Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Laakeririkko - 28.05.2013, 23:14:10

Otsikko: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 28.05.2013, 23:14:10
Olen jonkin aikaa suunnitellut tekeväni projektitopikin tolle nykyselle kanttilaatikolleni.

Aihiona siis vuosimallia 76 oleva 244 volvo, jossa tekniikkana
- B21
- M45
- 1030

Lisävarusteita
-sähkölasit edessä

Auto ostokunnossa: (kuva tulee myöhemmin, kun pääsen oikealle koneelle käsiksi.)

Auto nyt:
(http://i39.tinypic.com/298sj5.jpg)

(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0191_zps24c93db8.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0191_zps24c93db8.jpg.html)


Auto oli kuitenkin aikojen saatossa kärsinyt pahasti käytöstä ja karun näköinen maalattu sisusta sai väistyä paremman tieltä. (Nahkaiset vanhat ovipahvit olisivat olleet siistit ja hyvät, mutta niihin oli jollain massalla ilmeisesti aikoinaan liimailtu jotain listoja. Täytyy entrailla niitä, kun ehtii) Tilalle laitettiin vm. 81 242 volvon sisusta kokonaisuudessaan. Sisustaan sopivat ovipahvit sain ostettua Hämeenlinnasta. Ongelmia aiheutti ainoastaan se, että vanhassa kojelaudassa virtalukko on syvemmällä, kuin uudessa. Tämän vuoksi ratin taakse tulevaa muovia ei voinut asentaa, koska virtalukkoa ei olisi voinut käyttää. Samalla vaihdettiin pienempi nahkaratti, joka miellyttää silmää ja kättä enemmän, kuin alkuperäinen ranneleikkuri.

Ostettaessa autolla oli tapana polttaa sulakkeita satunnaisesti. Kojelaudan ollessa irti oli auton johtosarja helppo tarkistaa ja sieltähän löytyikin piuha, josta oli sulanut koko matkalta kuori pois. Piuha oli alunperin ilmeisesti vienyt virran keskikonsolin valoille, mutta siitä oli yritetty ryöstää virtaa sähkölaseille, jotka olivat toimimattomat. Samalla vedin kunnon kaapelin sähkölaseille ja tulevalle mankalle. Sekä koko sulaketaulu vaihtui 242 volvossa olleesseen, taulu oli korkeampi, joten siihen mahtui enemmän sulakkeita kuin vanhaan. Uusia sulakepaikkoja tuli heti tarpeeseen sähkölaseille ja mankalle.
Loppujen lopuksi sisusta saatiin istumaan hyvin autoon ja lopputulos miellyttää omaa silmää paljon. Äkkiä katsottuna sisusta on kuin autoon tehty, mutta tarkkasilmäinen huomaa kaatuvat etupenkit.

Myöhemmin innostuin keskuslukko ajatuksesta ja tilasinkin Briteistä yleismallisen kaukosäätimellisen keskuslukkosarjan ja asensin sen autoon. Samalla ostin edullisen Herzin erillissarjan, joilla saatiin auto hieman viihdyttävämmäksi matka-ajoa ajatellen.

Tällä hetkellä auton perä ääntää ja uusi perä oli jo pöydällä, mutta sen sisältä löytyi 3.9 välitys, joten se saa jäädä liian lyhyenä nurkkaan odottelemaan.

Autoon suunniteltua ja tulossa olevaa:
- LH 2.4 Ruisku (ostettu)
- anturillinen pottapyörä (ostettu)
- Ruiskun tankki (löytyy omasta takaa)
- K-jet bensapumppu (löytyy)
- Ohjaustehostin paketti (löytyy)
- pidempi perä (täytyy hankkia)
- M47 Aski (löytyy)
- Parempi kytkin (ratkaisua saa ehdottaa)
- Helmojen ehostus, hieman alkaa kukkaa puskemaan

Edullisia kiinancoolereita, laajakaistalambdapaketteja saa tarjota. Ja jos tietoa, että mistä saa pakosarjan laippoja, niin saa kertoa.

