Carcom Oy  Ateho

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 789162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1830 : 03.11.2018, 20:25:39 »
Ei koska en tarvitse lisäpitkiä...
Keulassa kyllä olisi sumareiden vieressä valmiit kolot mihin saisi upotettua lamput mutta toistaiseksi odottelen että näen sellaiset ensin jonkun muun keulassa.

Toivottavasti ei sellaisia esimerkkejä vastaan tulekaan, jossa sumarien korkeudelle on asennettu muita valoja. Jotain kääntymisvaloja lukuunottamatta...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1831 : 03.11.2018, 20:30:01 »
Toivottavasti ei sellaisia esimerkkejä vastaan tulekaan, jossa sumarien korkeudelle on asennettu muita valoja. Jotain kääntymisvaloja lukuunottamatta...

Yks tuttu jokin aika sitten asenteli kuormuriin lisäpitkät sumarikorkeudelle. Ihmettelin että mikä idea tommosissa, eihän niillä näe mihinkään. Tuumasi että lumisateessa hyvät, kun valokeila tulee eri suunnasta. En ole kyllä itse kokeillut miten toimii.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1832 : 03.11.2018, 22:10:58 »
Ei koska en tarvitse lisäpitkiä...
Keulassa kyllä olisi sumareiden vieressä valmiit kolot mihin saisi upotettua lamput mutta toistaiseksi odottelen että näen sellaiset ensin jonkun muun keulassa.

Eli mielipide löytyy, mutta ei esimerkkiä. Ei siis jatkoon!

Ja kyllä autossani on TM:n mukaan täyden kympin valot. Minun mielipide on, että nyt lazer triple-r 1000 competition jälkeen autossa on kympin valot.

Oma mielipiteeni on, että autot missä OIKEASTI on hyvät valot on aika harvoja, jos oikeasti ajat taajaman ulkompuolella pikkaisenkin pimeän aikaan! Ja kyllä kokemusta löytyy satojen tuhansien kilometrien kokemuksella!

Lisäpitkillä toivottavasti ei kukaan vastaan ajele, muuten mielestäni se on ihan sama, mitä sinne keulalle virittelee, ei kuulu mulle.

Valitettavasti joskus liikenteessä on näitä jotka pelaa chickeniä kumpi vaihtaa aikaisemmin lyhyelle ja silloin saattaa pitkät jäädä päällä  ;)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2018, 22:13:11 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1833 : 03.11.2018, 23:53:28 »
Eli mielipide löytyy, mutta ei esimerkkiä. Ei siis jatkoon!

Ja kyllä autossani on TM:n mukaan täyden kympin valot. Minun mielipide on, että nyt lazer triple-r 1000 competition jälkeen autossa on kympin valot.

Oma mielipiteeni on, että autot missä OIKEASTI on hyvät valot on aika harvoja, jos oikeasti ajat taajaman ulkompuolella pikkaisenkin pimeän aikaan! Ja kyllä kokemusta löytyy satojen tuhansien kilometrien kokemuksella!

Valitettavasti joskus liikenteessä on näitä jotka pelaa chickeniä kumpi vaihtaa aikaisemmin lyhyelle ja silloin saattaa pitkät jäädä päällä  ;)
Kyllä tottakai mietin että miltä auto näyttää, sanoisin että aika suuri osa kuskeista tekee niin.
Vanteet, metalliväri, sävylasit, tummennukset, kolarikorjaukset juuri oikean sävyisellä maalilla, pesu+vahaus jne.
Siksi mietinkin sitä sumareiden viereen asennusta, aika harvan auton ulkonäkö paranee lisävaloilla.
Joo onhan noita kilometrejä takana, lähempänä miljoonaa kuin puolta, joskus olen ajanut jopa pimeällä.

Niin mietin että jos valoilla pitää nähdä se tarvittava pysähtymismatka niin talvikelilläkin 200m riittää.
Ja siis se minkä vuoksi pitää jarruttaa on todennäköisesti metrin-kahden korkuinen eläin, olisi kätevää jos testikuvissa sellainen olisi.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1834 : 04.11.2018, 01:30:58 »
Yks tuttu jokin aika sitten asenteli kuormuriin lisäpitkät sumarikorkeudelle. Ihmettelin että mikä idea tommosissa, eihän niillä näe mihinkään. Tuumasi että lumisateessa hyvät, kun valokeila tulee eri suunnasta. En ole kyllä itse kokeillut miten toimii.

Varmaan jos vertaa kattovaloihin, valasevat pyryssä sen lumiseinän kivasti. Raskaassa saattaa valonlähteen ja kuljettajan korkeuserosta olla sopivissa olosuhteissa etua.

Taitaapa vielä nykyvehkeissäkin vähän alustasta riippuen puskuri viilettää inasen korkeammalla kuin pikkuauton etuhelma.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1835 : 04.11.2018, 19:04:34 »
80-luvulla S-sarjan Sisuissa oli puskurissa valmiit paikat sumu- ja lisäkaukovaloille vierekkäin. Niisä tosin se puskuri oli sen verran korkealla, ettei se lisäkaukovalo nyt varsinaisesti matalalla ollut.

Lakipykälätkin ovat sallineet pitkään kuorma-autoihin asennettavaksi vaihtokytkimellä kahdet rinnakkaiset lisäkaukovalot, joiden referenssejä ei lasketa yhteen, ideana juuri että voidaan laittaa valoa joko katolle, tai alas, ja olosuhteen mukaan voidaan valita paremmin soveltuvat valot käyttöön.

Niiden käyttötavoista on tosin olemassa erilaisia koulukuntia. Eräs sukulaismies piti kattovaloja sumisateella ja saumussa parempina kuin alavaloja. Mä en ymmärrä tota logiikkaa, mutta näin vakuutteli.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1836 : 06.11.2018, 16:36:20 »
Riippuu vähän kuorma-autosta ja miten ne valot on sijoitettu, mutta käytännössä rankkasateelle, lumisateessa ja sumussa ei kannata ajaa kattopitkillä. Puskuriin sijoitetuilla alapitkillä sen sijaan näkee hienosti rankassakin sateessa ja jopa pyryssä.
Usein näkee myös tuulilasin alapuolelle tai maskiin/karjapuskuriin sijoitettuja valoja. Tämäkin saattaa olla hyvä ratkaisu kolmantena vaihtoehtona. Valojahan tuolla yöllä joutuu vaihtelemaan muutenkin olosuhteitten mukaan, ei siellä vain yksillä ja samoilla ajeta Hangosta Utsjoelle.
Sanoisin että mitä enempi sataa jotain tai sumua/savua, niin sitä alempaa valon pitää tulla.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa ArMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Wrooooomm!!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1837 : 13.11.2018, 08:19:26 »
Toivottavasti ei sellaisia esimerkkejä vastaan tulekaan, jossa sumarien korkeudelle on asennettu muita valoja. Jotain kääntymisvaloja lukuunottamatta...
Miksi? Itsellä tarkoitus asentaa ledbar juuri tuohon ilmanottoaukkoon sumareiden väliin ja jos paikan huonoudelle on jotain valideja perusteluja kuulisin ne mielellään ennen asennusta :D ..

Itse en keksinyt paikasta mitään muuta huonoa kun se että lumisella kelillä valopinta menee varmaan suht helposti "tukkoon", mutta koska ledit ei tuota lämpöä juurikaan, on varmasti lumen kannalta aivan sama onko valo sumareiden tasolla vai puoli metriä ylempänä..

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1838 : 13.11.2018, 08:36:11 »
Miksi? Itsellä tarkoitus asentaa ledbar juuri tuohon ilmanottoaukkoon sumareiden väliin ja jos paikan huonoudelle on jotain valideja perusteluja kuulisin ne mielellään ennen asennusta :D ..

Itse en keksinyt paikasta mitään muuta huonoa kun se että lumisella kelillä valopinta menee varmaan suht helposti "tukkoon", mutta koska ledit ei tuota lämpöä juurikaan, on varmasti lumen kannalta aivan sama onko valo sumareiden tasolla vai puoli metriä ylempänä..
Pleksistä tehty viimasuoja pitää valopinnan puhtaana ja on helppo putsata.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1839 : 13.11.2018, 11:44:27 »
Miksi? Itsellä tarkoitus asentaa ledbar juuri tuohon ilmanottoaukkoon sumareiden väliin ja jos paikan huonoudelle on jotain valideja perusteluja kuulisin ne mielellään ennen asennusta :D ..

Itse en keksinyt paikasta mitään muuta huonoa kun se että lumisella kelillä valopinta menee varmaan suht helposti "tukkoon", mutta koska ledit ei tuota lämpöä juurikaan, on varmasti lumen kannalta aivan sama onko valo sumareiden tasolla vai puoli metriä ylempänä..

Ajattelen asiaa puhtaasti vastaantulijan kannalta. Mitä lähemmäs tienpintaa valot asennetaan, sitä tehokkaammin ne heijastuvat märästä/kiiltävästä tienpinnasta. Ja väittäisin valon korkeuden vaikuttavan häikäisyyn muutenkin näin henkilöauton korkeudella istuessa.

Tosin, kaukovalon ollessa kyseessä merkitys ei ole niin suuri, koska nehän pitäisi sammuttaa tarpeeksi ajoissa ennen kohtaamista.

Jossain nykyajan lättäkeulassa korkoeroa nyt ei montaa kymmentä senttiä saadakkaan, mutta olisi mielenkiintoista kuulla eikö sillä ole mitään merkitystä omaankin näkemiseen?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1840 : 13.11.2018, 12:03:13 »
Ajattelen asiaa puhtaasti vastaantulijan kannalta. Mitä lähemmäs tienpintaa valot asennetaan, sitä tehokkaammin ne heijastuvat märästä/kiiltävästä tienpinnasta. Ja väittäisin valon korkeuden vaikuttavan häikäisyyn muutenkin näin henkilöauton korkeudella istuessa.

Tosin, kaukovalon ollessa kyseessä merkitys ei ole niin suuri, koska nehän pitäisi sammuttaa tarpeeksi ajoissa ennen kohtaamista.

Kuten itsekin totesit, ei tällä ole mitään merkitystä pitkien valojen kanssa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ArMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Wrooooomm!!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1841 : 13.11.2018, 12:52:24 »
Kuten itsekin totesit, ei tällä ole mitään merkitystä pitkien valojen kanssa.
No sitten mulla meni jotain huti.. ymmärsin että puhe oli juuri lisäpitkistä.. Mutta juu niinkuin todettu, pitäähän ne pitkät joka tapauksessa sammuttaa kun joku tulee vastaan..

Pitää nyt katsoa miten tuo ledbar istuu tohon reikään mihin olin sen ajatellut.. Auto mihin on tulossa on siis -04 vuoden V70.. Ja asennettava valo löytyy linkistä https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalopaketti-w-light-comber/8020100483/

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1842 : 13.11.2018, 16:46:54 »
Mulla on tuolla sumuvalojen tasalla, heti kilven alla bar kiinni. Jonkun verran on nyt tässä syksyllä tullut höylättyä märällä ja kuivalla, ja jonkun aikaa lumisellakin tiellä. Vastaantulijat ei vaihda sen aiemmin lyhyille, kuin mitä 9" bilteman ämpäreilläkään, enkä kyllä ole huomannut korkealla istuvienkaan vaihtavan/räpsyttelevän sen enempää, itseasiassa ämpärien kanssa räpsyttelivät jonkun verran, vaikka ne oli suunnattu. Voihan se olla että ne kaikki sokaistuu, mutta ainakaan työkaverit ei ole sanoneet mitään :( Halusin vähän "lisäboostia" mk2 v70 valoille, en mitään överi kantamaa tai niitä jo mainittuja biltsun ämpäreitä, vaikka onhan ne aika söpöt. Ehkä menin vähän ulkonäkö edellä- tyyppisellä ratkaisulla, itselle tuo valomäärä riittää ::)


240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa ArMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Wrooooomm!!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1843 : 14.11.2018, 09:58:00 »
Mulla on tuolla sumuvalojen tasalla, heti kilven alla bar kiinni. Jonkun verran on nyt tässä syksyllä tullut höylättyä märällä ja kuivalla, ja jonkun aikaa lumisellakin tiellä. Vastaantulijat ei vaihda sen aiemmin lyhyille, kuin mitä 9" bilteman ämpäreilläkään, enkä kyllä ole huomannut korkealla istuvienkaan vaihtavan/räpsyttelevän sen enempää, itseasiassa ämpärien kanssa räpsyttelivät jonkun verran, vaikka ne oli suunnattu. Voihan se olla että ne kaikki sokaistuu, mutta ainakaan työkaverit ei ole sanoneet mitään :( Halusin vähän "lisäboostia" mk2 v70 valoille, en mitään överi kantamaa tai niitä jo mainittuja biltsun ämpäreitä, vaikka onhan ne aika söpöt. Ehkä menin vähän ulkonäkö edellä- tyyppisellä ratkaisulla, itselle tuo valomäärä riittää ::)


Nyt kun on samanlaiseen vehkeeseen tulossa itselläkin tuo baari, niin tahtoisin udella että mistä sä ryöstit virrat? Yritän välttää sitä että joutuisin vetämään piuhan kontista asti, jos konehuoneen puolella on joku fiksumpikin paikka olemassa mistä voi ryöstää virran..  :-[

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1844 : 14.11.2018, 11:09:52 »
Nyt kun on samanlaiseen vehkeeseen tulossa itselläkin tuo baari, niin tahtoisin udella että mistä sä ryöstit virrat? Yritän välttää sitä että joutuisin vetämään piuhan kontista asti, jos konehuoneen puolella on joku fiksumpikin paikka olemassa mistä voi ryöstää virran..  :-[

Releelle virta siitä sulakerasian takaa, ja herätteen otin vasemman etuvalon johtosarjasta ja maadotukset laitoin tuohon sulakerasian viereisiin





Vähä huonot kuvat tuli otettua, mutta jospa tuosta jotain ymmärtää. :D

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Ateho  Elekma