Carcom Oy  Ateho

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1952 Vastauksia
  • 745722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1815 : 09.08.2019, 21:43:53 »
Kiitos mutta tästä ei nyt ollut mitään apua.

Sen sijaan näistä oli suunnaton apu. Ja tuosta releen kelasta, eli boksista 12V jumpperi rundikellolle ja tuo releen kela asennetaan boksilta rundikellolle lähtevän johdon ja +12V väliin? Pelaako purkamatta relettä vai onko siitä teurastettava nimenomaan se kela irti ja juotettava johtoihin  ???

Ja tuosta tyhjäkäyntimoottorista (B230/LH oma 2-napainen), muistelenko harhoja kun joskus muistan lukeneeni/kuulleeni että vaatis diodin napojen väliin jotta toimii säätö? Olikohan joku Boostin kirjoitus... Diodille mitään tarkempia specsejä/kummin päin?
Ainakin mun 940 kierrosluku mittari toimii ilman mitään keloja suoraan atecun signaalilla.
Itsellä myös vag hukkakipinä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa mötör

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1816 : 13.08.2019, 20:46:03 »
Osaisiko täällä kukaan jeesiä Boschin 3bar map-anturin kalibroinnin kanssa? ??? (Bosch 0261230119).
Anturille ilmoitettu kalibrointiarvoiksi (20 kPa @ 400 mV - 300 kPa @ 4650 mV) ja mega kysyy kalibroinnissa "Value at 0.0 volts (%)" ja "Value at 5.0 volts(%)"
mitäköhän mahtavat nuo megan kyselemät prosentit olla? :o

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1817 : 17.08.2019, 16:50:48 »
Noniin. Nyt olis kytkennät tehty ja ATecu testailun alla.
Startilla pyörii täydellä akulla ~155 - 160rpm, ja laiskistuu akun hiipuessa. Pysyy aika hyvin muutaman rpm sisällä. Tasaisin välein kierrostieto käy nollassa, tyyliin 2 - 3 sekunnin välein.
Kierrostieto OK?

E: Antureiden kalibrointi löytyi googlailemalla sekä TPS:n johdot oli väärässä järjestyksessä. Nyt toimii oikeinpäin, josta päästäänkin kysymykseen, nyt näyttää ~30% kaasuläppä auki tyhjäkäynnillä ja 57% kaasu pohjassa.
Lienee ihan liikaa tyhjäkäynnillä ja liian vähän kaasu pohjassa? 850:n TPS käytössä adapterilevyllä

Minkälaisilla ennakoilla tota arvais yrittää käyntiin?
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019, 20:00:33 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1818 : 17.08.2019, 21:40:27 »
Osaisiko täällä kukaan jeesiä Boschin 3bar map-anturin kalibroinnin kanssa? ??? (Bosch 0261230119).
Anturille ilmoitettu kalibrointiarvoiksi (20 kPa @ 400 mV - 300 kPa @ 4650 mV) ja mega kysyy kalibroinnissa "Value at 0.0 volts (%)" ja "Value at 5.0 volts(%)"
mitäköhän mahtavat nuo megan kyselemät prosentit olla? :o
Mutuilisin että toi volts(%) on sama kun volts(kPa) ja toi anturi on lineaarinen, joten kuvittele tai laske noista nyt sitten arvot 0 ja 5voltille

Noniin. Nyt olis kytkennät tehty ja ATecu testailun alla.
Startilla pyörii täydellä akulla ~155 - 160rpm, ja laiskistuu akun hiipuessa. Pysyy aika hyvin muutaman rpm sisällä. Tasaisin välein kierrostieto käy nollassa, tyyliin 2 - 3 sekunnin välein.
Kierrostieto OK?

E: Antureiden kalibrointi löytyi googlailemalla sekä TPS:n johdot oli väärässä järjestyksessä. Nyt toimii oikeinpäin, josta päästäänkin kysymykseen, nyt näyttää ~30% kaasuläppä auki tyhjäkäynnillä ja 57% kaasu pohjassa.
Lienee ihan liikaa tyhjäkäynnillä ja liian vähän kaasu pohjassa? 850:n TPS käytössä adapterilevyllä

Minkälaisilla ennakoilla tota arvais yrittää käyntiin?

Ei hyvä jos kierroslukutieto käy nollassa. Ota tulpat irti ja pyöritä konetta sillai ja tutki kierroslukutietoa ei mene akkukaan niin nopsaa.

Meniköhän se tps calibrointi sitten ihan oikein? pitäis kyllä saada näyttään 0 ja 100%.

Starttausennakko taitaa olla 10astetta asetuksissa vakionakin ja tämä on hyvä

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1819 : 17.08.2019, 21:45:06 »
Mikäs triggeröinti tässä oli?

Jokin on pielessä jos rpm signaali menee nollaan.

Montako trigger sisääntuloa tässä olikaan?