Kuvia tulee myöhemmin lisää, kun pääsen koneelle, jossa ne ovat.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 28.05.2013, 23:18:55
Tämä päivä mennyt ruiskun tankkia ehostellessa. Viikonloppuna hitsasin siihen pari paikkaa ja uudet korvakkeet ja pohjamaalasin sen. Tänään oli vuorossa pintamaalaus punaiseksi, samaa väriä tullaan käyttämään muihin alustaan jääviin osiin. Tankki oli hieman päässyt seisonnassa hapristumaan kiinnikkeiltään ja päädyistä. Sisältä se kuitenkin oli siedettävässä kunnossa.

kuva keskeneräisestä tankista:
(http://i41.tinypic.com/33pdc95.jpg)

Kuva valmiista maalatusta tankista tulossa.

Lisäksi autoon tuli asennettua tupakkamuovit.

Edit:
Kuva maalatusta tankista:
(http://i42.tinypic.com/2j7fhw.jpg)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Merlin - 29.05.2013, 12:21:25
Hyvältä näyttää! O0 Tullut ihasteltua pariin otteeseen autoa ohi ajaessa, jos siis on sama yksilö... :P
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Kariaho - 29.05.2013, 17:34:04
Pakko seurata kun ittellä alkaa samanlainen projekti kesällä! :)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 30.05.2013, 01:23:16
Auto saastuttaa tällä hetkellä Kymenlaaksossa.

Tänään tuli hiekkapuhallettua varaosa perän panhard, kallistuksenvakaaja ja molemmat tukivarret. Piti myös ruiskulla maalata ne, mutta kompura sano sopimuksensa irti, joten joutui pensselihommiin. Rostexia tuli vedettyä pintaan.

Ruiskun johtosarjaa tuli myös aamulla selvitettyä. Jotain epäselvyyksiä siitä jäi vielä mieltä kaivelemaan.

(http://i40.tinypic.com/25u0e52.jpg)

(http://i43.tinypic.com/2ufylpe.jpg)

Mitä ovat nuo kyseenalaiset liittimet? Mihin tulee signaali perältä? Mistä lähtee virta PA-pumpuille?
Onko nakutusanturin kiinnityspultti läpireiällä lohkossa? Ei kai? kunhan sen saa tiiviisti lohkoon kiinni, niin luulisi riittävän?
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: eliäs - 30.05.2013, 06:56:50
Tuossa laturi johdon vieressä, mahtaa olla moottorinlämpötila anturin liitin?
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: volsse360 - 30.05.2013, 08:27:25
Missäpäin kymenlaaksoa tämän voi bongata kun itsekin asun täällä  :hello:
Ja komea on volvo ;)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 30.05.2013, 08:52:21
Itse itselleni vastaten... Musta liitin nakutuksen yläpuolella on TPS, eli kaasuläpän asentotunnistin. Lämpötilat mitataan kaikki kannesta.

Kotka, Karhula, Hamina alueella tulee enimmäkseen kuljeksittua. Tampereella olin aiemmin...
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 31.05.2013, 08:40:34
Vähän vanhoja projektikuvia vanhan sisustan vaihdosta uuteen. Vanha sisusta oli maalattu beigeksi ja maali oli paikoin kulunut, mikä teki sisustasta karun näköisen, joten tuli vaihdettua varaosa autosta sisusta tohon.

Kuvassa näkyy vanha kojelauta ja lattiaa
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130223_104245_zps21d10c5b.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130223_104245_zps21d10c5b.jpg.html)

Lattiat todella hyvät ottaen huomioon, että auto on vm.76 ja olen kuullut, että kyseisessä vuosimallissa oli ruostesuojauksen kanssa puutteita.
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130223_104300_zps8a25bf79.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130223_104300_zps8a25bf79.jpg.html)

Uusi kojelauta
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130228_135043_zps277d5518.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130228_135043_zps277d5518.jpg.html)

Kaksiovisen penkit
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130223_132737_zpsb298cf93.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130223_132737_zpsb298cf93.jpg.html)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: sekokupu - 31.05.2013, 23:15:09
Auto saastuttaa tällä hetkellä Kymenlaaksossa.

