Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 14.03.2019, 14:55:48

Otsikko: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.03.2019, 14:55:48
Tällainen kulkupeli tuli hommattua käyttöautoksi tammikuussa 2007.

(https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20141108_114654.jpg/_medium.jpg) (https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20141108_114654.jpg)

Huono kuva, otettu vanhalla puhelimella.


Auto toimitti käyttöauton virkaa reilun 1,5 vuotta. Ongelmia oli luotettavuudessa jos jonkinlaisia. Milloin meni kytkinvaijeri poikki, milloin öljyä saanut vesiletku räjähti, milloin flekti teki reiän syyläriin, ym. Ai niin, kansiremonttikin tehtiin kun ~6km matkalla meni paisarillinen nestettä. Keskimmäisten pyttyjen kohdalta kannesta löytyi halkeamat tulpanreiästä vesikanavaan. Kyseessä Cossun kansi. Ahdin vaihtui vähän ajettuun kansiremontin jälkeen. Nelivedossa ei ole koskaan ollut ongelmia.

Elokuussa 2008 löytyi seuraava käyttöauto, Volvo 940. Calibra jäi talliin projektiksi, koska kori oli ruosteeton ja hitsaamaton. Ehjää kantta ei löytynyt, joten hommattiin koko moottori. Kori purettiin maalausta varten osiin. Värinä pysyi alkuperäinen violetista vihreään taittava.

Osia etsiessä vastaan tuli koriltaan huonokuntoinen Vectra, johon oli vaihdettu kolaroidusta Calibrasta tekniikka. Tekniikkaa oli piristetty Raatikaisen coolerilla, EDS Motorsportin lastulla, pienellä ahdinpäivityksellä, isommilla suuttimilla, tehokkaamalla bensapumpulla, säädettävällä bensapaineensäätimellä, ym... Jakolaatikko tässä Vectrassa oli muutettu kiinteäksi ja viskoa kiristetty niin, että voimansiirto muuttuu takapainotteiseksi. Takaperästä löytyi kitkalukko. Etutukivarret oli varustettu uretaanipuslilla. Takaa löytyi säätöpuslat pyöränkulmien korjaamiseksi. Vectra purettiin osiin ja kori meni paaliin.

Aiemmin hommattu moottori on käyty läpi ja vahvistettu H-profiilikangilla ja runkolaakereita tukevalla korsetilla. Vectrasta otettiin vaihdelaatikko ja jakolaatikko pöydälle ja pultattiin läpikäytyyn moottoriin kiinni. Kytkimeksi valikoitui jousitettu sintteri. Mahtaa olla ajonautinto.

Tällähetkellä Calibrasta on purettu konehuonetta uuden woimalinjan tieltä.

Yhteenveto autosta

Tekniikka:
-Moottorina C20LET
-6 vaihteinen manuaali
-Neliveto
-Koni alustasarja
-Renkaat ja vanteet

Varusteet:
-Sähkölasit
-Sähköllä toimiva kattoluukku
-Musta nahkaverhoilu
-Ajotietokone

Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ristus - 14.03.2019, 15:09:52
Jos on pakko omistaa Opel niin olisi se tämä tai sitten lotus omega. eipä muilla kehtais kauheesti ajella  :2funny:
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.03.2019, 15:14:14
Jos on pakko omistaa Opel niin olisi se tämä tai sitten lotus omega. eipä muilla kehtais kauheesti ajella  :2funny:

O0  :2funny:

