saatiin invertteriin virtaa johon oli kytketty 230VAC akkulaturi, eli kerran kuuteen vuoteen. Vuotovirta kannattaa mitata ennenkuin alkaa etsimään vikaa laturista tai akusta, sen tulisi olla alle 30mA kun auto on seisoksissa (~tunnin jälkeen kun viimeinen luukku on kiinni eikä mihinkään autossa ole koskettu (nämä BCM hirmut)).

Ja tuo kahden akun viritelmä, kerrotaan nyt vielä kerran,
et voi kytkeä kahta erilaista (myös eri käyttöikäiset vaikka muuten identtiset) akkua rinakkain!
Koska jos akut eivät ole identtiset, niiden nimellisjännite eivätkä myöskään sisäiset resistansst ole samoja, kun toisen jännite on korkeampi kuin toisen, se alkaa lataamaan sitä tyhjempää samalla kun se tyhjempi purkautuu itsensään (kuten myös se korkeamman jännitteen omaava) ja näin syntyy ilmiö nimeltä oikovirta.
Kahden akun yhdistelmä on ihan ok silloin, kun ne ovat irrallaan toisistaan silloin kun laturi ei lataa, kytkentä vain täytyy järjestää automaattisesti toimivaksi.

Yksi vaihtoehto ongelmaasi olisi kaukokäynnistys kytkettynä niin, että kun sisäpuhallin lähtee käyntiin (eli vesi on jo +60*C) auto käynnistyy samalla hetkellä ja jää käymään ennalta säädetyksi ajaksi, näin laturi ehtisi tehdä töitään ja akku latautua sopivasti jo ennen liikkeellelähtöä, pätkäajossa varsinkin olisi erittäin tärkeää hyödyntää kaikki mahdollinen latausaika joka on käytettävissä.


Mulla oli joskus Cedricissä lohkolämmittimen yhteyteen kytketty latausjärjestelmä.
VIrallisestihan niihin lohkolämmityskaapeleihin ei saa koskea (vaan niiden tulee olla alumiinivuorattuja kauttaaltaan), mutta laitoin konehuoneeseen tavallisen IP65 jakorasian jossa sitten haaroitin lohkolämpärille alumiinivuoratun ja tavallisella kumikaapelilla sähköt sisälämppärille sekä takakonttiin ihan tavallisena jatkoroikkana (hei hei palovakuutus), kontissa sitten oli akkulaturi joka syötti erinäisten kytkentöjen takaa latausjännitteen akulle.

Viime talvena en käyttänyt 307pösössä lohkolämmitintä kertaakaan (kuten en monissa muissakaan autoissani aiempina vuosina joista paras Felicia), kaukokäynnistyksellä tärähtää tulille vielä 24 pakkasella, käsistartilla ei ole rajaa tullut vastaan (34 maksimi viime talvena).
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 07.09.2012, 18:49:57
Mitään kaukokäynnistyksiä ei ole tulossa. Miksei jos olis automaatti loota jne. mutta ei sittenkään liian helppo systeemi toteuttaa. Akkujen erotus releen laittasin väliin jos toteuttasin niin minusta se toimii automaattisesti niin että ilman latausta ko jännitteet muuttuu akuissa se erottaa akut toisistaan. Ei tuo akkua tyhjennä itekseen mutta lähinnä tuon webaston takia ajattelin että se ja muut mahdolliset ei niin tärkeät kamppeet toimis tällä ns. hupiakulla, jolloin ei kävisi tätä käynnistys akun tyhjenemis ilmiötä joka on joilaki tutuila käyny. Tällöin vois esim. mettässä arvioia saapumis ajan ja ajastaa webaston ja vaikka reissu vähän venähtäis ei tarvis kiirehtiä autole sammuttaan webastoa tai käyttämään autoa. Tämä siksi että ajokoira hommissa ei voi olla aina varma että koiran saa pois aikanaan.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Juniku - 07.09.2012, 19:42:04
Akkujen erotus releen laittasin väliin jos toteuttasin niin minusta se toimii automaattisesti niin että ilman latausta ko jännitteet muuttuu akuissa se erottaa akut toisistaan.

