KL-varaosat  Race.fi

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 207575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #465 : 15.12.2020, 19:06:50 »
S60 -01 T5 korkkasi nykyinen akku tänä päivänä. Tuossa kiinniollut oli jostain syystä joku 100Ah ja outo merkki mutta orkkis vehkeessä ilman mitään webastoja riittää normi 77Ah hyvin.
Latailen jos saan käyntiin, antaa hengitysaikaa hommata akku ja kääntää auto pihalla paremmin työn alle valoisaan kohtaan..

Mittaan vielä nykyakun pituuden, muistikuva että se on kuitenkin väljä  (pääsee liikkumaan) akkukoteloon. Ei vertailukohtaa kuuluuko olla jotain eristettä tai lisäpidikettä kotelon sisällä mutta tuo oma kotelo on pelkillä muoviseinämilllä ja kannella ilman mitään muuta. Katson myös nykyisen akun valmistajan jos jotain logoa tai nimeä siitä löydän, pelkkä teholukema on tarrana näkyvillä päällä.

Exiden saatan tuohonkin ottaa, pelittänyt kahdessa muussa pihan autossa hyvin jo 4v ja 2v
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 19:08:27 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #466 : 15.12.2020, 19:36:27 »
Euroglobe 100Ah/800A 35cm pituinen tuo kyykähtänyt akku, valmistajan nimi mulle outo eikä kerro mitään sen laadukkuudesta.  Siis dieselin akku eikä vakio bensavehkeen lykätty kiinni.Päälliskotelo näköjään modattu ja poistettu mm se  akun kaasunpoistoputki kokonaan.
On pohjalla päädyssä uudehkon näköinen kiinnike joka jäänyt löysälle eikä akun ulkonevassa kantissa kunnolla kiinni.

Hmm jos 28cm ottaa niin akunkiinnikettä jotenkin mulkattava tai mietittävä 35cm kokoisen ottoa.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #467 : 02.02.2021, 15:57:13 »
Kokemuksia/suosituksia halvoista akkutestereistä? Näkeekö noilla helposti koska akku on tulossa vaihtokuntoon?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #468 : 02.02.2021, 16:37:44 »
Kokemuksia/suosituksia halvoista akkutestereistä? Näkeekö noilla helposti koska akku on tulossa vaihtokuntoon?
Jos puhutaan nyt ihan perinteisestä lyijyakusta, jonka tarkoitus on päräyttää moottori käymään ja tasata virrankulutuksen huippuja, niin paras testeri sellaiselle on ollut se "halpahallin" testeri, jossa on pelkästään lämmitysvastus ja akkua kuormitetaan viisaria tuijottaen 10 sekuntia.

Joskus se 10 sekuntia on liian lyhyt aika. Yksi tiisseli-V6 ei suostunut heräilemään kylmiltään vaan loppui virta. Kuitenkin hieno "2x-tuhatta euroa" -testeri näytti akun olevan uutta vastaava.
Siinä ihmeteltiin latausta, vuotoa ja ties mitä. Lopulta työkaveri kyllästyi ja kokeili vielä tollasella "halpistesterillä", mutta kuormitti jonkun 15 sekuntia.
Siinä 15 sekunnin kohdalla virtamittari sukelsi kuin lehmän häntä ja akku muuttui kuolleeksi. ;D
Akku vaihtoon ja auto kunnossa.

Tucci

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #469 : 02.02.2021, 16:49:40 »
Kokemuksia/suosituksia halvoista akkutestereistä? Näkeekö noilla helposti koska akku on tulossa vaihtokuntoon?
Tuossa 740:ssä on tupakansytyttimeen työnnettävä ledivaloilla toimva ilmaisin, ihan toimiva kampe, laturin pultin katkeamisen olen tuolla nähnyt.
Autosähköliikkeissä testaavat akut ilmaiseksi ja näkee tavallisella yleismittarilla akun kunnon kotonakin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #470 : 02.02.2021, 16:53:48 »
Tuossa 740:ssä on tupakansytyttimeen työnnettävä ledivaloilla toimva ilmaisin, ihan toimiva kampe, laturin pultin katkeamisen olen tuolla nähnyt.
Autosähköliikkeissä testaavat akut ilmaiseksi ja näkee tavallisella yleismittarilla akun kunnon kotonakin.
Yleismittari ei kerro akun kuntoa silloin, jos purkuvirta on heikko.
Paitsi toki mittaamalla jännitettä ja polttamalla ajovaloja. Jännitteen pitäisi hiljalleen tippua, ei sukeltaa ykskaks.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #471 : 02.02.2021, 20:41:18 »
Jos puhutaan nyt ihan perinteisestä lyijyakusta, jonka tarkoitus on päräyttää moottori käymään ja tasata virrankulutuksen huippuja, niin paras testeri sellaiselle on ollut se "halpahallin" testeri, jossa on pelkästään lämmitysvastus ja akkua kuormitetaan viisaria tuijottaen 10 sekuntia.

