Elekma  Autoracing

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 753153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1575 : 10.05.2017, 12:16:44 »
Täytyy testata. Voiko liialla ennakolla saada jotain rikki tälläsellä alueella kun ei kuormaa hirveästi ole? Mikä on "oikeeoppinen" tapa hakee ennakko kohilleen?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1576 : 10.05.2017, 12:21:14 »
Jos ennakkoa on liikaa alkaa veto heikkenemään eli alipaine alkaa pienenemään kun joudut painamaan lisää kaasua jotta saat vauhdin pysymään samana.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1577 : 10.05.2017, 12:28:21 »
Asia kunnossa
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1578 : 10.05.2017, 12:35:51 »
Eihän kellään oisi tinakuutosen moottorin lämpötila-anturin vastusarvoja mitattuna?  Tuntu olevan omat mittaukset suurella toleranssilla. Näyttää kuumempaa kuin on.

Anturi tämän näköinen ja sijaitsee kannen takaosassa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Poissa Imppatus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Apua megan kanssa
« Vastaus #1579 : 19.05.2017, 11:08:41 »
Joku varsinais-suomen alueelta joka tietää kaiken megasquirtista tai ylipäätään sähköistä ja jaksaa tulla auttamaan korvausta vastaan niin ottaa välittömästi yhteyttä puh. 0504021740

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1580 : 24.05.2017, 10:53:53 »
No nyt se myrkyn lykkäs..... Suuttimet ei enään aukea.
Eli 2500km ajeltu jo samoilla asetuksilla mutta eilen tallin pihasta ei suuttimet enään tehneet primausta eikä ole elonmerkkejä näkyvissä. Pihaan asti siis tultiin aivan normaalisti ei mitään ongelmaa. Jotain sählätessä kerran pari sai käyntiin ja alkunaksauksen aikaan. Johdot on ehjiä, mutta jostain syystä boksi ei nyt maadoita suuttimia. Triggeri signaali tulee.
Liekköhän kenelläkään neuvoja moiseen? Ja siis tosiaan purkkihan on protopartsin kasaama MS3x ja moottorina 6 pyttynen tinakone.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1581 : 26.05.2017, 00:16:01 »
No nyt se myrkyn lykkäs..... Suuttimet ei enään aukea.
Eli 2500km ajeltu jo samoilla asetuksilla mutta eilen tallin pihasta ei suuttimet enään tehneet primausta eikä ole elonmerkkejä näkyvissä. Pihaan asti siis tultiin aivan normaalisti ei mitään ongelmaa. Jotain sählätessä kerran pari sai käyntiin ja alkunaksauksen aikaan. Johdot on ehjiä, mutta jostain syystä boksi ei nyt maadoita suuttimia. Triggeri signaali tulee.
Liekköhän kenelläkään neuvoja moiseen? Ja siis tosiaan purkkihan on protopartsin kasaama MS3x ja moottorina 6 pyttynen tinakone.

Lähtisin ekana tutkii että megan isot liittimet on kunnolla kiinni ja prossu on paikallaan. Itesllä just MS3X kanssa käyny niin, että prossu tärissy osittain irti paikaltaan.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1582 : 15.06.2017, 22:44:47 »
Auttakaas vähän kokematonta  ::) Ekaa kertaa yritin startata ja eihän siitä mitään tullut  >:(

Eli kyseessä T5 pannu suorasytkällä. Puolat kytketty järjestykseen
A = 1 pytty
B = 2 pytty
C = 4 pytty
D = 5 Pytty
E = 3 pytty eli sytkäjärkkä 1-2-4-5-3.

Vauhtipyöränä 850 potta, missa reiät, onko se silloin falling vai rising edge?

Jostain syystä asetus "Single wheel with missing tooth" ei toiminu tuon crank asetuksen kanssa. Jos valitsi Cam niin kierrokset oli tapissa vaikka kone ei pyörinyt. Käynnistyksessä kierrokset luokkaa 100-200 eli ainakin hall ja vr anturit pitäisi olla kytketty oikein?







Onko jotain muuta jota pitää huomioida? Itse veikkaan, että sytytys/bensan ajotus vituillaan...  :-[
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1583 : 16.06.2017, 10:41:08 »
Vauhtipyöränä 850 potta, missa reiät, onko se silloin falling vai rising edge?

Riippuu anturista ja megan triggeripiiristä. Kokeilemalla selviää. "trigger logger"-toiminto on hyvä apu. Yleensä vr-anturin kanssa on toiminut "falling edge". Nokka-anturin asetukseen olisi parempi laittaa "poll level" ja katsottava minkä hampaan kohdalla työkierto alkaa alusta (check at tooth #). Ohjeet on MS3:n manuaalissa:

http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Megasquirt3_Setting_Up-1.5.pdf/Megasquirt3_Setting_Up-1.5.html

Jostain syystä asetus "Single wheel with missing tooth" ei toiminu tuon crank asetuksen kanssa. Jos valitsi Cam niin kierrokset oli tapissa vaikka kone ei pyörinyt. Käynnistyksessä kierrokset luokkaa 100-200 eli ainakin hall ja vr anturit pitäisi olla kytketty oikein?

