Ateho  Elekma

Sininen 244 Turbo -84

  • 135 Vastauksia
  • 54707 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Sininen 244 Turbo -84
« : 27.07.2014, 21:40:00 »
Tuli hankittua tämmönen sininen 244 "talviautoksi"




Warkalle jälleen kiitokset nosturin lainasta

Tarkoitus olisi siis asentaa autoon modernimpi B230FT suihkutusmoottori vuosimallia -97 ja sen kaveriksi M90 manuaalivaihteisto ja G80 lukkoperä muokattuna.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 16:15:40 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #1 : 27.07.2014, 21:43:28 »
Laita vaan juttua siitäkin, kuitenkin kahden viikon välein joku kysyy kun "tuli hommattua tollanen kaksnelikynppi voleksi ja pitäis saaha lisää tehoo kui vaikee homma on turbottaa mitä kaikkee täytyy ottaa huomioon?" Jne :D
No kun halvalla sai.

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #2 : 27.07.2014, 22:10:55 »
kiitos 1031 kaupoista :) me palaillaan viellä asiaan :D  :hello:
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #3 : 28.07.2014, 21:47:21 »
Ole hyvä vaan.  ELK


Tuli tutkittua tuota tulokasta ja hyvältähän se vaikuttaa. Ruksittu perusvarusteista melkeimpä kaikki paitsi kuuleri, B21 ja sähköinen kattoluukku. Alkuperäiset sumarit ja lisäpitkät on tosin jääneet johonkin matkalle, mutta katkaisijat on muistona näistä ja johdot. Hattuhyllyltä löytyy Volvon omat ökykajarit ja aurinkoverho. Sisustassa ei hirveesti isompia puutteitta paitsi kuskin ovipahvi on taittunut keskeltä kahtia. Tarttee metsästää parempi. Tässä yksilössä on Virgo myös varapyöränä. Talvirenkailla näyttäis olevan Coronat, mutta ne lähtevät 245:den mukana ja tähän tulee Virgot myös talveksi.

Pelleistä ei löytynyt isompaa ylläriä. Munapussit on rapeat kuten myös helmat. Lattioissa on edessä pienet paikat tehty ja ne saa tehdä uusiksi. Muuten ruosteeltaan postiivinen yllätys. Belgialaiseksi koriksi yllättävän hyvä, mutta tämän varmaan selittääkin mittarissa killittävä 241tkm lukema. Niin ja peräpelti on mätä, mutta tämä lienee kaikille itsestään selvää.

Muutama foto myyjän pihalta:









Varustelua parannettiin heti Turbo plussaksi:


Jollekkin pussihousulle on varmaan suuri järkytys kun tämmöinen "helmi" raiskataan, mutta onneksi tätäkään ketjua ei ole kenenkään pakko seurata. Pidetään mielessä, että autoon ei tehdä mitään peruuttamatonta ja se on vain Belgialainen B19ET koneella. Näihin kuviin ja tunnelmiin.  :)

PS. Kierrätyskeskuksessa on ylimäärästä 940 osaa.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #4 : 28.07.2014, 22:19:00 »
Coolerimallin paisuntasäiliö kuitenkin löytyy.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #5 : 28.07.2014, 22:20:03 »
Hyvältähän se näyttää. Onko mitä tulossa konehuoneeseen? :)

Onko nämä alkuperäiset turbot kaikki valmistettu Belgiassa vai vain osa? ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #6 : 28.07.2014, 22:27:54 »
Omasta mielestäni on aivan parhautta, kun joku ostaa näitä alkuperäisiä turboja, laittaa kuntoon.  S*
Eli nostan isosti hattua.  -H-  P>

Jos itsellä olisi tarpeeksi rahaa, niin harrasteena olisi alkuperäinen 244/245 Turbo.  S*  :hello:

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #7 : 29.07.2014, 02:54:35 »

Liukas menopeli tulee talveksi 8)

Innolla seuraamaan mitä syntyy  :) 
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #8 : 29.07.2014, 08:21:21 »
Hyvältähän se näyttää. Onko mitä tulossa konehuoneeseen? :)

Onko nämä alkuperäiset turbot kaikki valmistettu Belgiassa vai vain osa? ???

Nuo belgit vaikuttaisi olevan B19ET koneisia italovientimalleja. Italiaan viittaa ajovalojen sulakkeet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #9 : 29.07.2014, 21:58:45 »
Coolerimallin paisuntasäiliö kuitenkin löytyy.

Tätä ihmettelin itsekin. Samanvuotisesta farkusta ei kuitenkaan löytynyt. Voi tosin olla, että tuo paisari löytää itsensä myöhemmin TUA:sta jos en siihen tilaa uutta. Tässä menettelee varmasti seiskan pyöreäkin oikein hyvin.

