Autodiagnoosi  Carcom Oy

G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi

  • 222 Vastauksia
  • 128233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #90 : 12.11.2012, 20:00:40 »
Tulipa viikonloppuna löydettyä omasta käyttiksestä tällänen lukko. Viimeks ku vaihon öljyt niin katoin et normi avoin tasauspyörästö siellä on ja käytöski on ollu kaikkea muuta ku et siellä lukko ois. Vissiin reilu 630 tkm on tehny tehtävänsä tai ainakin niin luulin.

Pikku vinkkinä kaikille näitä värkkääville et lukon kummittelut saa pois ku öljyn vaihon yhteyteen varaa litran pari jarrukliineriä ja paineilmaa. Yhtäaikaisesti lukkoon ruutattuna ja välillä pyörittelyä, tää konsti irrotti tosta lukosta melkeen kertakäyttömukillisen törkyä. Tein sit samallanlaisen lisäjousi patentin rakotulkista ku EVO8 ja kas kummaa. Uudet Teboilin 80W90 LS öljyt sisään ja mullahan on toimiva lukkoa. Aikasemmin kääntäen pakittaessa nykkiny niin ku ois kemppilukko mut muuta merkkiä ei sit oo itestään antanut. Samalla puhistin sen kopan kannessa olevan suodattimen niin jääpähän sinne moska mitä tulevaisuudessa irtoaa.

Nyt ku testasin lukkoa perä ilmassa niin n. vartti kierroksen kerkes pyöräyttää ratasta niin lukko nappas kiinni. Toimi loistavasti niin kauan ku oli lunta maassa. Neki vähäset suli pois niin jäi testit vähäseksi. Aika tän vertasen perusteella vois kuvitella et toimii paremmin ku uus venäläinen ;D

Kerkesin jo hommaamaan räikkälukonki mut pitää vaihtaa murikkaa avoimen tasauspyörästön malliin. Pitää kattoa miten ton kans pärjää et tarviiko räikkää vaihtaakkaan.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #91 : 20.11.2012, 23:04:41 »
Tosta öljystä ton G80 kanssa; toiset suosittelee lisäaineellista ja jotkut tavallista peräöljyä, mitä sinne oikeesti pitää laittaa? Sanooko manuaalit mitään tosta? Itellä nyt lisäaineellinen öljy, mutta toimii välillä jotenkin oudosti  ???

Poissa Kasipätkä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1272
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #92 : 20.11.2012, 23:37:45 »
Volvon manualit ja Vida tarjoaa samaa öljyä lukottomaan ja lukolliseen.

Lisäaineetonta perus hanakamaa.

Varaosanumero Volvolla 1161620.

Itseä kiinnostaa lukon tominta eri öljyjen kanssa, saisiko noilla muutettoa lukon toimintaa, lähinä kytkeytymistä?

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #93 : 21.11.2012, 20:17:06 »
Öljyistä tuntuu olevan yhtä monta mieltä ku miestäki.

Mulla toimi perä jonku aikaa niin ku pitiki mut nyt välillä ei taas mee lukkoon. Taida  laskea öljyt pois ja pistän polttoöljyt sisään ja pyörittelen sitä pukilla reilullaki vauhdilla et sais kaiken paskan perästä pois. Pitää sit kokeilla normi peräöljyillä et jos sais sen toimiin paremmin. Joulunpyhinä taidan vaihtaa räikän paikalleen jos tuo lukko ei ala pelittään paremmin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #94 : 21.11.2012, 20:23:44 »
Tavallista öljyä tuohon kuuluu ja tavallaan sen ymmärtääkin. Lukkoperäöljyssähän on lisäainetta, joka pienentää kitkaa ja siten estää liukuvia kitkalevyjä leikkaamasta kiinni toisiinsa. G80:ssa ei yhtä paljon luistoa tapahdu, joten tavallinen öljy ja siksi saattaa pitääkin hieman paremmin tavallisella öljyllä.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #95 : 18.12.2012, 20:40:34 »
Tänään oli joutoaikaa, niin purin tuon irrallaan olevan G80-lukon. Aikas tahmasta öljyä oli sisässä, mutta muuten näytti hyvältä.
Toimintakin tuntuis kohtuuherkältä, mitä parilla vetarilla penkissä testailin.