Joskus se 10 sekuntia on liian lyhyt aika. Yksi tiisseli-V6 ei suostunut heräilemään kylmiltään vaan loppui virta. Kuitenkin hieno "2x-tuhatta euroa" -testeri näytti akun olevan uutta vastaava.
Siinä ihmeteltiin latausta, vuotoa ja ties mitä. Lopulta työkaveri kyllästyi ja kokeili vielä tollasella "halpistesterillä", mutta kuormitti jonkun 15 sekuntia.
Siinä 15 sekunnin kohdalla virtamittari sukelsi kuin lehmän häntä ja akku muuttui kuolleeksi. ;D
Akku vaihtoon ja auto kunnossa.

Vastus-tyyppinen on tosiaan kotitarpeisiin varmaan se paras, isommille akuille se vastus vaan ei riitä, mutta näyttää suuntia kuitenkin. Hienot elektroniset mittaa yleensä  hetkellisen käynnistysvirran, eli niitä voi "huijata" lataamalla akun täyteen. Toki digimalleistakin löytyy kuormittavia malleja, vaan enempi on käytössä niitä huijattavia...
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #472 : 02.02.2021, 21:48:33 »
Riistakamerassa oleva akku tuntuu tyhjentyvän aika nopeasti, niin pohdin olisiko se parempi "lämmittää" ensin sisällä ja sitten vasta ladata. Nyt sitä on ladattu kylmässä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #473 : 04.02.2021, 19:54:42 »
^ Jos akku on mallia Li-Ion tai NiMh, niin eipä niitä oikein voi ladata alle 0 °C.

Hommasin kesämökille IP-kameran, jossa myös sisäänrakennettu Li-Ion akku. Jo sinällään outo idea kiinteästi asennettavaksi tarkoitetussa kamerassa. Kytkin härveliin myös jatkuvan virtasyötön, mutta marraskuussa sai kummastella onko virtalähde rikki, kun akku tyhjeni. Ei ollut virtalähde rikki, vaan akku lakkasi latautumasta lämpötilan painuessa alle 10 °C. Eikä laite näköjään osannut hyödyntää virtasyöttöä toimintaansa, vaan sähkö pitää aina kierrättää akun kautta.  :2funny:

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #474 : 04.02.2021, 21:49:25 »
Ei, siinä on tavallinen isohko lyijyakku. Olikohan jotain 70Ah kokoinen. No nyt lämmitin sitä sisällä, sitten latasin sen täyteen ja oli vielä jonkin aikaa kylmässä. Jännite oli vieläkin jotain vähän päälle 12,8 volttia. Vein sen jo takaisin ja täytyy käydä mittaamassa jännite siitä jonkin ajan päästä. Paljonko on laskenut.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #475 : 04.02.2021, 22:21:40 »
^ kylmä akku vaatii korkeamman latausjännitteen.
https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #476 : 04.02.2021, 22:28:39 »
Laturista voi valita 14,7 voltin latauksenkin. Pitää varmaan sillä kokeilla, sitten kun tuo alkaa taas hyytyä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #477 : 04.02.2021, 22:36:21 »
Mä oon tehny AGM akkujen pikalatausta hitsausinvertterillä, jonka tyhjäkäyntijännite on jotain 30 volttia. Se puskee hetkellisesti vaikka 100 ampeeria akkuun. Jatkuvana latauksena tuollainen 40 ampeeria on sopiva, niin hitsi ei ylikuumene. Lopetan latauksen, kun napajännite on noussut 15,5 volttiin. Hyvin toimii ainakin -5 asteessa ja sitä lämpöisemmässä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2899
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #478 : 05.02.2021, 11:52:10 »
Viikko sitte hommasin 100ah:n akun ni vanhassa akussa oli putki kiinni  ??? Et mikä se o ku uudessa akussa ei oo mitään reikää kannessa  ???
"My hovercraft is full of eels"
 XC70 D5 AWD A - 04 (2:en hengen paku)
ex S40 T4 - 98
ex 240 2.3 GL a - 86

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #479 : 05.02.2021, 14:27:42 »
Siihen putkeen tulee letku jolla johdetaan happohöyryt (vety) akusta johdetusti pois kun akku on koteloituna sisätilohin tai konehuoneessa jne.
Voi olla että uusi akkusi on ns normaalia mallia ja korkit hengittävät suoraan ulos tai sitten akkusi on joku AGM tyyppinen geeli akku, josta ei tule samalla tavalla höyryjä ulos latautuessa. Niisäkin on silti yleensä jonkinlainen pieni reikä tai venttiili akun hengitystä/paineen tasausta varten.

Omassa V70:ssa laitoin pidemmän letkun akkukotelosta alas auton alle. Orkkis letkunpätkä johdattaa höyryt vaan akun alle ja ruostuttaa akkukotelon ruuvit ja kerää kaikki paskat sinne akun alle :(
Kaikki akkutelineen ruuvit meni vaihtoon, ei edes kantoja enää jälellä. Porasin lisäksi pienet 2mm vesireiät muovikoteloon ruuvien syvennyksiin ja laiton haponkestävät ruuvit tilalle  ;)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 14:33:20 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Samppasport  Futurez