Tuolla alustalla ja renkailla on hyvä autoa ajaa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: remes - 14.03.2019, 16:58:21
Just joku päivä sitten näin Calibran jossain parkissa ja mietin että nuokin on lähes kokonaan hävinneet. Joskus olen tuollaisella vaparilla ajanut, siinä omat kokemukset mutta hyvä että tällainen harvinaisempi on hyvissä käsissä  :)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 14.03.2019, 16:59:36
Joskus tästä oli juttua ja kyllä tällänen olisi edelleen komea kesä autona.  S*
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ribbe - 15.03.2019, 07:38:00
Jos on pakko omistaa Opel niin olisi se tämä tai sitten lotus omega. eipä muilla kehtais kauheesti ajella  :2funny:
+1
Ja tuossa vielä hyvä väri sekä tuo vanne malli vain sopii hyvin 90-luvun autoihin.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Tuke - 15.03.2019, 10:21:40
Tää on kyllä komee peli livenäkin, on toki jokunen vuosi vierähtänyt siitä kun on viimeksi nähnyt. Mutta jolloin oudolla tavalla pidän paljon enemmän samalla tekniikalla olevasta Vectrasta. No onhan mulla muutenkin erikoinen automaku.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ribbe - 15.03.2019, 11:44:18
Tää on kyllä komee peli livenäkin, on toki jokunen vuosi vierähtänyt siitä kun on viimeksi nähnyt. Mutta jolloin oudolla tavalla pidän paljon enemmän samalla tekniikalla olevasta Vectrasta. No onhan mulla muutenkin erikoinen automaku.
Vectrasta pitäisi olla se versio jossa oli vähän erilaiset puskurit ja sivu helmat.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: mhaimi - 15.03.2019, 12:14:02
Vectrasta pitäisi olla se versio jossa oli vähän erilaiset puskurit ja sivu helmat.

Tais olla Vectra 2000?

Edit. Sitä sai näköjään tuolla turbotekniikallakin nelikkona.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ribbe - 15.03.2019, 12:51:09
Tais olla Vectra 2000?

Edit. Sitä sai näköjään tuolla turbotekniikallakin nelikkona.
Juurikin semmoinen. Semmoista Ribbe 18v aikoinaan kuolannu :)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: janne81 - 15.03.2019, 20:37:37
 S*
Hieno auto ja ennenkaikkea hieno moottori tuo "punakantinen" 2.0 16V. Turbolla vaan paranee.
Oijoi, jo ihan etuvetoinen vapari Calibra oli kova sana 20 vuotta sitten ja tollasia Turboja ei oltu ees täällä metsässä nähtykään  :2funny:
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.03.2019, 20:44:56
S*
Hieno auto ja ennenkaikkea hieno moottori tuo "punakantinen" 2.0 16V. Turbolla vaan paranee.
Oijoi, jo ihan etuvetoinen vapari Calibra oli kova sana 20 vuotta sitten ja tollasia Turboja ei oltu ees täällä metsässä nähtykään  :2funny:

On kyllä vetoalueeltaan huikea moottori. Eiköhän se vielä vähän parane muutamilla muutoksilla. :juhau:
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.03.2019, 19:16:29
Tämänhetkinen tilanne, auto nosturilla.
(https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_180252.jpg/_medium.jpg) (https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_180252.jpg)


Jarrut on käyty läpi jo vuosia sitten...
(https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_175539.jpg/_medium.jpg) (https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_175539.jpg)


Pakoputki on hyvässä kunnossa, siitä huolimatta ainakin alkuosa tulee vaihtumaan isompaan ja tuo mielenkiintoinen sivuhaara jää pois... Kuten kuvasta näkee, alusta on massattu huolellisesti maalauksen jälkeen keväällä 2009. Sen jälkeen autolla ei ole ajettu vesisateella...
(https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_175804%20%281%29.jpg/_medium.jpg) (https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_175804%20%281%29.jpg)


Ahdin siirtyy vanhasta moottorista.
(https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_180516.jpg/_medium.jpg) (https://janin.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Calibra/20190316_180516.jpg)



Kuvia on enemmänkin. Jottei makeaa mahan täydeltä, niin puhelimella niiden siirtäminen kuvapalveluun koettelee hermoja. Ripotellaan siis pikkuhiljaa... :D

Kuvat on otettu puhelimella. Ei mitään hajua, miltä ne näyttää tietokoneen ruudulla. Puhelimella ne kohtuullisilta.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 16.03.2019, 20:02:05
Kuin uusi  S*
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Taavi.H - 16.03.2019, 20:21:27
Kuvia on enemmänkin. Jottei makeaa mahan täydeltä, niin puhelimella niiden siirtäminen kuvapalveluun koettelee hermoja. Ripotellaan siis pikkuhiljaa... :D

Kuvat on otettu puhelimella. Ei mitään hajua, miltä ne näyttää tietokoneen ruudulla. Puhelimella ne kohtuullisilta.