Onko tuohon joku räjäytyskuva, että näkis miten noi "kitkalevyt" siellä pitikään olla  ??? Saattaa olla, etten ihan 100% -varmaksi muista enää järjestystä.

"Takimmaisiin" levyihin vissiin pääsee käsiksi, kun naputtaa putkisokan mikä pitää ristitappia paikallaan, irti?  ???



Modifiontia sen verran, että ajattelin jättää tuon vastapainon vallan pois. Saas nähdä, mitä tuolta GLT:n alta löytyy; melkein väitän että siellä on myöskin G80, joka ei vaan toimi kunnolla. Hyvällä tuurilla sen saa putsaamalla ja uusilla öljyillä vielä hyväksi :)

EDIT: Vadiksesta sainkin jo jonkinlainen kuvan :

« Viimeksi muokattu: 19.12.2012, 20:30:01 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #96 : 18.12.2012, 22:19:37 »
Täytyypi ilmottaa, kesällä hitsasin tuon linkun jumiin = toimii kaikissa nopeuksissa.

Kesällä huomaa pienen viiveen, ei nyt mahdotonta.
Talvella toimii kun kitkalukko, paljon nopeammin/ei huomaa kytkeytymistä. Suosittelen!

Itse pistin kitkaperä öljyä, säästää ees vähän niitä pakkoja. Liekkö toimiva kauheen pitkään. Puolisen vuotta menty poikittain ja toimii vielä!  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #97 : 19.12.2012, 20:36:50 »
Korjataan omia puheita hiukan.

"Takimmaisiin" levyihin vissiin pääsee käsiksi, kun naputtaa putkisokan mikä pitää ristitappia paikallaan, irti?  ???


Pitkällä vaarnalla tosiaan pääsee lyömään tuon putkisokan pois, ja sen jälkeen lyö / painaa prässillä pikkurattaita pitävän akselin pois.

Modifiontia sen verran, että ajattelin jättää tuon vastapainon vallan pois.
Koko vastapainoa ei tietenkään parane jättää pois, koska sillon ei lukko kytkeydy lainkaan.

Tuon "opetusvideon" kun katsoo pariin kertaan, nii saa ihan hyvän käsityksen lukon toiminnasta.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #98 : 23.12.2012, 03:51:43 »
Samoja kokemuksia, kuin Kulmamiehellä ja muutamalla muulla. Auttamattoman hidas lukko tuo on edes normaaliajoon. Hiemankin ripeämmässä lähdössä liukkaalla pinnalla pääsee sutimaan sen verran, että auto ei siinä liukkaalla pinnalla muuta enää teekkään kuin sudi paikallaan ja täytyy keventää kaasua. Hieman kaasun kevennystä ja maltillisemmin kaasua tuon jälkeen, lukko puree ja pitoa riittää ja taas edetään, sitten voikin jo kaasua annostella kunnolla... Ei ole oikein hyvää lukon toimintaa, edes liikkeellelähtölukolle, jos kaasua täytyy annostella alussa lusikalla, ettei jää paikalleen suttaamaan.

Mitäs parempia lukkoja tuonne S90 perään sopii suoraan paikalleen muuten? Sellaisia joissa kaksi pyörää vetää samantien, ilman että jäädään ihmettelemään paikalleen. ;)
« Viimeksi muokattu: 23.12.2012, 04:06:28 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Kasipätkä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1272
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #99 : 23.12.2012, 14:33:57 »
Mitäs parempia lukkoja tuonne S90 perään sopii suoraan paikalleen muuten? Sellaisia joissa kaksi pyörää vetää samantien, ilman että jäädään ihmettelemään paikalleen. ;)

