Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603108 Lukukerrat

j_m_k, oh850 ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1035 : 16.04.2019, 22:05:18 »
Kävin valkean kanssa konttorilla eilen. Liikaa happea päästöissä ja satunnaisesti toimivat jarruvalot. Muuten ei moitittavaa ja jarrutkin piti tasan. Kattelin kyllä, että pientä vuotoa on liitoksissa, mutta määrä vähän yllätti. Jarruvalot tietysti toimi silloin kun niitä testailin.

Eilen käytin valokytkimen irti, uitin kontaktisprayssa, painelin aikani ja nyt toimii joka kerran. Kaikissa pakoputkiston liitoksiin etupäätä lukuunottamatta oli jäänyt vuotoa kun putkisto on vaihdettu joskus. Pääasiassa vääriin kohtiin kiristettyjen klemmareiden takia. Laitoin ne kuntoon ja kävin mittarilla uudestaan, mutta vähän näyttää siltä ettei katti ole enää menossa mukana. Koetettava laittaa siihen joku tilalle kun ei siitä pysyvää ratkaisua tule kuitenkaan.

Moottoriosastoakin tuli edistettyä. Vaparikutonenhan tähän on "yllättäen" tarkoitus tehdä ja alkuunsa tulee ihan vaan sellainen versio jolla kamppeen saa toimintaan. Tuumasin, että "evo 1" on helpoin koota 965:n vanhan alakerran ympärille, koska se on edelleen nipussa kaksoismassan ja kytkimen kanssa. Ei tässä vaiheessa haittaa vaikka vähän väljä onkin. Varsinainen kone vaatii vähän enemmän työstöä.

Aloitin eilen jakopään päivittämisestä leveämpään ja vaihdoin ns. koestetut osat paikalleen :P Kiristinrullan kiinnitys lohkoon onkin vanhassa lohkossa M10 ja uudemmassa M8. Joku VAG jakopään pinnapultti oli sopiva, poistin vaan kiristimen oman pultin ja vedin kaikki lukitteella kiinni. Otin hyllystä 2,5l kannen, katselin jarrukliinerillä venttiilien vuodot, jätin aamulla koneistamolle ja päivällä siitä lähti 1,5mm siivu. Laitoin kannen paikalleen ja periaatteessa tässä vaiheessa asentamatta on nokat, stefoja, jakohihna ja imu- sekä pakosarjat. Koneen perään saa koottua M90:n olemassaolevista osista.

Evo 2 sisältää mm. etuvetovaparin(ja T6) kampiakselin, vaparin 147mm veivit ja vakiot männät, reilusti kevennetyn vitoskoneen vauhtipyörän, pikku koneistuksia puristussuhteen nostamiseksi, imu- ja pakosarjat, teetetyt nokat, kunnon seetit kanteen, kevyen porttauksen, jne. Mielelläni kokeilen isoa plenumi-imusarjaa yhdellä kaasuläpällä, koska en jaksa kuunnella läppärunkojen molotusta. Konepelti tulee lasikuitua ja ääni kuuluu vielä reilummin sisälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1036 : 17.04.2019, 17:45:06 »
Jaa, että vapari kutonen. :o

Ison plenumin "ongelma" on oikeastaan vaan se kaasuun vastaavuus, ja tyhjäkäynti/pienillä kierroksilla toiminta rajummilla nokilla.
Kiihdytysautoissa (vapaasti hengittävien luokassa) esimerkiksi on yks ja sama onko siellä erilliset läppärungot vai iso plenum yhdellä läppärungolla tehojen ja käyttötarkoituksen puolesta.

Käyttäisin 3l kantta aihiona, josta vaan reilummin lastua pois tasopinnasta että saa rutut ylös.
2,5l version (ja T6) palotila huonompi.

Hyvää tekemistä kuten aiemminkin - mielenkiinnolla tulee aina ihmeteltyä miten se jaksaakin rakennella.. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1037 : 17.04.2019, 23:15:42 »
Sen näkee sitten mikä on tilanne ja miten kehittyy kun imupuolta alkaa tekemään. Sen verran tullut vaan ajeltua läppiksien kanssa, ettei se melutaso houkuttele. Eikä herättäis niin paljoa huomiotakaan, läppiksien kanssa kyllä kuulee lähialueella missä mennään :D

En ole vielä sen tarkemmin vertaillut palotiloja kansissa sen tarkemmin, katsonut vaan että palotilan reunat on vähän erilaiset 2,5l ja 3l. Mutulla vois veikata, ettei sillä ole niin suurta merkitystä tavoitellussa teholuokassa. Nyt tuli vetästyä ensimmäinen käteen osunut kansi hyllystä. Koneen omassa kannessa on useampi päälikopan pultti vaihdettu isompiin ja uudelleenkasatessa niitä pitäis luultavasti vaihtaa lisää(menee aikaa). Muutakin puristussuhteen eteen tulee tehtyä kuin pelkästään siivun poistoa kannesta, joten sen puoleen kannen palotilan koko ei ole niin kriittinen.

