Elekma  Autoracing

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 586557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1470 : 20.11.2018, 21:44:04 »
Onko tuo muuten epoksia mitä kanavissa näkyy?
Imu sekä pakokanavissa?

Jos on, niin miten on kestänyt, ja millaisilla valmisteluilla (esim kannen kuumennus uunissa +200c / 1-2h ennen epoksia)? Tosin pakokanavissa epoksi kyllä palaa aika hätäseen. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1471 : 20.11.2018, 22:29:09 »
Nakuttaaha se edelleen. Pienemmillä vaihteilla vetäessä naku naku, tuossa 2000-3000 alueella.. alkaa loppua ymmärrys :buck2: ei tuo nyt enää voi sytkässä olla. Seokset persiillään kai sitten. Olkoot noin, kestää hyvin ajaa kevyellä kaasulla.
Jos sulla ei ole tietoa missä sytkän perusennakko on, et pysty tietämään mitä asteita on oikeasti koneessa edes tuolla hienolla sytkällä.

Se lamppu ei ole niin kallis että kannattaa konetta rikkoa. ::)

esim. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/ajoituslamppu-2000020145
« Viimeksi muokattu: 20.11.2018, 22:31:17 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1472 : 01.12.2018, 11:21:12 »
En tiedä mitä siellä oikein oli tapahtunut, mutta nyt siis jakajarunko on nollakulmassa. Tuo alipaineen säätökäyrä saattaa olla syyllinen tuossa, etenkin tuohon ennakkokäyrän notkoon. Nyt sillä kuitenkin on voinut ajaa ihan mukavasti.

Mutta semmoinen "oire" tuota nyt kiusaa, että tyhjäkäynti vaeltaa kamalasti :idiot2: Enkä keksi sille syytä että miksi se tekee sitä. Pääosin seilaa siinä 1300-1500, mutta pahimmillaan yökkäilee 1500-1000 asti, tuntuu että se sammuu, mutta ei. Mikä voi moista aiheuttaa ??

(ja tyhjäkäynnin säätö on juuri tuon takia säädetty vähän korkeammalle ettei käy liian alhaalla)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1473 : 01.12.2018, 11:43:54 »
En tiedä mitä siellä oikein oli tapahtunut, mutta nyt siis jakajarunko on nollakulmassa. Tuo alipaineen säätökäyrä saattaa olla syyllinen tuossa, etenkin tuohon ennakkokäyrän notkoon. Nyt sillä kuitenkin on voinut ajaa ihan mukavasti.

Mutta semmoinen "oire" tuota nyt kiusaa, että tyhjäkäynti vaeltaa kamalasti :idiot2: Enkä keksi sille syytä että miksi se tekee sitä. Pääosin seilaa siinä 1300-1500, mutta pahimmillaan yökkäilee 1500-1000 asti, tuntuu että se sammuu, mutta ei. Mikä voi moista aiheuttaa ??

(ja tyhjäkäynnin säätö on juuri tuon takia säädetty vähän korkeammalle ettei käy liian alhaalla)
Imuvuoto ? Onkos jarrutehostimen kalvo ja letkut kunnossa ? Kylmän koneen pistää käymään ja ruiskii bräkcleania sinne tehostimen suunnalle ilman tupakkaa, jos käynti muuttuu, niin vuoto löytyy.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1474 : 01.12.2018, 12:02:06 »
En tiedä mitä siellä oikein oli tapahtunut, mutta nyt siis jakajarunko on nollakulmassa. Tuo alipaineen säätökäyrä saattaa olla syyllinen tuossa, etenkin tuohon ennakkokäyrän notkoon. Nyt sillä kuitenkin on voinut ajaa ihan mukavasti.

Mutta semmoinen "oire" tuota nyt kiusaa, että tyhjäkäynti vaeltaa kamalasti :idiot2: Enkä keksi sille syytä että miksi se tekee sitä. Pääosin seilaa siinä 1300-1500, mutta pahimmillaan yökkäilee 1500-1000 asti, tuntuu että se sammuu, mutta ei. Mikä voi moista aiheuttaa ??

(ja tyhjäkäynnin säätö on juuri tuon takia säädetty vähän korkeammalle ettei käy liian alhaalla)

Katselin tuossa noita konehuoneen kuvia parisivua taaksepäin. Sulla näyttäs tulevan jarrutehostimelle alipaine väärältä puolen läppiä ja se imusarjan alipaine nippa tulppaamatta? vieläkö näin on? Lisäksi en bongannut jakajalle menevää alipaineletkuakaan. Miksi siis siellä on alipainesäätö käytössä?

