Ateho  Elekma

244DL 3L 24v, saattaa sisältää Mersua

  • 43 Vastauksia
  • 21184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #30 : 07.04.2013, 14:07:09 »
onko lujuuslaskelmaa vanteista :juhau: . komiat :)
vanteet ovat mallia, tein itse ja säästin.
Hitsattu 5 pitkällä saumalla nippuun ja hitsausten välillä jäähdytelty.
Tuli jopa suorat vaikka epäilijöitä riitti kun näkivät valmiit vanteet  :D
Työkaluina oli rälläkkä ja leka, ja työntömitalla kattelin suoraksi
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #31 : 07.04.2013, 14:11:03 »
Miten toi perä on tollee kääntyny sisää päin viistosti? Vai hämääkö toi kuva vaan?  :idiot2:


Mut siistit vanteet ja hyvää linttalookkia.  8)
no ku. Koko takapelti takaluukun pohja ja takakyljet tehtiin suorasta pellistä uusiksi ruosteen takia, ja liika tarkkuus on teknistä osaamattomuutta.
Kyllä sitä on itekki tullut ihmeteltyä et miksi se tuon näköiseksi tuli  :)
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #32 : 07.04.2013, 14:22:43 »
Kaikessa karuudessaan tyylikäs laitos. Hämmennyksen aiheuttaminen liikenteessä on varmaan taattua. Ainakin uudella tekniikalla.  :P

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #33 : 08.04.2013, 00:31:21 »
Kaikessa karuudessaan tyylikäs laitos. Hämmennyksen aiheuttaminen liikenteessä on varmaan taattua. Ainakin uudella tekniikalla.  :P
Varsinkin kun pakoputki tulee hanttarinpuolelta ulos ja siinä on vain yksi läpivirtaava vaimennin  :)
Pitäis laittaa saabin bypassin tilalle greddy rs dumppi kiinni suhisemaan kun hyllystä löyty sellanen,  kuulostais vielä härskimmältä
« Viimeksi muokattu: 08.04.2013, 00:38:33 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #34 : 30.04.2013, 06:33:31 »
Tämäkin tuli katsastettua lauantaina, töötti ei toiminut ja öljyä vuotaa vissiin päätyjakajan tilalle tulleen laipan välistä, muuten ei ollut sanomista. 
Vielä kun joku säätäisi tuon megan toimimaan vähän paremmin niin olis kiva ajella, ja sitten jos se tuntuu toimivan niin vois laittaa myös tuohon omaan 740.aan megaruutan ja heivata kjetin pois  :)
« Viimeksi muokattu: 03.04.2014, 11:32:35 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #35 : 15.02.2015, 09:31:17 »
Tässä on pari kesää mennyt 740.aa rakennellessa niin jäänyt liian vähälle huomiolle tämä 244, mutta on tämäkin laite vielä hengissä.
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut niin ei oo tullu päivitettyä tätä. kunnon kuviakaan ei tunnu löytyvän mutta kokeillaan jotain laittaa.  :)

D-nokka vaihdettiin viime kesänä, tyhjäkäynnistä tuli paljon reteempi, mitään merkittävää eroa ei tuntunut olevan kiihtyvyydessä. Varmaan liian jyrkkä nokka turbokoneeseen, tai puhaltaa ahtopaineet suoraan koneesta läpi pakoputkeen  ::)

Nykyään on megaruutassa bluetooth niin pääsee  puhelimella tai tabletilla ja msdroid,lla säätämään ja näkee vähän ajon aikanakin että mitä tapahtuu 


Spartan räikkälukko asennettiin tuomaan pitoa, ja ennenkaikkea mukavaa kolinaa kaupunkiajoon, kun yrittää jossain parkkipaikoilla ajaa normaalisti.


