Autoracing  KL-varaosat

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 878091 Lukukerrat

531 ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1200 : 19.06.2013, 11:12:32 »
Mulla on otettu edestä parikiekkaa pois. Pysyvät vielä paikoillaan.
Kokeile taakse vakio iskareita, jos tuntuvat huonolta. Niin laita lyhyemmät.

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1201 : 26.06.2013, 22:53:50 »
pystyykös tuota 960 madaltamaan mitenkään kun siinä on mikälie komposiittijousi takana?
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1202 : 27.06.2013, 06:20:43 »
pystyykös tuota 960 madaltamaan mitenkään kun siinä on mikälie komposiittijousi takana?
meinaatko tuota multilinkki perälistä missä on se lehtijousen näkönen pyörästä pyörään oleva jousi.? olis kyllä kiva tietää saisko siitä 20mm pois korkeudesta.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1203 : 27.06.2013, 21:07:58 »
meinaatko tuota multilinkki perälistä missä on se lehtijousen näkönen pyörästä pyörään oleva jousi.? olis kyllä kiva tietää saisko siitä 20mm pois korkeudesta.
juuri tämä
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1204 : 28.06.2013, 05:52:36 »
juuri tämä
eipä tule mieleen muuta kun iskareiden paikalle sopivat säädetävät kynäjouset ja ottaa kokonaan se komposiitti-lehtijousi pois. voi toki olla aikamoinen homma löytää sopivat kantavuudeltaan ja pelaako alusta sitten enään kunnolla.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1205 : 28.06.2013, 08:09:29 »
eipä tule mieleen muuta kun iskareiden paikalle sopivat säädetävät kynäjouset ja ottaa kokonaan se komposiitti-lehtijousi pois. voi toki olla aikamoinen homma löytää sopivat kantavuudeltaan ja pelaako alusta sitten enään kunnolla.
tuokin ollu mielessä tai sitten tehdä paikat sinne kierrejousille, mut vähän turhan isoa hommaa tohon romuun ::)
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1206 : 28.06.2013, 09:03:33 »
Eikös tuohon komposiittilehtijousiperäänkin ole saanut madallussarjaa Volvolta?

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1207 : 28.06.2013, 14:29:54 »
tuokin ollu mielessä tai sitten tehdä paikat sinne kierrejousille, mut vähän turhan isoa hommaa tohon romuun ::)
tänään kun kävin vaihdattamassa uudet kesäkummit autoon nii tuli tuota iskarin paikkaa katseltua hieman niin tuossa omassa 960 löytyy jousilautanen korin päästä että periaateessa ei olis aivan älytön homma olisi laittaa kierrejousia sellaset sopivat iskarit vaan missä olis alapäässä jousilautanen ja sopivat jouset. eli pystyis varmaa väkertää jostain korkeussäädetävästä alustasarjasta taakse iskarit ja jouset. löytys vaan sopivan mittanen ja vahvunen että ei olis alimitotettu tuolle autolle. toki lisä haasteita hommaan tuo se että mitä katsastus inssi siihen sanoo.
Eikös tuohon komposiittilehtijousiperäänkin ole saanut madallussarjaa Volvolta?
itellä ei ainakaan ole tietoo moisesta, ehkä joku viisaampi voi valasta asiasta.:D

edit: täytyypi soittaa volvolle ja kysyä

edit2: 960 multilinkkiin on saanu 22/20 madallus sarjaa ja seuraavila osanumeroilla: takaiskarit osa num: 9192765, takajousi osa num: 3529932, etuiskari osa num: 3529370, etujousi osa num: 3529441, eteen ja taakse saa iskareita vieläkin ja eteen jousia mutta koko euroopan varastossa ei ole ainutakaan takajousta. ja tämä tieto on suoraan volvolta, elikkä takajosuta vois ehkä löytyä jopa suomesta joltai harratelialta muta varmimmin taitaa löytä tuolta ruottin pojilta.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 14:53:28 kirjoittanut -JaniR- »
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1208 : 30.06.2013, 15:15:38 »
tänään kun kävin vaihdattamassa uudet kesäkummit autoon nii tuli tuota iskarin paikkaa katseltua hieman niin tuossa omassa 960 löytyy jousilautanen korin päästä että periaateessa ei olis aivan älytön homma olisi laittaa kierrejousia sellaset sopivat iskarit vaan missä olis alapäässä jousilautanen ja sopivat jouset. eli pystyis varmaa väkertää jostain korkeussäädetävästä alustasarjasta taakse iskarit ja jouset. löytys vaan sopivan mittanen ja vahvunen että ei olis alimitotettu tuolle autolle. toki lisä haasteita hommaan tuo se että mitä katsastus inssi siihen sanoo.itellä ei ainakaan ole tietoo moisesta, ehkä joku viisaampi voi valasta asiasta.:D

pitäis vähän mittailla ja miettiä että mitä tolle jaksaa tehdä  :D
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1607
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1209 : 07.07.2013, 14:39:01 »
Ois tarkotus uusata 740:iin vakioiskarit taakse. Laittasko neste- vai kaasuiskarit, mitä käytännön eroa?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa `villle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1210 : 07.07.2013, 20:09:22 »
Olisi tarkoitus talven aikana uusia 960:iin iskarit sekä jouset. Tarkoitus olisi madaltaa reilusti.
Korkeussäädettävää alustasarjaa näihin ei taida löytyä, edellisissä autoissa on ollut korkeussäädettävä alusta ja olen todennut ihan toimivaksi. Onko joku toteuttanut eteen korkeussäädettävää alustaa? Löytyisikö kuvia toteutuksesta sekä eri työn vaiheista? Miten katsastusmies näihin suhtautuu? Taakse riittäisi kiinteä madallus, mutta jäykkyys säädettävät iskarit. Olisiko jollain suositella eteen hyviä coilover-aihioita sekä taakse jousia ja iskareita?