Haluatko ostaa tietokoneen? Minulta saisi talliin sopivan vekottimen edullisesti! ;)

Mutta hyvältä näyttää niin kuvat kuin Opelin pohja...
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: JoonasH - 17.03.2019, 01:24:54
Haluatko ostaa tietokoneen? Minulta saisi talliin sopivan vekottimen edullisesti! ;)

Mutta hyvältä näyttää niin kuvat kuin Opelin pohja...
Turbolla on jo tallikone, sinäkin olet ollut sen teossa mukana :juhau:
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Slowman - 17.03.2019, 09:50:22
Monesti on Opeleista juttua ollut tällä foorumilla, ei aina niin kovin hyvässä mielessä ;)

Nyt pitää vaan todeta että tämän näkemistä olen jonkun vuoden odotellut, enkä turhaan. Hieno projekti ja niin kuin joku totesikin, ei näitä enää oikein missään näe.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.03.2019, 14:52:42
Tänään purettu autoa hieman lisää. Pakoputki ja ahdin tiputettiin alas. Kolmospytyn pakokanava oli kauttaaltaan märkä öljystä. Ei ihme, kun auto saattoi hieman savuttaa ja kuluttaa öljyä.  :2funny:

Kardaani piti ottaa alas, mutta se ei sitten mennytkään niin kuin piti. Kardaani on jakolaatikossa kiinni kuusiokolopulteilla. Ne on aika syvällä ja ilmeisen lujaa kiinni. Tallista löytynyt pitkä kuusiokolohylsy otti ja meni poikki. Täytyy huomenna käydä kaupassa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.04.2020, 21:21:48
Tänään purettu autoa hieman lisää. Pakoputki ja ahdin tiputettiin alas. Kolmospytyn pakokanava oli kauttaaltaan märkä öljystä. Ei ihme, kun auto saattoi hieman savuttaa ja kuluttaa öljyä.  :2funny:

Kardaani piti ottaa alas, mutta se ei sitten mennytkään niin kuin piti. Kardaani on jakolaatikossa kiinni kuusiokolopulteilla. Ne on aika syvällä ja ilmeisen lujaa kiinni. Tallista löytynyt pitkä kuusiokolohylsy otti ja meni poikki. Täytyy huomenna käydä kaupassa.

Reilu vuosi on vierähtänyt edellisestä päivityksestä. :o

Työkalupuutteet laitettiin kuntoon ja kardaanikin saatiin alas. Myös moottori on tiputettu lattialle. Apukuskin etu iskaritolpassa näkyi epäilyttävä kohta. Pikkusen koputellessa paljastui pakkelilla peitetty reikä. Noin kämmenen kokoinen pala on tänään hitsattu paikoilleen.

Agan suojakaasupullon sopimus loppui jo viimesyksynä. Tilalle hommattiin viikko sitten 11 litran suojakaasupullot, seoskaasu migille ja puhdas argon tigille, Motonetin valikoimista. Pulloille täytyy tehdä teline kärryyn, etteivät kaadu. Tig täytyisi ylipäätään hommata, pelkällä pullolla ei paljon tehdä mitään. :D

Konehuoneessa on jonkun verran tekemistä, lähinnä putsaamista. Isomman coolerin ja öljynjäähdyttimen sovittaminen on edessä ennen moottorin nostamista paikoilleen.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.07.2020, 11:42:49
Tallissa on tapahtunut...

AC/DC TIG tuli hommattua talliin. Nyt saa, hitsaajan taitojen rajoissa, kaikki tarvittavat metallinkappaleet toisiinsa kiinni.

Calibrasta löytyi myös toisesta etuiskaritolpasta reikä, vastaavasta paikasta kuin apukuskin puolella. Se hitsattiin umpeen. Sen jälkeen autoon on tiensä löytänyt moottori-vaihteisto-jakolaatikko-paketti ja apurunko. Kardaanikin on jo paikoillaan. Johtosarja on liitetty moottoriin niiltä osin, mitä on mahdollista.