Pitäähän vuoden aikana pari autoa rakentaa jollain tapaa :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1038 : 18.04.2019, 23:14:35 »
Töiden jälkeen nostin englantilaisen koneen 965:n kyytiin ja toin sen tuohon lähemmäs. Siirrettiin koppa kotoa nosturille, tyrkkäsin koneen paikalleen ja laatikon perään. Syyläri piti pestä, siihen jääneet ötökät olivat alkaneet homehtumaan talven aikana ;D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1039 : 19.04.2019, 23:19:18 »
Sen verran tuli englantilaisen kanssa touhuttua, että se ois liikennekäyttöönottoa vaille.

Kasasin konehuoneen, käytin lämpimäksi, katselin vuotoja, vaihdoin öljyt ja suodattimen, ajelin muutaman kierroksen hallin ympäri ja huuhtaisin pikaisesti pölyt päältä. Toistaiseksi ei mitään ihmeempiä. Koeajo menee huomisen puolelle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1040 : 20.04.2019, 01:13:57 »
Vuorokausi vaihtui, otin liikenteeseen ja kävin ajamassa parikymmentä kilsaa. Mitään vuotoja ei ole vielä havaittavissa ja tuntuis toimivan. Pakolämmöissä on aika paljon eroa parissa pytyssä koko ajan. Anturit oli irti sarjasta ja olin laittavinani ne takaisin samaan korkeuteen. Kokeiltava vaikka ristiin onko anturit jostain syystä ottaneet itseensä vai mistä johtuu.

Mietin tehostimenpumpun lisäystä jo ennen kasausta ja sen joutuu vissiin laittamaan. 99-> vitosen apulaitejalka on tarkoitettu termarikotelon kanssa, katsottava vaan jääkö apulaite samalle linjalle kuin etuvetokutosen jalalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1041 : 21.04.2019, 14:32:50 »
Pakolämpöanturit ei ole näköjään menneet tarpeeksi syvälle kanavaan ja nyt niitä ei enää saa syvemmällekään kun helmi on tarttunut tiukasti. Eli uutta anturia tai pitäisi koettaa halkaista helmet ja etsiä toiset tilalle.

Otin konehuoneesta muutaman uuden kuvan nyt kun se on suurin piirtein kuosissaan.





245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1042 : 21.04.2019, 22:47:41 »
Minkälaiset helmet niissä antureissa on? Jos on saman tyyppiset kuin putkihommissa käytettävät (ei ulkoreunalla mitään olkapäitä tms) niin ei ole kertakäyttötavaraa. kovalla alustalla naputtelee vasaralla ja pyörittelee samalla, niin helmi venyy ja lähtee irti, pystyy vielä jopa käyttään uudestaan. Vanha putkari joskus näytti, ja tullu todettua toimivaksi konstiksi. Ja saa siis koputeltua pehmeän kupariputken päältä putkea rikkomatta, niin uskosin anturinkin kestävän.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1043 : 21.04.2019, 23:03:19 »
Samantyyppisethän ne on, mittakaava vaan paljon pienempi koska anturi on 1,5mm. Helmi tuntuu olevan aika kovaa tavaraa ja anturi on kuitenkin kohtuu notkea, joten siihen tulee äkkiä pieniä vekkejä jolloin helmi ei enää liiku hyvin. Jos ei muuten onnistu, niin halkaisen helmen ja koetan saada anturin pysymään paikallaan muuten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1044 : 22.04.2019, 21:33:41 »
Käytin englantilaista ylhäällä eikä vuotoja näkynyt, joten laitoin "pohjapanssarin" paikoilleen. Otin yhden shimmin pois hammastangosta. Sai vasemmasta päästä pystyvälyksen pois. Vaikka välys ei ollut iso, niin tuolla alustalla sekin näköjään vaikuttaa ajoon.