Omasta mielestäni on aivan parhautta, kun joku ostaa näitä alkuperäisiä turboja, laittaa kuntoon.  S*
Eli nostan isosti hattua.  -H-  P>

Jos itsellä olisi tarpeeksi rahaa, niin harrasteena olisi alkuperäinen 244/245 Turbo.  S*  :hello:

Liukas menopeli tulee talveksi 8)

Innolla seuraamaan mitä syntyy  :) 

Kiitos. Tämmönen motivoi aina.  -H-

Hyvältähän se näyttää. Onko mitä tulossa konehuoneeseen? :)
B230FT ja vaihdelaatikoksi M90. Peräpäähän tulee sitten Volvon G80 lukko. Alkuperäisestä poiketen kuulerkisi tulee KL-racing ja suuttimet vaihdetaan vähän isompiin. Tarkoitus olis ajella etanolilla madollisuuksien mukaan. Haaveissa olis kiinteä vauhtipyörä ja SRE, mutta opiskelijan rahat on niukat. Pitää katsoa miten pelaa kaksoispaskalla ja tarvittaessa sitten vaihtaa. "Evo2" kokoonpanoon on sitten kaikkea mukavaa jemmassa, mutta toivotaan että sitä ei koskaan tarvitse rakentaa.  :idiot2:

Lainaus
Onko nämä alkuperäiset turbot kaikki valmistettu Belgiassa vai vain osa? ???
Nuo belgit vaikuttaisi olevan B19ET koneisia italovientimalleja. Italiaan viittaa ajovalojen sulakkeet.
Vahvistan tämän. Ironista vaan on se, että näitä on mennyt käsittääkseni enemmän Suomeen kuin sinne Italiaan. Otolla itsellään on vissiin samanmoinen pirssi? Haisua onko nuo konehuoneen sulakkeet juuri noita ajovalojen omia vai mikä noilla on virka?




Lyhyt päivä joten ei mahdottomia aikaansaannoksia, mutta jotain kuitenkin:

Kuningas-Jetronic aikakausi julistettiin päättyneeksi ottamalla määränjakaja ja johtosarja pois konehuoneesta. Seuraavaksi olisi tarkoitus purkaa nuo lisävalojen johdot ja releet pois. Ovat nyt asennukseltaan niin hirveitä, että jotain tarttee tehdä. Luultavasti teen pari senttiä pidemmän relepalkin happosesta konehuoneeseen ja laitan ne nätisti riviin muiden joukkoon.


Samalla irtosi akkukaapelit jotka olivat parhaat päivänsä nähneet. Irroitin myös vuotaneen öljyjäähyn keulalta. Tarkoitus olis siirtää koko jäähdytin/välijäähdytin pakettia sen tyhjän tilan verran akkuun päin. Öljyjäähdyttimen sijoitan luultavasti repsikan umpion "alle" tai sitten keulalle kuten ainakin Injectorin kakslankussa on.


Jakkarat tuli myös käytettyä irti jotta mattojen alle voitiin tutkailla paremmin. Itse penkit ovat hiton hyvässä kunnossa ja taitaa olla niitä harvoja kakslankkuja joiden penkkejä en joudu käyttämään auki. Voi toki olla, että kuskinpenkki käy auki, niin nähdään onko tässä se paremman sivuttaistuen runko vai ei. Tuli siinä hetki istuskeltua takapenkillä ja muisteltua reissuja TUA:n kanssa.  S* Samalla kattelin että kattoluukussa on kosteuden merkkejä ja lattiamatot tarttee mäntysuopaa ja painepesuria ASAP.

Kuva valehtelee penkit likaisemmaksi kuin ovat. Oikeastaan kaikki "lika" näytti lähtevän paineilmalla. On siis vain pölyä tjsp.


Totesin samalla, että tuo kattoluukku on säädetty päin peetä kuten jo kahvastakin näkyy. Uudelleensäätö tekis varmaan jo ihmeitä...

Sitten itse lattioihin:

Repsikan etulattia:

Tässä on varmaan pienin vaiva kaikista. Jopa sisähelma näyttäisi olevan ehjä.

Repsikan takalattia:

Paikattu joskus muttei suojattu. Menee uusiksi koko pala vaikka joku saaattaisi tuon hionnan ja maalauksen jälkeen kelpuuttaakkin.

Kuskin takalattia:



Se paskin lattia... Kuten tsuumatusta näkyy, niin tuplapeltiä vaan vedetty vanhan ruostereiän päälle. Myös sisähelmapelti on puhki.

Kuskin etulattia:

Sama kuin repskiassa paitsi että tässä joutuu 90% varmuudella paikata tuon saumankin tuolta bitumin alta.


Ulkoisia vaurioita oli myös muutamat. Keulapelti on joskus maalattu, mutta nyt jo kukkii alta. Laitetaan uusi parempi tilalle. Tuulilasin reuonilla on myös pientä joskus fiksattua kukkaa. Ei näytä pahalta. Lasin joutuu kuitenkin vaihtamaan, niin voi samalla katsoa karmia paremmin. Ovien alalaidat on myös aika toivottomat, mutta mukaan tulikin pappakeulasen sinkkiovet. Pitää katsoa jos saisi ne vaikka keväällä maalattua. Menkööt tämän talven ainakin vielä nykysillä ovilla.







