Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: JuhaKHJ - 09.12.2019, 14:05:26
-
Meneekö lisäpitkien asennus mk2 ja mk3 mallien V70:issä vielä vanhaan malliin vai onko jotain huomioitavaa asennuksessa esim virtojen vetämisessä?
-
MK2 malleista ainakin löytyy valmiit johdot ja liitin sieltä umpion takaa.
-
Mk3 tein näin:
-Auton oman apupitkän polttimo irti.
-Mittaa kumpi sen johdoista on plussa
-Umpion liitin irti.
-Mittaa vastustestillä liittimen navoista mikä on kyseinen piuha.
-Siitä johdosta ottaa herätteen.
Ei tarvinnut mitään erikoisreleitä.
-
Mk3 V70 liittimessä nro 9, edestä katsoen oika alakulma on pitkien virta.
Parkkeja jos haluaa kytkeä niin pitkien yläpuoleinen pinni.
Ja muistakee että relleen kautta ja mieluusti diodillinen rele niin pelloo.
-
MK2 malleista ainakin löytyy valmiit johdot ja liitin sieltä umpion takaa.
Lisättäköön että tarvihtoo sen orkkis kytkimen ja sulakkeen tauluun.
Sekä siihen liittimeen vastakappaleen tai parit jatkoliittimet.
-
Lisättäköön että tarvihtoo sen orkkis kytkimen ja sulakkeen tauluun.
Sekä siihen liittimeen vastakappaleen tai parit jatkoliittimet.
Juurikin näin. :tykkää:
-
mieluusti diodillinen rele
Ite oon laittanu diodin erikseen tommosiin mihin tarttee tai on hyvä laittaa, ei tartte relettä vaihtaa jos diodi palaa tai toisinpäin. Ja on parempia ja kestävämpiä erilliset diodit.
-
Avatkaas diodireleen tarpeellisuutta? Milloin sellainen olisi hyvä laittaa
-
Lisättäköön että tarvihtoo sen orkkis kytkimen ja sulakkeen tauluun.
Sekä siihen liittimeen vastakappaleen tai parit jatkoliittimet.
Tehtaan jäljiltä ei kuitenkaan mitään varapiuhaa mene kabiiniin asti että niille joutuu itse etsimään sopivan reitin?
-
Tehtaan jäljiltä ei kuitenkaan mitään varapiuhaa mene kabiiniin asti että niille joutuu itse etsimään sopivan reitin?
Ei mene ei..
-
Tehtaan jäljiltä ei kuitenkaan mitään varapiuhaa mene kabiiniin asti että niille joutuu itse etsimään sopivan reitin?
Miksi pitää vetää johtoja kabiiniin? Jos oikein ymmärtänyt niin katkaisijalle on johdot keskikonsolissa, muuta kuin törkkää paikoilleen.
-
Tehtaan jäljiltä ei kuitenkaan mitään varapiuhaa mene kabiiniin asti että niille joutuu itse etsimään sopivan reitin?
Jos puhutaan mk2 V70 niin siellä on piuhat valmiina.
Liitin löytyy kuskin umpion takkoo lokarin kuppeesta.
Katkaisia vuan laitetaan tyhjälle paikalle tai mikäli ei ole tyhjää paikkaa niin sitten 7 reikäinen katkaisia levy ja muutama peitelappu tyhjille paikoille.
Mk3 joutuu sitten vetelemään piuhoo.
-
Avatkaas diodireleen tarpeellisuutta? Milloin sellainen olisi hyvä laittaa
Diodi on hyvä laittaa uudempiin autoihin, etenkin semmoseen missä on jo ns. väylätekniikka, diodi laitetaan auton omalta pitkältä otettavaan releen herätejohtoon niin päin että virta/jännite pääsee kulkemaan vain auton pitkältä releeseen kun diodihan päästää virran/jännitteen vain yhteen suuntaan.
Eli tuolla tavalla lisävalorele eritetään omaksi systeemikseen auton sähkö järjestelmästä, ei tee auton omaan järjestelmään haittaa jos rele jostain syystä hajoaa tms. Ja sulake laitetaan tietenkin sitten releen pää virtajohtoon.
-
Tuossa on asennusohje Volvon omalle asennussarjalle.
https://accessories.volvocars.com/InstallationInstruction/Document/VCC-321136-1/fi-fi/V70(08-)/2010/D5
-
Omaan 2006 vuoden XC70 Volvoon asensin "vanhaan tyylin". Virta, maa ja heräte löytyy mukavasti siitä ilmanputsarikotelon eri puolilta. Herätteen löysin, kun otin umpion johtosarjalle menevän neliskanttisen liittimen auki. (En saanut avattua umpion takana olevaa pyöreää liitintä). Tässä tapauksessa pitkien valojen signaali löytyi tummanpunaisesta johdosta, mistä otin herätteen rosvoliittimellä lisävalolle.
Katkaisija lisävalolle olisi toki järkevä, mutta jos keli on sellainen, että lisävalo on sammutettava, niin mieluummin sitä ajaa lähivaloilla. Ne kun on Xenonit ja hyvät monien muiden autojen lähivaloihin verrattuna.
-
otin herätteen rosvoliittimellä lisävalolle
Tuo kytkentä ei voi toimia jos heräte on lisävalolle eikä releelle vedetty, ja tuskin toimii kauaa, nuo rosvoliittimet joutaa mappi ööhön, no pikaisena hätä apuna ne voi hitusen aikaa menetellä.
-
Joo, ei tietenkään valolle suoraan vaan releen kautta. Rosvoliitin toimii herätteen ryöstössä ihan hyvin.
-
Jos puhutaan mk2 V70 niin siellä on piuhat valmiina.
Liitin löytyy kuskin umpion takkoo lokarin kuppeesta.
Katkaisia vuan laitetaan tyhjälle paikalle tai mikäli ei ole tyhjää paikkaa niin sitten 7 reikäinen katkaisia levy ja muutama peitelappu tyhjille paikoille.
Mk3 joutuu sitten vetelemään piuhoo.
Entäs virran otto kun akku on peräkopissa että suoraan akulta ottaisi?
Tokihan tuo katkaisijan tarpeellisuus on makuasia että pitääkö sitä välttämättä olla.. Aikoinaan muutama auto takaperin kun oli Hellan valot niin siihen oppi että ei malttanut aina käyttää lisäpitkiä.. :D Ledipaneelissa valojen säästäminen voi toki siirtää valon uusimistarvetta ajalla x..
-
Entäs virran otto kun akku on peräkopissa että suoraan akulta ottaisi?
Tokihan tuo katkaisijan tarpeellisuus on makuasia että pitääkö sitä välttämättä olla.. Aikoinaan muutama auto takaperin kun oli Hellan valot niin siihen oppi että ei malttanut aina käyttää lisäpitkiä.. :D Ledipaneelissa valojen säästäminen voi toki siirtää valon uusimistarvetta ajalla x..
Mk2 seitenkymppisessä on kuljettajan puolella iskarin yläpään vieressä paikka, josta saa plussan otettua releelle.
-
Rosvoliitin saattaa toimia aikansa, ikävä homma sitten kun ei enään toimikkaan ja johdot on hapettuneet.
Useita kymmeniä rosvoliitoksia purkaneena ja niihin kunnolliset liitokset tehneenä ite nakkelen suosiolla rosvoliittimet hyvään talteen. Kunnollinen 'teippiliitoskin' on pitemmän päälle parempi ja varmempi kuin rosvoliitos. Yhteen aikaan ovat ikävä kyllä vetokoukkujen johtojen liitoksiakin laittaneet rosvoliittimillä, useista autoista joutunut ite nekin liitokset laittamaan kunnollisilla liitoksilla.
Lisävalon katkaisija kojelautaan on hyvä kahdesta syystä, saa lisävalon pois päältä jos tulee paska keli jolloin lisävaloista enemmän haittaa kuin hyötyä ja toinen että kun vastaantulijalla on huonot valot niin voi lisävalon/lisävalot sammuttaa ensin ja siten ajaa pitemmästi valoisammassa kun ei tartte ihan heti vaihtaa lyhyille valoille.
Niin monessa autossa missä akku ei ole moottoritilassa, moottoritilassa on plus ja miinus navat virran antoa ja virran ottoa varten. Ja niihin napoihin lisävalon releen plus ja miinus yleensä kytketään.
-
Kun on xenon-valot niin vaikuttaako se herätteen ottoon jotenkin noissa mk2 ja mk3 korimalleissa? Että saako sen napata vain umpion viereltä ilman erillistä ohjausrelesysteemiä?
-
Onko mk3 V70:ssä tyhjää siinä rekkarikilven palkissa puskurin takana että siihen sopii vetää kierteet tai kierteyttävät ruuvit? Läpipulttien vetämiseen siä on niin ahdasta. :-\
-
Rosvoliitin toimii herätteen ryöstössä johdon katkaisussa ihan hyvin.
Korjattu.
-
^rosvoliittimiä on erilaisia ja eri kokoja, jos et tiennyt. Melko kädetön saa olla, jos noilla johdon katkaisee. :D
-
Mä korjaan työkseni työkoneita, se on vaan jännä mitä tuollainen rosvo tekee kolmessa-viidessä vuodessa sille sopivallekin johdolle...
-
Onko mk3 V70:ssä tyhjää siinä rekkarikilven palkissa puskurin takana että siihen sopii vetää kierteet tai kierteyttävät ruuvit? Läpipulttien vetämiseen siä on niin ahdasta. :-\
Puskurin runkopalkki on todella pehmeää, ei onnistu kierteet.
Maski irti ja pitkällä terällä porroot palkkien läpi. Palkin ja kennon väliin sopii mutterit laittamaan.
Puskurin läpi sitten vielä rasiaporalla palkille asti tilloo ja holkit välliin niin tulee tukeva.
-
Tuo on virallinenkin tapa.
Tai sitten ihan vaan puskurinkuoreen ruuveilla kilventausteline mutta vaatii ylätuet ettei jää heilumaan.