Tänään tuli hiekkapuhallettua varaosa perän panhard, kallistuksenvakaaja ja molemmat tukivarret. Piti myös ruiskulla maalata ne, mutta kompura sano sopimuksensa irti, joten joutui pensselihommiin. Rostexia tuli vedettyä pintaan.

Ruiskun johtosarjaa tuli myös aamulla selvitettyä. Jotain epäselvyyksiä siitä jäi vielä mieltä kaivelemaan.

(http://i40.tinypic.com/25u0e52.jpg)

(http://i43.tinypic.com/2ufylpe.jpg)

Mitä ovat nuo kyseenalaiset liittimet? Mihin tulee signaali perältä? Mistä lähtee virta PA-pumpuille?
Onko nakutusanturin kiinnityspultti läpireiällä lohkossa? Ei kai? kunhan sen saa tiiviisti lohkoon kiinni, niin luulisi riittävän?

Vihreä piuha jossa valkonen liitin, on lambdan signaalikaapeli. Vieressä lambdan lämmityksen virta.

Nuo liittimet joissa lenkki, on esim automaatille ja ilmastoinnille tarkoitettu tunnistimien paikat, manuaalissa ilmastoimattomassa sitten hyppypiuhat. Tarkoitettu juuri joutokäyntikompensointiin ym.

Signaali perältä tulee mittaristoon, josta tulee muistaakseni neliöliittimeen, joka on yhdistetty auton muuhun johtosarjaan sitten.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: siipiveikko - 04.06.2013, 17:34:02
Hieno nappisilmä. Taisit tulla eilen vastaan Haminasta Kotkaanpäin vanhaa tietä kun olin menossa katsastamaan mustaa Cadillac:iä, tulit vastaan Neuvottoman kohdalla.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Kupru - 05.06.2013, 15:20:37
Kun vaihdoit kojelaudan, kait teit lämppäriin (täys) remontin? ::)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 07.06.2013, 15:03:31
Lämppäriin oli juuri vaihdettu moottori, kun ostin auton. Tosin lämppärin vaijerit oli kaikki jätetty irti, jolloin säädöt ei toimineet (Hyvä suoritus). Kaveri korjaili säätimet ja nyt lämppäri pelaa kuin uusi. Juu mustaa cadillac:iä tuli ajeltua vastaan salmen risteyksen kohdalla. Hieno rauta.

Perän tukivarsiin on nyt myös ruiskittu sama pintamaali, kuin tankkiinkin. Lambdamutteri tuli hommattua ja kansi (530) on käynyt plaanauksessa. Kansi tuli kasailtua ja venttiilit hiottiin seeteihin ja uudet varren kumit tuli asenneltua. Venttiilivälykset mittasin ja 6 venttiilissä on liikaa välystä 0,4-0,5. 2 venttiiliä oli 0,35 välyksellä, mikä on kirjan mukaan sopiva, kun aletaan säätämään. Purin kahdesta irtokannesta välyspalat, mutta niissä ei ole mitään merkintöjä paksuudesta. Täytyisi jostain löytää mikrometri.

Kannesta kuvia myöhemmin, tässä kuitenkin uusi kuva autosta.
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0191_zps24c93db8.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0191_zps24c93db8.jpg.html)


Onko tämä polttoainepumpun liitin lh 2.4 johtosarjassa?:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0180_zps53cbd789.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0180_zps53cbd789.jpg.html)
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0179_zps3f3deabb.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0179_zps3f3deabb.jpg.html)

Mitä johtoja tähän liittimeen tulee?
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0178_zps7f8d5203.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0178_zps7f8d5203.jpg.html)
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/IMG_0177_zpse0a8a433.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/IMG_0177_zpse0a8a433.jpg.html)



Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 09.06.2013, 14:35:49
Tommosen löysin:
(http://i40.tinypic.com/2gudqms.jpg)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 12.06.2013, 22:32:14
Kaipaisin hieman tietoa moottorin huohotuksen toteutuksesta. Alun perin b21a koneessa on huohotus toteutettu venttiilikopassa olevalla putkella, putki menee ilmanputsariin. Uudemmissa ruiskukoneissa on ilmeisesti huohotus pönttö laitettu öljypumpun rattaan päällä olevaan reikään imusarjan alla, pitääkö paikkansa? Mitä etua saavutetaan tällä sijoittelulla, vai voinko toteuttaa oman huohotuksen edelleen tuolla vanhalla venttiilikopalla? Minulta löytyy myös b200e koneen hiluja, joissa on ilmeisesti myös siihen kuuluva huohotus pönttö, joten sitäkin voisi toisaalta hyödyntää.

Uusissa sähköruiskuissa on lisäksi hiilisuodatin, johon menee letkut kaasuläpän luota ja suodattimelta putki venttiilille ja sieltä tankin korvausilmaputkeen? Mikä suodattimen tarkoitus on? Onko tarpeellinen? Liittyy ilmeisesti polttoainehöyryihin ja käynnistyksen helpottamiseen? Voinko vain tukkia letkulähdöt?

Käykö pottapyörään 215mm kytkinlevy? Sen tiedän, että 228mm käy ainakin. Jos jollain tarjota kytkin/paineasetelma pakettia, niin saa tarjota.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Huikkoster - 12.06.2013, 22:58:38
Ei sillä huohotuksella ole suuren suurta merkitystä vakiomoottorissa. Kannessa oleva on ainakin helpompi puhdistaa.

Mutta sillä on merkitystä että et laita sitä huohotusta ilmanputsariin ennen ilmamassamittaria. Se öljyää mittarin eikä se ole sen jälkeen kovin pitkäikäinen.

Hiilisuodatin kerää bensatankista polttoainehöyryt siihen suodattimeen jotka sitten syötetään koneeseen. Säästää luontoa kun ei raakaa polttoainetta karkaa tankista höyryinä. Käynnistykseen ei vaikuta, kulutukseen vaikuttaa prosentin osia alentavasti toimiessaan.

Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 18.06.2013, 22:22:55
Eilinen meni töitten jälkeen kannen vaihto hommissa. Samalla tuli vaihdettua jakoremmi ja todettua että satasarjan koneen vesipumppu ei käy kymppilohkoon. Letkulähtö väärässä kulmassa, pultinreiät eri kohdissa ja lohkon vesireikä eri paikassa. Nyt löytyy sitten ylimääräinen valeon valusiivellinen pumppu tuleviin projekteihin varalle. Vanha 160 kansi sai väistyä "uuden" 530 kannen tieltä, joka kävi oikaisussa. Tiivistin venttiilit ja säädin venttiilivälykset 0,3-0,35mm. Nyt auto käynnistyy paremmin ja kaikki nykimiset ja muut häiriöt tuntuivat loppuneen.

Männät, sylintereissä ei ollut sormin tuntuvaa rappua:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130617_161916_zpsf9c3f28b.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130617_161916_zpsf9c3f28b.jpg.html)

Plaanattu 530:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130604_161549_zpsda14c370.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130604_161549_zpsda14c370.jpg.html)

Vanha 160:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130617_161931_zpsa43b3a89.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130617_161931_zpsa43b3a89.jpg.html)

