Samppasport  Futurez

262C

  • 288 Vastauksia
  • 99114 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #30 : 23.10.2013, 09:09:27 »
Upean Volvon olet kyllä löytänyt! Minkälainen paikka ja pussukka bertonessa on varapyörälle?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #31 : 23.10.2013, 14:50:53 »
Komea on juu. Minulta löytyy sitten noita V6 ehjiä keinuvipuja ja nokka-akseleita, jos tulee tarvetta...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #32 : 24.10.2013, 08:02:58 »
Upean Volvon olet kyllä löytänyt! Minkälainen paikka ja pussukka bertonessa on varapyörälle?

Vararengas on peräkontissa pystyssä vasemmalla puolella (takaapäin katsoen). Siinä on ympärillä sisustuskankaasta ommeltu pussukka. Oikeassa reunassa on pussukka, jossa on tunkki ja muut työkalut.

Jos tuo kone joskus rikkoutuu, harkitsen vakavasti uudemman (esim. B230xx-moottorin) asentamista vanhan tilalle.

Niinkuin aiemmin tuli esille niin tämä auto on ilmeisesti ollut käytössä kolmekymmentä vuotta Sveitssä. Kaikki paperit, mitä minulla on hallussani viittaavat Grand-Lancyyn, Geneven Cantoniin. Jostain syystä näitä 262-autoja löytyy melko paljon Hollannista, jopa enemmän kuin Ruotsista. Hollannissa toimii jopa Bertone-clubi (http://www.volvobertone.com). Myös sikäläisessä "nettiautossa" löytyy varsin mukava kokoelma näitä autoja (http://www.gaspedaal.nl/Volvo/262/).

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #33 : 11.11.2013, 13:30:58 »
Jaahas. Olis näköjään kirje tullista postilaatikossa. Uskaltaiskohan tuohon koskea...
 :facepalm:

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #34 : 11.11.2013, 13:40:50 »
rohkeesti vaan! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #35 : 11.11.2013, 13:48:42 »
Tällä kertaa pisteet Avain Vaunu Oy:n huoltamohenkilökunnalle, aion asioida siellä jatkossakin.


Tulikin varoteltua pari viikkoa aiemmin Avain-Vaunun Artoa, että tämmönen hankittu Joensuuhun. Muutama 240 per vuosi käy vielä huollossa siellä. Edellinen 240 käynti oli erään papan 240:een etutukivarren puslan vaihto.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #36 : 11.11.2013, 13:57:37 »
240,36€  *taavih-> (262 € olisi ollut myös vielä ihan ok summa  ;D)

En tiedä mitä te muut olette mieltä mutta pelkäsin tässä välillä aika paljon pahempaa. Tässä kävi välillä nimittäin vielä niin, että tullista tuli tiukka selvityspyyntö EU-alueen import-tullia koskien. Onneksi kuittiläjästä löytyi sellainen Saksalainen paperi, joka todisti asian riittävällä tavalla (vaikkei se alunperin pyydetty tullauspäätöspaperi ollutkaan). Auto on ostettu Saksaan (Classic Cars Gregor Zimmermann), josta se on ostettu Italiaan, josta minä sen sitten ostin. Viimeinen rekisterinumero on Sveitsiläinen, mistä tämä ongelma tullin kanssa johtui. Onneksi en joutunut maksamaan tullia ja ALV:ia toistamiseen... C:-)

Perustelu: Ajoneuvon yleinen myyntihinta on määritelty autoverolain 11 b 3 momentin mukaisesti, koska sitä ei voitu määrittää käytettyjä ajoneuvoja koskevien markkinatietojen perusteella niiden vähäisyyden vuoksi.
...
Vastaava uusi ajoneuvo Volvo S60 T4 Aut.
Sen yleinen myyntihinta varusteineen 38892.44 euroa.
Hintalähde Volvocars.fi


Vero on laskettu siis S60-ajokin hinnalla olettaen, että sitä on käytetty 384 kuukautta (!).

Laskelma: 37036.7424*power(0.99,384)*0.84=664. Autovero-% on 36,20, joten veroksi tulee 240,36€.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2013, 08:41:57 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #37 : 06.12.2013, 21:22:18 »
Päivän pähkinä. Tässä konehuonetta kuljettajan puolelta:



Ilmansuodattimen kotelo on tuossa vasemmalla ylhäällä, josta tulee 75mm putki suoraan konehuoneeseen. Alhaalla akun välistä tulee litteä putki ja kun tarkkaan katsoo niin tuolla kaiken alla näyttäisi olevan vielä kolmaskin putki auki. Mitähän kummaa tästä nyt puuttuu? Tässä kuva osakatalogin sivulta, jossa näyttäisi olevan kolme vaihtoehtoista tapaa.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #38 : 06.12.2013, 22:18:48 »
Mun 264:ssä on vaan suora putki tuon litistysputken ja putsarikotelon välillä.. Tai mutkikas haitari, mutta kuitenkin suoraan tuolla välillä, litistyksen takana on mutka ja imusuppilo syylärin edessä.

Tuon kuvan perusteella oikea järjestys olisi vetää pakosarjan päälle aseteltavasta esilämmityskotelosta putki sille akun vieressä olevalle litistysosalle, maskin takana on sitten lämpimän ilman sekoitin, josta haarautuu imusuppilo syylärin eteen, ja ilmeisesti ajovalon alta läpiviennistä akun alta putki ilmanputsarikotelolle.

Osa 16 on sitten jokin yksinkertaisempi toteutus jossa ei esilämmitystä ole ollenkaan.

Jos ja kun pääset sillä aikanaan maantielle päästelemään huomaat todennäköisesti että välitykset ovat maantieajoon vähän turhan tiheät. Jos tavoitteena ei ole museorekisteri, niin ratkaisu on laittaa tuohon AW71 vaihteisto 760:stä, (mahd AW71L, jos se on samanmittainen ja samanlainen häntä). Tuosta BW55 lootasta oetaan häntäpala siihen AW71:een nopeusmittaria varten, kartaaniksi käy 240 DL mallista (eli 4 sylinterinen kone ja 4 vaihteinen laatikko), uudemmista malleista (vm~86 ->)kartaani käy suoraan, vanhempien mallien pienempi kartaani vaatii vaihdettavaksi myös pienemmän kannatinkumin ja laipat laatikkoon ja perään. Lisäksi AW71 tarvitsee ylivaihteelle sähkön, jonka voi toteuttaa 760 vaihdekepillä ja releellä, tai vaan normaalilla lisävarustekytkimellä kojelautaan (tai vaan virtalukolta suoraan ilman kytkimiä).

Jos tuo kone joskus rikkoutuu, harkitsen vakavasti uudemman (esim. B230xx-moottorin) asentamista vanhan tilalle.

Älä nyt tuollaista mene tekemään... :'(
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 22:21:49 kirjoittanut Jule »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #39 : 07.12.2013, 10:02:58 »
Jos rikkoutuu, niin laita B280E + AW71.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #40 : 07.12.2013, 10:18:13 »
Jos ja kun pääset sillä aikanaan maantielle päästelemään huomaat todennäköisesti että välitykset ovat maantieajoon vähän turhan tiheät. Jos tavoitteena ei ole

Agree. Ehdin tekemään tämän saman havainnon.

Mikä moottorimalli Sinulla on? Muistatko yhtään mitä lukemia olet saanut pakokaasumittauksissa tai onko päästörajat (CO 4,5%, HC 1000ppm) olleet mittauksissa lähelllä (http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti%20tietoa%20autoilijoille/pakokaasupaastot/Sivut/default.aspx)? Olin ajattelematon kun en muistanut mitattaa näitä lukemia huollossa. En ehtinyt katsastaa ajokkiani ennen pakkasia, joten se homma jäi kevääseen.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #41 : 07.12.2013, 10:48:32 »
Paa puolet viinaa tankkiin katsastukseen, arvot paranee..

