Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: HembalanD - 22.09.2012, 17:58:56

Otsikko: M90 Kaksoismassavp -> Pottapyörä muutos
Kirjoitti: HembalanD - 22.09.2012, 17:58:56
Seuraavassa vanhan ja kalliina uusittavan kaksoismassavauhtipyörän tilalle toinen vaihtoehto. Ohje koskee siis 1995-1998 940 mallia M90 vaihteistolla.

Tarvitaan:

-Kiinteä vauhtipyörä, ns. pottapyörä jossa LH2.4 rei'itys hammaskehällä. Tällaisen löytää kaikista LH2.4 moottorinohjauksella olleista 700, 200 ja 900 sarjan volvoista.
-Esimerkiksi D24TIC+M90 (1995->) kytkinpaketti, eli asetelma, levy ja painelaakeri
-Riippuen painelaakerista, prikkoja (3xM8 pulttiin käyviä)
-Uudet vauhtipyörän pultit, M10 kuusiokanta 10.X kovana ja kierteen pituus 25mm
-Uudet kytkinasetelman pultit, M8 kuusiokolo kierteen pituus 16mm
-Kampiakselin takapään stefa kannattaa uusia samalla

Vanha vp+asetelma paketti on n.11mm uutta korkeampi, joten painelaakeriksi olisi hyvä valita sen verran koreampi malli, tai sitten soveltaa kuten omassa tapauksessa. Itse käytin D24TIC + M90 levyä ja asetelmaa, painelaakerina käytin vakio B230FK + M90 laakeria joten kytkinhaarukan takana olevaan pallopäämutterin alle joutui laittamaan shimmiprikkoja n. 4mm paksuudelta.


Muutamia kuvia asennuksista...

Vanha paketti:

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/Vanhakaksoismassapaketti_zps08ccb19f.jpg)


Uusia osia..

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1623_zpsc725dd93.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1624_zps4e2c58b1.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1625_zps7055662c.jpg)

B230FK + M90 painelaakeri, paksuus 22,5mm

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1627_zps0d8c5495.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1628_zps302f6a64.jpg)

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1630_zps99c8b1d7.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1634_zps5c5b3d14.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1636_zpsb3ab6a85.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1640_zpsdb4b444a.jpg)

Ja paikalleen..


(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1637_zpsdaa69929.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/Kytkin/IMG_1638_zpsd15e1d25.jpg)



Laitetaan tähän perään vielä muutamia mittoja.

-D24+M90 kytkinlevyn keskiön halkasija 150.8mm
-D24+M90 asetelman sisähalkasija n.154mm (vähän saattoi olla alle)
-Volvo 850/M56 laatikko, 228mm levyn keskiön halkasija 150,6mm (tämä levy käy projektiin myös)

Otsikko: Vs: M90 Kaksoismassavp -> Pottapyörä muutos
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2013, 10:19:47
Lisättänee sen verran että turbobricksillä asiaa näyttäisi olevan ihan FAQ muodossakin

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325

Ja sieltä lainattuna ed. mainittu D24TIC + M90 vakio kytkin kestoa luvataan 400nm.
Otsikko: Vs: M90 Kaksoismassavp -> Pottapyörä muutos
Kirjoitti: HembalanD - 12.11.2015, 09:32:41
Silloin tällöin tulee privalla kysymyksiä, miten hyvin tämän FAQ:n kytkin, eli käytännössä vakio D24TIC+M90 kytkin kestää vääntöä ja viritystä. Vastaus: ei kovinkaan hyvin, taisi olla n. kilo vakio ahtimella ja lipsumista oli havaittavissa. Eli, on mukava käyttää ja toimii korvauskytkimenä vakioautoon.

Tässä keskustelua aiheesta, ennen omani toteuttamista.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20336.0

Ja se seuraava askel pitävämpään kytkimeen saavutetaan -763 SRE + pottapyörä + M90 D24 levy.