Uudessa ja vanhassa kannessa on erona se, että vanhaan kanteen ei saa taakse lohkojakajaa, eli venttiilikoppa on takaa suora. Uudessa kannessa on tulppa tai jakaja ja venttiilikoppa on edestä ja takaa nokkapukin päälle asettuva "puolikuu". Vanhassa venttiilikopassa oli huohotus putki ja kun vaihdoin uuden kannen katosi koneestani huohotus. Kokeilin porata ylimääräiseen vanhanmalliseen "kruunu" öljykorkkiin sisälle reiän, josta kone voisi huohottaa. Kone kyllä huohotti, mutta korkin välistä valui reilusti öljyä. Homma ratkaistiin vaihtamalla öljykorkki 142 volvon b20 koneen korkkiin, jossa on huohotusletkun lähtö valmiina.  :pomo: Nyt kone huohottaa eikä sotke paikkoja.

Valmis:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130617_213600_zpsecb65ba0.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130617_213600_zpsecb65ba0.jpg.html)

Remontin aikana tuli todettua koneen kuskin puoleisen tukikumin ja vaihdelaatikon tukikumin olevan entiset.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: VolvoHarrastaja - 02.07.2013, 21:22:14
Ja sen verran että olen ollut tässä projektissa alusta lähtien mukana. Ja parempi mitä ostohetkellä!
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 02.07.2013, 22:38:26
Pitäsköhän tännekkin välillä jotain laitella.

Viime viikolla tuli vaihdettua autoon pottapyörä lh:n anturikehällä, uusi luk:n kytkin paketti ja m47 vaihdelaatikko. Samalla lohkoon porattiin reiät asentoanturille ja tehtiin kierteet. Leikkasin myös laatikkoon "sopivan" kolon anturille. Mutta vaihtohan ei ihan ongelmitta sujunut.

Aluksi revittiin vanhat rojut pois ja ruvettiin sovittamaan asentoanturia lohkon kupeeseen. Reiät porasin akkuporakoneella :idiot2: käsivaralla 5mm terällä lohkoon ja "yritin" kierteyttää 6mm tapilla, mutta eihän se tappi sinne uponnut. Todettiin, että pakko porata isompi reikä, seuraava koko oli 5,5mm reiät suureni äkkiä ja tappi upposi reikiin, vähän liiankin hyvin ja reiät jäivät väljiksi. Tämän jälkeen reiät suurennettiin 7mm kokoon ja hieman kairattiin, jolloin saatiin M8:n tapilla kierteet lohkoon. Koska lohkon valussa ei ole satasarjan koneiden tapaan levennyksiä anturin rei´ille anturi asettui 5mm liian ylös. Tämä kompensoitiin leikkaamalla anturit pultinpaikat auki yläpuolelta, jolloin anturin välystä pääsi säätämään. Anturi lohkoon kierrelukitteen kanssa 1mm välyksellä vauhtipyörään nähden. Toivottavasti välys on riittävän pieni. Anturin sijainti lohkoon ei loppujen lopuksi osunut aivan kohdalleen vaan on pari milliä vasemmalla, tästä aiheutuu asteiden heittoa signaaliin, saa nähdä miten toimii... Voi olla että joutuu tekemään uuden telineen lattaraudasta, jossa reikien heitto kompensoitu.

(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130620_225504_zps98bbb3ce.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130620_225504_zps98bbb3ce.jpg.html)

Uutta vaihdelaatikkoa asennettaessa saatiin kytkinakseli paikalleen ja kiristettiin laatikkoa  ja saatiin kaikki kasaan ja huomattiin, että laatikon yläpuolella on lohkon ja laatikon välissä rakoa. Anturiteline oli jäänyt kantamaan, koska sen sijainti oli lohkossa ei ollut aivan oikea. Anturiteline tietysti hajosi rytäkässä. Anturiteline korjattiin epoksilla ja laatikon reikää viilattiin isommaksi paketti laitettiin kasaan uudestaa. Paketin ollessa kasassa todettiin, että liimaus ei kestänyt ja lyötiin uudet liimat väliin... Telineen mahtui juuri liimaamaan, vaikka laatikko oli paikallaan. (Nyt kestänyt viikon ajelua, eli todennäköisesti kestää jatkossakin.)