Paljon kysymyksiä, mutta olen kiitollinen jos saan edes osaan kysymyksistä vastauksia.  :P

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1211 : 07.07.2013, 23:41:19 »
Olisi tarkoitus talven aikana uusia 960:iin iskarit sekä jouset. Tarkoitus olisi madaltaa reilusti.
Korkeussäädettävää alustasarjaa näihin ei taida löytyä, edellisissä autoissa on ollut korkeussäädettävä alusta ja olen todennut ihan toimivaksi. Onko joku toteuttanut eteen korkeussäädettävää alustaa? Löytyisikö kuvia toteutuksesta sekä eri työn vaiheista? Miten katsastusmies näihin suhtautuu? Taakse riittäisi kiinteä madallus, mutta jäykkyys säädettävät iskarit. Olisiko jollain suositella eteen hyviä coilover-aihioita sekä taakse jousia ja iskareita?

Paljon kysymyksiä, mutta olen kiitollinen jos saan edes osaan kysymyksistä vastauksia.  :P
Rallyraceen kun soitat niin saat todennäköisesti vastauksen kysymyksiisi :)
Vanhempaan 960 jossa on sama tolppa kun 700/940 malleissa saat helposti tehtyä coiloverit, uudemman 960 tolpasta minulla ei mitään tietoa.


Rakennus alkaa siitä että hommaat kierreholkkisarjan. Sen jälkeen jousilautanen rälläkällä irti tolpasta. Sen jälkeen sorvaten tai rälläkällä hiomalla tolpan halkaisija oikeaan mittaan että kierreholkki istuu tiukasti tolpan päälle. Sen jälkeen hitsaa kierreholkin alapäästä kiinni. Kannattaa kiinnittää huomiota että mihin kohtaan holkin hitsaa. Suositus oli että 5cm tolpan yläpäästä mutta sitten saattaa tulla ongelmaksi että vanne ottaa kierteeseen tai säätömutteriin kiinni. Ei tietenkään hätää jos ei ole vanteiden sovitus niin tarkka ja on varaa laittaa spaceria väliin.


Tuossapa sitten puolivalmiista kuva, tilasin jouset jo etukäteen mutta ne oli liian lyhyet joten kannattaa varmaan tilata jouset siinä vaiheessa kun on holkit kiinni tolpassa niin saa oikean mittaiset, jos leimata meinaa niin jousihan ei saa pyöriä joten pieni esijännitys pitää olla. Rallyracesta kannattaa kysellä sitten tarvikkeita.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1212 : 08.07.2013, 00:44:28 »
Olisi tarkoitus talven aikana uusia 960:iin iskarit sekä jouset. Tarkoitus olisi madaltaa reilusti.
Korkeussäädettävää alustasarjaa näihin ei taida löytyä, edellisissä autoissa on ollut korkeussäädettävä alusta ja olen todennut ihan toimivaksi. Onko joku toteuttanut eteen korkeussäädettävää alustaa? Löytyisikö kuvia toteutuksesta sekä eri työn vaiheista? Miten katsastusmies näihin suhtautuu? Taakse riittäisi kiinteä madallus, mutta jäykkyys säädettävät iskarit. Olisiko jollain suositella eteen hyviä coilover-aihioita sekä taakse jousia ja iskareita?

Paljon kysymyksiä, mutta olen kiitollinen jos saan edes osaan kysymyksistä vastauksia.  :P


850 volvon coilitolpat saa hieman vaivaa näkemällä sovitettua paikalleen 7/9 satkuun:









Kuvan auto on 740 johon on vaihdettu olka-akselit+jarrut uusikorisesta 960 volvosta. Tolppia joutuu vanhakorisessa 960:ssa ja 7-satkussa muokkaamaan siten että olka-akselin 2-pultinreikää pitää vinguttaa hieman soikeaksi että camper kulma tulee kohdalleen.

965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1213 : 08.07.2013, 19:58:16 »

Kuvan auto on 740 johon on vaihdettu olka-akselit+jarrut uusikorisesta 960 volvosta. Tolppia joutuu vanhakorisessa 960:ssa ja 7-satkussa muokkaamaan siten että olka-akselin 2-pultinreikää pitää vinguttaa hieman soikeaksi että camper kulma tulee kohdalleen.

Tämmöstä mietin joskus itekin, kun olisi yhdet 960 facelift olatkin ylimääräsenä. Mitä tapahtuu offsetille, pysyykö samana vai muuttuuko? Meinaan vaan kun 960 faceliftissä käytetään etuveto-ET:tä ja vanhemmissa takaveto-ET:tä, mutta johtuuko ero tukivarsista tai niiden kiinnityspisteistä, vai olka-akseleista?

Kumpia raidetangonnuppeja muuten käytit? EDIT: kuvista päätellen vanhempaa mallia, mutta eikös niissä ole eri kartio?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa `villle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1214 : 08.07.2013, 20:54:16 »
Unohtui mainita että auto on 92 vuosimallia. Täytyy syksyn mittaan suunnitella vaihtoehtojen välillä ja talven aikana väsätä tolpat. Kiitos.  8)

 

Autoracing  KL-varaosat