Valkean koneeseen laiton nokat, päälikannen ja pakosarjat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1045 : 23.04.2019, 21:33:53 »
Kasasinpa valkean vaihteiston. Löytyi viallinen vinokoneen M90 jossa viimeinkin oli kolmosen tuplasynkkaratas samalla välityksellä kuin irto-osissa. Ei nuo tuplasynkalliset ainakaan rattaiden ja synkan osien keston puoleen ole kovin häävejä kun viallisia on tullut vastaan neljä viidestä. Olihan siitä karannut muovit kolmosen siirtäjästäkin ja muuta pientä. Ja tietysti vaihdoin kamppeet tinakoneen laatikon kuoriin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1046 : 24.04.2019, 21:30:58 »
Laitoin valkean koneeseen puuttuvat stefat ja kasasin jakopään. Kattelin, että apulaitteisiin ei tarvitse puuttua kun laittaa 5PK hihnan. Eipä siellä niin paljoa rasitusta ole ilman ilmastointia.

Lisäksi vaihdoin toisen katin, jos huomenna sais katsastuksen loppuun. Sinne oli vaihdettu joku selvästi vakiota pienempi tarvikekatti aika harvalla kennolla. Jos ois vaan siitä kiinni. Tilasin Mteciltä uritetut ja lovetut levyt mustalla pinnotteella ja ne tuli. Niiden kaveriksi sopivat palat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1047 : 25.04.2019, 22:08:53 »
Kävin mittaamassa päästöt valkeasta ja heti perään konttorilla, koska lukemat oli kohillaan.
Uuteen koneeseen vaihdoin tulpat, poistin ylimääräisiä osia koneesta ja kävin hakemassa tutulta nestekytkinosat kun omat käsivarastot on tullut käytettyä aika tehokkaasti. Moottorinohjauspuolelle meinasin ensin vakiota ruiskua, onhan kone toistaiseksi melkein vakio. Mutta laitan kumminkin valkeassa "T6" 245:ssä olleen Atecun. Siinä on johtosarja valmiina, poistan vaan suuttimien etuvastukset.

Englantilainen ei ole saanut osakseen kuin ajoa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1048 : 26.04.2019, 22:48:33 »
Töiden jälkeen purin valkeasta vanhan tekniikan pois ja LH:sta on enää jäljellä kaasuvaijeri ja kojelaudan sisällä kulkeva virtajohto. Siirsin osat samantien 965:n konttiin josta kone toivon mukaan siirtyy lähitulevaisuudessa rullaavan 245:n keulille. Kutosen nostin suurin piirtein paikoilleen etupalkin päälle ja laitoin laatikon perään.

Hämyinen otos konehuoneesta:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1049 : 28.04.2019, 02:01:41 »
Vaihdoin punaiseen 245:een kesärenkaat alle ja kävin katsastamassa sen. Sille tuskin tapahtuu kummoisia vähään aikaan.

Valkean edistyminen oli hitaanpuoleista, mutta sai jotain tehtyä. Tietysti vähän lisäsi "työaikaa" kun piti vielä tehdä 75km lenkki unohtuneen kotiavaimen takia :buck2:

Tein moottorinjalat ja vedin laatikon tässä vaiheessa aika suoraan kiinni tukipalkkiin. Käytin M90 omaa takakiinnikettä. Käänsin tukipalkin takareunan eteenpäin, porasin tukikumin pultille reiän ja laitoin pari soiroa roiskeläppäkumia väliin. Tässähän tukipalkin ja korin välissä on myös kumit joten värinää tuskin tulee läpi kovin paljoa, mutta muutan sen sitten kun on enemmän aikaa. Laatikkoon laitoin uuden vaihteensiirtäjänstefan, tein keppitelineen M45 telinettä käyttäen ja samalla vaihdevälinlyhentimen. Niin hyvin käytettyjä alkaa olemaan vaihteensiirron osat, että joutuu jo vähän etsimään. Kepin ja siirtotangon välisen tapin joutui tekemään pitkän M12 pultin kierteettömästä osasta.

Kardaanien osalta tilanne on vähän sama. Sopivan etupätkän tein käyttämällä 700 urosboorillisesta etupätkästä etuosan sekä putken ja liittämällä siihen 240 D24 M46 takapään. Voitelin laakerin, laitoin vaihteensiirron ja kardaanin paikalleen. Sekä muuta näpertelyä.

Apparin puolen jalka:


Etupätkä:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi