Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Greycap - 09.05.2016, 00:19:34

Otsikko: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Greycap - 09.05.2016, 00:19:34
Otetaanpa taas kerran yksi uusi aihe samasta vanhasta mutta tällä kertaa niin että etsitään käyttökokemuksia ja faktoja siitä millaisia kokoonpanoja on saatu aikaan. Jos siis olet vaihtanut M90-laatikolla olevaan Volvoosi kytkimen, kerrothan seuraavat asiat:

- kytkinlevy
- paineasetelma
- kytkimen jäykkyys vrt. vakio
- teho ja vääntö, tai jos ei tiedossa niin moottorityyppi ja ahtopaine

Tarkoituksena siis koota nyt yksi vähän kattavampi kokoelma ettei kaikki info aiheesta olisi levällään sen seitsemässä eri topicissa. Helpottaisi varmasti monen ihmisen elämää jatkossa.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: moikki - 15.05.2016, 12:47:33
B230ft+m90

- Pottapyörä
- Sasch SRE 883082 999763
- Dieselin M90 kytkinlevy sasch 65-1862 468 031
- Alkuperäistä vastaava painelaakeri sasch 65-3151 189 232
- Pottapyörän pultit uudet volvolta, kaksoimassan ovat liian pitkät

En laittanut mitään prikkoja tai muuta. Hyvin toimii ja ei luista. Koneessa on mitsun t19 ahdin ja n.1bar ahtoja.
Syytin kardaania jurinoista, mutta ne lähtikin kaksoismassa pyörästä.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: HembalanD - 16.05.2016, 16:22:15
B230ft+m90 945 korissa.

-Pottapyörä B230 perästä
-D24 M90 levy
-D24 asetelma
-Vakio painelaakeri ja muut hilut, jotain prikkoja taisin mullukan alle laittaa.

Piti juuri ja juuri sen mitä paineet nostetulla FT:llä irtosi eli jotain +300Nm, kyseinen kokoonpano myöhemmin lastuilla rupesi silloin tällöin luistelemaan. -> vakiomoottoriin toimiva korjauskytkin. Kevyt käyttää..
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Jakkefp - 08.06.2016, 23:11:49
Ei käyttökokemuksia kun autossa on vielä automaattilaatikkokin kiinni, mutta tämmöistä hilpettä on tullut hommattua ysinelikymppiin:

- Pottapyörä
- Turbon vakio asetelma
- KL-Racingilta 6-lapainen jousitettu sintteri

Muistaakseni vakioasetelman pitäisi kestää sintterillä 520Nm. Eihän tuo varmasti tule olemaan mukavin mahdollinen ajettava, mutta ei pitäisi joutua ihan heti tappelemaan kytkimen kanssa näillä tehoilla.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Juike - 09.06.2016, 08:45:58
945, b230ft, m90

531 kansi isoilla venoilla, 3" putki, vakio pikkumitsulla 1bar

SRE -763
Dieselin m90 jousitettu levy

3x m8 prikkaa kuulan alla, vähän viilattu ohuemmaksi. N. 3,9mm paksusti.

Selvästi jäykempi kuin vakio mutta äkkiä tottuu..
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: JVEEM - 16.06.2016, 13:26:32
Ei käyttökokemuksia kun autossa on vielä automaattilaatikkokin kiinni, mutta tämmöistä hilpettä on tullut hommattua ysinelikymppiin:

- Pottapyörä
- Turbon vakio asetelma
- KL-Racingilta 6-lapainen jousitettu sintteri

Muistaakseni vakioasetelman pitäisi kestää sintterillä 520Nm. Eihän tuo varmasti tule olemaan mukavin mahdollinen ajettava, mutta ei pitäisi joutua ihan heti tappelemaan kytkimen kanssa näillä tehoilla.
Onko sitten vakio asetelmalla ja SRE763 asetelmalla suuria eroja kun SRE lupaa asetelmalle 505Nm kestoa sintterikytkimellä. Itsellä hankintalistalla myös KL Racingin jousitettu 6-lapainen , SRE763 ja M90... Eiköhän tuo sen 500Nm vähintään vääntöä kestä, toivottavasti enemmänkin, sillä nälkä kasvaa aina  :D
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Kalamies - 16.06.2016, 13:35:51
Miikel veti omastaan jotain 750nm tms ihan älytöntä ja hänellä on kytkinkombona SRE ja nelilapanen. Kuuslapasesta ei voi muuta pahaa sanoa kuin sen, että kaikki muu pettää ympäriltä.

SREt tuppaa pitämään enempi kuin mitä speksattu.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: JVEEM - 16.06.2016, 13:39:18
Helpottava uutinen  :D Elikkä laatikkokin antautuu aikasempaa kuin itse kytkin... Tai käytöstä riippuen sekin on kiinni.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Vulvomiäs - 17.06.2016, 22:57:56
Mistä putiikista m90 laatikkoon sre763,d24 levy ja painelaakeri?
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Greycap - 15.08.2017, 14:25:16
Nyt kun tätä operaatiota viimein ollaan vakavissaan suunnittelemassa niin eiköhän löytynyt vähän esteitä. Turbobricksillä ohje on että pottapyörään -133 loppuinen asetelma mutta sehän on tarkoitettu alunperin kaksoismassaan joka on 240 mm siinä missä pottapyörä 228 mm, eli meneekö se siihen vai onko tieto virheellistä? Ei nyt viitsisi ostaa vääriä osia.

Olemassa kun on myös -033 asetelma joka taas on tarkoitettu pottapyörään M46 laatikon kanssa mutta sellaista ei näe missään ohjeissa mainittavan. Se on ilmeisesti sama kuin D24 vakio mutta syystä tai toisesta sitä turbon vakiota suositellaan, toki vakiona turbossa on enemmän vääntöä joten voisi olettaa asetelmankin olevan vähän järeämpi.

SRE:tä ei kannata edes suositella. Se ei ole käyttöauton kytkin polvivaivaiselle kuskille.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: TVS - 15.08.2017, 21:16:26
Jos tahtoo pitää sen sieluttoman väännättämisen ilman jyrinöitä mahdollistavan kaksoismassapyörän, niin kaksoismassan asetelma vaan. Jos taas nimenomaan pottapyöräpäivitys on tulossa, niin TDIC levy ja esim b230et asetelma, se on sama pottapyörä kaikissa turboissa noin 85 alkaen.

Itselläni on sileäksi koneistettu pottapyörä, ja e34 m5 vakio sachs kytkinasetelma, ja semmosia settejä on tuossa harrastajatoverilla toinen identtinen paketti käytössä. Molemmat on ajolleen varsin toimivia, mutta poljinvoimantarve on kyllä jonkinverran reilu, ruuhkassa jos joutuu ajelemaan niin ei ole erikoisen kiva, ts. tämäkin optio lienee poissuljettu. Tuommonen 230et kytkinpaketti piti mulla tatechin dynoon ajettuna 214hp/365Nm ilman murheita, mutta tuskin olisi pitänyt jos olis yhtään yrittänyt nypätä kytkimellä...
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Greycap - 15.08.2017, 23:02:41
Ideana on nimenomaan poistaa se kaksoismassa sieltä ja kytkinpommeja ei harrasteta, kyllä se on vaihde päälle, kytkin ylös ja sitten hanaa se minun ajotyyli.

Otetaan siis:

3151 189 031 Sachs painelaakeri
3082 204 033 Sachs paineasetelma
Ja deekun levy paikallisesta varaosapuljusta.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: razori - 16.08.2017, 12:07:37
kytkin polvivaivaiselle kuskille.

Onko invalidilaatikolle uhrattu ajatusta?  ???
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: miro678 - 21.08.2017, 15:32:14
B234FT + M90

HX35 0,5bar painetta.

6 - lapanen kl racingin jousitettu sintteri
Sre -763 asetelma
Pottapyörä

Ei mikään ajonautinto, mutta pitää kytkin laakeista lähtien hitusen leveemmälläkin rengastuksella (235).

Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: seteliini - 24.08.2017, 13:20:14
Onko kellään kokemusta kl-racingin levystä joka tarkotettu m90 perään kiinteellä vauhtipyörällä ja tuosta halvasta paineasetelmasta?


https://shop.klracing.se/sv/artiklar/lamell-sachs-940-med-m90-och-228mm-svanghjul_special.html

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-bmw-m5-e34-nr-765-mfl.html
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 28.08.2018, 23:55:26
Vanha aihe mutta viitsinyt uutta tehdä ::)

Elikkäs nimimerkin mukaiseen kombinaatioon ois tarkoitus kytkin vaihtaa. Nämä seuraavat osat tuun vaihtamaan:
- LH 2.4 kova vauhtis + uudet pottapyörän pultit
- SRE -763
- tdic M90 levy (sachsin 1862 468 031)
- vakio b230fk painelaakeri + niitä prikkoja
- kampiakselin takastefa siinä samalla
Mutta oliko nyt siis että nuo osat on täysin bolt-on, ettei tarvi alkaa koneistamaan mitään? Ja kannattiko asetelman pultit uusia samalla? Käykö vakiopultit jos wetteriltä hakee?

Turbobricksin puolella luki että tdic levyn sijasta voisi käyttää 850:n levyä (sachs 1862 314 032) :o onko tämä vielä miten bolt-on vai kannattaako vaan pysyä tuossa tdic:in levyssä? Tehoa ei paljoa tule koska vakio alakerta. Koitan pysyä alle 350hv ja 450nm lukemissa.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Jambo - 29.08.2018, 05:31:07
Vanhat asetelman pultit käy hienosti, ei niitä Wetteriltä asti tarvi hakea, tavan kuusiokoloilla oon ite laittanu. M8×12mm (pituus suurinpiirtein, ulkomuistista), jos haluaa hifistellä ni voihan noihin kovat pultit laittaa.

Käy bolt-on, ei tarvi koneistella. Paitsi ehkä jos haluaa shimmailla asetelmaa viimesen päälle, jos 450nm alkaa lähestyä vois se shimmaaminen olla jopa massalevyn kanssa suositeltavaa pidon maksimoinniksi.

Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 29.08.2018, 17:10:00
Minä kiitän  -H-
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 01.11.2018, 09:40:44
Vanha aihe mutta viitsinyt uutta tehdä ::)

Elikkäs nimimerkin mukaiseen kombinaatioon ois tarkoitus kytkin vaihtaa. Nämä seuraavat osat tuun vaihtamaan:
- LH 2.4 kova vauhtis + uudet pottapyörän pultit
- SRE -763
- tdic M90 levy (sachsin 1862 468 031)
- vakio b230fk painelaakeri + niitä prikkoja
- kampiakselin takastefa siinä samalla
Mutta oliko nyt siis että nuo osat on täysin bolt-on, ettei tarvi alkaa koneistamaan mitään? Ja kannattiko asetelman pultit uusia samalla? Käykö vakiopultit jos wetteriltä hakee?

Turbobricksin puolella luki että tdic levyn sijasta voisi käyttää 850:n levyä (sachs 1862 314 032) :o onko tämä vielä miten bolt-on vai kannattaako vaan pysyä tuossa tdic:in levyssä? Tehoa ei paljoa tule koska vakio alakerta. Koitan pysyä alle 350hv ja 450nm lukemissa.
Osat alkaa olla kasassa mutta semmonen kävi vielä mielessä että onko M90:ssä silmälaakeri joka kannattaa samalla vaihtaa?  ???
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: HembalanD - 01.11.2018, 10:04:20
M90:n kanssa ei käytetä silmälaakeria.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 09.11.2018, 23:27:41
Osat vaihdettu ja kytkin pelittää hyvin, mutta ihmeellistä pätkimistä ja nykimistä ilmaantu rempan jälkeen. Tyhjäkäynnillä kierrokset elää 500-1000 alueella ja sitten jopa sammuu, hidastaessa kun pitää kytkintä pohjassa niin saattaa sammua, ajaessa pintakaasulla pätkii ja nykii iha pirusti. Ja sitte ku auto sammuu niin bensa haisee aika voimakkaasti.
Mut jos kierroksia pitää ajaessa jossain 3000 tai 4000 yläpuolella niin ei nyi ja kulkee suht hyvin :idiot2: pitikö kampiakselin/vauhtipyörän asentotunnistinta muokata milläänlailla? vai onkoha meillä jotain jääny irti..
Ennen remppaa kävi siis lähes täydellisesti. Ei vikakoodeja 2 tai 6 pinnistä.
Tossa tyhjäkäynnistä pientä pätkää https://streamable.com/84uqc

edit: semmonen kävi vielä mielessä että voikohan olla että vauhtipyörä ei ois ihan kohillaan? noin 3km lenkin sain kuitenkin ajettua (tosin 2. vaihteella 60km/h  ;D pysy kierrokset korkealla)
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: TVS - 09.11.2018, 23:36:18
M90:n kanssa ei käytetä silmälaakeria.
Nyt on muuten alkanu näkymään enempi nuita lisäpalikoita, missä m90:llekin tehdään tuki sille kytkinakselille. Näkisin että ei välttämättä täysin huono idea, koska mikään m90 pääakselin osa ei ole kahdesta kiinteästä tukipisteestä laakeroitu, ts ne kaikki vaan laakeroituu toisiinsa neulalaakereilla mutta mikään ei oikeastaan estä koko palapeliä taipumasta. Hämmästelin tuota kun ekan kerran moisen purin, noita on nyt ollu jo pöydällä useampi. Tuntuu ne ilmankin kestävän, mutta saattais tehdä vielä kestolisää, ja kenties rauhottaa sitä kalkatusta?