Seuraavaksi olisi vuorossa ohjaustehostimen öljynjäähdytysputkiston asentaminen nokalle. Sen jälkeen saa sovittaa välijäähdytintä ja syyläriä. Downpipekin täytyy tehdä hieman isommasta putkesta. Alkuperäinen on 60mm. Samalla katti vaihtuu 76 milliseksi. Ahtoputkisto on vielä kysymysmerkki kun välijäähdytin on vielä irrallaan. Kauheita heittoja ei pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ristus - 23.07.2020, 12:40:18
Meinaatko että voit koekäyttää tänä "kesänä"
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.07.2020, 12:53:52
Meinaatko että voit koekäyttää tänä "kesänä"

Ajatus olisi jopa leimata, mutta aika näyttää. Paljon on vielä tekemistä... :P
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.12.2020, 15:33:15
Ajatus olisi jopa leimata, mutta aika näyttää. Paljon on vielä tekemistä... :P

Kesä tuli ja meni.  :D Hiljalleen se siitä valmistuu.


"Hieman" isompi välijäähdytin.

(https://i.ibb.co/Wxf3mbH/20201229-152627.jpg) (https://ibb.co/Wxf3mbH)


Niin puhdasta... :P Kuvasta puuttuu vielä öljynjäähdyttimen letkut ja ahtoputki. Sitten sitä tilaa ei enään olekkaan.

(https://i.ibb.co/YLY0j0S/20201229-152726.jpg) (https://ibb.co/YLY0j0S)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.04.2021, 19:18:39
Tämä auto on edennyt hurjasti. Konehuone alkaa olemaan pientä silausta vaille valmis.

Nyt oli vuorossa pakoputkisto. Uusiksi meni downpipe, katti ja pätkä putkea katilta taaksepäin. Putkikoko ei kasvanut kuin 3,5mm. Materiaalina perus pakoputkiaihio. Katin etupuolelle tuli V-panta liitos. Osa putkistosta on jo hitsattu, DP on heftailtu kasaan, huomenna vedän saumat ympäri asti. Laajakaistalambdalle hitsataan natsa. Moottorinohjauksen lambda on ahtimessa.


(https://i.ibb.co/GW4GC2z/20210404-171321.jpg) (https://ibb.co/GW4GC2z)



(https://i.ibb.co/P6rpRcv/20210404-171335.jpg) (https://ibb.co/P6rpRcv)


On se mukava hitsata sahalla katkottuja putkia, ei tarvitse täyttää rakoja. S* Lisäksi kipinöinti jää pois. Tulipa tämän pakoputken yhteydessä koeponnistettua Lidlistä ostettu Parksiden sähkövinku. Maksoi kokonaiset 25€ ja on kyllä loistava. Kevyt ja varustettu nopeudensäädöllä.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: B30A - 05.04.2021, 11:49:44
Ai juupeli semmoinen saha olis kyllä tarpeen, kesällä voi rälläköidä pihalla mutta talvella pakkasella on melkeimpä tehtävä sekin tuolla pajan ahtaudessa ja toivottava ettei kovin montaa kipinää menisi autonkylkeen tai muuhun arkaan matskuun.
Ja ne rälläkällä päin prinkkalaa katkotut putket...  S*

Siistinnäköinen putki syntynyt.  -H-
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.04.2021, 13:05:41
Ai juupeli semmoinen saha olis kyllä tarpeen, kesällä voi rälläköidä pihalla mutta talvella pakkasella on melkeimpä tehtävä sekin tuolla pajan ahtaudessa ja toivottava ettei kovin montaa kipinää menisi autonkylkeen tai muuhun arkaan matskuun.
Ja ne rälläkällä päin prinkkalaa katkotut putket...  S*

Siistinnäköinen putki syntynyt.  -H-

Noissa pöytämallin sahoissa on kohtuu hyvä valikoima. Tuolla Bilteman sahalla pärjää näissä harrastehommissa ja sen hintalappu oli harrastajaystävällinen 299€.