2014 kesällä tuli käännettyä etuvedon 15" peltivanteet johon ostettiin ihan uudet 195/55 westlake kesärenkaat. Ajettavuus parani kertaheitolla kun oli nypityt nastat aiemmin  :idiot2:





Kuskin kylki on ajan kanssa kaunistunut entisestään...


kuva lainattu talvimiitti topicista
https://www.dropbox.com/sh/t0afpsuv0q0e38n/AAAUAsV57px0tXvv_oHfoDuva#lh:null-20150214-volvomiitti_toijala%20119.jpg
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015, 09:37:08 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 244DL Mörkö turbo+megaruutta, thyning
« Vastaus #36 : 28.06.2015, 22:42:14 »
Kesämiitti lähestyy niin on tätäkin autoa alettu laittamaan "kuntoon"  :idiot2:

Syksyllä volvo alkoi pätkimään kiihdytyksissä ja vika jatkui vielä talvella kun käytiin toijalan reissu heittämässä, volkkarin puolapakettia epäiltiin mutta nyt vikakin löytyi jumittavasti rajapaineventtiilistä ja oli ahtopaineet vähän karkaillu. Ei nyi enää.

sukset heivattiin katolta kun hiihtokelitkin loppu ja asennettiin aurinkolippa.

Etuvaloista oli heijastimet ruostunut ja muutenkin aika surkeat oli niin tänään laitettiin kakon kansa hellan H4 pyöreät lisävalot keulaan kiinni ja sehän alkoi muistuttaa liikaa orkkis nappisilmää, niin tehtiin uusi maski  ;)








Tällä viikolla pitää vielä vaihtaa moottoriöljyt ja peräöljyt, et jos vaikka räikkälukko vähän rauhottuis paukkumasta. Kerää katseita parkkipaikalla kun kääntyilee ja välillä kajahtelee niin et koko auto heilahtaa.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa kako

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • Ruma mutta hidas
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.

Näyttää siltä, että tätä linttaa pitää yrittää aina muutaman vuoden välein päivittää, suuntaan tai toiseen.
Koska tässä korissa on käynyt jo neljä eri vinokonetta, niin piti välillä koittaa jotaan muuta.

Lyhyesti: 1980 Volvo 244 kori + Mercedes 3l M104 kone ja 717.450 zf dogleg manulaarivaihteisto.

Eräänä yönä keväällä 2016 AVK:n huutokauppaa selatessani, silmiini osui jotain mielenkiintoista; Vm 1991 w124 farmari mersu,
jo auton uljas muotoilu kutsui minut tutkimaan asiaa lähemmin. Tietenkin mielenkiintoa lisäsi tekniikaksi mainittu 3-litrainen
bensiinimoottori, joka lähemmällä tarkastelulla paljastui myös 24-venttiiliseksi. Moottorin jatkoksi oli osunut 5-vaihteinen sporttimanuaali.
Täydellistä tekniikkaa siis, ja valmiiksi 400tkm sisäänajettuna.

Sairaassa mielessäni alkoivat pyöriä erilaiset ajatukset, kunnes muistin upean mattamustan Volvon olemassaolon.
Mietin mielessäni, että komea ulkokuori on kaivannut jo pidemmän aikaa arvoistansa voimanlähdettä ja tässähän sitä olisi tarjolla.
Enää piti ylipuhua mukaan kaveri, joka ei oikein ymmärrä Mercedeksen täydellisyyttä.
Vain muutaman viestin ja parin murretun peukalon jälkeen toverikin ymmärsi käsillä olevan tilaisuuden.
Muutama päivä ja ylihintainen tarjous myöhemmin Mercedes vaihtoi omistajaa.




Mercedes noudettiin ja seuraavana päivänä sielu irtaantui ruumiista.





Tämän jälkeen olikin muutaman kuukauden hiljainen hetki ja mitään ei tapahtunut.
Kunnes kesälomista sattui pari viikkoa osumaan päällekkäin ja päästiin aloittamaan viikko takaperin.

Ensimmäisenä peräytettiin ajokuntoinen auto talliin.



Ja pilattiin se.




Seuraavaksi sovittelemaan uutta tilalle.





Vähän ahistaa.




Kone tulee istumaan hieman turhan edessä, kun ei kykene lyhentämään öljypohjan pattia. Kallistuksenvakaaja irroitettiin,
keksitään sille myöhemmin paikka.

Moottorin kannakkeiden askartelua paskartelua.




Ja vihoviimeisteltynä



Ylös pukeille, että mahtuu läski alle.




Vaihteiston palkkissa elävät tarvittavat palat ruotsalaista- ja saksalaista rautaa täydellisessä harmoniassa.



Kytkinpoljin sylintereineen naitettuna autoon.



Turbobanditin triggeripyörä liitettynä M103 koneen hihnapyörään, itse kauniisti askarreltu anturiteline.





Koitetaan saada lisää kuvia joskus, ehkä.
1980 244 Mörkö || 1994 Volvo 945 d24tdic savulahna  ||  1977 Lincoln Continental Town Coupe || 1986 Mercedes W126 260SE

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
No nyt meni mielenkiintoiseksi  :D onkohan vähän keulapainoinen tuolla myllyllä? Meinaatko leimalle viedä?

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
No nyt meni mielenkiintoiseksi  :D onkohan vähän keulapainoinen tuolla myllyllä? Meinaatko leimalle viedä?
  Tulee sinne keulaan vähän painoa lisää mutta siirretään kaikki mikä mahdollista takaluukkuun, sähköt nyt ainakin.

Kyllä se ois tarkoitus viimeistään ens keväänä viedä paikalliselle K1 asemalle näytille, että päästään kesällä ajamaan. Vaparin katsastus tuskin on mikään ongelma mutta siinä saakin selvittää kun tuo kone turbotetaan, kun tehorajat paukkuu ylitte jo vaparina ::)
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Taas ollu niin paljon kaikkia muita autoja laitettavana ettei ole keretty kun välijäähyä ja syyläriä vähän sovittamaan keulaan. Välijäähdytintä nyt ei vielä tarvitse laittaa mutta tekee sille nyt samalla vaivalla paikan tonne keulaan ni pääsee myöhemmin helpommalla.



saas nähdä mahtuuko tonne flekti johonkin vai pääseekö jatkamaan keulaa  ::)


Mites kun tuo mersun kampiakselin hihnapyörän pultti pitäs kiristää 400nm mut riittääkö vähän vähempi jos keskikovalla lukitteella laittaa? loppuu momenttiavaimesta asteikko  muuten :(
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee

Turbobanditin triggeripyörä liitettynä M103 koneen hihnapyörään, itse kauniisti askarreltu anturiteline.


Kannattaa vahvistaa tuota triggeritelinettä. Näyttää sen verran huteralta, että alkaa varmaan värisemään kierrosten myötä.
!

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Kannattaa vahvistaa tuota triggeritelinettä. Näyttää sen verran huteralta, että alkaa varmaan värisemään kierrosten myötä.
Näyttää kuvassa aika huteralta, muutaman millin paksua kulmarautaa se on ja aika tukevan olonen mutta eipä se vahvistus pahitteeksi koskaan ole.
Tosta moottorin ja anturin välistä menee vielä yksi rauta moniurahihnan kiristimelle niin pitää se kasata ensin ja katsoa mihin suuntaan on tilaa vahvistaa anturitelinettä
« Viimeksi muokattu: 26.08.2016, 10:29:23 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Pidettiin taas luova 11kk pituinen tauko kun tässä on ollut kaikenlaista, molemmat omistajat on tainnu erehtyä omakotitalon ostoon ja remontteihin tahoillaan yms harrastuksia häiritsevää.

Nyt ois muutama päivä kesälomaa ja Botnian ratapäiville olis tarkotus lähteä, pitää yrittää niputtaa tuo mersun voimansiirto volvon alle, ja jotain pientä kuten ruisku tehdä  ???

nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

 

Futurez  Kulkukoira