Muok: Katsoin väärin, sulla menee siis huohotus imusarjaan venttiilikopasta. Laita se jarrutehostimen alipaine omana letkunaan siihen imusarjaan ja huohotukset putsariin.
Tuo tilanne vastaa isoa imuvuotoa.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2018, 12:13:04 kirjoittanut Korte »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1475 : 01.12.2018, 16:30:39 »
Huohotus korkista imusarjaan näyttää menevän sellaisen pienireikäisen nipan kautta. Mutta jarrutehostin toimii ainoastaan kun ilmansuodatin on tukossa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1476 : 01.12.2018, 18:07:30 »
Miulla läppärunkojen kanssa tuli aika kivasti tyhjäkäyntiongelmaa kun yks alipaineletku oli irronnut ja läppärungot nokeentunut käyntihäiröiden ja liian rikkaalla seoksella käytön vuoksi (= läpät reilummin auki että saanut käymään tyhjäkäyntiä).
 Sitten kun sai seossuhteen laihemmalle, niin tyhjäkäyntiä kävi hetken aikaa n. 900-1000rpm.. kunnes lähti nousemaan yli 2000rpm ja jäi sinne huutamaan.

Puhdistus, ja kaikki alipaineletkut kunnolla kiinni, sekä synkkaus pöydällä niin sitte sai käymään hyvin tasaisesti 850-900rpm tyhjäkäyntiä eikä enään tyhjäkäynti pomppinut yhtään.

Suosittelen tarkastamaan kaasarit sitten jos ei imuvuotoja löydy.
Eli ettei läpät takertele, tai jää kantamaan esim noen/karstan vuoksi mitä sinne nopeasti tulee jos ampuu imusarjaan päin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1477 : 01.12.2018, 20:15:58 »
Jarrutehostin on rikki ja se sille menevä letku on tulpattu. Se on vaan näön vuoksi siinä, lähinnä leimaa huijaamaan. Huohotus on kunnossa kyllä, tuo käyntivaellus tuli tohon vasta myöhemmin.

Niin ja tuo alipaine ei ole jakajasta kytketty mihinkään. Mutta se käyrä on ohjelmassa, en ole siihen puoleen tehnyt mitään. Pitäisikö minun tuo letkupaikka tehdä kaasariin vai vetää ennakkokäyrä vaan sileäksi ?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2018, 21:57:18 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1478 : 02.12.2018, 13:16:21 »
Käyrä on jakajan ohjelmassa juuri sitä varten, että se osaa antaa ennakon, kun sähköinen ”alipainekello” saa alipaineinputin. Ohjelma käyttää sitä ennakkokäyrää, mikä on valittu jakajan pohjan valitsimesta:
http://aircooled.fi/data/doc/12/123_b18b20_vrl02gndou.pdf
Jakaja ei hae ennakkoa ohjelmasta, ellei se saa tietoa sen tarpeesta alipaineen muodossa. Ellei sinulla ole alipainesäätö kytkettynä, ennakon säätö ei toimi. Näin ainakin olen tuon asian ymmärtänyt jakajan manuaalia selaillessani.

Perussäätöä tehdessä, kampiakselin tulee olla kierretty siihen kohtaan, mikä on perusennakko (siinä kymmenen asteen hujakoilla), ei mihinkään yläkuolokohtaan. Jakajan ohjelma hoitaa loput säädöt

Alipaine jakajalle kaasareilta linkin mukaisella letkukaralla, EI imusarjasta, katso että ovat ummessa ellet käytä:
https://classiccarbs.co.uk/product/weberdellorto-dcoedhlaphf-twin-carbs-vacuum-take-off-adaptor-x1

Mitä ihmeen reikiä nuo ovat? Katso etteivät ne ole yhteydessä mihinkään keltaisten nuolien osoittamiin paikkoihin:


Jos kytket imusarjan isoon liittimeen huohotuksen kampikammiosta tai venttiilikopasta, niin silloin liitimessä tulee olla rajoitettu virtaus. Siis selkeästi pienempi reikä kuin nyt Motorplus imusarjan nipassa. Alla yksi toteutus letkutuksesta, voisi jopa toimia. Deleteoin kuvaan muutaman letkunvedon, joita ei pitäisi toteuttaa.
Alipaineletku jarrutehostimelle sellaisesta letkusta, joka ei mene kasaan alipaineesta. Väliin myös liekkilukko/takaiskuventtiili ja sitten oikein päin, jotta ilma kulkee.