Kiitos. -H- Tosin kaikki kunnia ei mene minulle, iskä teki DP:n osat valmiiksi. Minä vain hitsaan ne kasaan. :D
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: puppet - 08.04.2021, 09:52:47
Minkälainen saha on kyseessä? Minä oon päästelly puukkosahalla, joka on kyllä nopea, mutta välillä huonolla terällä saattaa vedellä ärsyttävästi :(
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.04.2021, 14:01:18
Minkälainen saha on kyseessä? Minä oon päästelly puukkosahalla, joka on kyllä nopea, mutta välillä huonolla terällä saattaa vedellä ärsyttävästi :(

https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/sahkosahat/poyta--ja-yhdistelmasahat/metallivannesaha-mbs-1435-2000036460

Tuollainen. Ei kyllä häpeä puukkosahalle nopeudessa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: puppet - 08.04.2021, 14:18:09
https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/sahkosahat/poyta--ja-yhdistelmasahat/metallivannesaha-mbs-1435-2000036460

Tuollainen. Ei kyllä häpeä puukkosahalle nopeudessa.

Hitaampi leikkaus ei sinänsä haittaa jos tietää, että leikkaus on suora O0

Hassu tuo bilteman sivusto, kun koitin ettiä joka väliköstä niin ei vaan löydy, tai sitten se ei näytä puhelimella kaikkea. Kiitos linkistä
 -H-
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.07.2021, 18:08:10
Taas on tapahtunut...

Auto alkaisi olemaan teknisesti kunnossa. Jäähdytysneste jäi pari litraa vajaaksi. Ohjaustehostimen ilmausta aloitettiin sen mitä voi ilman moottorin käyttämistä. Ohjaustehostimen ilmaaminen tässä nelivetoisessa ei käy ihan vain lisäämällä öljyä säiliöön...

Kun jäähdytysnestettä saadaan maanantaina lisää, pääsee kokeilemaan lähteekö moottori käyntiin. :o
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ristus - 18.07.2021, 14:14:01
Nyt ollaan jännän äärellä
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.07.2021, 14:48:27
Nyt ollaan jännän äärellä

Lisätään jännitystä sillä, että bensapumpulle ei tule tillikkaa.  :P
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.07.2021, 15:37:04
Lisätään jännitystä sillä, että bensapumpulle ei tule tillikkaa.  :P

Kadonneen tillikan metsästys johti lopputulokseen, että auto käy. Jälkiasenteisen hälyttimen syöttävä plus-johdin oli jäänyt kytkemättä takaisin akunkenkään moottoriremontin yhteydessä. Kyseisen johtimen tarkoitusta ei voinut kuin arvailla ja nyt sille löytyi tarkoitus. :D

Iltavuoroviikko haittaa harrastamista, niin viikonloppuna olisi edessä ohjaustehostimen- ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.07.2021, 15:16:41
Tänään ilmattiin ohjaustehostin ja kun piti peruuttaa auto ulos tallista, ei pakkia löytynyt niin mistään. Muutkin vaihteet olivat hieman hukassa. Pientä hienosäätöä vaihdelaatikon ja vaihdevivuston liitoskohdasta ja kas, kaikki vaihteet löytyvät. Auto käyntiin ja ulos tallista. Kytkin on, noh jokainen sintterikytkintä käyttänyt tietää...

Pientä hienosäätöä vielä edessä. Voi olla että joutuu käyttämään venttiilikopan irti. Jokin moottorissa naputtaa. Se selvinnee jossakin vaiheessa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: puliukk0 - 24.07.2021, 15:30:59
Tänään ilmattiin ohjaustehostin ja kun piti peruuttaa auto ulos tallista, ei pakkia löytynyt niin mistään. Muutkin vaihteet olivat hieman hukassa. Pientä hienosäätöä vaihdelaatikon ja vaihdevivuston liitoskohdasta ja kas, kaikki vaihteet löytyvät. Auto käyntiin ja ulos tallista. Kytkin on, noh jokainen sintterikytkintä käyttänyt tietää...