Onko sulla nyt nokkatunnistin käytössä vai ei? Se "kierrokset tapissa" tarkoittaa että asetuksissa on ristiriitoja. Tästä pitäisi myös tulla virheilmoitus ruudelle. Kun puolat on kytketty jakajasytytyksen mukaiseen (=sekventaalinen) järjestykseen, on oltava nokkatunnistin käytössä. "single wheel with missing tooth" ohjaa syttylähtöjä hukkakipinä-tyyliin ja sen vuoksi ei voi käyttää "coil on plug"-asetusta. Ja jos yrittää käyttää "wasted COP"-asetusta on syttyjärjestys muutettava 1-5-2-3-4 ja ohjelmallisesti tämä ei onnistu vaan on muutettava puolien ohjauspiuhat.

Ja laita "squirts per engine cycle"=1 niin saat myös sekventaalisuihkutuksen käyttöön. Ja vaikka et käyttäisikään, niin suihkutuksesta tulee parempi kun suuttimia ei nytkytetä turhaan auki-kiinni. Viisi kertaa työkierron aikana aukeavat ja sulkeutuvat suuttimet tekee viisinkertaisen virheen jos "dead time"-asetus ei ole 100% kohdallaan.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1584 : 16.06.2017, 19:35:54 »
En nyt tiedä mitä oikeen teen väärin, mutta auto ei vain käy…  :idiot2:

Kokeilin hall anturin toimintaa kytkemällä signaalin ja +5V eri päin. Volvon piuhoissa
1. pinni musta
2. pinni sini-keltainen
3. pinni keltapunanen.

Kytkemällä + 5V 3 pinniin ja megalle tulevan signaalin 2 pinniin saan auton paukkumaan (bensaa tulee ja myös sytyttää), mutta en käymään. Sitten signaali ja + 5V toistepäin niin ei tapahdu elonmerkkejä, vaikka kuulemma se on oikea kytkentä (samanlailla siis kuin TPS on kytketty).

Nyt bensa säädetty sequentaliksi ja samalla korjattu squirts per engine sycle yhteen. Tyhjäkäyntiä en ole vielä kytkenyt, mutta se tuskin vaikuttaa käyntiin saamiseen. Käytän siis volvon omia vr ja hall anturia, joista hall kytketty X:n johtosarjaan ja vr levyn johtikseen.

Paljonko toi BTDC asteluvun kuuluu olla?

Kiitos etukäteen!  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1585 : 16.06.2017, 19:42:07 »
Paljonko toi BTDC asteluvun kuuluu olla?
Noin 88-90.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1586 : 21.06.2017, 19:22:48 »
Sulla on väärä kytkentä volvon kiekkamittarille.

   
Lainaan itseäni:

Xuppon mainitsema kytkentä tehty 240:een, missä MS2 2.2 tinakutosen kyljessä. Output pin valittu oikeaksi, mutta viisari ei hievahdakkaan. Ideaoita?

Muok. Lainaus ei näy kunnolla. Alla oleva kytkentä siis tehty:

« Viimeksi muokattu: 21.06.2017, 19:27:09 kirjoittanut -late »

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1587 : 21.06.2017, 21:45:15 »
Onko pinni megassa konfiguroitu tach output:ksi?
Kokeile toisella kelalla, itse sain aikoinaan toimimaan vanhan kiekkamittarin perus kuutioreleen kelalla.

Mikä kiekkamittari? Alunperin puolan miinukselta signaali?
144-70

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1588 : 21.06.2017, 22:41:48 »
Mitä tarkottaa konfigurointi? ☺️ Boksilta tulee piuha, mihin kasaaja oli merkinnyt tacho ja out putin. Sama out out on valittu tuner studiosta. Kyseisen piuhan jatkoksi on väsätty aiemmin linkitetty tsydeemi.
Toista kelaa kyllä vois koittaa. Kiekkamittari on originaali, mikä kaiketi liikkui aiemmin puolan miinuksen voimin vaikkakin näytti muutaman sata kierrosta liikaa (koneena b230).

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1589 : 26.06.2017, 23:08:34 »
Mega ei vieläkään pelitä, sillä vain 3 pytty antaa kipinää. Tänään mittailin suoraan puolan liittimistä signaalista maihin oskiloskoopilla ja ainoastaan yhdeltä pytyltä tulee tapahtumia ja muiden pyttyjen signaalit ovat pelkästään maissa. Vika ei ole myöskään johtosarjassa, sillä se on mitattu moneen kertaan läpi. Kyseessä on protopartsin kasaama MS3X, että onkohan vika levyssä....  :-\ :idiot2:
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

 

Futurez  Kulkukoira