Jos kaksi, niin varmista että kanava on OFF ja vaikka inputti maadoitettu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1820 : 17.08.2019, 22:40:49 »
Ettei se ole adapterilevy vinossa tai muuten väärässä asennossa. Tai sitten ei vivustossa liikevara riitä 57% pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019, 22:43:29 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1821 : 17.08.2019, 23:04:18 »
Mikäs triggeröinti tässä oli?

Jokin on pielessä jos rpm signaali menee nollaan.

Montako trigger sisääntuloa tässä olikaan?

Jos kaksi, niin varmista että kanava on OFF ja vaikka inputti maadoitettu.

LH:n pottapyörä omalla VR anturillaan. Toinen triggeri on käyttämättä, kaapeli päätelty kutistesukan sisään kiepille.


Elikkä tosiaan mulla on nyt Atecun kaverina;
668cc Dekat,
LH pottapyörä + VR anturi, alkup. asennossaan.
850:n aito Bosch TPS-anturi adapterilla orkkis-kaasuläpässä,
4bar GM MAP-anturi
085-loppunen imuilman anturi,
026-loppunen vedenlämmön anturi,
VAG-hukkakipinäpuola

Tuosta kierrostiedosta vielä, mahtaisko noilla juotosjumppereilla JP1 ja JP11 olla vaikutusta  ???




Ettei se ole adapterilevy vinossa tai muuten väärässä asennossa. Tai sitten ei vivustossa liikevara riitä 57% pidemmälle.

Vivusto, vaijerit jne täysin sähköruiskullisen vinokkaan omat. Adapterin tein alkuperäisen tavoin, joten itseäkin vähän kummastuttaa ettei muka liikerataa olisi enemmän kuin 27% anturin liikeradasta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1822 : 17.08.2019, 23:53:03 »

Tuosta kierrostiedosta vielä, mahtaisko noilla juotosjumppereilla JP1 ja JP11 olla vaikutusta  ???

Vivusto, vaijerit jne täysin sähköruiskullisen vinokkaan omat. Adapterin tein alkuperäisen tavoin, joten itseäkin vähän kummastuttaa ettei muka liikerataa olisi enemmän kuin 27% anturin liikeradasta...
Tottakai niillä voi olla vaikutusta.. vr anturin johdot voi myös olla väärin päin.


Ihan sama vaikka sulla aukeis kaasuläppä oikeestikkin vaa 27% mutta jos kalibroit sen oikeen niin sen pitäis näyttää tietokoneella 0 ja 100 väliä silti.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1823 : 18.08.2019, 09:25:09 »
Onko megassa Trigger error count tai vastaava tieto nähtävissä?

Johtokiepit on joskus tosi jänniä. Kerran pelkästään kiepillä ollut 12 V kaapeli riitti sotkemaan dieselmoottorin ecun.

Joskus avonaiset sisääntulot riittää sotkemaan ecun. Hyvä tapa on maadoittaa ylimääräiset kanavat.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1824 : 18.08.2019, 18:03:30 »
Onko megassa Trigger error count tai vastaava tieto nähtävissä?

Johtokiepit on joskus tosi jänniä. Kerran pelkästään kiepillä ollut 12 V kaapeli riitti sotkemaan dieselmoottorin ecun.

Joskus avonaiset sisääntulot riittää sotkemaan ecun. Hyvä tapa on maadoittaa ylimääräiset kanavat.

Tosiaan tuo "Lost sync counter" lienee vastaava mitä tarkoitit. Mutta tosiaan autohan lähtee nyt jopa käyntiin ja pysyykin. Seiskan oma rundikello ei kylläkään suoraan tacho  outputista toimi.

TPS anturi suostui kalibroitumaan 0 - 100% alueelle kun Tunerstudion käynnisti uudestaan. Rpm tiedon pätkimiset katosi kun reititin puolan johdot erilleen YKK-anturin johdoista.

Tästä on hyvä jatkaa  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1825 : 23.08.2019, 22:07:27 »
Minkä kokoista johdinvärkkiä olette käyttäneet johtosarjaan?

Meinasin mennä joko 1mm2 tai 1.5mm2 johtimilla noin niinkuin yleisellä tasolla. Muuhun kuin I/O signaalin kantoon sitten tarpeen mukaan vahvempaa

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1826 : 24.08.2019, 11:59:19 »
Minkä kokoista johdinvärkkiä olette käyttäneet johtosarjaan?

Meinasin mennä joko 1mm2 tai 1.5mm2 johtimilla noin niinkuin yleisellä tasolla. Muuhun kuin I/O signaalin kantoon sitten tarpeen mukaan vahvempaa

Äkkiseltään tuosta parista johtosarjasta vakoiltuna (mega ja hestec) näyttää tehdyn lähes kaikki boksin karvat n. 1,5 mm2, megan johtosarjassa sitte sytkäpuolen karvoja vahvistettu muutosten ja ongelmien myötä ja hestecissä taasen isovirtaset rakennettu jo suoraan 4,0 mm2 ja pari anturikaapelia tehty valmiskaapelista, joissa alle 0,5 mm2 johtimet.
lh:ssa taas näyttää vedetyn boksille 1,0; 1,5 ja 2,5 mm2.

Jos löytyy valinnanvaraa, niin kannattaa kriittisiin paikkoihin ja pitkiin vetoihin vetää paksummalla, vaikkei johtimen virran puolesta tarvitsisi ollakaan suurempaa, paksummassa johdinhäviöt on pienempiä niin pitkässä juoksussa on varmempi johtosarja. Johtimien mitoitukseen löytyy laskureita netistäkin, jossei oo se puoli hanskassa. Mutta  nyrkkisääntönä, boksilta ei tarvinne lähteä yli 2,5 mm2 ja muissa isommissa syötöissä pärjää 4,0 mm2
Sitte toki lähellä sytkäosia olevat anturoinnit ja nopeat anturoinnit (kampi- ja nokka-akselien asentotunnistus) olis hyvä olla häiriösuojattuna, niin todennäköisemmin välttää "haamuviat".
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1827 : 24.08.2019, 13:07:53 »
eli pohjustukseksi tuosta omasta megasta:
ms2 v3.0, tuli alunperin jonkun plug n play-tekeleenä, protolle tehty jakajasytkälle 330 ohm vastussysteemit, siististi ja protolla myös flektin ohjaukset, nämä tehty helevetin rumasti.
Noh, näineen boksilla sai anturit toimintaan muutaman ms->lh vikajohdotuksen korjattua ja sytkä räpsäytti kipinää kuten pitää, bensapumppu ei inahtanutkaan.
sitten tehtiin vielä itse launch modi protolle, siististi. --> Seurauksena se, että virrat kytkiessä polttaa d19 muutaman sekunnin viiveellä, ja purkki pimenee.

No ei siinä purettiin launchin osat pois ja vaihdeltiin d19 ehjään. Taas siis sama tilanne kuin aiemmin, anturit pelaa, sytkä antoi kipinän muttei b.pumppua. Tässä vaiheessa huomasin myös, että proton viereiseen 5v nastaan ei tule käytännössä lainkaan jännitettä.
Seuraavaksi aloin ihmettelemään sitä ja bensapumppua, db37 #37(bpumppu) tuli 5v sekä ms->lh johdotuksessa oli vikaa (b.pumpun rele(-et) ei ollu #37 kanssa yhdessä) ja se korjattiin. --> nyt paloi taas d19.

Purettiin flektiohjauksen romut varmuuden vuoksi pois ja vaihdettiin d19 sekä tehtiin testipenkki --> prossun ollessa irti d19 pysyy ehjänä, proton 5V tulee 5V, mutta prossun #33 eli b.pumpun ohjaukseen tulee 12V (mikäli b.pumpun rele on paikallaan). Piiriä testatakseen tähänhän pitäisi syöttää 5v, joka sitten piirin myötä  maadoittaa db37 #37 ja rele vetää. Mutta jos nyt menee sen 5v tuohon syöttämään, niin palaa d19.
Syyllinen siis lienee tässä, mutta b.pumpun ohjauksen piiri äkkiseltään tuntuu olevan kunnossa. Levyllä ei ole tinasiltoja ja vastukset r16 ja r40 on OK sekä transut q2(ZTX450) ja q19(PN2222A) tuntuu mitatessa pelittävän kuten q4 ja q20 (jälkimmäiset on tk-ohjaukselle/ylimääräisenä ohjauspiirinä ja täysin vastaavat komponentit kuin b.pumpun piirissä).

Eli olisiko kellään tietoa tai hyviä arvauksia mikä voisi olla vialla? itsellä alkaa takaraivo oleen pikkuhiljaa kalju  :D :idiot2:
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1828 : 03.09.2019, 03:33:51 »
B230
Atecu v3
Tarvike hukkakipinäpuola pääteasteella
Protoparts 4cyl "puolivalmis"johtosarja

Kipinä hukassa, laitettu ohjeiden mukaiset alkuasetukset tunerstudiossa, puolalle tulee startatessa +12v muuten 0v. Kytkentöjä tarkisteltu ja tunerstudion säätöjä ihmetelty.
Tarviiko purkkiin tehdä komponenttimuutoksia/vastaavaa?

Myöskin tooth#1 anglen kanssa pientä epävarmuutta, 60-2 pyörä volvon vr anturilla käytössä.
Onko tälle kokoonpanolle jotain tiettyä astetta?
Kierrostieto tulee ja pysyy kymmenyksien tarkkuudella, noin 210-220rpm ilman tulppia startatessa.
Ja on tullut selattua ja kaivettua nettiä jo tarpeeksi, kellään nimenomaan tuosta atecusta vastaavia kokemuksia?

edit: Sytkälähtöjen jännite startatessa ~2.3v ja ~0.30v, taitanee olla purkissa häikkää?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2019, 03:43:09 kirjoittanut skokk »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1829 : 04.09.2019, 07:29:20 »
Tooth1 angle : 87 astetta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

RallyBaron  Samppasport