Tarkennan eli onko kaikissa hybrideissä sitten pienemmät vetopainot ja miksi ? Eikös se ole moottoriteho ja vetoauton paino, joka sen ensisijaisesti määrittele ?
Offtopicina kerron faktaa ja mutua: Vetomassa määräytyy sen mukaan, mitä autonvalmistaja haluaa tyypittää. En nyt tähän hätään löytänyt uutista, jossa oli haastateltu Trafin asiantuntija Otto Lahtea, mutta ihan hiljattain hän kertoi, että tyyppihyväksyntävaatimuksen mukaan autolla pitää pystyä lähtemään liikkeelle 12 % ylämäkeen täydellä vetomassalla. Hänen mukaansa harva sähköautovalmistaja haluaa "ylimitoittaa" voimansiirron siten, että ko. vaatimus toteutuisi.
Mutuna sanoisin, että ongelma täyssähköisissä ja sarjahybdrideissä on liikkeellelähtö. Periaatteessa on helppoa, kun täysi vääntö on käytössä heti, mutta ongelmia tulee, jos se ei riitä. Ei ole luistavaa kytkintä tai momentinmuunninta, jolla voisi voittaa lepokitkan ja saada massan liikkeelle.
Toki on myös sähkö- ja hybridiautoja, joissa on reippaat vetomassat.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kuljetuskyvyssa-sahkoautojen-akilleen-kantapaa/Itse asiaan: Mielenkiinnolla seuraan tätä. Erityisesti kulutus käytännön ajossa kiinnostaa, mutta on kiva myös lukea Volvo-lasien läpi nähtyjä kokemuksia nAuriksesta. Keskimääräisten Auris-kuskien kommentit autoistaan eivät ole kovin syvällisiä tai käsittele niitä asioita, joista itse olisin kiinnostunut.