Eihänn akkujen jännitteitä voi mistää tietää jos akut on rinnankytkettynä, ne pitää erottaa toisistaan jännitemittausta varten. Ellet sitten rakentele virrankulutusta seuraavaa laitetta joka huomaa virran kulkemisen akusta toiseen ja kytkee akut irti ajaksi X.
Joku sellainen sovellus, että kun laturi lataa niin akut yhdistävä rele vetää, syttyyhän nuo ajovalotkin jo sen mukaan, kuten myös ECC käynnistyy auto asennolla vasta laturin herättyä.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 07.09.2012, 20:53:58
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=110

http://www.vinssikauppa.fi/product/205/kaksoisakkurele-7610

Nuo nyt ainaki erottaa akut ko lataus loppuu.

Ja onhan noita muitaki ko nuo mutta nyt esimerkkinä.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Juniku - 08.09.2012, 13:01:01
Mitään kaukokäynnistyksiä ei ole tulossa. Miksei jos olis automaatti loota jne.

Tämä asia piti tulla korjaamaan.
Kaukokäynnistyksen (http://halytin.com/autohalytinverkkokauppa?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=275&category_id=62) voi asentaa myös manuaalivaihteiseen autoon, samalla tosin on ehdottomasti ja alleviivattuna asennettava vapaantunnistus joka estää käynnistyksen jos vaihde on päällä.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 08.09.2012, 16:23:27
Tämä asia piti tulla korjaamaan.
Kaukokäynnistyksen (http://halytin.com/autohalytinverkkokauppa?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=275&category_id=62) voi asentaa myös manuaalivaihteiseen autoon, samalla tosin on ehdottomasti ja alleviivattuna asennettava vapaantunnistus joka estää käynnistyksen jos vaihde on päällä.
Joo kyllä mie tämän ymmärrän että voi varmasti asentaa mutta lisää työtä siitä tulee niin sillä sanoin noin  ;) Sitten tuo ko en ole vielä päässy hälyttinmen kanssa sinuiksi eli en ole saanu vielä pelittään. Ja onko tuossa volvon omassa ees lisäkanavia? Jos ei niin pitäis seki vaihtaa. Ja ei tuo oikein omasta mielestä tuota omaa tarkotusta palvele. No pitää nyt katella mitä laittaa vai laittaako mitään. Luultavasti kumminki tuo lohkolämppäri ja sisätilapistoke tulee ko kerkeää sinne asti. Joku sano että yks iso AGM-akku niin minkäs kokonen tuonne volvon koteloon sopii jotka on laittaneet ja mitä maksaa? En nyt kerkiä alkaa hintoja katteleen ja mittaileen niin sillä vain kysyin että jos jollaki on tuoreessa muistissa.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Elk - 08.09.2012, 16:46:22
Mulla on 240:ssä Sznajderin 70Ah AGM-akku. Vähän isompi mahtuis jos viittis kikkailla kiinnityksen kanssa, vakioklipsillä tuo on melkolailla maksimi.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: sjs - 08.09.2012, 17:05:27
Joo kyllä mie tämän ymmärrän että voi varmasti asentaa mutta lisää työtä siitä tulee niin sillä sanoin noin  ;) Sitten tuo ko en ole vielä päässy hälyttinmen kanssa sinuiksi eli en ole saanu vielä pelittään. Ja onko tuossa volvon omassa ees lisäkanavia? Jos ei niin pitäis seki vaihtaa. Ja ei tuo oikein omasta mielestä tuota omaa tarkotusta palvele. No pitää nyt katella mitä laittaa vai laittaako mitään. Luultavasti kumminki tuo lohkolämppäri ja sisätilapistoke tulee ko kerkeää sinne asti. Joku sano että yks iso AGM-akku niin minkäs kokonen tuonne volvon koteloon sopii jotka on laittaneet ja mitä maksaa? En nyt kerkiä alkaa hintoja katteleen ja mittaileen niin sillä vain kysyin että jos jollaki on tuoreessa muistissa.
70Ah Bosch AGM löytyy täällä S90:pistä, leveämpää ei mahdu, jos ei joko sahaa runkoaisaa veke tai laita lokarin sisäpeltiä uuteen uskoon. Tosin tuolla akulla jo 6,0L 450hv vapari bensakone starttaa nätisti vaikka on -20ºc paukkupakkaset ilman lämmitystä. Normi akkuna samassa autossa 110Ah.