Näillä näkymin puukkosaha ja Esab laulavat viikonloppuna. Huomenna olis vuorossa tuon 1041 akselin murikan irroitus. Akseli itessään tulikin jo tavallaan myytyä. Näihin tunnelmiin. Paljon olis kuvaa ja tarinaa, mutta nukkumaankin pitäisi keretä.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 21:26:46 kirjoittanut Kalamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #10 : 29.07.2014, 22:46:50 »
Joo, mulla on tollanen raato. Rekkari poikkeaa ainoastaan numeron osalta. Sama väri ymsl
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #11 : 30.07.2014, 18:04:29 »
Meillä Kekkoslovakiassa oli samankaltaiset verotusluokat kuin Italiassa, se mielestäni selittää osan. Mielenkiintoinen projekti taas kerran, varsinkin kun usein vastaavalle on vaihtoehtoina hidas muumioituminen jossain puun alla tai purku. Luulisi pussihousujenkin ymmärtävän  :pomo:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #12 : 31.07.2014, 20:25:52 »
Jees näin muistelinkin. Ja tosiaan verotushan se syy on ollut. Huvittavaa vaan kun olisi sitten voinut nämäkin kasata tossa naapurissa, niin ei olisi sitten "takasinpäin" tarvinnut rahdata niin paljoa. Asiaan:

Eilen ei saatu aikaiseksi mitään. Koko päivä meni muissa projekteissa, mutta niistä ei sen enempää.

Tosiaan perälle ei tapahtunut tänäänkään mitään (ainakaan vielä?), mutta tuon FT:n kimpussa tuli oltua ja samalla tutkasin mukana tulleita osia. Säästän nyt muiden aikaa ja kerron että kymppisarjalaisen kompura käy telineineen aivan suoraan satasarjalaiseen. Kiilahihnan linjaus ei ole ihan kohillaan, mutta sitä saa kai säädettyä kompurasta ja jos ei saa niin sorvailen uudet hihnapyörät sitten. Kiristyksen toteutus on vielä mysteeri. Alkuperäistä systeemiähän ei voi käyttää, koska satasarjan hihnapyörä ei sitä salli.



Samalla kysymysmerkiksi jää se, että saako tuolle laturille sovellettua telineen kompuran päälle. En tajunnut katsoa sopiiko tuo Denso kymppisarjan telineeseen tuohon päälle. Helpottaisi elämää kummasti jos sopisi. Tehostinpumppu olis tarkoitus pitää alhaalla. Säiliö tulisi sitten puolan luokse ja letkuun matkalle mahdollisesti jäähdytin? Satasarjan kompuratelinekin löytyisi helposti, mutta itse kompura onkin sitten ihan kysymysmerkki. Liekö edes sopii tohon vanhanmallin ilmastointiin ollenkaan? Eri aineet noissa on ainakin joten liekö sitten eri liittimetkin ja tiivisteet ei tietysti kestä ristiin. Helpoin olis kun sais jostain gubbe-keulasta koko kylmästöinnin.  :idiot2:

Tarkat katsojat huomaavat, että koneessa on myös 240 korvakot kiinni uusilla siniseltä ostetuilla tukikumilla. Budjettisyistä kumit on tosin vaparin omat. Seurataan kestoa... Ja jos tarkkoja ollaan, niin pakosarjanpuoleinen ei ole edes vielä saapunut. Missä lie seilaakaan.

Seuraavaksi pohdin lootaa tai oikeastaan keppitelinettä. Tilannehan on siis tämä:


240:


940:


Onko muut harrastajat vaan karusti vetänyt 11cm pätkän tuosta telineestä ja siirtäjätangosta, vai sitten tehnyt jonkun kiinteän telineen tuon "kelluvan" tilalle? Meinasin aluksi ihan rälläkkää ja ESABliimaa, mutta toisaalta ehkä kannattaa kuunnella muita ensin, kun kokemusta ei tästä modista ole. Laatikon vaihdeväliä voisi pyhässä urheiluhengessä samalla vähän lyhentää. Ehkä?

« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 21:27:34 kirjoittanut Kalamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #13 : 31.07.2014, 21:02:16 »
Tuo kompurajuttu kysytty javerilta joka oli tehnyt kyseisen homman
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #14 : 31.07.2014, 21:34:22 »
Kaiken tiedon aiheeseen liittyen saa jakaa vapaasti täällä.  :)

Eipä tullut ihmeempiä enää turattua tallissa. Purkuautosta nappasin poljintelineen irti ja sovittelin nestekytkimen rojuja siihen. Ajattelin toteuttaa tuon toisella jarrupolkimella ja alkuperäisen jarrupolkimen akselia jatkamalla. Toki asiallisest tuennat tehdään, niin kestää sitten runnoa monoa. Aika bolt-on juttu näyttäis olevan. Pieni "linkki" tuohon uuteen polkimeen ja pari pikkujuttua, niin pitäisi teoriassa toimia. Näin kun sanoo, niin ei pelaa ikinä kirveelläkään ja autoon tulee vaijerikytkin...  :D

Nestesäiliönähän pelaa varmasti joku pärrän jarrunestesäiliö?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron