Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: lasi - 13.01.2017, 02:23:22
-
Moro. Tarkoitus olisi muuttaa 940 ilman turboa oleva malli TDIC:iksi. Löytyy kiinnileikannut 940 kone josta siis tarkoitus ottaa turbon osat. Onko kanget samat vakiossa ja TDIC:ssä? Kehtaa antaa ahtoja sen 1.5 kiloa vaikka vaparissa eri kansi kuin turbossa? (Turbon kansi avain tuhoutunut, nokka-akseli monessa osassa). Kytkin ainakin pitää vaihtaa turbon koneesta. Ja mihin öljynpaluu turbolta TDIC:ssä, öljypohjaan? En tiedä meneekö virittämisestä mutta kuullut ainakin että jotkut turbo koneen omaavat vaihellut vaparin kansia paikalleen.
-
Erot ei taida olla kuin lohkoissa ja että turbossa öljyruutata ja öljypohja sit eroa mun käsittääkseni muuta ei ole sitten
-
Vakioahtimella jos menet 1.5 bar ahtamaan, niin sitten on ainakin kone ja kansi entisiä, hyvällä tuurilla sulaa mäntäkin. Yhden moottorin nähnyt missä oli tuo perinteinen "viritys" tehty, eli "ahtoja 1.5 bar ja syötöt tappiin". Lopulta sitten oli pitkässä vedossa sulanut mäntä. Edelleenkin siellä nousee pakopaine reippaasti noilla ahdoilla, koska se onneton vakioahdin menee tukkoon.
Tuolla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48448.0) on kansien eroista juttua.
-
Onkos suutin putkissa eroa vapari ja turbo malleissa?
-
Ei ainakaan pitäisi olla, koska sama pumppuhan näissä on, sekä ruiskutusjärjestys. Vaparissa vaan erona että puuttuu se LDA torni siitä pumpun päältä.
-
Miksiköhän motonetti myy sitten 2eri suutinputki sarjaa. vapariin ja turboihin omat.
-
On eroa. Kuutospytyn suutinputki tekee mutkan lda tornin kohdalla, vaparissa tämä osio on taasen suora. Vaparin putki muistaakseni mahtuu turbopumpun kanssa mutta ahdasta on.
-
On eroa. Kuutospytyn suutinputki tekee mutkan lda tornin kohdalla, vaparissa tämä osio on taasen suora. Vaparin putki muistaakseni mahtuu turbopumpun kanssa mutta ahdasta on.
Tuo selittääkin miksi niitä myydään 2eri sarjaa
-
Sitä putkea vapariversiosta ei pysty varovasti taivuttamaan vai murtuuko se ?...harvemmin noita suutinputkia joutuu uusimaan, ellei ole ylikiristetty kartioliitosta pilalle.
Miksiköhän motonetti myy sitten 2eri suutinputki sarjaa. vapariin ja turboihin omat.
Tuolta motonetin sivultahan sen vastauksen kysymykseenkin olisia saanut, että niissä on eroa, kerta 2 eri sarjaa myyvät. Itse en ole vaparikoneisista suutinputkia kertaakaan purkanut tai nähnyt niin oletin että samat olisi.
Nuo suutinputket eivät saisi pahemmin hinkata mihinkään tai kuluvat äkkiä puhki. Noissa on resonoinnin estämiseksi välissä ne muoviset klipsut tai vanhemmissa sellainen rautakannake, jossa kuminpala välissä. Asentaessa niitä voi vähän naputella kiintoavaimella ennen lopullista kiristämistä niin jännitys häviää ja asettuu paremmin paikalleen. Joskus suutinputken vuotokin asettuu kun ensin löysää vähän liitosta, napauttaa siihen ja kiristää samalla.
-
Omien kokemuksien mukaan nuitten suutinputkien vääntely on yhtä herkkää ku ripulin parantaminen pieremällä, hyvin herkästi siis katkeavat. Se vaparin putki mahtuu paikalleen lda tornin kanssa mutta pumppu pitää olla käännetty raudassaan siten että lda torni mahd. Kaukana. Ennakonsäätö sitten nokkapyörältä.
Asentaessa aina muistaa että eivät saa jäädä jännitykseen ja että se tiivistyskartio tulee kohtisuoraan vastineehensa.
-
Noita ei myöskään saa vääntää hirveän tiukalle tai kartio menee pilalle. Sama juttu kuin hydrauliletkun kartioliittimessäkin.