Pientä hienosäätöä vielä edessä. Voi olla että joutuu käyttämään venttiilikopan irti. Jokin moottorissa naputtaa. Se selvinnee jossakin vaiheessa.

Noissa kytkimissä on tosi paljon eroja, mitä enemmän paloja sitä mukavempi tuntuu olevan karkeasti.

Pistä autosta kuva, ei noita oikeen vuosiin ole nähnyt. Ennen oli aika suosittujakin laitteita.  :)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.07.2021, 17:06:40
Noissa kytkimissä on tosi paljon eroja, mitä enemmän paloja sitä mukavempi tuntuu olevan karkeasti.

Pistä autosta kuva, ei noita oikeen vuosiin ole nähnyt. Ennen oli aika suosittujakin laitteita.  :)

Tässä on sellainen levy, jossa on yhtenäinen kiekko kuparia. :P Keskiö on jousitettu.

Täytyisi ryhdistäytyä ja laittaa enemmän kuvia kuvapalveluun.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.08.2021, 13:22:00
Saattaa olla, että moottoriöljyt täytyy vaihtaa hieman ohuempiin tuon venttiilikoneiston naputuksen takia. Vaihteen siirtoa täytyy vielä hieroa, ykkönen ja pakki ei meinaa mennä kunnolla pesään.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.05.2022, 12:00:34
Calibra on katsastettu tänään.  :o
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ristus - 04.05.2022, 12:29:30
Calibra on katsastettu tänään.  :o
Mutta onnea siitä.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.05.2022, 12:38:50
Mutta onnea siitä.

-H-

Seuraavaksi kilometrejä alle, että saa moottorin ajettua sisään.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 04.05.2022, 16:22:35
Asiallista :pomo:
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: VT86 - 04.05.2022, 16:23:40
-H-

Seuraavaksi kilometrejä alle, että saa moottorin ajettua sisään.

Eli ~150km ja dynoon täysvetoja ottaa (josta noin 100km tuli siitä että ajoi dynopaikalle) ::)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.05.2022, 13:28:26
Autosta oli etu apurunko irti, kun moottori otettiin alakautta pois. Samalla apurunko vaihtui Vectrasta purettuun. Etualatukivarret vaihtui samalla, koska Vectrasta puretuissa oli uretaanipuslat.

Kuten arvata saattaa, pyöränkulmat oli vähän sinnepäin. Tänään ne on säädetty kohdilleen. Volvo omamekaanikolta tuli erityiskiitos löysäämisen jälkeen sormin pyörivistä pulteista. S*

Jos kelit pysyy kohdillaan, täytyy käydä kuvaamassa autoa.  *W->
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.06.2022, 20:10:25
Kuvia ei tullut otettua, mutta itse ajoin tätä autoa kadulla ensimmäisen kerran sitten moneen vuoteen. Läpikäyty moottori toimii erinomaisesti. Vaparin nokat taitaa tehdä sen, että alle 1500 rpm:n ei voi antaa kierrosten mennä. Ahtopaine ei noussut yli ~0,2 bar:in. Siitä huolimatta menohaluja oli vajaalla kaasulla. S*

Yhden kerran liikennevaloihin jarruttaessa moottori sammui kun painoin kytkimen pohjaan. Seurataan, aiheuttaako toimenpiteitä.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 07.06.2022, 20:28:32
Kuvia ei tullut otettua, mutta itse ajoin tätä autoa kadulla ensimmäisen kerran sitten moneen vuoteen. Läpikäyty moottori toimii erinomaisesti. Vaparin nokat taitaa tehdä sen, että alle 1500 rpm:n ei voi antaa kierrosten mennä. Ahtopaine ei noussut yli ~0,2 bar:in. Siitä huolimatta menohaluja oli vajaalla kaasulla. S*

Yhden kerran liikennevaloihin jarruttaessa moottori sammui kun painoin kytkimen pohjaan. Seurataan, aiheuttaako toimenpiteitä.

Olikos nämä imm:illa? Onko dumppi?
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.06.2022, 20:49:41
Olikos nämä imm:illa? Onko dumppi?