Tämä kiinnostaa myös mua. Mimmoiset lukot passaa suoraan ton 1041 perän kanssa?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #100 : 23.12.2012, 17:56:02 »
Tämä kiinnostaa myös mua. Mimmoiset lukot passaa suoraan ton 1041 perän kanssa?
1041 on jäykkä perä, käytännössä sama kuin 1031

Poissa Kasipätkä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1272
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #101 : 23.12.2012, 18:56:43 »
Sori, muistin väärin ton numeron. Kiinnostaa siis sama kuin Fuseakin. S90 kyseessä.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #102 : 07.01.2013, 18:15:39 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eipä tuossa mitään nykimistä ole ollut havaittavissa. Öljynä tosin vastoin suositusta LS. Rakotulkki (tässä 0.30) 5mm ruuvi lukitteella asennus tupakkataukoineen 1h. Pitoa on vielä noin 100km/h asti.
Miten tuo rakotulkin kärki on taivutettu tuohon. Tarkoitan siis, että jatkuuko se miten tuonne kun kuva ei kerro mulle ihan kaikkea :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

EVO8

  • Vieras
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #103 : 07.01.2013, 19:28:04 »
Oho mitenkäs toi kuva noin julmetun kokoinen on...  ???

Miten tuo rakotulkin kärki on taivutettu tuohon. Tarkoitan siis, että jatkuuko se miten tuonne kun kuva ei kerro mulle ihan kaikkea :D

Ei se jatku, päättyy siihen mihin näyttääkin päättyvän.


Samoja kokemuksia, kuin Kulmamiehellä ja muutamalla muulla. Auttamattoman hidas lukko tuo on edes normaaliajoon. Hiemankin ripeämmässä lähdössä liukkaalla pinnalla pääsee sutimaan sen verran, että auto ei siinä liukkaalla pinnalla muuta enää teekkään kuin sudi paikallaan ja täytyy keventää kaasua. Hieman kaasun kevennystä ja maltillisemmin kaasua tuon jälkeen, lukko puree ja pitoa riittää ja taas edetään, sitten voikin jo kaasua annostella kunnolla... Ei ole oikein hyvää lukon toimintaa, edes liikkeellelähtölukolle, jos kaasua täytyy annostella alussa lusikalla, ettei jää paikalleen suttaamaan.

Mitäs parempia lukkoja tuonne S90 perään sopii suoraan paikalleen muuten? Sellaisia joissa kaksi pyörää vetää samantien, ilman että jäädään ihmettelemään paikalleen. ;)


Juu selvää on että osasta joka on suunniteltu muuksi ei toiminnaltaan täydellistä tule. EI ainakaan noin olemattomalla vaivalla. Työhön nähden sanoisin kuitenkin että erittäin kustannustehokas viritys siihen verrattuna mitä se vakiona tarjoaa.

Ihan noin kamalaksi tuota en kyllä ole kokenut  :o Jos harrastaa driftingiä tmv niin ilman muuta kannattaa sijoittaa kunnolliseen perään. Mutta sen verran tätä nyt on kuitenkin testattu että uskallan väittää tämän useimmille siviiliajoon olevan aivan kelvolllinen jos kunnossa. Asfaltilla lähdössä vetää heti molemmilla ilman mitään ylimääräisiä nykimisiä ja paikallaan sutimisia oli märkää tai ei. Samoin talvikeleissä olen ollut helkkarin tyytyväinen varsinkin ohitustilanteissa kun tien pinnassa on jää/lumipolannetta, ei mitään ongelmia. Vaikka voimaa on vähän enemmän kuin vakiossa ei tarvitse pelätä mitään nyhtämisiä kun painasoo pedaalia vähän syvemmälle. Luistot on kovemmissakin vauhdeissa aivan loogisia ja helposti hallittavia. "Kulmikkuutta" on havaittavissa lähinnä alle kävelyvauhdissa kun auto kääntää samalla kun pitoa ei ole.

 
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 19:29:52 kirjoittanut EVO8 »

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #104 : 07.01.2013, 19:34:33 »
Eiku joo nyt hoksasin tuon :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Autoracing  KL-varaosat