edit: semmonen kävi vielä mielessä että voikohan olla että vauhtipyörä ei ois ihan kohillaan? noin 3km lenkin sain kuitenkin ajettua (tosin 2. vaihteella 60km/h  ;D pysy kierrokset korkealla)
Niin, jos ei kukaan kahtonu vauhtipyörän asentoa asentaessa niin 1/4 todennäkösyys osua kohdalleen. Jos on tosi hengettömästi vetoa niin lottoisin että siellä on vauhtis inansa sivussa. Videoleike antais kyllä paremmin osviittaa että anturikehä on täys saissea tai anturi/teline on saanut asentaessa nenäänsä.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: puliukk0 - 10.11.2018, 12:27:45
Eli se m90 kampuran päähän kuuluva klunssi ei osu askiin?  ??? Miks hitossa sinne sellanen on sitten pistetty...
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 10.11.2018, 16:43:20
anturikehä on täys saissea
miten se kehä ois saisseksi menny?  ???
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: TVS - 11.11.2018, 23:45:46
miten se kehä ois saisseksi menny?  ???
Tuskin mitenkään. Mutta asennussaisset siellä voi silti olla tallessa, esim uuden kytkimen metallihilua, sitä ei paljoa tartte olla niin löytyy kaikki nopeesti siitä anturin magneetista ja sitten voi tehdä kaikkea hassua.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: 940b230fk - 12.11.2018, 13:15:28
Dodii vika selvis. Vauhtipyörä ei ollu ihan kohdillaan :buck2: jännä että lähti käyntii kuitenkin
Jottei menis liian offtopiciksi, niin tuo kyseinen paketti toimii ku junan vessa. Ja vissiin kaksoismassa alko olla jo ehtoopuolella ku vastaa kaasuun paremmin tolla potalla. Myös kytkimen liikevara on passeli noilla prikoilla O0 jos ois hoksannu nii työsylinterin olisi voinut samalla vaihtaa
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Greycap - 12.11.2018, 17:22:50
Ne prikat on yksi kunnon mysteeri. Melkein kaikki niitä laittaa, juuri kukaan ei kerro montako, ja kaikilla toimii aina vaikka määrät ilmeisesti vaihtelee jossain 0-8 mm välillä. Järki sanoo että ei se nyt niin voi mennä.
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Jambo - 12.11.2018, 17:26:22
Ne prikat on yksi kunnon mysteeri. Melkein kaikki niitä laittaa, juuri kukaan ei kerro montako, ja kaikilla toimii aina vaikka määrät ilmeisesti vaihtelee jossain 0-8 mm välillä. Järki sanoo että ei se nyt niin voi mennä.

Omasta ysistä tuli hyvä muistaakseni kahdella prikalla, kaverilla vastaava SRE + pottapyörä vaati ihan helvetisti jatkoa, työsylinterin tankoa piti jatkaa ja prikkoja meni kourallinen :idiot2:
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: HembalanD - 13.11.2018, 09:39:33
Ne prikat on yksi kunnon mysteeri. Melkein kaikki niitä laittaa, juuri kukaan ei kerro montako, ja kaikilla toimii aina vaikka määrät ilmeisesti vaihtelee jossain 0-8 mm välillä. Järki sanoo että ei se nyt niin voi mennä.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.0
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: puliukk0 - 16.11.2018, 22:21:42
M90 ja M47 kytkinkäpälä on netin mukaan (ja kuvista) katsottuna hieman erilainen, jolloin nämä prikat voi vaihdella?
Otsikko: Vs: M90 + pottapyörä, kytkintä etsitään, kokemuksia kiitos
Kirjoitti: Kankikari - 16.11.2018, 23:15:43
Ne prikat on yksi kunnon mysteeri. Melkein kaikki niitä laittaa, juuri kukaan ei kerro montako, ja kaikilla toimii aina vaikka määrät ilmeisesti vaihtelee jossain 0-8 mm välillä. Järki sanoo että ei se nyt niin voi mennä.

Joka autossa on omansa kytkintalla johon se kuula on tehnyt tilaa itselleen enemmän tai vähemmän.

Täälläkin on ollut kuva  jossa kuula tullut läpi tallasta. Ja korjaamalla sekä prikoilla shimmaten tuli kuntoon.