Ateho  Elekma

Pitkäkaton XC70 D5 -05

  • 5 Vastauksia
  • 1285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Pitkäkaton XC70 D5 -05
« : 27.06.2020, 22:26:33 »
Tällainen tuli kevään mittaan hankittua samanikäisen, saman verran ajetun v70 tilalle. Kerran kun on omistanut nelivedon, on olevinaan varsinkin talvella jotenkin puutteellisen oloista tuo meneminen





« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 08:31:45 kirjoittanut pitkäkatto960 »

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäkaton XC70 D5 -05
« Vastaus #1 : 27.06.2020, 22:42:07 »
Niin, nelivetokuumetta on ollut jo kymmenisen vuotta, sitä on paranneltu -88 Audi 100 Avant quattrolla ja -97 Audi A6 2,5 TDI r5 Avant quattrolla. Molemmat hienoja autoja aikalaisikseen. Jälkimmäistä ennen oli myös etuvetoinen -93 Audi 100 2,5TDI lähes 8 vuotta.

Nämä vanhat Audit on tehty jäätävän kokoisille germaaneille, ja koin vaikeana löytää kunnollista ajoasentoa, koska olen suhteellisen lyhyt (172cm). Erityisesti käsille oli vaikea löytää pidemmällä matkalla paikkaa.

Kunnes ensi kerran istuin 850 Volvoon...se istui kuin hanska. Tuttu r5 tdi keulalla. Tätä seurasi hetkeksi 965 2,5l rivikuutosella ja sitten hain avk:lta ekan pattikyljen, 638tkm ajetun v70 -00:n, jälleen r5 tdi nokalla. Elettiin kevättä 2014. Tällä ajelin 2019 kesälle 756tkm asti, jolloin vuotta aiemmin oirehtimaan alkanut sähköihin liittynyt sammuileminen paheni niin paljon että myin auton purettavaksi. -18 kesällä oli korvaajaksi jo ostettu -05 2,4d v70 388tkm ajettuna.

Neliveto kuitenkin puuttui aina vaan ja kevättalvella kuume aiheutti lähes kroonista nettiauton selaamista. Kovasti olisi tehnyt mieli xc60:sta mutta painelin lompakolla otsaa sen verran tiuhaan että sain hillittyä itseni.

Etsintä painottui sittemmin -05-mallisiin v70 awd ja xc70 keksintöihin, koska en halunnut hiukkassuodatinta vaivoikseni.

Mikkelistä alan liikkeestä löytyi yksilö mihin piti alkaa tutustumaan tarkemmin. Sain huoltokirjasta valokuvat ja osoittautui että kyseessä on Suomeen uutena myyty auto, olisin auton neljäs omistaja pl. autoliikkeet ja että auto oli varsin kattavasti huollettu. Vaihteistoöljyt alusta asti 80-90tkm välein tärkeimpänä.

Alustavat hintaneuvottelut etenivät lupaavasti, varsinkin sen jälkeen kun ilmoitin haluavani auton muutamaksi päiväksi koeajoon ja jos auto miellyttää, ostan sen ilman minkäänlaista takuuta, jos hinta on oikea.

Viikonlopun autoa tutkittuani totesin sen olevan oikein asiallinen 434tkm ajetuksi ja pikku lopputinkaamisen jälkeen tein siitä kaupat.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 08:59:46 kirjoittanut pitkäkatto960 »

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäkaton XC70 D5 -05
« Vastaus #2 : 28.06.2020, 09:15:39 »
Pikkulaitettavaa löysin koeajon aikaisessa tutkimuksessa:

Alatukivarsien puslat aivan loppu edestä
Moottorin etualatuki rikki
Etuiskunvaimentimet hiukan hikoilevat
Herjaa välillä parkkitutkaa
Navin dvd-asema ei löydä levyä
Kitkarenkaat ehdottoman loppusuoralla
Muutama parkkipaikkalommo
Pieni kupla takakaaren etureunassa vasemmalla
Kattospoileri, mikä mielestäni v70:ssä on oltava, puuttuu

Plussia:
Jakopäällä ajaa vielä lähes 100tkm
Vaihteiston huuhteluhuollosta vasta 12tkm
Kulmavaihde ulkonäön perusteella uudempi kuin muut voimansiirron osat, tästä ei merkintöjä tosin
Hyvät kesärenkaat
Maalipinta puhdas
Sisältä ehjä ja puhdas
Ei käytännössä minkäänlaisia vuotoja missään
Uusi tuulilasi
Vetokoukku asennettu vasta 300tkm paikkeilla eikä käytännössä vedetty silti mitään(soitin ed omistajalle)
Ardic poistettu juurineen ja tilalla eberi kellolla(ardiccia en sen kummemmin vierasta, pääasia että on toimiva pa-lämmitin)

Ensi töikseni vedin pintaan perinteisen pun+kulta glymin ja muoveihin glymin geelin.

Nyt on 442tkm mittarissa, moottorin tuki on vaihdettu, puslat odottaa hyllyssä, kitkat ajettu loppuun ja vaihettu alle kesätassut. MÖ vaihto 440tkm, muuten vain pesty ja ajettu. Pelannut kuin ajatus.

« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 09:30:14 kirjoittanut pitkäkatto960 »

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäkaton XC70 D5 -05
« Vastaus #3 : 28.06.2020, 09:27:57 »
To do:

Alatukivarsien puslat vaihdettava
Voimansiirron öljyt pl. automaatti vaihdettava
Sisäputsi kunnollinen + nahanhoito
Kumimatot hankittava, tai piha kivettävä
Takajarrut läpikäytävä jahka palat ajettu loppuun
Hankitut 17” Thor-vanteet fiksattava ja tulevat luultavasti talvivanteiksi
Spoilerin varalta pidettävä silmät auki
Koukun pistokkeeksi 13-napainen

Done:
OEM subwoofer asennettu
Kevätvahaus
Moottorin alaetutuki vaihdettu
440tkm huolto
Kesärenkaiden tasap. ja vaihto
« Viimeksi muokattu: 08.07.2020, 21:27:06 kirjoittanut pitkäkatto960 »

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäkaton XC70 D5 -05
« Vastaus #4 : 01.07.2020, 22:55:17 »
Tätä käytetään meillä myös vaunun vetoon ja hieman myös huolestuin noista vaihteistoöljyjen lämmöistä.

400m päästä kaverilta, joka purki taannoin S80 T6:n, kävin tänään hakemassa vaihteistoöljyn jäähdyttimen putkineen. GM:n laatikossa on erilaiset liittimet, mutta eiköhän siihen jotain keksitä.

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäkaton XC70 D5 -05
« Vastaus #5 : 08.07.2020, 21:19:50 »
Puslat hoidettu. Tuli hiki ku ei mulla oo sitä prässiä. Parani niinkuin pitikin.

Näemmä seuraavana etujarrut. Sisäpuolen palat kokolailla loppu. Saa nähdä viitsiikö noille levyille enää paloja laittaa...



« Viimeksi muokattu: 08.07.2020, 21:23:48 kirjoittanut pitkäkatto960 »

 

KL-varaosat  Race.fi