On komea kaara sulla!
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #42 : 07.12.2013, 11:21:41 »
On niin hulppeat nuo päästörajat ennen 10/86 autoissa, että huomaa jo ajossa, että jotain vikaa (pätkimistä...), jos ei sattus menemään noista läpi.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #43 : 07.12.2013, 15:05:40 »
Tuon kuvan perusteella oikea järjestys olisi vetää pakosarjan päälle aseteltavasta esilämmityskotelosta putki sille akun vieressä olevalle litistysosalle, maskin takana on sitten lämpimän ilman sekoitin, josta haarautuu imusuppilo syylärin eteen, ja ilmeisesti ajovalon alta läpiviennistä akun alta putki ilmanputsarikotelolle.

Taidat olla aivan oikeassa. Akun alta pilkistävän putken ja putsarikotelon välistä puuttuu putki. Litistetyn putken ja jostain löytyvän esilämmityskotelon välistä puuttuu vielä toinen.

Älä nyt tuollaista mene tekemään... :'(

No en minä aivan vähällä niin tee. Auto on sen verran harvinainen, että on parasta pitää se toistaiseksi mahdollisimman alkuperäisessä asussa. En odota sen markkina-arvon ainakaan laskevan jos sen saa pidettyä ajokunnossa. Koneen varaosien kanssa tulee varmasti ongelmia jossain vaiheessa. Huoltohistoriasta ei ole juurikaan tietoa, eikä siten esimerkiksi tahdistusketjujen kunnosta tai huoltotarpeista muutenkaan.

Kävin vielä läpi auton mukana tulleita papereita. Autoa on korjailtu sieltä sun täältä vuosina 2009-2011 Sveitsissä: minulla 12 laskua yhteensä n. 5600 Sveitsin frangia (= n. 4500€), liike on nimeltään Auto-Evolution Sàrl, Grand-Lancy. Muun muassa ilmastointi on korjattu (2500CHF), asennettu uusi sähköantenni, Bose-radio, yli 200 frangin Bosch-akku, jne. Radio ja akku ovat valitettavasti kadonneet jonkun "rehellisen" kauppiaan taskuun tässä matkan varrella. Auton vanha rekisterinumerokin löytyi nyt näistä Ranskankielisistä papereista, se on ollut ilmeisesti GE 477 658. GE on Geneven cantoni (http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Switzerland). Tämä on auton viimeinen rekistrinumero. Nyt se on vielä siirtokilvissä kuten tuli jo todettua.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2013, 15:13:14 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #44 : 07.12.2013, 15:15:36 »
Agree. Ehdin tekemään tämän saman havainnon.

Mikä moottorimalli Sinulla on? Muistatko yhtään mitä lukemia olet saanut pakokaasumittauksissa tai onko päästörajat (CO 4,5%, HC 1000ppm) olleet mittauksissa lähelllä (http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti%20tietoa%20autoilijoille/pakokaasupaastot/Sivut/default.aspx)? Olin ajattelematon kun en muistanut mitattaa näitä lukemia huollossa. En ehtinyt katsastaa ajokkiani ennen pakkasia, joten se homma jäi kevääseen.

B28E, vuosimallia 1982, eli tekniikaltaan täysin identtinen tuon sun auton kanssa. Tai ainakin oli kunnes vaihdoin tuon aw71 askin.

Enhän mä muista millaisia lukemia päästölapussa on ollut, mutta eiköhän se ole ollut sitä mitä sinne on säädetty. Mulla lienee imusarjan tiivisteet vaihdon tarpeessa, jonka takia nykyisellään tyhjäkäynnillä se on säädetty suht laihalle. Katsastuksestahan tuon saa päästöjen puolesta helposti läpi, mutta muuten toimivuuden ja bensankulutuksen kannaltahan se kannattaa pyrkiä pitämään säädöissä. Toisaalta jos siellä on pieniä imuvuotoja tyhjäkäynnillä tehtävä säätö ei oikein kerro mitään. Jos auto kulkee hyvin ja kulutus pysyy seka-ajossa siellä 12-15l/100km välillä, niin se on ihan hyvä. Maantiellä tuo 3 vaihteinen pitäisi mennä jotain 10-12 paikkeilla, motarilla kulutus menee älyttömäksi. Se AW71 ylivaihde pudottaa sen 2-5l kulutusta kaupungin ulkopuolella.

Ja muista tankata 98 oktaanista bensaa. E10 tuo käsittääkseni kestäisi, mutta oktaanivaatimus on 98.

 

KL-varaosat  Race.fi