(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130620_230900_zpsa5c7a2cd.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130620_230900_zpsa5c7a2cd.jpg.html)

Kasatessa tuli jätettyä äänieristeet pois kepin juuresta  :idiot2: meteliähän sieltä tulee. Silmälaakeri, jota ei myöskään vaihdettu, ilmeisesti rohisee. Voi toisaalta olla myös laatikon etummainen laakeri. Lisäksi keppitelineen kumi on vielä irrallaan, joten sieltä pääsee kaikki äänet kabiiniin, mikä vääristää vertailua aikaisempaan.

(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130620_211758_zps08c1196c.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130620_211758_zps08c1196c.jpg.html)

Tämän jälkeen voikin todeta, että kaikin puolin onnistunut remontti... Kytkin ainakin toimii kuin uusi ja vaihteet toimii hienosti ja samalla löytyi yksi vaihde lisää.

Seuraavaksi olisikin vuorossa pohjan runkopalkkien paikkausta ja helmojen maalausta.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 04.07.2013, 14:41:27
Kertokaapas kytkimen silmälaakerin malli tai koko.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300TG using Tapatalk 4 Beta

Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: VolvoHarrastaja - 04.07.2013, 16:08:34
Kertokaapas kytkimen silmälaakerin malli tai koko.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300TG using Tapatalk 4 Beta


Laakeri on normaali 6202 laakeri, mitat ovat 35mm * 15mm * 11mm.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Merlin - 25.07.2013, 10:14:31
Seisooko tämä auto tuossa Karhulan teollisuuspuiston itäportin parkkipaikalla päivisin? Juuri äsken bongasin. :)
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Kalamies - 25.07.2013, 11:19:25
Itsekkin bongannut samassa paikassa auton, kun on tullut ohi ajettua. Piti oikeen kaartaa parkkikselle ihailemaan ja tyylikäshän se on.  :P
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 25.07.2013, 18:56:23
Joo kyllä auto viettää aikaa karhulassa arkisin. Autosta ei olekkaan tullut päiviteltyä hetkeen. Eilen vaihdettiin kaverin kanssa silmälaakeri, josta kerron lisää myöhemmin, kun saan kuvat. Tänään asentui autoon 100A laturi, ruiskun boksit, vikakoodinlukija, toinen sytyspuola  :o. Boksit asensin vänkärin jalkatilaan näkymättömiin ja loput konetilaan. Autoon hankittu myös sähköflekti, jota varten tarvitsi tehokkaan laturin. 850 flektin kuidutan todennäköisesti kiinni ylimääräiseen vakio tuulitunneliin.

Lisäksi viime viikolla hioin kuskin helman pellille ja pohjamaalasin epoksilla.
Kuvapäivitys tulossa lähiaikoina.
Otsikko: Vs: Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä
Kirjoitti: Laakeririkko - 01.08.2013, 21:27:46
Iltaa. Nyt vähän suurempaa päivitystä.

Elikkä autoon on tullut tehtyä enemmän ja vähemmän hommia kuluneiden viikkojen aikana... Kaikkea ei enää varmaan edes muista.

Kuskin puolen helma tuli hiottua pellille ja pohjamaalattua epoksilla, telaa käyttäen. Pintamaalin tulen vetämään ruiskulla. Värikoodin sain tietää, kun soittelin entiselle omistajalle. Hän sanoi, että koodi on ulkomuistista epävarmasti 6033 rallin classic kartasta. No maalikauppaan päästyämme oli helmasta palanen kädessä ja maalin mallilastuun verrattuamme totesimme, että 6033 ei ole lähelläkään oikea ja on aivan liian vihreä sävy. Katselimme numeron 6033 lähellä olevia muita sinisävyjä ja 6034 tuntui sopivan helman palaseen just, eikä melkeen. Maaliksi valikoitui teknodur 50 polyuretaanimaali. Autoon on aikaisemmin käytetty tikkurilan vastaavaa maalia, tosin hieman matempana, jota ei ollut saatavilla.

