Samppasport  Futurez

EBC ym. aftermarket levyt vs. AP-racing, Wilwood ym. "race" jarrulevyt

  • 3 Vastauksia
  • 3369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
rata-autoilua ajatellen jarrulevyjen valinta mietityttää ??? onko race-levyjen materiaali ja esim. lämpöshokkien sieto kuinka paljon parempi ebc turbo groove ja muihin ns. hyvälaatuisiin sportlevyihin verrattuna? molempien myyntipuheissa hehkutetaan ultimaattisilla ominaisuuksilla lämmönkeston ja kaiken muunkin suhteen.

ns. vakiolevyn asennus suhteellisen helppoa kun siinä keskiö valmiina, valitsee vaan mieleisen levyn ja pistä paikalleen tai jos ei suoraan käy niin hiukan sorvaa ja sovittaa.

racelevyt vaatii sopivan jarrukeskiön ostamisen jos ei itsellä mahdollisuutta koneistaa, hintaa n. 200e pintaan kpl valmiina. kun on keskiö olemassa niin levykoon muutokset helppoja. eli tällaisella variaatiolla alkupanostus helposti 2-3 kertainen vs. turbo groovet ym. vastaavat levyt... sitä miettii että saako tällaisella tekemisellä oikeasti panostusta vastaavan määrän kestävyyttä ja niitä ominaisuuksia mitä jarruilta vaaditaan?

ei nyt sotketa satuloita ja jarrupaloja tähän keskusteluun, oletetaan että ne ovat rata-ajoon mitoitettu. pelkkää pohdintaa ja mielellään tietysti oikeaa tietoa asian tiimoilta, myös käytännön kokemuksia olisi mukava kuulla. jos ei halua kirjoittaa mutta kieli liikkuu ja on aikaa ja halua keskustella niin laita rivaatilla puhelinnumerosi niin soitan, tietenkin myös sovelias ajankohta.

tässä satunnainen esimerkki jostakin volvon levytä:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-EBC-TURBO-GROOVE-FRONT-DISCS-PAIR-PERFORMANCE-DISCS-OE-QUALITY-GD1500-/252592381888?fits=Car+Make%3AVolvo&hash=item3acfaddfc0:g:~OsAAOSwpLNYBqxU


ja tässä copypaste lautamäen sivuilta jossa muutama esimerkki hinnoista, levyt tosin ei kovin suuria.
Wilwood jarrulevy - aihiot
160-5841, (katso kuva)
- paksuus 20,6 mm
- halkaisija 298,5 mm
- kitkapinta sileä
- paino 3,7 kg
- keskiön kiinnitys 8-pulttinen, reikäjako 177,8 mm
145 €
160-5839, (katso kuva)
- paksuus 20,6 mm
- halkaisija 273 mm
- kitkapinta sileä
- paino 3,4 kg
- keskiön kiinnitys 6-pulttinen, reikäjako 158,8 mm
145 €
160-11612 / 160-11611, (katso kuva)
- paksuus 31,8 mm
- halkaisija 298 mm
- kaarevat jäähdytysrivat (48kpl)
- kitkapinta sileä
- paino 5,2 kg
- keskiön kiinnitys 8-pulttinen, reikäjako 177,8 mm
186 €
 
AP Racing jarrulevyaihiot, (katso kuva)
- paksuus 20,6 mm
- halkaisija 298,5 mm
- kaarevat jäähdytysrivat
- kitkapinta sileä
- paino 4,4 kg
- keskiön kiinnitys 8-pulttinen, reikäjako 177,8 mm
169e

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Helppo yleissääntö on kunhan ei mitään Zimmermannin tekemiä reijitettyjä jarrulevyjä hanki niin on jo voiton puolella.
Eivät ole vakuuttaneet laadultaan.
Alcon, AP-Racing ja Brembo tuotteet ovat erittäin laadukkaita.
Wilwoodista olen kuullut että eivät ole jarrut.
Lie kuitenkin kohtuullisen hyvät?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2017, 20:40:50 kirjoittanut Eikka »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
juu, läpireijitettyjä ei tule kummankaan malliseen levyyn, oli merkki mikä hyvänsä.

mutta löytyykö vihjeitä mistä kannattaisi kysellä kaksiosaisen jarrulevyn keskiöitä, joko valmiina tai sitten pajoja mitkä veistää järkevästi. pulttijako 5x108  ( ehkä myös 5x112 tai 5x114,3=5x4,5", jos muuttaa jaon niin samalla vannevalikoima laajenee ).

vauhtipuoteja selattu täältä ja maailmalta mutta tilanne vielä auki.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Mikä Wilwoodin jarrusatuloissa ja -levyissä ollut vialla?

Itellä harkinnassa Wilwoodin , ehkä superlite satulat (en nyt muista oliko tuo se jäykempi malli.. ) ja n. 300mm jarrulevyaihiot porattuna (niille sitte tekee ite keskiöt).
 Volvon omat kun on melko onnettomat kovemmassa ajossa (radalla).

Tai sitten AP-racing käytettynä.. Brembot turhan kalliit, ja katuautojen 4-mäntäiset satulat todella painavia, samoin levyt.
Alcon jarrupalikoita ei muistaakseni saanu paljoo Bremboo halvemmalla.

Takana menee vakiolevyt uritettuna ja satulat huollettuna.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Ateho  Elekma