On kuumalanka immulla. Dumppi siirtyi tekniikan mukana. Syy ahtopaineeseen on tiedossa. En vain muistanut sitä. Lisäksi näin sisäänajovaiheessa ei haittaa vaikka ahdot ei nousekkaan kovin ylös.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 08.06.2022, 12:36:49
On kuumalanka immulla. Dumppi siirtyi tekniikan mukana. Syy ahtopaineeseen on tiedossa. En vain muistanut sitä. Lisäksi näin sisäänajovaiheessa ei haittaa vaikka ahdot ei nousekkaan kovin ylös.

Eikös dumppi päästäessään saata sammuttaa myös moottorin?
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.06.2022, 13:12:07
Eikös dumppi päästäessään saata sammuttaa myös moottorin?

Hyvä huomio. :tykkää: Jos tekee useammin, täytyy kokeilla ottaa dumpilta letku irti 
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.06.2022, 10:56:05
Auto kävi tällä viikolla alustaan vaihdettujen osien massauksessa ja samalla maalipintaan sipaistiin keraaminen pinnoite.

Koska kaikki tykkää kuvista, niin siitä muutama kuva. Pahoittelut tökeröistä kilven suttauksista. :P

(https://i.ibb.co/YyLB4Mz/20220617-090716.jpg) (https://ibb.co/YyLB4Mz)

(https://i.ibb.co/QD1XKv9/20220617-090724.jpg) (https://ibb.co/QD1XKv9)

(https://i.ibb.co/93N1VhZ/20220617-090741.jpg) (https://ibb.co/93N1VhZ)

(https://i.ibb.co/mXSf1pX/20220617-090751.jpg) (https://ibb.co/mXSf1pX)

(https://i.ibb.co/pQrTRbx/20220617-090824.jpg) (https://ibb.co/pQrTRbx)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Ribbe - 17.06.2022, 12:34:12
Siitä ei pääse mihinkään että Calibra on hieno auto  S*. Sisältä se on sitten ihan normi A Vectra.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: TJA - 17.06.2022, 15:10:07
Vannevalinta 10+. Toki alempana sais olla, varsinkin perästä.

Hieno peli.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.06.2022, 15:28:42
Siitä ei pääse mihinkään että Calibra on hieno auto  S*. Sisältä se on sitten ihan normi A Vectra.

-H-

Tuo väri on omaan mieleen. S*

Vannevalinta 10+. Toki alempana sais olla, varsinkin perästä.

Hieno peli.

-H-

Vanteet tuli aikoinaan auton mukana. Veikkaisin, että ovat saksan peruja.

Takapäätä ei voi laskea enempää, muuten perä jää nokkaa alemmas. Auto on suhteellisen matala nykyisellä alustasarjalla. Vanteet kun ovat vain 17", niin eivät täytä pyöränkaaria tuon enempää. Takakaaria on mankeloitu useampi sentti ulospäin, että renkaat mahtuu pyörimään ja täyttävät lain kirjaimen. Sekin saattaa saada aikaan sen, että takakaarissa on liikaa tilaa.

Rengasprofiili ja -leveys ovat keskenään erittäin tarkat että molempien akseleiden renkaiden vierintäkehä on saman mittainen. Muuten taakse voisi laittaa korkeammat renkaat. Jakolaatikko tykkää huonoa, jos renkaiden vierintäkehissä on heittoa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Maxxxed - 18.06.2022, 09:46:34
Tyylikäs kaikinpuolin  S*

Calibra on aina ollut hyvän näköinen niin uutena kuin edelleen.  :)
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: remes - 18.06.2022, 10:10:36
Tämä on kyllä klassikko! Tuskin Suomesta enää montaa löytyy tällä tekniikalla, ja varsinkaan tuossa kunnossa.
Otsikko: Vs: Opel Calibra -92 Turbo 4x4
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.09.2023, 19:57:21
Tänään oli hieno aurinkoinen päivä. Sen kunniaksi kävin katsastamassa Calibran. Ei tarvitse keväällä katsastaa. :tykkää: