Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 09.01.2012, 05:50:19

Otsikko: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 09.01.2012, 05:50:19
Eli nyt heti pienilläkin pakkasilla käynnistyvyys on heikkoa. S60 D5 '02 - 280tkm. Viime talvena samat oireet vasta kun pakkasta oli enemmän kuin -15 C. Tarkistin hehkutulpat ja jokainen ainakin toimii. Yhtään suutinvaihtoa ei ole tehty tähän mennessä, kai se on ensisijainen vikakohde näillä kilometreillä.

Pyytäisin suosittelemaan pätevää dieselkorjaamoa. Helsinki-Vantaa-Vihti-Nurmijärvi. Onko kenelläkään kokemusta Klaukkalan Dieselistä?

Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 12.01.2012, 12:11:09
Itse itselleni vastaten.

Klaukkalan Diesel ilmoitti, etteivät oikein tunne Volvoja. Suosittelivat VolvoPro Tattarinsuolla. Sinne siis ...
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Nortti - 12.01.2012, 13:29:31
Pyytäisin suosittelemaan pätevää dieselkorjaamoa. Helsinki-Vantaa-Vihti-Nurmijärvi. Onko kenelläkään kokemusta Klaukkalan Dieselistä?

Ei tuo oikein ole perinteisten dieselhuoltojen hommaa, koska suuttimen vaihto on lähes tulpanvaihtoon verrattava homma. Mitään korjauksia ei tuollaisille kauheasti kannata tehdä kun käytettyjä toimivia saa jo satasen paikkeilla.

Tuo paluuvuoto on siis vuoto, joka valuu painepuolelta suoraan paluupuolelle. Se on hyvin helppo testata itsekin, mikä suutin vuotaa. Kirkasta letkua Etolasta 5 kpl 2 metrin pätkiä tai vähempikin riittää. toisetpäät jonnekin ylös ja toiset päät suuttimiin yläpäähän paluuletkun tilalle. Sitten moottori tyhjäkäynnille ja katsellaan, miten letkut täyttyvät. Pientä vuotoa on kaikissa, mutta yhden suuttimen ero muihin näkyy helposti.

Sitten vaan viallisen suuttimen tilalle ehjä käytetty missä on samat lukemat.

Voi se vika olla muuallakin, eikä suuttimissa ollenkaan vaan vikaa voi olla esim polttoaineen paineessa, paineensäädössä,  siirtopumpussa, suodattimessa ...
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 12.01.2012, 14:45:51
OK. Kuullostaa helpolta.
Kerropa vielä miten paksua letkua etolasta pitää ostaa? Niitähän on millin välein..
Miten ja mistä voin ostaa käytetyn siten, että tiedän sen olevan vastaava kuin alkuperäinen? Näkeekö tyyppiä irrottamatta? Pitääkö irrotuksen yhteydessä varautua tiivisteiden yms. vaihtoon?
Tämä ongelma tuntuu olevan kovasti lämpötilariippuvainen. Tsekkaan hehkut vielä kertaalleen, tarkistin ne viime talvena kun noin -15 C alkoi käynnistys olla heikkoa ja kun lähti, niin jyrähti aika lailla. Nyt -5 C on jo liian kylmä. 30 min ardicin perässä ja lähtee kuin palmun alta.

Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Nortti - 12.01.2012, 15:30:06
6mm letku lienee just passeli. Hienompi kyhäelmä olisi  hakea vaikka apteekista injektioruiskuja, joissa olisi tuollainen 6mm kärki. Näkee millilitrat suoraan :). Idea tässä on kuitenkin löytää se vuotava suutin.

Suuttimet näkee hyvin, kun nostat sen ison muovikannen pois moottorin päältä. Tuonikäisen auton suuttimen tyyppi on luultavasti  Bosch numerolla 0445110 078. Rinkulassa on vielä joku numero, mikä pitäisi olla sama. Rekkarilla ja VIN-koodilla sen kai saa kysyttyä vilvon varaosamyynnistäkin.

Edit: Hehkutulpat eivät maksa juuri mitään eli voi vaihtaa jos vaikka olisivat kuluneet eikä hehkuteho riitä. Kuitenkin yhdenkin suuttimen vuoto vaikuttaa siihen ettei rail-painetta tahdo heti muodostua ja tekee käynnistämisen vaivalloiseksi.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 12.01.2012, 15:33:59
Kiitos selvistä ohjeista.
Onkohan muuta paikkaa kuin ruotsalaiset nettikaupat, josta noita saa käytettynä?
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Nortti - 12.01.2012, 15:46:07
Kiitos selvistä ohjeista.
Onkohan muuta paikkaa kuin ruotsalaiset nettikaupat, josta noita saa käytettynä?

Ne kieltämättä alkavat olla kysyttyä tavaraa. bildelsbasen.se ilmoittaa joitakin tuollaisia ja samoin varaosahaku.fi. Lisäksi purkaamoilla on usein osia, mitä ei viitsitä laittaa nettiin. Soittokierros siis auttaa. Noista mainituista sivuista pitää sitä suutinta erikseen etsiä V70, S80 ja S60 kohdista.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 12.01.2012, 22:14:36
Nostin muovikopan pois ja katselin vähän miltä näyttää.
Suuttimet on näköjään kiinni T30 torxeilla.
Numero on tosiaan 0445110 078. Rinkulassa on numero 2 ja on siinä pidempiäkin muita numerosarjoja.
Sitä mietin, että suuttimelta toiselle menevä paluuletku on ketjutettu läpi eli neljässä suuttimessa on kaksi liitintä. MIttausta varte toiset haarat pitäisi tukkia.
Voi olla, että etolan letkun saisi siihen runkoon kun ottaisi ne sokat pois ja nostaisi paluuletkuketjun sivuun. Runko, johon letku tulisi suoraan ylöspäin, on 10mm paksu. Kumpako tapa on parempi?
Keskimmäinen (viidestä) hehkusta on pimeä. Muihin menee aluksi yli 12A ja virta pienenee hehkun lämmetessä alle 10A.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Nortti - 13.01.2012, 12:31:26
Sitä mietin, että suuttimelta toiselle menevä paluuletku on ketjutettu läpi eli neljässä suuttimessa on kaksi liitintä. MIttausta varte toiset haarat pitäisi tukkia.
Voi olla, että etolan letkun saisi siihen runkoon kun ottaisi ne sokat pois ja nostaisi paluuletkuketjun sivuun. Runko, johon letku tulisi suoraan ylöspäin, on 10mm paksu. Kumpako tapa on parempi?
Keskimmäinen (viidestä) hehkusta on pimeä. Muihin menee aluksi yli 12A ja virta pienenee hehkun lämmetessä alle 10A.

Tarkoitin juuri sitä, että otetaan ne sokat pois ja nostetaan liittimet injektorin sisältä pois. Se reikä on tasan 6mm jonne letkunpäät sopivat. Paluuletkusta saattaa jotain tihkua ja sen voi vaikka rutistaa tukkoon, jos letku ei ole niin kovettunut että murenee. Varsin usein tuonverran ajetussa on se letku myös hankaantunut ja sitä kannattaa tarvittaessa hiukan kiertää eri asentoon.

Yksikin hehkutulppa haittaa pakkasella käynnistyvyyttä.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 13.01.2012, 12:48:07
OK. Kiitos taas Nortti.

Onko tietoa paljonko sininen veloittaa hehkutulpista, Motonetista saa Boschin hehkut vajaa 28egee/kpl. Suosituksena vaihtaa kerralla kaikki, ei yksittäistä. Liekö markkinointia vai faktaa?
Aion suorittaa ohivuodon mittauksen viikonloppuna ja ensi viikolla tehdä mitä pitää perustuen tuloksiin.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Jorma - 15.01.2012, 16:14:18
Ostin Boschin hehkut (5 kpl) ja vaihdoin. Kokeilin käynnistystä noin -7 C. Sahasi vain, en yrittänyt kovin pitkään.

Otin suuttimien paluuletkut irti, vedin siihen rungon päälle 9mm letkut (Nortin neuvomaa 6mm letkua (ulkohalkaisija) ei löytynyt). Kaupassa on kyllä 6mm letkuja mutta se on sisähalkaisija. No eipä mitään hätää. Olin mitannut että runko on 10mm joten 9mm letku sopi siihen hyvin.

Olin ajatellut että videokuvaan nesteen nousua letkussa. Kävi vain niin, että laitoin auton tyhjäkäynnille ja näin tuulilasin läpi että vasemmanpuoleinen letku täyttyi sellaista vauhtia että piti sammuttaa kone. Ei ehtinyt kunnolla kissaa sanoa.

Ohessa kuva, johon merkattu pinnat noin 10s tyhjäkäynnin jälkeen.

Päättelin tästä, että hommaan yhden mahdollisimman vähän ajetun käytetyn suuttimen, siihen kiinnikkeen siniseltä ja asennan paikalleen. 

Mielipiteitä?

http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view&current=Ohivuoto.jpg
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Kulmamies - 15.01.2012, 16:26:51
Eipä ole erityisen epäselvää missä vika :) Velipojan autosta on löydetty samalla tavalla kaksi viallista suutinta, noin parin vuoden aikana. Toinen suutin ostettiin Siniseltä ja toinen paikallisesta tavallisesta varaosaliikkeestä. Tarvikeliikkeestä olisi saanut 3kpl suuttimia Sinisen hinnalla ja tuote oli kuitenkin täysin sama, suuttimessa oli jopa Volvon varaosanumero.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Nortti - 15.01.2012, 17:31:24
Hienoa omatoimisuutta Jorma! Tuossa on luultavasti ollut onnistumisen iloa, kun vika löytyy pienellä vaivalla :).
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Jorma - 15.01.2012, 19:28:16
Tänks. Kyllähän Teidän apu aina lämmittää sydäntä ja totta.. onnistumisen iloa tuli tästä.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Jorma - 18.01.2012, 13:13:57
Vaihdoin suuttimen eilen. No tänään ei ollut pakkasta kuin -5C mutta lähti käyntiin kuin palmun alta verrattuna esim. viime viikkoon kun -7 C ei meinannut lähteä lainkaan ilman ardicia. Minusta tuntuu, että moottori käy tyhjäkäyntiä nyt tasaisemmin, ihan kuin yksi pytty ei olisi aiemmin ollut mukana lainkaan joka iskulla. Voin toki kuvitellakin vain ;)

Kannessa olevan tiivistepinnan sain puhdistettua aivan kirkkaaksi tällaisella työkalulla: (imuroin muuten reiän ympäryksen puhtaaksi ennen mitään toimenpiteitä, minulla siinä oli hyönteisiä, hämähäkkejä jne. iso kasa)

250mm 8mm pultti, 10mm avaimelle. Leikataan vanhasta froteepyyhkeestä pala ja kiedotaan se pultin kannan ympärille, muoviteipillä kiinni varteen. "Tollon" max halkaisija n. 15mm. Sitten kiinnitetään se akkuporakoneeseen, kastetaan kasgaspää tärpättiin ja hetken pyöritys reiässä. Kangas hieroo hetkessä tiivistepinnan kirkkaaksi ja muuttuu itse aivan mustaksi.

Se jousiprikka, joka on urassa suuttimen yläpäässä, tuotti hikipisaroita. Asennussarjan kiinnitysraudan vaihto käytettyyn suuttimeen vaatii tuon prikan poistoa ja uuden asennusta. Koin hankalaksi enkä keksinyt mitään kätevää konstia. Suuttimen alapäässä on vielä toinen ura, johon prikka pysähtyy.

Toistin ohivuotomittauksen ja nyt ohivirtaustasot on kaikissa viidessä suunnilleen samat ja mikä tärkeintä, vähäiset.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Late10 - 03.02.2012, 15:58:38
Itellä nyt sama homma edessä, että pitäis jostain yks uus suutin metsästää samaan koneeseen. Uskaltaako tuolta varaosahaku.fi kautta tilata tuollaisen n. 200t ajetun suuttimen? 100e taitaa olla hintaa.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Jorma - 04.02.2012, 11:15:04
Minä tilasin sieltä, maksoi 120e + 10e bussipaketti.
Ainahan se on vähän tuurista kiinni miten vanha osa pelaa, mutta itse ainakin oletin, että osa voi palauttaa/vaihtaa jos ei toimi.
Suuttimessa on varsinaisen numeron lisäksi yksi numero (esim. 2) ympyrän sisällä. Se pitäisi olla sama kun vaihtaa.
Koodaus menee niin, että numerot on 0445110078 (tyyppi) ja 8658352 (tässä tuo viimeinen numero tarkoittaa että ympyrän sisällä on numero 2)
Ostin tästä setistä yhden, niitä näyttää oleva vielä: (auto taitaa oikeasti olla vm. 2002)
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=8694182
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Late10 - 04.02.2012, 11:36:30
Minä tilasin sieltä, maksoi 120e + 10e bussipaketti.
Ainahan se on vähän tuurista kiinni miten vanha osa pelaa, mutta itse ainakin oletin, että osa voi palauttaa/vaihtaa jos ei toimi.
Suuttimessa on varsinaisen numeron lisäksi yksi numero (esim. 2) ympyrän sisällä. Se pitäisi olla sama kun vaihtaa.
Koodaus menee niin, että numerot on 0445110078 (tyyppi) ja 8658352 (tässä tuo viimeinen numero tarkoittaa että ympyrän sisällä on numero 2)
Ostin tästä setistä yhden, niitä näyttää oleva vielä: (auto taitaa oikeasti olla vm. 2002)
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=8694182

Kiitos. Tuosta samasta setistä tuli nyt yksi tilattua, kun numerotkin olivat samat.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Jorma - 04.02.2012, 12:32:34
Sitten tarvitset siniseltä suuttimen asennussarjan (n. 23e). Siinä on uusi tiiviste, kiinnitysrauta, kiinnityspultit ja eräänlainen uraprikka.
Kiinnitä erityistä huomiota, että puhdistat hyvin suuttimen ympäristön ja pinnan siellä rei'n pohjassa. Itsellä oli hylsysarjassa torx. Pultit on kohtuu tiukalla. 
Jos tiivistepintaan reiässä jää likaa, se vuotaa satavarmasti.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Late10 - 04.02.2012, 17:10:38
Sitten tarvitset siniseltä suuttimen asennussarjan (n. 23e). Siinä on uusi tiiviste, kiinnitysrauta, kiinnityspultit ja eräänlainen uraprikka.
Kiinnitä erityistä huomiota, että puhdistat hyvin suuttimen ympäristön ja pinnan siellä rei'n pohjassa. Itsellä oli hylsysarjassa torx. Pultit on kohtuu tiukalla. 
Jos tiivistepintaan reiässä jää likaa, se vuotaa satavarmasti.

Kiitos taas. Entäs se vanha suutin? Voikos niitä korjailla?
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Jorma - 04.02.2012, 18:20:34
Kiitos taas. Entäs se vanha suutin? Voikos niitä korjailla?

Viisaammat vastatkoon tähän. ;)
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Late10 - 06.02.2012, 16:40:10
Kiitos taas. Entäs se vanha suutin? Voikos niitä korjailla?

Anyone?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ranis - 06.02.2012, 20:28:24
ISO KIITOS  :)! Minulla oli sama vika autossa kuin Jormalla ja neuvojen avulla löysin viallisen suuttimen. Pitää tilata romikselta uusi (käytetty) tilalle. On täällä volvolandiassa tiätäväistä ja avuliasta sakkia.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ranis - 06.02.2012, 20:41:33
Hei! Huomasin että minulla numerosarja Koodaus menee niin, että numerot on 0445110078 (tyyppi) ja 8658353, eli 2 tilalla on 3, eli pitääkö myös uuden suuttimen numerosarjan oltava sama?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 07.02.2012, 07:35:47
Jos olen asian oikein ymmärtänyt, sinun täytyy hankkia kolmonen.

Ainakin yksi linkki löytyy kolmosellekin. Aika paljon ajettu vaan.

http://www.varaosahaku.fi/?link=list&searchmode=3&query=8658353

Varaosa-haulla niitä varmaan olisi useampiakin, mutta kaikki purkajat eivät ole ymmärtäneet merkitä mitään numeroa myynti-ilmoitukseen. Kannattaa ehkä soitella niiden perään.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Late10 - 09.02.2012, 21:03:00
Se jousiprikka, joka on urassa suuttimen yläpäässä, tuotti hikipisaroita. Asennussarjan kiinnitysraudan vaihto käytettyyn suuttimeen vaatii tuon prikan poistoa ja uuden asennusta. Koin hankalaksi enkä keksinyt mitään kätevää konstia. Suuttimen alapäässä on vielä toinen ura, johon prikka pysähtyy.

Toistin ohivuotomittauksen ja nyt ohivirtaustasot on kaikissa viidessä suunnilleen samat ja mikä tärkeintä, vähäiset.

En tiedä onko tyhmäkysymys sarjassaan, mutta miksi tuo kiinnitysrauta täytyy vaihtaa?

Ite sain äsken vaihdettua suuttimen ja ohivirtaus väheni huomattavasti. Auto käynnistyy kuitenkin edelleen huonosti. Ajattelin käydä aamulla vikakoodit lukemassa sinisellä jos sieltä löytyis jotain..
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa ohi - löysin mikä
Kirjoitti: Nortti - 09.02.2012, 21:36:46
En tiedä onko tyhmäkysymys sarjassaan, mutta miksi tuo kiinnitysrauta täytyy vaihtaa?

Niitä on katkeillut. Jos se kiinnike katkeaa, niin injektori pääsee nousemaan hiukan ja palokaasuja pääsee vuotamaan suoraan ylöspäin. Siitä taas seuraa moottoripalo. Kuski ei tuollaista huomaa ennenkuin on myöhäistä. Avk:n valokuvissa näkee välillä autoja, missä on pyöreä palamisjälki jonkun injektorin kohdalla.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 09.02.2012, 21:37:14
Siinä asennussarjassa on uusi kiinnitysrauta kai ihan tarpeeseen. Kiinnitysrauta voi olla käytetyssä väsynyt eikä kiristä kunnolla.
Ihan hetken siellä on ilmaa, joten 1-2 käynnistystä voi olla heikompaa aluksi. Eihän mikään vuoda? Korkeapaineputki tai suutin sieltä juuresta? Oletko tsekannut hehkut? Otat pätkän sähkölankaa, toinen pää +napaan (sen läpän alla) ja hehkujen tulpat irti. Lankalla kun räpsyttää hehkun päätä niin "kipinöi" = OK, ei kipinöi = rikki. Jos sattuu olemaan virtamittari, niin sama homma, mutta A-alue, toinen pää +-liittimeen ja hehkun päähän toinen mittajohto. Menee hetken n. 12A joten millään 5A mittarilla ei kannata yrittää.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Late10 - 10.02.2012, 09:17:07
Siinä asennussarjassa on uusi kiinnitysrauta kai ihan tarpeeseen. Kiinnitysrauta voi olla käytetyssä väsynyt eikä kiristä kunnolla.
Ihan hetken siellä on ilmaa, joten 1-2 käynnistystä voi olla heikompaa aluksi. Eihän mikään vuoda? Korkeapaineputki tai suutin sieltä juuresta? Oletko tsekannut hehkut? Otat pätkän sähkölankaa, toinen pää +napaan (sen läpän alla) ja hehkujen tulpat irti. Lankalla kun räpsyttää hehkun päätä niin "kipinöi" = OK, ei kipinöi = rikki. Jos sattuu olemaan virtamittari, niin sama homma, mutta A-alue, toinen pää +-liittimeen ja hehkun päähän toinen mittajohto. Menee hetken n. 12A joten millään 5A mittarilla ei kannata yrittää.

Hehkut katoin pari kk sitten ja yks tarvi vaihtaa.

Noin 5min se siinä kävi eikä vuotanut.

Eikä muutenka viittaisi hehkuihin, kun mitä lämpimämpi auto/ilma on sen huonommin lähtee käymään..
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: kaksi70 - 10.02.2012, 12:07:45
Huono käynnistyvyys lämpimänä/kuumana, yksi mahdollinen syy on  suuttimet. Paljonko autollasi on ajettu, Late10 ?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: rade - 10.02.2012, 12:17:19
Pienellä haulla löytyy Englannista uusi 115 £. linkki http://www.dieseljones.co.uk/common-rail-injectors/volvo-common-rail-diesel-injectors/volvo-xc90-common-rail-diesel-injector/volvocsseodelimiterxc90csseodelimiterd5csseodelimiterboschcsseodelimitercommoncsseodelimiterrailcsseodelimiterinjectorcsseodelimiter0445110078.html (http://www.dieseljones.co.uk/common-rail-injectors/volvo-common-rail-diesel-injectors/volvo-xc90-common-rail-diesel-injector/volvocsseodelimiterxc90csseodelimiterd5csseodelimiterboschcsseodelimitercommoncsseodelimiterrailcsseodelimiterinjectorcsseodelimiter0445110078.html)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 10.02.2012, 14:30:13
Tuo taitaa olla tarvike, ei ole esim. luokiteltu (1,2,3) lainkaan. Olen jostain ymmärtänyt, että voi joutua ohjelmoimaan uudestaan.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Late10 - 10.02.2012, 16:06:54
Huono käynnistyvyys lämpimänä/kuumana, yksi mahdollinen syy on  suuttimet. Paljonko autollasi on ajettu, Late10 ?

Ei oo kun 200t vasta..
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Säppo - 15.02.2012, 16:21:50
Ei käynnistynyt mulla 2.4D lämmittämättä pikkupakkasella ollenkaan. Syy selvisi: vuosi sitten vaihdetuista ebaysta ostetuista Delphi-halpishehkuista yksi oli jo pimentynyt ja vetänyt koko sarjan oikosulkuun. Ihan musta ja osin sulanut kärjestä. Koko halpa hehkusatsi maksoi silloin yhden Boschin tulpan hinnan, mutta laatu oli sen mukainen. Nyt sitten piti kuitenkin ostaa ne kunnolliset Boschit joten se siitä säästöstä - säästö oli taas miinusmerkkistä laatua, niin kuin usein käy kun yrittää hankkia halvalla hyvää, ja joutuukin lopulta hankkimaan halvan ja hyvän erikseen.

Vieläkään ei hehkuta, vaikka tulpat on vaihdettu. Onko vetänyt jonkun vikakoodin ja estää koko hehkutusjärjestelmän toiminnan?
Ensi viikolla tarkoitus selvittää sinisellä asiaa, tuohon ongelmaan ei nyrkkipajan oma testeri ylety.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 16.02.2012, 12:17:36
Sulake ehjä?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Grimmy - 16.02.2012, 14:22:35
Ethän sä nyt missään lämpimässä tallissa kokeillut?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 17.02.2012, 10:20:42
Vieläkään ei hehkuta, vaikka tulpat on vaihdettu. Onko vetänyt jonkun vikakoodin ja estää koko hehkutusjärjestelmän toiminnan?
Ensi viikolla tarkoitus selvittää sinisellä asiaa, tuohon ongelmaan ei nyrkkipajan oma testeri ylety.

Sulakerasiassa on ruuvikiinnitteinen 60A sulake (rasian alla). Olisikohan kärvähtänyt oikosulun takia?

Edit: ... ja se hehkurelekin on siinä sulakerasian päällä rele FMA3. Todennäköisesti releen muovikannen saa veitsellä tai ruuvimeisselillä irti ja kielekettä voi painaa sormella jolloin hehkutuksen pitäisi toimia manuaalisesti. Releen kelan toinen pää menee sulakerasian sulakkeeseen 11 ja kelan toinen pää ECM-moottorinohjaimeen. Jos tuo kansi on auki, niin oletetun hehkutuksen näkee myös siitä että se rele vetää hetken. Jos ei tapahdu mitään, niin vikaa pitää tutkia tarkemmin jostain LT-antureista tms.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Säppo - 20.02.2012, 22:07:24
Hehkun merkkivalo palaa aina moottorin lämpötilan mukaan vaihtelevia aikoja, joten luulisin että lämpötila-anturit sinällään toimivat. Silti -2 asteen pakkasessa enää käynnistyy nippa nappa omin avuin kaasulla auttaen, sitä kylmemmässä ei lämmittämättä ollenkaan.

Sulakkeet ovat kunnossa, siis ne jotka on näkyvillä. Luottoasentaja joka autoa tutki, ei välttämättä ollut älynnyt tutkia tuota ruuvikiinnitteistä 60A sulaketta jos se on rasian alla näkymättömissä. Kun auto menee uudelleen ihmeteltäväksi ja fiksailtavaksi tällä viikolla, täytyy sanoa että tutkii vielä sen 60A:n. Rele syytä myös vielä ottaa tarkasteluun.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: S 80 TDI - 22.02.2012, 08:32:27
Voiko 2.5D koneesta mitata suuttimien ohivirtauksen samalla tavalla kun tämän keskustelun ensimmäisellä sivulla on kuvattu?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Late10 - 22.02.2012, 14:56:51
Voiko 2.5D koneesta mitata suuttimien ohivirtauksen samalla tavalla kun tämän keskustelun ensimmäisellä sivulla on kuvattu?

Kyllä. Kaikista diesel-koneista voi.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: S 80 TDI - 22.02.2012, 15:27:32
Kiitos, mulla esiintyy nykimistä kylmänä pintakaasulla ja vika voipi olla suuttimissa. Täytyy testata.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Säppo - 23.02.2012, 15:36:23
Eipä ollut hehkuvika kovin iso juttu. Jonkun johtonipun liitäntä oli hapettunut, liekö sen oikosulun takia.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ozsy - 29.02.2012, 14:05:24
Kiitos ylläolevista neuvoista. Mulla tollanen V70 D5,eikä käynnisty ilman lisälämpöä kylmässä ja muutenkin vähän nihkeästi. Vika paikallistettu 4 pytyn suuttimeen, joka vuotaa läpi. Tuolta kattelin käytettyä, mutta ei ole lainkaan merkintää minkä luokkaisia 1,2,3. sopiiko? www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=28712507
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Late10 - 02.04.2012, 19:12:54
Omakin vika löyty. Moottorinohjainyksikkö ei ota käskyjä vastaan. "Pyörintänopeus tulee eculle heti, ecu ei tunnista." Uus ohjainyksikkö 1200. Suolasta. En ottanu viä jos joku noita korjais tai muuta.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: (Miksu) - 02.04.2012, 19:25:55
Omakin vika löyty. Moottorinohjainyksikkö ei ota käskyjä vastaan. "Pyörintänopeus tulee eculle heti, ecu ei tunnista." Uus ohjainyksikkö 1200. Suolasta. En ottanu viä jos joku noita korjais tai muuta.

Tuohan olisi näppärästi selvinnyt jo sillä, että olisit kertonut, että mittariston kierroslukumittari ei toimi..  (sanottakoon, että itse suhtaudun hieman skeptisesti tuohon diagnoosiin.)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Late10 - 02.04.2012, 21:56:03
Tuohan olisi näppärästi selvinnyt jo sillä, että olisit kertonut, että mittariston kierroslukumittari ei toimi..  (sanottakoon, että itse suhtaudun hieman skeptisesti tuohon diagnoosiin.)

Kyllähän se toimii? Voin laittaa yv:täkin tästä asiasta, koska toi 1200 tuntuu opiskelijan budjetissa isolta.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: DeeViis - 07.05.2012, 16:35:24
mittasin S60 D5 kuvan mukaisella tavalla mutta aika sekalaiset tulokset oli. Lämpimänä 5 suutin nakuttaa suht kovasti mutta ei suurta ohivuotoa tuolla letkumenetelmällä. pitääkö nuo suuttimien sähköliittimet olla irti vai paikallaan ku kokeilee "vuotoja".
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 09.05.2012, 11:20:30
mittasin S60 D5 kuvan mukaisella tavalla mutta aika sekalaiset tulokset oli. Lämpimänä 5 suutin nakuttaa suht kovasti mutta ei suurta ohivuotoa tuolla letkumenetelmällä. pitääkö nuo suuttimien sähköliittimet olla irti vai paikallaan ku kokeilee "vuotoja".

Sähköliittimet kiinni testin aikana.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 09.05.2012, 11:52:24
Ja voi ihan käynnistää ja katsella miten paluuletkuille kertyy polttoainetta. Nakutus viittaa vuotoon sylinterin suuntaan. Se on paljon haitallisempi vika koska kyseinen sylinteri kuormittuu sentakia että tulee sytytys ennakkoon. Tuota vuotoa ei näy ohimittauksella.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Maikki_S - 16.05.2012, 13:44:53
V70 D5 2005 ajettu 253 000 km

Samaan asiaan liittyen laitoin letkut yllämainittujen ohjeiden mukaisesti suuttimien paluupuolelle.

Nestettä tuli suuttimista letkuun seuraavanlaisesti:
1: 15 cm
2: 15 cm
3: 25 cm
4: 15 cm
5: 15 cm

Onko tuo kolmonen syytä vaihtaa? Ero kuitenkin on aika pieni muihin suuttimiin verrattuna.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: (Miksu) - 16.05.2012, 15:23:56
V70 D5 2005 ajettu 253 000 km

Samaan asiaan liittyen laitoin letkut yllämainittujen ohjeiden mukaisesti suuttimien paluupuolelle.

Nestettä tuli suuttimista letkuun seuraavanlaisesti:
1: 15 cm
2: 15 cm
3: 25 cm
4: 15 cm
5: 15 cm

Onko tuo kolmonen syytä vaihtaa? Ero kuitenkin on aika pieni muihin suuttimiin verrattuna.

Eikös sieltä kolmosesta kuitenkin tule ~70% enemmän ainetta, kuin muista, ei ihan mahdottoman pieni ero ole kuitenkaan.
Selkeästi siis ohi vuotaa enemmän, kuin muut, voi kieliä jonkinasteisesta viasta, mutta että vaikuttaako sen uusiminen mihinkään mitään, sitä on hankala mennä sanomaan.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Volvomoose - 03.06.2012, 20:05:38
Autona Volvo s80 2.4D 2002 ajettu 227tkm, ensimmäinen Volvoni ja ensimmäinen diesel :)

Tein täällä esitetyt metodit viallisen suuttimen paikallistamiseen vain mielenrauhan takia, koska minkäänlaisia ongelmia ei ole edes esiintynyt.
Mutta mitä raati on mieltä tuloksista?
#1: 9cm
#2: 10.5cm
#3: 7.5cm
#4 11cm
#5: 12cm
Auto kävi n.30s, joista 5s korkeammilla kierroksilla n.2000rpm
Kuvaa tuloksista
(http://i11.aijaa.com/t/00306/10303140.t.jpg) (http://aijaa.com/0030610303140)
Mitä olette mieltä, onko vikaa #3?

Laitettuani kaikki takaisin paikalleen, annoin auton käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen otin 1500km ajetut hehkut pois ja tämä oli näky.
(http://i11.aijaa.com/t/00505/10303141.t.jpg) (http://aijaa.com/0050510303141)
#1 ja #2 olivat hieman nokisempia kuin muut.
Mikään ei ollut kuitenkaan märkä tai edes kostea, mutta voiko edes hetken tyhjäkäynnillä hehkut kastua jos siellä suutin vuotaa?
Painottaakseni vielä mitään vikaa ei ole ollut, joka viittaisi suutinvikaan, mutta voiko noiden tuloksien pohjalta päätellä mitä seuraavaksi tulisi tehdä, jatkotutkimuksiin pajalle vai rankkaa ajoa?

Kiitoksia jo etukäteen.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Kulmamies - 03.06.2012, 20:15:16
Autona Volvo s80 2.4D 2002 ajettu 227tkm, ensimmäinen Volvoni ja ensimmäinen diesel :)

Tein täällä esitetyt metodit viallisen suuttimen paikallistamiseen vain mielenrauhan takia, koska minkäänlaisia ongelmia ei ole edes esiintynyt.
Mutta mitä raati on mieltä tuloksista?
#1: 9cm
#2: 10.5cm
#3: 7.5cm
#4 11cm
#5: 12cm
Auto kävi n.30s, joista 5s korkeammilla kierroksilla n.2000rpm
Kuvaa tuloksista
(http://i11.aijaa.com/t/00306/10303140.t.jpg) (http://aijaa.com/0030610303140)
Mitä olette mieltä, onko vikaa #3?

Laitettuani kaikki takaisin paikalleen, annoin auton käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen otin 1500km ajetut hehkut pois ja tämä oli näky.
(http://i11.aijaa.com/t/00505/10303141.t.jpg) (http://aijaa.com/0050510303141)
#1 ja #2 olivat hieman nokisempia kuin muut.
Mikään ei ollut kuitenkaan märkä tai edes kostea, mutta voiko edes hetken tyhjäkäynnillä hehkut kastua jos siellä suutin vuotaa?
Painottaakseni vielä mitään vikaa ei ole ollut, joka viittaisi suutinvikaan, mutta voiko noiden tuloksien pohjalta päätellä mitä seuraavaksi tulisi tehdä, jatkotutkimuksiin pajalle vai rankkaa ajoa?

Kiitoksia jo etukäteen.

Tuossahan näyttää kaikki olevan esimerkillisen hyvässä kunnossa. Mitä vähemmän ainetta tulee letkuun, niin sitä paremmassa kunnossa suutin on, eli n:o 3 on paras, mutta ei nuo muutkaan missään tapauksessa huonoja ole.

Sanoisin, että kovaa ajoa vaan :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Volvomoose - 03.06.2012, 21:28:15
Tuossahan näyttää kaikki olevan esimerkillisen hyvässä kunnossa. Mitä vähemmän ainetta tulee letkuun, niin sitä paremmassa kunnossa suutin on, eli n:o 3 on paras, mutta ei nuo muutkaan missään tapauksessa huonoja ole.

Sanoisin, että kovaa ajoa vaan :3/4 jättää sen:

Täällähän vastaillaan nopeaan.

Kiva tietää että on hyvässä kunnossa, kun tosiaan on ensimmäinen diesel ja ei ole oikein vielä perillä näistä. Nyt voin nukkua yöt rauhassa  :D

Epäonnistui tuo looginen päättelykin tuon #3 suuttimen kanssa, kun juuri viesti takaperin eniten vuotava tuomittiin vialliseksi :D
No aina sitä oppii jotain uutta.

Kiitos Kulmamiehelle, muutenkin foorumi vaikuttaa erittäin asiantuntevalta ja asialliselta, vaikken ole kuin muutaman topicin lukenut.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Bliz - 03.06.2012, 22:03:58
Mulla se kasteli hehkun "välittömästi" ku vuoti pyttyyn. ja oli siis ihan litimärkä. Eli ei mitään huolta noitten tuloksien perusteella.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 23.08.2012, 12:43:04
Tähän ketjuun oleellisesti liittyen (siis minun mielestä)

Voiko viallista suutinta korjata kotioloissa? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa? Entä kunnostus liikkeessä? Paljon maksaa?
Minullahan jäi irralleen yksi suutin kun vaihdoin sen reilun ohivuoden vuoksi. Sen voisi nyt kunnostaa ja käyttää kun ongelmia ilmenee.
Jos suuttimen huoltaa, pitääköhän ns. "luokka" enää paikkansa?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 27.08.2012, 15:42:15
Tähän ketjuun oleellisesti liittyen (siis minun mielestä)

Voiko viallista suutinta korjata kotioloissa? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa? Entä kunnostus liikkeessä? Paljon maksaa?
Minullahan jäi irralleen yksi suutin kun vaihdoin sen reilun ohivuoden vuoksi. Sen voisi nyt kunnostaa ja käyttää kun ongelmia ilmenee.
Jos suuttimen huoltaa, pitääköhän ns. "luokka" enää paikkansa?

0445 1100 78
Itse itselleni vastaten: Tammer Diesel sanoo, ettei korjaa lainkaan. Myyvät korvaavaa uutta, hintaan 391,50e/kpl. Kertoivat lisäksi, että korjatut vuotavat usein.
Dieselasennus Vantaalla myy hyllystä vaihtosuuttimia, jotka on korjattu ja takuu. maksavat 250e/kpl

No päädyin tilaamaan kolme suutinta Ruotsista (XC70 vain 4,3 MIL ajettu) vajaaseen 150e /kpl ja yhden pohjanmaalta 158e /bussipaketilla. Olen vaihtanut yhden aiemmin.

Minun mahdoillisesti herkkä ;) korvani kuuluu lievää nakutusta kun konetta kuormittaa.  Tyhjäkäynti ei ole tasaista. Mittarissa 303tkm, S60 D5 '02.

Yritin hehkutulpista päätellä jos joku ruikkii. Käytin konetta minuutin verran (kylmästä). Se hehku, jonka pyttyyn olin vaihtanut suuttimen joku kuukausi sitten, oli aivan puhdas ja hehku tuli ulos ilman mitään ongelmaa. Kaikissa muissa sylintereissä hehku avautui hyvin vaikeasti ja piti hirveää narinaa kun käänsi aukipäin. Sain hehkut pois 1. 4. 5. cyl, mutta 2 & 3 oli liian tiukat.
Hehkua ei meinannut saada pois vaikka olin saanut sitä jo niin paljon sitä ulos että kierteet oli loppunut. Epäilen, että suuttimet ruikkii ja varressa on likaa.

Olen vaihtanut hehkut alle vuosi sitten (Bosch) ja kaikki toimivat.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: virkpe - 27.08.2012, 20:50:14
Sain tehtyä oman testin. Samalla periaatteella kuin nimim. Volvomoose teki 30s josta 5s korkeammilla kieroksilla(tosin en huomannut katsoa mitkä kierokset oli).

sylinteri :  1       2       3       4       5
cm         : 23     25     19     20     20

kuinka paljon ohivuotoa saa olla, vai pitäisikö kaikki suuttimet vaihtaa?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 28.08.2012, 10:39:58
Sain tehtyä oman testin. Samalla periaatteella kuin nimim. Volvomoose teki 30s josta 5s korkeammilla kieroksilla(tosin en huomannut katsoa mitkä kierokset oli).

sylinteri :  1       2       3       4       5
cm         : 23     25     19     20     20

kuinka paljon ohivuotoa saa olla, vai pitäisikö kaikki suuttimet vaihtaa?

Kun mulla oli vajaa vuosi sitten käynnistysongelmia, yksi suutin vuoti 50 cm noin 5 sekunnissa tyhjäkäynnillä. Muut samassa ajassa noin 5cm. Minusta näyttää siltä, ettei sinulla ole akuuttia ongelmaa.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Kulmamies - 28.08.2012, 12:29:03
Valmistajan sallima ohivuoto on 40ml/min, mutta se tuntuu hirmu suurelta. Pienempikin vuoto aiheuttaa jo selvästi huonontunutta kylmäkäynnistyvyyttä. Itse pitäisi rajana noin 15-20ml/min. Mittaus kuuluu suorittaa tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: virkpe - 28.08.2012, 15:13:24
Valmistajan sallima ohivuoto on 40ml/min, mutta se tuntuu hirmu suurelta. Pienempikin vuoto aiheuttaa jo selvästi huonontunutta kylmäkäynnistyvyyttä. Itse pitäisi rajana noin 15-20ml/min. Mittaus kuuluu suorittaa tyhjäkäynnillä.
Kun mulla oli vajaa vuosi sitten käynnistysongelmia, yksi suutin vuoti 50 cm noin 5 sekunnissa tyhjäkäynnillä. Muut samassa ajassa noin 5cm. Minusta näyttää siltä, ettei sinulla ole akuuttia ongelmaa.
ok, kiitos tiedosta.
mittasin letkun jonka sisähalkaisija 5mm siinä 30cm on 5ml.
silloin 20cm on n. 3,3ml mitkä olisi oman auton ohivuodon suuruusluokka.
6cm=1ml.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: D5GT - 28.08.2012, 16:58:43
Koskeeko tämä myös uusikorisia S80 / V70 / XC 70? (Topikki on "vanhempien" osiossa)

Onko bugi jo korjattu?

-05 D5A -sieti hyvin esim. 10 min polton ja käynnistyi ongelmitta
-08 XC70 samoin

Tulee ajettua lyhyitä matkoja ja siksi käytettyä lähtöajan manipulointia niin ettei lämmitin ole ollut käynnissä kuin 10 min tjsp.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 02.09.2012, 18:23:53
Sain kaikki neljä suutinta viime viikolla, maanantaina tilasin, tiistaina tuli yksi pohjanmaalta, perjantaina kolme ruotsista, jolla ajettu vain 43 tkm. Nyt on kaikki vaihdettu ja kone käy taas kuin sveitsiläinen kello. En tiedä kuinka yleistä, mutta mulla näytti 300 tkm olevan jonkunlainen rajapyykki suuttimien kestolle. Pari suutinta oli aika karstaisia, viime viikolla hehkuja ei saanut edes ulos, kai nekin tässä putsaantuu. Ohivuoto oli uusilla tosi pientä ja tasaista. Noin minuutin tyhjäkäynti ja 2-3 cm nousi neste letkuissa.
Nyt kiihtyy ja kukkuu tasaisesti. Olen putsannut turboa ohjaavan venttiilin startin yläpuolella (täällä ollut linkki UK sivulle) ja vähentänyt vastapainetta siinä kohdalla pakoputkea missä on jotain keramiikkaa ('02 D5, ei DPF). Enää ei ole tullut lainkaan vikakoodeja turbon paineesta. 80-120 menee nelosella 3.6-3.8 sec racechronon mukaan. Tammerdieselin kaveri sanoi, että pihassa oli mersu jossa mäntä sulanut kun suutin oli kussut. Tämä ja epämääräinen tikitys käyntiäänesssa kun painoi kaasua, sai investoimaan 600eur.
 
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: mla - 21.12.2012, 19:20:41
[quoteReleen kelan toinen pää menee sulakerasian sulakkeeseen 11 ja kelan toinen pää ECM-moottorinohjaimeen. Jos tuo kansi on auki, niin oletetun hehkutuksen näkee myös siitä että se rele vetää hetken. Jos ei tapahdu mitään, niin vikaa pitää tutkia tarkemmin jostain LT-antureista tms.


« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 10:32:48 kirjoittanut Nortti »][/quote] 

Nostetaan aihetta taas yhden ogelmien takia, eli editissä mainitut kohdat tarkistettu ja noilla konsteilla saa meneen virtaa hehkulle. Voiko noita LT- antureita tutkia kotikonstein ja mistä löytyy, vai tarviiko viedä tepseliin.

Ardicilla hetken kun lämmittää niin saa käynnityyn mutta kun välillä tarvis päästä samantien matkaan.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Masked Jackal - 24.12.2012, 03:31:31
[quoteReleen kelan toinen pää menee sulakerasian sulakkeeseen 11 ja kelan toinen pää ECM-moottorinohjaimeen. Jos tuo kansi on auki, niin oletetun hehkutuksen näkee myös siitä että se rele vetää hetken. Jos ei tapahdu mitään, niin vikaa pitää tutkia tarkemmin jostain LT-antureista tms.


« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 10:32:48 kirjoittanut Nortti »] 

Nostetaan aihetta taas yhden ogelmien takia, eli editissä mainitut kohdat tarkistettu ja noilla konsteilla saa meneen virtaa hehkulle. Voiko noita LT- antureita tutkia kotikonstein ja mistä löytyy, vai tarviiko viedä tepseliin.

Ardicilla hetken kun lämmittää niin saa käynnityyn mutta kun välillä tarvis päästä samantien matkaan.

Viimeinen lause kertoo ratkaisun: jokin suutin "kusee".
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: mla - 24.12.2012, 13:53:48
Estääkö tuo kuseminen ettei hehkut toimi?
Koska nyt ei mene hehkuille virtaa, releelle tulee virta ja kun releen kärjen painaa kii niin hehkun johtoon tulee sitten virtaa.
Sulakkeet tarkistettu ja ehjiä.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Masked Jackal - 24.12.2012, 23:13:52
Anteeksi, ei tokikaan. Vastasin vain siltä pohjalta mikä tulee tuosta Ardicin avusta "klassisesti" mieleen.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Grimmy - 24.12.2012, 23:24:33
Henk.Koht. Oon sitä mieltä että ne hehkut on siellä nykydiisselissä ihan vaan päästöjä varten. Jos kone on kunnossa niin lähtee käyntiin ilman hehkujakin. Varsinkin jossain 10 asteen pakkasessa noilla ei oo mitään merkitystä...

jos ei 10-15 asteen pakkasessa lähde käyntiin suoraan avainta kääntämällä niin suutin vika.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Major - 20.03.2013, 22:29:57
Ei lähde käyntiin jos hehkun on pimeenä. Raja menee jossain 15-20 pakkas-asteen tienoilla,
alle 10 asteen pakkasesta lähtee commonrailit käyntiin kohtuu hyvin...
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Sujakka - 23.03.2013, 14:06:09
2,4D tärähti pari viikkoo sitte -30 asteen pakkasesta lämmittämättä käyntiin, en toki tarkotuksella jättäny lämmittämättä vaan artikki ei ollu lähteny pyörimään.. Mut voin sanoo että oli kädet kyynärpäitä myöten ristissä kun käänsin avaimesta..  :) n.5 sek kihnutus hehkutuksen jälkeen ja päsähti käyntiin, kilometrejä mittarissa 440tkm..  8)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 02.04.2013, 20:22:57
Mikäs se nyt on oikea letkun halkaisija tähän tutkimiseen, tässä topicissa on puhuttu 6 ja 9 mm letkuista. Sisä/ulkohalkaisija, mikä sopii sinne suuttimeen, kun paluuletkujen lähdöt puretaan pois?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 03.04.2013, 07:19:29
Mikäs se nyt on oikea letkun halkaisija tähän tutkimiseen, tässä topicissa on puhuttu 6 ja 9 mm letkuista. Sisä/ulkohalkaisija, mikä sopii sinne suuttimeen, kun paluuletkujen lähdöt puretaan pois?

Varmaan molemmat ovat ihan hyviä. Sisähalkaisijaltaan 9mm letku sopii siihen suuttimen paluureiän metalliosan päälle. Minulla on ulkohalkaisijaltaan 6mm pneumatiikkaletkusta leikattu muutaman sentin paloja jotka asettuvat varsin tiukkaan niihin suuttimien paluureikiin. Sitten sisähalkaisijaltaan 6mm kirkasta letkua on senverran pitkät palat että toiset päät ylettyvät nokkapellin lukon lenkistä läpi.
Otsikko: Vs: Korjaamovinkki - D5 ruiskusuutin varmaan vuotaa
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 03.04.2013, 14:41:57
Ei tuo oikein ole perinteisten dieselhuoltojen hommaa, koska suuttimen vaihto on lähes tulpanvaihtoon verrattava homma. Mitään korjauksia ei tuollaisille kauheasti kannata tehdä kun käytettyjä toimivia saa jo satasen paikkeilla.

Tuo paluuvuoto on siis vuoto, joka valuu painepuolelta suoraan paluupuolelle. Se on hyvin helppo testata itsekin, mikä suutin vuotaa. Kirkasta letkua Etolasta 5 kpl 2 metrin pätkiä tai vähempikin riittää. toisetpäät jonnekin ylös ja toiset päät suuttimiin yläpäähän paluuletkun tilalle. Sitten moottori tyhjäkäynnille ja katsellaan, miten letkut täyttyvät. Pientä vuotoa on kaikissa, mutta yhden suuttimen ero muihin näkyy helposti.

Sitten vaan viallisen suuttimen tilalle ehjä käytetty missä on samat lukemat.

Voi se vika olla muuallakin, eikä suuttimissa ollenkaan vaan vikaa voi olla esim polttoaineen paineessa, paineensäädössä,  siirtopumpussa, suodattimessa ...

Täytyykin koittaa tätä myös omaan, mulla on 2 ja 3 suuttimien juureen kertynyt huomattavasti nokea ja osa niistä myös sirisee ja säksättää. Mielestäni säksätys kuuluu hyvin myös pienillä vaihteilla vedätettäessä.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 03.04.2013, 15:10:56
Piki suuttimen juuressa tarkoittaa että suutinrungon ja palotilan liitos vuotaa. Kun polttoaineseos syttyy niin palokaasuja tulee tuolta. Ne kannattaa korjata ennenkuin suuttimet ovat täysin jumissa. Merkkiliikkeestä saa kiristyspannan ja tiivisteen á noin 20e.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 03.04.2013, 15:44:10
Piki suuttimen juuressa tarkoittaa että suutinrungon ja palotilan liitos vuotaa. Kun polttoaineseos syttyy niin palokaasuja tulee tuolta. Ne kannattaa korjata ennenkuin suuttimet ovat täysin jumissa. Merkkiliikkeestä saa kiristyspannan ja tiivisteen á noin 20e.
Okei, kiitos. Miten se ilmenee, että ne on jumissa? Vuotaako se sillon takasin päin?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: (Miksu) - 03.04.2013, 20:13:47
Okei, kiitos. Miten se ilmenee, että ne on jumissa? Vuotaako se sillon takasin päin?

Jumissa tarkoittaa sitä, että se suutin on siellä kolossaan ihan oikeasti jumissa, kun sitä koittaa sieltä irroittaa sen tiivisteen vaihtoa varten, joka siellä vuotaa palokaasuja sylinteristä ulos.
Pahimmillaan jumi voi olla niin jumi, että sylinterikansi hajoaa, mutta ei niin pahoja jumeja volvoissa oo ollu
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 03.04.2013, 20:45:28
Jumissa tarkoittaa sitä, että se suutin on siellä kolossaan ihan oikeasti jumissa, kun sitä koittaa sieltä irroittaa sen tiivisteen vaihtoa varten, joka siellä vuotaa palokaasuja sylinteristä ulos.
Pahimmillaan jumi voi olla niin jumi, että sylinterikansi hajoaa, mutta ei niin pahoja jumeja volvoissa oo ollu
Okei, kiitos taas. Jumi tarkoitti siis ihan perinteistä jumia :)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 07.04.2013, 15:19:34
Tein äsken ton letkutestin ja annoin käydä 30 sekuntia tyhjäkäynnillä. Letku oli 9mm sisähalkaisijaltaan.
Kaikista oli vuoto kutakuinkin samanlaista, suurta heittoa ei ollut missään.

1. 10,5cm
2. 8cm
3. 10cm
4. 9,7cm
5. 8cm

Eli nopeesti laskettuna vuodot olis ohjearvon sisällä. (1.cyl 6,6ml/30sek eli minuutissa 13,2ml)
Ainoa mikä nyt hämmästytti oli toi kolmosen letku, johon kertynyt tavara oli huomattavasti sakeampaa kuin muissa. Nyt tarvitsee sit ottaa selvää vuotaako se sinne palopuolelle (?) päin, jonka sai sit selvitettyä sillä että kostuuko hehkut vai?
Olenko ymmärtänyt oikein?  :)

Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 08.04.2013, 12:38:51
Tossa vielä kuva siitä kolmosen sakeammasta tavarasta, mikäköhän siellä on meininki?

E: Tossa linkki kuvaan: https://www.dropbox.com/s/ehsivv403qm1s3s/20130407_142137.jpg

Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Grimmy - 08.04.2013, 14:32:05
Ei näy kuva ollenkaan...

"Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home."
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 08.04.2013, 14:49:17
Ei näy kuva ollenkaan...

"Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home."
Joo, linkitin sen jotenkin päin persettä dropboxista. Laitoin nyt sit suoran linkin kuvaan tohon ylempään postiin.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 08.04.2013, 17:06:48
Näyttääkin oudolta tuo keskimmäinen. Jos siihen laittaisi letkun uudelleen, niin tuleeko sieltä edelleen sameaa nestettä? Jos sama toistuu, voisi väri tulla palotilasta esim katkenneen suutinrungon kautta.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 08.04.2013, 22:20:09
Näyttääkin oudolta tuo keskimmäinen. Jos siihen laittaisi letkun uudelleen, niin tuleeko sieltä edelleen sameaa nestettä? Jos sama toistuu, voisi väri tulla palotilasta esim katkenneen suutinrungon kautta.
Teen tuon letkutestin sille uudelleen, niin katsotaan oliko kyseessä vaan poikkeus vai onko väri koko ajan sameaa.

Olenko muuten ymmärtänyt tuon palotilaan vuotamisen tarkistamisen oikein, eli sen näkee noista hehkuista, onko ne siis märät?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Nortti - 08.04.2013, 23:11:25
Riippuu kyllä paljonko sitä sylinteriin vuotaa. Erilaisesti nokinen yksittäinen hehkutulppa voi olla kuin muut tai märkäkin. En tuollaista pidä ihan 100% mittarina. Haittaa sylinteriin vuotavasta suuttimesta on ehkä eniten siinä että polttoaineseoksen syttyminen tulee ennen aikojaan. Se kuormittaa moottoria ja kuuluu usein nakutuksena isommassa kuormituksessa.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Hiiripäällikkö - 09.04.2013, 08:53:43
Riippuu kyllä paljonko sitä sylinteriin vuotaa. Erilaisesti nokinen yksittäinen hehkutulppa voi olla kuin muut tai märkäkin. En tuollaista pidä ihan 100% mittarina. Haittaa sylinteriin vuotavasta suuttimesta on ehkä eniten siinä että polttoaineseoksen syttyminen tulee ennen aikojaan. Se kuormittaa moottoria ja kuuluu usein nakutuksena isommassa kuormituksessa.
Okei, kiitos taas. Kyllähän toi vedätyksessä tuntuu nakuttavan, matkaa sillä on taitettu jo 338tkm. Pitäisi päästä kuuntelemaan "tervettä" moottoria ja verrata sitä tuohon omaan. Nyt kun ei oikein ole vertailupohjaa tuolle nakutukselle.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: anssi68 - 09.04.2013, 09:57:05
Tuollaisen löysin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6129.0
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ppk - 20.04.2013, 19:58:16
0445 1100 78
Itse itselleni vastaten: Tammer Diesel sanoo, ettei korjaa lainkaan. Myyvät korvaavaa uutta, hintaan 391,50e/kpl. Kertoivat lisäksi, että korjatut vuotavat usein.
Dieselasennus Vantaalla myy hyllystä vaihtosuuttimia, jotka on korjattu ja takuu. maksavat 250e/kpl

No päädyin tilaamaan kolme suutinta Ruotsista (XC70 vain 4,3 MIL ajettu) vajaaseen 150e /kpl ja yhden pohjanmaalta 158e /bussipaketilla. Olen vaihtanut yhden aiemmin.

Minun mahdoillisesti herkkä ;) korvani kuuluu lievää nakutusta kun konetta kuormittaa.  Tyhjäkäynti ei ole tasaista. Mittarissa 303tkm, S60 D5 '02.

Yritin hehkutulpista päätellä jos joku ruikkii. Käytin konetta minuutin verran (kylmästä). Se hehku, jonka pyttyyn olin vaihtanut suuttimen joku kuukausi sitten, oli aivan puhdas ja hehku tuli ulos ilman mitään ongelmaa. Kaikissa muissa sylintereissä hehku avautui hyvin vaikeasti ja piti hirveää narinaa kun käänsi aukipäin. Sain hehkut pois 1. 4. 5. cyl, mutta 2 & 3 oli liian tiukat.
Hehkua ei meinannut saada pois vaikka olin saanut sitä jo niin paljon sitä ulos että kierteet oli loppunut. Epäilen, että suuttimet ruikkii ja varressa on likaa.

Olen vaihtanut hehkut alle vuosi sitten (Bosch) ja kaikki toimivat.


Kyllä noihin suuttimiin voi kotonakin korjaussarjan laittaa (itse olen laittanut)..maksaa 3-7e kpl. Mutta volvon suuttimen yleensä joutuu käyttää säätämässä.mutta vie vaan liikkeeseen joka näitä huoltaa. maksaa liikkeestä riippuen n.125e kpl tähän sisältyy jo uudet tiivisteet sisälle+kuula ja kuulapesän koneistus,testaus ja säätö(kärki ei sis.tähän hintaan mutta harvoin tarvii edes vaihtaa)...ja suutin taas uuden veroinen

ja se tirinä mikä tulee, niin se kuuluu suuttimesta koska säätö arvot ei ole kodallaan ( ei lopu välttämättä vaikka olis vaihtanut uudet hilut sisälle,ennen kuin säädetään suutin)

jos joku haluaa tilata suuttimen osia niin voin antaa tuotenumerot

tässä räjäytys kuva suuttimesta 0445 1100 78

(http://i.imgur.com/XxBBpig.jpg)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 22.10.2014, 19:15:37
Laitatetaanpa tänne vähän kysymystä aiheeseen liittyen vielä varmistukseksi.
Ihmettelin eilen kun lähti töistä hieman vaivalloisesti auto kylmänä käyntiin (S60, d5, -05, 276tkm). Mittasin kotona hehkut ja löysin yhden pimeän. Kävin hakemassa uuden ja vaihdoin sen. Hehkun pää oli märkä. Tarkistin loput hehkut ja ne oli kuivat, mutta hieman kuluneen näköiset. käytin autoa hetken tyhjäkäynnillä ja katsoin uutta hehkua, joka oli hieman kostea kärjestä.

Arvelin että vitossylinterin suutin vuotaa palotilaan. Tänään pienten sekoilujen jälkeen pääsin tutkimaan asiaa ohivuotomittauksella. Katosin myös heti eilen kosteana ollutta hehkua uudelleen ja se oli aivan kuiva. Jouduin kesken kaiken ajamaan hieman autolla ja katsoin hehkua myös heti kevyen ajon jälkeen ja hehku oli yhä kuiva.

(http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220215.JPG?img=smaller)
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220215.JPG (http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220215.JPG)

No vihdoin pääsin pimeyden jo laskeutuessa mittaamaan paluupuolen ohivuotoa:

(http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220220.JPG?img=smaller)
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220220.JPG (http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220220.JPG)

(http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220219.JPG?img=smaller)
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220219.JPG (http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220219.JPG)
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/20141022_181824.jpg (http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/20141022_181824.jpg)

Piemeys pääsi tulemaan ja mitta jäi sisälle, niin jouduin tekemään arvion ohivuodosta ja laskemaan sen sisällä. 40 sekunnissa tuli ykkösellä 11ml -> ~17ml/min, joka nyt on nähtävästi vielä nippanappa ok, koska muissa ei ollut enempää ohivuotoa.
Mutta mitäs helkkaria. Vitoseltakaan ei tule enempää tavaraa ohi mutta se on hieman sameaa.

Aamulla tein kylmäkäynnistyken -4 asteessa ja auto käynnistyi mielestäni oikein hyvin ehkä maks kahden sekunnin starttauksella. Edellisenä päivänä asteen pakkasella päivän seisoneena ainakin sekuntin pitempään startata ja yksi sylenteri lähti mukaan kierrosta myöhemmin.

Pitäiskö tuo vitosen suutin nyt vaihtaa vai ottaa asia uudelleen käsittelyyn, kun auto seuraavan kerran starttaa heikosti pakkasella? Ihmetyttää kun hehku oli ensin kostea ja nyt ei ja vuototestissä tavara oli sameaa. Voin kyllä koittaa tehdä testi uusiksi viikonloppuna paremmalla valolla ja ajalla.

edit. niin ja vitosen hehku ei ollut missään nimessä tiukasti paikoillaan. Lähti ihan kevyesti auki ja tuli nätisti pois. Kuvaa en tullut silloin ottaneeksi hehkusta, mutta nyt sitä tässä hieman tutkin. Hehkukärki oli yhä vielä vähän kostea, kosteus on hieman öljymäinen, mutta ei missään nimessä haise pielle tai naftalle. Ennemminkin mieleen tulee joku rasva (haju on tuttu, muttei tule nyt mieleen että mistä). Mielestäni suuttimen varskin oli hieman märkä, nyt sitä on enää mahdoton sanoa.

Enkä myöskään ole huomannut että moottori nakuttaisi (jos sitä nyt amatöörinä osaisin huomatakaan) tai pitäis muutankaan epämääräistä käyntiääntä korvalla kuunnellen. Vedotkin tuntuu olevan kohdallaan, eikä tule valkoista savua kuin ihan kylmällä pienen hetken ennen kuin kone lämpiää.

Kakkossylinterin suutin on vaihdettu 110tkm sitten käytettyyn/peruskorjattuun ja vuotaa näemmä selkeästi vähemmän, muut suuttimet alkuperäiset ja vuotoa kaikissa likipitäen samanverran
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Kulmamies - 22.10.2014, 20:05:56
Mielestäni oleellisempaa on kaikkien suuttimien yhteenlaskettu ohivuoto. Tässäkin tapauksessa vuodot ovat suht tasaisia, mutta kuitenkin vuotoa on jonkin verran, niin yhteensä sitä on jo melko reilusti. Tämä vaikuttaa railin paineen nousuun ja sitä myötä käynnistyvyyteen ihan samalla tavalla, kuin yksi enemmän vuotava suutin.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 22.10.2014, 21:10:48
Totta muuten tuokin kokonaisohivuoto. Käynnistyvyys ei minua niinkään huoleta, mutta tuo vitosen sameus ja kosteus aiemmin hehkussa.
Taidan vielä viikonloppuna tehdä kylmäkäynnistyksen ja katsoa kastuuko hehku silloin. Samalla toistaa vuototestauksen ja katsoa kirkastuuko paluuvuoto. Sen jälkeen sitten päätöksiä vaihdanko tuon vitosen suuttimen. Ihan huvin vuoksi nyt en viitsisi kuitenkaan alkaa suutinta metsästämään ja vaihtamaan. Mutta jos vielä esiintyy nuo ilmiöt, niin tarvitsee miettiä vaihtoa jo ihan vakavasti, jos vaikka suutin vuotaa palotilaan omiaan.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: veku - 23.10.2014, 11:58:59
Tein itse kans pari päivää sitten mittauksen letkuilla ja mulla tuli kanssa 5.suuttimesta tummempaa ainetta alkuun. Siinä oli myös korkein oivuoto(11.3ml/min).
Tein uudestaan melkein heti saman testin niin silloin tuli ihan kirkasta dieseliä putkeen. Hehkuja en ole avannu, vaan ainoastaan mitannu vastus arvon niistä ja kaikissa oli1.2 ohmia.

Paluuputken liitin oli kaikkissa hivenen ruosteisen oloinen, tai jotai punaruskeata niissä kuitenkin oli, niin mietin että olisko väri tullut siitä?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 23.10.2014, 13:01:21
Mulla muuten oli kanssa vähän paluuletkun liittimet ruosteiset/punaruskeat. Osa liittimistä oli vieläpä aika tiukassa.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: veku - 23.10.2014, 13:16:53
Tiukassa oli mullakin. Pienellä kampeamisella ei hievahtanutkaan yksi liittimistä vaan sai vääntää jo niin kovaa että pelotti että hajoaa koko liitin. Mulla on vielä ilmeisesti Denson suuttimet. Liekö kaikki vaihdettu joskus. Numeroltaan ne on 4:set.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 25.10.2014, 15:21:12
No nyt kun tein paluupuolen ohivuottestin uudelleen kylmälle koneelle, niin kaikista suuttimista tuli kirkas dieseli. Eli sameus oli varmastikin vaan paluulittimen pintaruostetta, mikä huuhtoutui pois.

Tein heti alkuun kylmäkäynnistyksen ja tyhjäkäytin autoa reilun minuutin. Katsoin kaikki hehkut ja ne olivat kuivia. Sitten ohituototesti paremmin varustautuneena. Tyhjäkäytin autoa tasan minuutin ja ohivuoto oli kylmällä koneella vähäisempää kuin tiistaina lämpöisellä koneella. Laskin ohivuotoa suuttimissa olevan n. 9, 6, 8, 8 ja 7 ml. Eli karkeasti puolet mitä lämpimällä koneella.
Voiko suuttimien ohivuoto muuttua näin radikaalisti lämpimälle koneelle ja suuttimille? No tietty voihan välykset kasvaa aika laillakin 40 asteen lämpötilaerollakin jo.

Ajattellin nyt kumminkin olla murehtimatta tästä ja ainoastaan seurata käynnistyvyyttä ja moottorin äänien muutosta ja sitten vasta vaihtaa tarvittaessa suuttimia...
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Lapari - 04.08.2015, 19:22:23
Heipähei. Jatkan vanhaa aihetta kun aiheeseen liittyävää asiaa olisi. Autoon 2002 D5 (440 tkm) tullut hivenen pitempi käynnistys kevään aikana ja myöskin tyhjäkäynnillä pientä epätasaisuutta sekä epätasaista tärinää moottorissa. Kopan alle vilkaisu paljasti, että kaksi suutinta ainakin on ruvennut vuotamaan ulos päin, poterot suuttimen ympärillä oli täynnä dieseliä ja pikeä. Ohivuotomittaus kertoo, että ohivuotoan on:

1: 23 ml/min, Osanumero 0445110 078 (2)
2: 14 ml/min, Osanumero 0445110 078 (?)  lisäksi tälläinen:30777314
3: 17 ml/min, Osanumero 0445110 078 (1)
4: 24 ml/min, Osanumero 0445110 078 (2)
5: 33 ml/min, Osanumero 0445110 078 (2)

Lisäksi kaikki hehkutulpat oli kuivia minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Karstaa ei ollut.

Näiden perusteella voisi ilmeisesti suunnitella ainakin tuon 5. suuttimen vaihtoa ohivuodon takia. Ja selvintä lienee metsästää tuota johon on kakkonen ympyröity.

Mutta mikähän tämä 2. sylinterin suutin on? Onkohan tämä uudemman harmaakoppaisen suutin vai mikä. Ilmeisesti tälläinenkin käy kun on tuossakin toiminut. Boschin tekele se ainakin näyttää olevan.. Mielestäni 2. ja 3. sylinterin suuttimet on joskus vaihdettu kun ohivuoto pientä ja kiinnitysruuvitkin näyttää olevan erilaiset.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 09.11.2015, 14:17:58
Tuo kakkospytyn suutin lienee universaali malli, jonka voi vaihtaa minkä tahansa tilalle ohjelmoimatta, jos niitä vaihtaa 1-2 kpl.

https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-fi/#AB5ON9t3vKoCf;A1559A9D-A81C-40E9-912B-BF7EA5A1A931

Omassani on numerolla 3 ja siihen kaiketi pitäisi olla sitten malli 8658353 tai 30777314?

Saa tarjota moisia 2 kpl.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 10.11.2015, 12:53:14
Ja hyviä vinkkejä, mistä alkaa katselemaan suuttimia?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: anssi68 - 10.11.2015, 13:39:45
Ja hyviä vinkkejä, mistä alkaa katselemaan suuttimia?

Tuossa muutama vaihtoehto:

http://www.osasuora.fi/product_catalog.php?c=3188

http://www.nurmonautopiste.fi/varaosa.php?nro=30777526%200445110298&id=39

http://dieselasennus.fi/diesel?gclid=CKWE0L3ihckCFcfacgodOFENCw
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: J2K - 10.11.2015, 14:09:33
Minkä kokoista letkua kannattaa ostaa että sopii siihen päätyyn?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 10.11.2015, 18:39:13
Oliskohan ollu 6mm sisähalkaisija.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 11.11.2015, 14:52:52
Vähän suolaisia nuo Suomi-hinnat. Onko joku tilannut kohtuurahalla Saksasta tai Briteistä?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 18.11.2015, 11:30:36
Nyt sain kaksi kunnostettua suutinta briteistä.

(http://s14.postimg.org/4lpt5vwp9/IMG_20151118_112600.jpg) (http://postimg.org/image/4lpt5vwp9/)

(http://s23.postimg.org/yrsw3l3g7/IMG_20151118_112717.jpg) (http://postimg.org/image/yrsw3l3g7/)

165 puntaa = 235 euroa postikuluineen.

Suomessa vastaavat 678 euroa + postikulut lisäksi.

Huh huh...
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 18.11.2015, 11:37:03
Tilasitko ebay:n kautta vai suoraan jostain liikkeestä?

edit: nähtävästi liike on tämä? http://www.dieseltechnique.co.uk/ (http://www.dieseltechnique.co.uk/)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: jukkaksa - 18.11.2015, 19:05:39
Näkyi olevan tuolla nettiauton varaosa puolella myös kunnostettuja suuttimia myynnissä ID 2094627.Vuoden takuulla h.140e.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 18.11.2015, 19:43:03
Tilasitko ebay:n kautta vai suoraan jostain liikkeestä?

edit: nähtävästi liike on tämä? http://www.dieseltechnique.co.uk/ (http://www.dieseltechnique.co.uk/)

Joo tuolta, mutta en Ebayn kautta. Ebayn kautta pitää palauttaa vanhat, suoraan tilatessa ei halunnut :)

Katsoin myös aiemmin tuon Viron pojan linkin. Ei kerrota minkä luokan suuttimia on tarjolla.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: suden silmät - 23.11.2015, 09:30:14
Nyt näyttäisi pelaavan, lähti ainakin kylmemmässä asiallisesti käyntiin.

Kokonaiskustannus kahden suuttimen vaihtorempassa oli vähän yli 300 euroa ja kaikki kuitilla. Sinisellä tiskillä tuskin olisi tonni riittänyt...
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: mulugren - 13.02.2016, 17:58:12
Miten herkästi nämä D5 ruukaa kunnossa ollessaan käynnistyä? Itsellä pyörittää noin 4 "iskua" mikäli oikein kuulen ennenkuin käynnistyy. Parkkiksilla kun kuuntelee vag, mb jne käynnistyksiä niin kuulostaa että hörähtävät samantien "ihi-rrrrrrrrr..." :)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 13.02.2016, 19:49:48
Mulla on D5 aina käynnistynyt kaksi sekunttia kesät talvet. Kylmillä ilmoilla esilämmitettynä ardicilla. Eli siis jotakuinkin vou-vou-vou-prum. Kuukausi sitten kovilla pakkasilla en ollut käyttäny ardicia kuin puoli tuntia, niin käynnistyminen oli sitten aika paljon kankeampaa. Starttasi viisi-kuusi sekunttia ennen kuin jäi käymään. Startatessa yritti jäädä käymään kahdesti vajailla.
Nyt kilometrejä takana 298tkm ja mustakoppanen.

Reilun 130tkm lähteny aina samallalailla käyntiin.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 14.02.2016, 03:52:43
Mulla on D5 aina käynnistynyt kaksi sekunttia kesät talvet. Kylmillä ilmoilla esilämmitettynä ardicilla. Eli siis jotakuinkin vou-vou-vou-prum. Kuukausi sitten kovilla pakkasilla en ollut käyttäny ardicia kuin puoli tuntia, niin käynnistyminen oli sitten aika paljon kankeampaa. Starttasi viisi-kuusi sekunttia ennen kuin jäi käymään. Startatessa yritti jäädä käymään kahdesti vajailla.
Nyt kilometrejä takana 298tkm ja mustakoppanen.

Reilun 130tkm lähteny aina samallalailla käyntiin.

Puolen tunnin Ardic lämmittää moottorin jo selvästi plussan puolelle kovallakin pakkasella. Pyörittikö startti kunnolla, se nimittäin hyytyy kovalla pakkasella aika lailla vaikka olisi kunnossakin ja ardic vielä ottanut omansa puolen tunnin ajan. 
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 14.02.2016, 09:57:47
Tämä pitkä starttaus kävi kaksi kertaa tammikuussa. Molempina päivinä oli -29. Ekalla kerralla auto oli akkulaturissa yön yli (varmuuden vuoksi, kun ajo on ollut ~lyhkästä nytten). Auto lämmityksessä ~30 minuuttia. Käynnistäessä hehkutti täyden ajan, mitä ei kyllä yleensä tee jos on ollut lämmityksessä kohtuullisen ajan. Sitten kuvaamani käynnistys. Lämpömittari ei noussut asteikolle vielä käynnistyksen yhteydessä.
Seuraavana aamuna pari astetta vähemmän pakkasta, mutta 50 minuuttia lämmityksessä, käynnistys kaksi sekunttia ja kuin palmun alta.
Tammikuun vika kova pakkaspäivä, ei laturissa ja käynniystys kuten postauksen alussa.

Kummallakaan vaivalloisella käynistyksellä en huomannut että startti pyörittäisi erityisen laimeasti. Suuttimissa epäilen kyllä olevan jo ohivuotoa jonkin verran. Hehkut olen tarkistanut kylläkin varmaan yli 20tkm sitten, mutta -8 asteessa lähtee nöyrästi ominvoimin käyntiin
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: mh82 - 06.03.2018, 09:59:01
Tehdäänkö tuo paluuvuodon mittaus siis niin, että suuttimen päältä klipsi irti, jolloin paluuletku lähtee irti? Ja siihen kiinni 6mm letku? Itse huomasin omassa xc90:ssä, että moottorin ääni muuttuu yli 3000rpm vedätettäessä selvästi ja ajattelin selvittää, ettei suuttimissa ole vikaa. Jos suutin vuotaa palotilaan, sen voi selvittää irroittamalla hehkut? Voiko hehkut irroittaa ja laittaa paikoilleen uudestaan, eli ei tarvitse tiivisteiyä uusia ja mikähän on hehkujen kiristysmomentti?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 06.03.2018, 10:50:25
Tehdäänkö tuo paluuvuodon mittaus siis niin, että suuttimen päältä klipsi irti, jolloin paluuletku lähtee irti? Ja siihen kiinni 6mm letku? Itse huomasin omassa xc90:ssä, että moottorin ääni muuttuu yli 3000rpm vedätettäessä selvästi ja ajattelin selvittää, ettei suuttimissa ole vikaa. Jos suutin vuotaa palotilaan, sen voi selvittää irroittamalla hehkut? Voiko hehkut irroittaa ja laittaa paikoilleen uudestaan, eli ei tarvitse tiivisteiyä uusia ja mikähän on hehkujen kiristysmomentti?

Hehkut voi irrottaa ja laittaa takaisin. Ne on joskus tiukassa ja kierteet on voinut pikeentyä. Ei kannata väkisin vääntää pelkästää aukisuuntaan vaan edestakaisin ja kierteisiin jotain liuotinta/CRC jos tekee tiukkaa.

Päältä klipsit irti. Ohessa omasta mittauksestani kuva

http://photobucket.com/gallery/user/Miikan_photos/media/bWVkaWFJZDo0OTM3Nzc0NQ==/?ref=
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: mh82 - 06.03.2018, 11:05:40
Hehkut voi irrottaa ja laittaa takaisin. Ne on joskus tiukassa ja kierteet on voinut pikeentyä. Ei kannata väkisin vääntää pelkästää aukisuuntaan vaan edestakaisin ja kierteisiin jotain liuotinta/CRC jos tekee tiukkaa.

Päältä klipsit irti. Ohessa omasta mittauksestani kuva

http://photobucket.com/gallery/user/Miikan_photos/media/bWVkaWFJZDo0OTM3Nzc0NQ==/?ref=
Pitää yrittää tällä viikolla tehdä tuo paluupuolen testi. Kuuluiko sinun autostasi samanlainen ääni, kuin tässä videossa alkaen kohdasta noin 16s: https://m.youtube.com/watch?v=v6hAQFF1Ils#fauxfullscreen (https://m.youtube.com/watch?v=v6hAQFF1Ils#fauxfullscreen)

Mistähän suuttimia saisi tilattua tällä hetkellä kaikkein halvimmin? Brittien Ebayssä näytti olevan kunnostettuja myynnissä hintaan noin 100€ ja päälle vielä vanhojen suuttimien postikulut.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: paku97 - 06.03.2018, 13:51:04
Saahan noita huollettua dieselhuolloissa, omassa 1viallinen, oli suuttimessa sisällä tiiviste loppu.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ÖÖ. - 07.03.2018, 12:32:45
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 08.03.2018, 20:29:57
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.

Tarkista maadoituskaapeli. Se menee siihen startin lähelle moottorin kylkeen. Itsellä oli mennyt poikki liittimen sisältä ja lakkasi kokonaan starttaamasta. Kuvaamasi ilmiö on mahdollista jos liittimessä on jokin vialla tai huono kontakti.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 31.07.2018, 10:23:47
Onkos sellainen tuttu ongelma että varsinkin kylmällä kelillä lopettaa starttaamisen kesken tai vaan naksahtaa eikä pyöritä? Eli saattaa pyöräyttää normaalisti 1 - 2 kierrosta ja sitten vaan starttaaminen loppuu, avainta yks pykälä taakseppäin ja uudestaan niin saattaa tehdä uudelleen saman tai lähteä käymään.

Akussa on virtaa ja kylmäkäynnistysvirtakin testerin mukaan ok. Hehkuttaa normaalisti. Suuttimet VIDAn mukaan ok.

Vanhaan ketjuun:

Mitä kaikkea Vidalla voi nähdä suuttimista ja mikä on ko. mittausparametri? Bemu foorumilla kerrottiin, että bemarin softista voi nähdä jotain korjauskertoimia.
Omassa (412tkm) ei ohivuoto ole ongelma, käynnistyy talvella kuin palmun alta, mutta sitä tirinää kuuluu kiihdytettäessä, erityisesti hitaassa kiihdytyksessä. Ohivuoto ei ymmärtääkseni ole sama kuin suuttimen vuotaminen palotilaan ilman ohjausjärjestelmän käskyä.
Monissa artikkeleissa puhutaan suuttimen säätämisestä tiivisteiden vaihdon jälkeen. Tietääkö kukaan tarkemmin miten suutinta säädetään?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: ÖÖ. - 31.07.2018, 11:58:15
Tässä kuvankaappaus vidan suutin ja puristustestistä. Kyseessä V50 D5 josta lopulta paikallinen Bosch korjaamo totesi että kaikki suuttimet vaihtoon.
(https://thumb.ibb.co/eOQJuT/sketch_1533027231467.png) (https://ibb.co/eOQJuT)
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 31.07.2018, 12:12:41
Tässä kuvankaappaus vidan suutin ja puristustestistä. Kyseessä V50 D5 josta lopulta paikallinen Bosch korjaamo totesi että kaikki suuttimet vaihtoon.
(https://thumb.ibb.co/eOQJuT/sketch_1533027231467.png) (https://ibb.co/eOQJuT)

Kiitos, täytyypä katsoa miltä mulla nuo näyttää.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Tdmaxx - 13.04.2024, 17:33:19
Mitäs mieltä porukka on omista mittaustuloksista n. 30 sekunnin aikana
1. 11ml 2. 11,6ml 3. 12,4ml 4. 13,5ml 5. 12.1ml.
N.4mm letkussa ero 1 ja 4 välillä 17,5cm(77 ja 94,5)
Pakkaskeleillä tosiaan saa pyörittää kauemmin jos ardicci ei ole pöhissyt, starttasi myös talven kovimmilla pakkasilla.  Uutta osaa startti, hehkut, pa suodatin.

Pitäisköhän alkaa suuttimia vaihteleen alkaen tuosta huonoimmasta vai mitä raati tuumaa?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.04.2024, 08:50:35
Kyllähän nuo on vielä tehtaan arvoissa tuossa ekassa listauksessa jos ymmärsin  ja jos kylmänä lähtee aina. Oliko mittaus kylmänä vai lämpimänä? Oletko suuttimen putsausliemiä käyttänyt?
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Tdmaxx - 17.04.2024, 17:30:31
Kyllähän nuo on vielä tehtaan arvoissa tuossa ekassa listauksessa jos ymmärsin  ja jos kylmänä lähtee aina. Oliko mittaus kylmänä vai lämpimänä? Oletko suuttimen putsausliemiä käyttänyt?

Kylmänä lähtee kyllä mutta yskien(alkaa siinä kun lämpötila menee miinuksen puolelle) ellei käytä ardiccia
Mittaukset tehtiin kylmälle koneelle mutta ulkolämpötila oli plussan puolella mittaushetkellä.  Vkl vois koittaa vielä uudestaan mittailla kun näyttäisi olevan miinuksella

Puhdistavia aineita kokeillut, liqui moly ja stp

Ml 360tkm
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Itsok - 19.04.2024, 15:53:43
Kokonaisvuoto voi olla niin iso jo, että kylmänä tekee tiukkaa. Siis vaikka ei olisi yksittäisistä huonoa suutinta. Tästä oli jotain kirjoittelua ainakin minun osaltani ~2014 vuonna. Sen verran voin kyllä päivittää että samainen auto ilman mitään suutinremonttia hyvinkin lisää ajettuna ajettuna lähti ilman ardicia käyntiin ainakin -25 pakkasessa jossain 2018 tienoilla. Ardic lakkasi toimimasta ja veivasin sitten kylmiltään käyntiin. Ja alla oli akku 2011 vuodelta.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.04.2024, 16:15:11
Itse olen uusinut suuttimia siinä vaiheessa kun -5 on liikaa, pitänyt vaan ardiccia kunnossa omin käsin. Kokemusta on mm. kuumapuhaltimella suuttimien lämmittämisestä että saa auton pikkupakkasella liikkeelle.
Otsikko: Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
Kirjoitti: Tdmaxx - 20.04.2024, 10:22:57
Nojoo, pakkasta -3c ja hyvin starttasi ilman lisälämmitystä. 35s aikana tulokset oli
1. 8,7ml 2. 9,1ml 3. 8,6ml 4. 10,4ml 5. 10,14ml
Varmaan pitää kaikki suuttimet viedä testipenkkiin kun erot niin pieniä.
Mitenkä näissä vehkeissä ilmavuodot vaikuttaa polttoaineen meno tai paluupuolella? Uusin nimittäin suuttimien väliset paluuletkut viine mittauksella kun olivat niin haperoja ja tuli mieleen vanha mersuni missä vuodot aiheutti käynnistymisongelmia, ei tosin ollut commonraili