S90 löytyy defan letkulämppäri kytkettynä öljyjäähyn vesiletkuun koneen alla, 1400W defa termini sisälämppäri, molemmat kytketti defan 3A laturin kautta, ja kauko-ohjauksella saa "Carvox" kaukkarilla päälle. Näin pelittänyt jo jonkun 5v. Pitäis vielä tuo 5kW webasto jaksaa kytkeä samalle kaukkarille. Voin kertoa että näillä volvo lämpeää NOPEASTI vaikka miten pakastaa. -20ºc ulkona ja tinakutonen on lähes ajolämmin (=mittari sojottaa 1/3) 15min lämmityksellä :D

Viel ku sais vaihdelootan ja perän öljyille vastukset laitettua. :D

Autotalli tosin on jo tässä vaiheessa lähes samanhintainen ja paljon parempi vaihtoehto, vaik itellä onki autopressu autojen päällä lumiaikaan. ;D
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 14.11.2012, 14:08:30
Semmosta tähän liittyen että minkä kokosen laturin tuohon mahtaa saada? Meinaan jossaki vaiheessa sen hupiakun laittaa tuohon, mutta siihen asti pitäs kärvistellä tuola yhelä. Mistä muuten selviää laturin koko? Laturin kyljestä en merkintöjä isommin löytänyt.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Lentäjä - 15.12.2012, 21:55:10
Terve sähkömiehet!
Pistänpä lusikkani soppaan,ns.hupiakkuhan kai kytketään kelluvasti kohteisiin jotka ko. akkua käyttävät kun laturi ei pyöri,luulisin?
Mielestäni yksinkertaisin menetelmä on jakodiodin käyttö,tällöin akkujen välinen jännite-ero ei pääse tasoittumaan akusta toiseen.Latautuminen luonnollisesti,sähköhän menee sinne mihin helpoiten pääsee,tyhjempi akku ensin.
Ratkaisevaa on "kelluvuus" ei niinkään akkujen välinen kapasiteettiero.
Kautta aikojen on akkuja veneisiin rinnan asennettu,eri ikäisiä ja jopa kokoisia.
Sähköverkko on pitkälti kuin vesijohtoverkkokin jossa vedenpainetta voi verrata jännitteeseen ja letkun ahtautta vastukseen.pitäkää asiat simppelinä pääsette huomattavasti helpommalla ja halvemmalla,ja hermot pelastuuu.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Lentäjä - 15.12.2012, 22:38:45
Tere vielä.
Mulla se lohkolämmitin on asennettu uutena tuohon 98 malliseen ja se on siinä yläpuolella heti ensimmäisessä ropussa ja hyvin pelaa,on varmaan paljon helpompi asentaa ei tarvitse pohjalevyä irrotella.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: MatiasS - 18.12.2012, 09:32:19
Tuo tieto helpottiki asiata paljon. Vielä en ole värkkejä ostanu ja varmaan jää se akku ainaki toistaseksi laittamatta. Lohkolämmittimen vis asentaa ko olishan se helppo pitää roikan päässä. Onko muuten väliä että laittaako kalixin vai defan lämmittimen? Jonku verran hintaeroa noissa tuntu olevan.
Otsikko: Vs: lohkolämmitintä ja lisäakkua
Kirjoitti: Lentäjä - 18.12.2012, 11:40:55
Terve.
Kumpaako merkkiä enemmän markkinoilla,en tiedä mutta kannattaa katella näiltä foorumeilta ja muualtakin.
Käytetyt lisäosat,haarottimet sun muut sitten,helpompi löytää halvemmalla.
Itselläni 940 sarjasessa jo on,s80 on vielä ilman mutta irrotan kesäkuussa tosta
Bluepirtistä vm88 kun sen ajoaika loppuu ja menee naulatehtaalle.
Mulla ainakin kaikki on defoja.
Hyvässä lykyssä ei tartte ostaa kuin vastus uutena (kannattaakin ostaa se uutena)