Myöhemmin hioin vänkärin helman pellille ja pohjamaalasin ja ruiskin pintamaalin päälle. Sävy on liian sininen damnit... Pitäisi olla vihreämpi, ilmeisesti vanhan omistajan muisti pelaa ja esimerkkilastut kaupassa kusevat silmään pahasti, tulostettuja kun ilmeisesti ovat. Maalirajasta saa todennäköisesti hyvän hieman myllyttelemällä.

peltipintaa:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130726_165158_zps29445638.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130726_165158_zps29445638.jpg.html)

Auto on pitänyt laatikon vaihdon jälkeen hyvin armotonta jurinaa. Jurinalle ei löydetty selvää syytä, mutta silmälaakeri ainakin piti rohinaa, kun painoi kytkintä. Tein tangosta laakerin reikään sopivan tapin ja hankin vaseliinia, joilla laakerin pitäisi lähteä helposti irti. Laatikko irti silmälaakeri täyteen vaseliinia ja isku. Laakeri liikahti hieman. lisää vaseliinia ja hakkaamista. Laakerin välistä ja tapin ympäriltä tursui vaseliinit pihalle ja laakeri ei enää liikahtanutkaan.

Mietintämyssy päähän ja keinoa keksimään. Aika ottaa järeät keinot käyttöön:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130724_171036_zps1d403596.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130724_171036_zps1d403596.jpg.html)
Ranskalaiselle laakerille ranskalaiset työkalut  :pomo:  :D

Sehän lähti helposti:
(http://i1344.photobucket.com/albums/p659/Laakeririkko/20130724_171852_zpse0d52577.jpg) (http://s1344.photobucket.com/user/Laakeririkko/media/20130724_171852_zpse0d52577.jpg.html)
Laakerin taus täyteen pullamössöä ja yksi isku ja laakeri oli irti. Voin suositella muillekin. Kiitos youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=nkRmKWktW70 (http://www.youtube.com/watch?v=nkRmKWktW70)

Uusi laakeri paikalleen ja paketti kasaan. Jurisee edelleen... Aikaisemmin laatikkoa vaihtaessa tuli todettua, että runkopalkki oli mädäntynyt laatikon kannakkeen alta pahasti. Kannaketta kiristäessä toinen kuskin puolen muttereista lähti palkista irti, joten oletin että tästä johtuu jurina. Korjasin palkin ja laitoin uudelleen kasaan. Jurisee puolet kauheammin. Keinot alkavat loppua... Jospa vauhtipyörä on paskana, mutta eihän pottapyörä voi hajota. Ajelen pari päivää ja kokeilemme vielä tutkia asiaa. Nostamme auto ilmaan ja käytämme. Laatikon nostaminen ei auta, mutta kun tunkin otti pois laatikon alta jurina lakkasi. Teimme 20mm vyllit telineen päälle ja jurina on nyt kokonaan poissa. liikennevaloihin pysähtyessä ei meinaa enää edes huomata, että auto on käynnissä. Nyt kelpaa ajella.

Kaipailisin edelleen apua LH-jetin johtosarjan kanssa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36500.msg648898#msg648898 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36500.msg648898#msg648898)

Hieman johtojen tunnistuksen suhteen ongelmia. Pitää pyytää volvoharrastajaa ottamaan lisää kuvia autosta maalatulla helmalla, kun uudet kuvat ovat hieman vähissä.

Kertokaapas avuliaat vielä, että mistä saa etupyörän laakereita ja perän laakereitä edullisesti. Motonet ei enää myy etupyörän laakereita ollenkaan, vaikka ne kataloogissa ovatkin.