Nykyisellä letkutuksella (T-kappale kampikammiosta??) tehostimessa VOI olla jonkinverran öljyä/ilman kosteudesta tiivistynyttä huohotusvaahtoa, joka pakkasten tultua vie jarrut koko vehkeestä. Poljin ei painu ollenkaan, kun se moska jäätyy tehostimessa. Tietty tähän tehostajan "nesteen" kertymään vaikuttaa se, että missä kohtaa letkutuksessa on ollut mainitsemasi toimimattoman tehostajan tulpitus.

Huohotuksen parantelua:
https://www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm#crankcase_pressurization

Ellei sinulla ole ajoituslamppua, niin kohdista jakaja seuraavasti. Kierrä mootoria pyörimissuuntaan siten, että kampiakselin merkki osuu perusajoituksen (10 astetta) viivaan. Ota puolan johto irti jakajan kannesta, laita se johonkin paikkaansa, missä sen pää pysyy vajaan viiden millin päässä "maasta",  vaikka venttiilikopasta. Ota jakajan kansi irti ja katso, että pyörrin on ykköspytyn hujakoilla, tai juuri tulossa sen kohdille. Irrota jakaja ja laita hammastus uuteen kohtaan tarvittaessa kiertovaran mahdollistamiseksi.
Laita kansi takas. Virta päälle, kierrä jakajaa vasten pyörimissuuntaansa ja jätä siihen missä kipinä irtoaa puolan johdon ja "maan" välillä.

Edit: pyörityssuunnat tarkennettu


« Viimeksi muokattu: 02.12.2018, 13:27:00 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1479 : 02.12.2018, 17:44:59 »
Olen edelleen hieman skeptinen jakajan nollauksesta. Se malli, jota ei voi ohjelmoida nollataan perusennakon kohtaan, mikä se nyt käytössä olevan moottorityypin mukaan onkaan. Se käy maalaisjärkeen, kun sen on vain tarkoitus korvata alkuperäinen jakaja ja ennakkokäyrä.

Tässä on taas ohjelmoitava malli. Ei käy järkeen että siihen pitäisi laittaa jotain asteita pohjille. Mistä se ohjelma tietää mikä siellä on perusennakkona, kun säätöohjelmassa ei näyttäisi olevan mahdollisuutta sitä laittaa ja kuitenkin käyrän säätö lähee 0 asteesta.

Tämähän ei selviä kuin sillä, että pääsisi lampulla katsomaan mitä oikeasti on.. 

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1480 : 02.12.2018, 20:44:09 »
Eipä tullut selattua koko ketjua lävitse ennen jakajalinkkiä. Tarpeeksi kun scrollaa backiä, niin löytyihän jakajasta tietoa.
En ole itse tämän mallin jakanjan kanssa duunaillut, joten tieto on sitten vain manuaalista luettua.

123 Tune + jakaja asetetaan manuaalin mukaan myös perusennakon kohtaan. Tässä mallissa ei tosiaan aseteta asteita mistään meisslillä kieputeltavasta säätöpyörästä. Tosin johonkin kohtaan se jakaja tulee "nollata", johon se sitten peilaa ohjelmoitua käyrää. Ellei sinne ohjelmointiin pidä tallettaa perusajoituksen ennakon määrää, niin hieman ihmettelen. Muutenhan tuo ohjelma säätää nuo halutut asteet/rpm peilaten jakajan "nollauskohdan" kanssa.
Manuaali: https://www.123ignitionshop.com/manuals/123_TUNEplus_manual.pdf
Kuva manuaalista:


Piti oikein hakea varmistus tuolle Static timing point lausekkeelle:
https://www.howacarworks.com/ignition-system/adjusting-the-static-timing

Aiempaa pähkäilyä perusasetuksesta:


Jakajassa on mahdollisuus siirtää "sytkäkurvin paikkaa" +/- 10 astetta mosan käydessä, aste kerrallaan(manuaali sivu 8 ), tosin ei jää talteen, vaan pitää ohjelmoida uudelleen. Ei kyllä ihan kokonaan auennut, että siirtyykö koko kurvi näppäilyn verran kohti haluttua astelukua, vai siirtyykö vaan se ennakon alkamiskohta?

Kaasarien säädöistä vielä, onko noissa letkujen liitännöissä joku letkukara paikallaan, kun ei oikein näy:



Edit: Jos tämän pistää "nollaten" YKK kohtaan ja ohjelmoinnissa asettaa ensimmäiseen ruutuun perusennakoksi sen mitä kontyyppi sanoo, niin eikös silloin kaikki ohjelmoidut ennakkopisteet mene tuon perusennakon verran pieleen? Jollakin se on jakajan ohjelmalle kerrottava, että missä se YKK sijaitsee.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2018, 21:21:08 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1481 : 02.12.2018, 21:42:12 »
Eipä tullut selattua koko ketjua lävitse ennen jakajalinkkiä. Tarpeeksi kun scrollaa backiä, niin löytyihän jakajasta tietoa.
En ole itse tämän mallin jakanjan kanssa duunaillut, joten tieto on sitten vain manuaalista luettua.


Sama täällä, en ole tuommoista hypistellyt ikinä. Netistä löytyy kovin ristiriitaista tietoa Esim.
http://novatech.info/ignition.html
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-125765.html
Sama yläkuolokohta väite tulee esiin monien muiden merkkien foorumeilla. On tämä kummallista  :idiot2: Lopetan vänkäämisen tähän sekä lupaan sponsoroida luchadorelle jonkun perusajoituslampun että tähän saadaan selvyys  :tonttu:

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1482 : 02.12.2018, 22:12:55 »
Lopetan vänkäämisen tähän sekä lupaan sponsoroida luchadorelle jonkun perusajoituslampun että tähän saadaan selvyys  :tonttu:

Laita tilinumero tuleen YV:llä, niin pistän kustantaen tuosta puolet, jos sopii :)
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1483 : 02.12.2018, 22:18:22 »
 :D Johan tuosta nyt syntyi hyvä keskustelu O0 Jakaja on nyt siis nollakulmassa lohkossa, ja käyrää on nyt höylätty ainoastaan sovelluksen sisältä. Tiedä sitten pitääkö jakaja ennakot nollassa tuossa startatessa 0-500rpm, mutta ainakin se käynnistyy nätisti joka kerta. Jos ei muista ekana pari kaasupolkasua niin ei lähde vaikka sahaisi loppuelämän ::)

Huohotus menee siis nyt silleen, että ilmanputsarista(airboksista) lähtevä letku menee lohkon kylkeen. Tuossa välissä oleva jarrutehostimen haara ei ole yhteydessä tehostimeen millään muotoa, se on ollut tulpattuna ja pois käytöstä jo vuosia. Öljykorkista taas menee imusarjaan, jossa on tuo kuristettu nippa.

Ja sitten syitä; normikierroksilla tuo ei ole ehkä paras systeemi, kuten tuo öljynkeruupönttö, siinä on "imuvirtaus" väärään suuntaan tuollain. Mutta, kun antaa koneelle jenkaa, se alkaa huohottaa ihan uusissa ulottuvuuksissa !! ja tästä johtuen lohkon kyljessä oleva letku alkaa puhaltaa airboksiin päin, ja hurjalla paineella, koska se imusarjan pikkureikä ei jaksa mitenkään imeä siinävaiheessa yhtään mitään  :P Siinä tulee nyt tuo öljykerääjänkin virka esiin, se suodattaa ylimääräiset huurut pois tuosta huohotuskaasusta, jotka menee polttoon takaisin. Ja joo, se tosiaan sylkee painetta kierroksilla, mutta pyttypaineet on silti kaikki ok. Koneessa on puristussuhde kuitenkin aika korkea(en ole laskenut).

Mikä muu tahansa ratkaisu huohotuksessa saa kampuran stefat puskemaan öljyt pihalle, oli edellinenkin stefa pullauttanut nurinpäin. Sekä öljykorkki ja tikku mehii muuten öljyiseksi koko konehuoneen. Tuolla nykyisellä setupilla konehuonekin pysyy 100% puhtaana. Se on ajateltu kunnolla kyllä, vaikka hurjalta näyttääkin.

Tuo tyhjäkäynnin vaeltelu onkin nyt vaan ainut mikä tuossa on, tuli sen jälkeen kun käytin kaasarit irti ja huolsin. Pitää tarkistaa jollain spraylla nuo imuvuodot.

Ja tuossa minun synkkamittarissa letkun päissä on hitsaussuuttimet noissa kaasarin reijissä. Istuvat kierteelle ja letku menee tiukasti päälle, se toimii kyllä täydellisesti, ja on tarkka säätö. Suuttimissa on se 0.8mm reikä, hienosti atf-nesteet reagoi pienimpäänkin säätöliikkeeseen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1484 : 03.12.2018, 06:00:13 »
Mulla on tollanen Tune jakajan vanhempi malli. Se on nollattu yläkuolokohtaan "nollaan" ja ennakot määrätään vain käyrästä. Jakajan asennuksessa ei ole määritelty mitään perusennakoita manuaalisesti. Mulla on ohjelmoituna muistaakseni sama perusennakko 0-1800rpm niin tyhjäkäynti ei ennakon muutoksesta seilaa mihinkään.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo