Carcom Oy  Ateho

G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi

  • 222 Vastauksia
  • 129021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #165 : 28.02.2016, 16:35:52 »
Taitaa jäädä vakiopumpulla tuo turbon vaihdon hyöty melko olemattomaksi, koska siinä ei tuotto tule kunnolla riittämään. Lisäksi M47 ei todennäköisesti ole tuon koneen perässä pitkä-ikäinen.
kiertäähän se kun kone ei kuormitu, mutta ajossa ei jaksakaan sitten  kulkea...

höpöhöpö... tuo turbo on tuotoltaan justiin ihanteellinen vakiopumpulla? isommalla nestepäällä nousee jo pakopaineet niin taivaisiin tuon pakopesän kanssa että ei tuu mitää :D

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #166 : 28.02.2016, 16:41:30 »
tarkotin lähinnä sitä kun jotkut lyttäs heilurin lukkoon hitsaamisen sillä että lukko ei irota ollenkaan, koska sen keskipakospakan siivet ei irrotu siitä, ja joo o.. kyllä se lukko ei ole päällä aina alle 40 vauhissa:DDD opiskelkaa..

Tiedätköhän nyt itsekkään mistä puhut? Mielestäsi keskipakolimpun hitsaaminen tekee lukosta ns kemppiläisen mikä vaikuttaisi katsastukseen? Ja jos näin niin kuka niin muka on väittänyt.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #167 : 28.02.2016, 17:17:43 »
Mikä tuo ahdin on oikealta malliltaan ja siipikoot ?..tuo AR70/32 kun ei kerro kunnolla yhtään mitään.

edit: tuolla luki että olisi sama AR.36 pakopesä kuin vakiossa, mutta onko siitä vaihdostakaan silloin mitään hyötyä ?...saa sillä vakiopumpullakin männät sulamaan ja pakopaineet taivaisiin jos haluaa...
« Viimeksi muokattu: 28.02.2016, 17:21:16 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #168 : 28.02.2016, 18:27:29 »
tarkotin lähinnä sitä kun jotkut lyttäs heilurin lukkoon hitsaamisen sillä että lukko ei irota ollenkaan, koska sen keskipakospakan siivet ei irrotu siitä, ja joo o.. kyllä se lukko ei ole päällä aina alle 40 vauhissa:DDD opiskelkaa..
Se että sun lukkos ei toimi oikein, ei mun mielestä tarkota ettei se toimis muilla  ::) Seillä on ne kitkalevyt sisällä, ei ois ensimmäinen missä kulahtanu eikä jaksa enään pitää

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #169 : 29.02.2016, 08:10:46 »
tarkotin lähinnä sitä kun jotkut lyttäs heilurin lukkoon hitsaamisen sillä että lukko ei irota ollenkaan, koska sen keskipakospakan siivet ei irrotu siitä, ja joo o.. kyllä se lukko ei ole päällä aina alle 40 vauhissa:DDD opiskelkaa..

Wat?

Jos hitsaa sen heilurin kiinni niin tuo lukottaa joka mahdollisessa nopeudessa eikä näin ollen ole kovin pitkäikäinen. Syitä voi lukea yltä, miksei ole pitkäikäinen. Ja tuskin tuo kiisselisi kirnuaa niin paljon jerkkua, että tuon käyvän G80 pilaamisesta oli hyötyä :)

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #170 : 29.02.2016, 09:42:25 »
tarkotin lähinnä sitä kun jotkut lyttäs heilurin lukkoon hitsaamisen sillä että lukko ei irota ollenkaan, koska sen keskipakospakan siivet ei irrotu siitä, ja joo o.. kyllä se lukko ei ole päällä aina alle 40 vauhissa:DDD opiskelkaa..

Näin tein...

Keskipakopakopainojen akseli pyörii aina vetoakseleiden pyöriessä eri nopeutta. Nopeuseron ollessa tarpeeksi suuri, keskipakoakselin ympärillä olevat painot ajautuvat riittävän etäälle akselista ja nappaavat lukon kiinni. Lukkohan ei ole mikään kertapommista 100% vaan pito siirtyy noiden jo tässäkin keskustelussa läpikäytyjen kitkalevyjen kautta toiselle akselille. Nyt jos tuo lukitusvipu on hitsattu lukkoasentoon, hieroutuvat kyseiset kitkalevyt toisiinsa käytännössä aina kun pyörät pyörivät hivenen eri vauhtia ja kitkapinnat ovat pian entiset.

Toisaalta se ettei lukko ole päällä yli 40 nopeuksissa perustuu siihen että keskipakoisvoima vaikuttaa lukkosalvan vastapainoon ja kääntää lukkosalvan sellaiseen asentoon ettei nuo heiluripainot ylety nappaamaan lukkoa kiinni.

Toisin sanoen lukkosalvan hitsaamisella saavutetaan lukko joka ei irrota ikinä ja syö nuo kitkalevyt loppuun, jonka jälkeen lukkoa ei ole, kun taas lukkosalvan vastapainon keventämisellä saadaan nostettua nopeutta, jossa lukko vielä kytkeytyy.

Tuosta...
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 09:47:43 kirjoittanut are81 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #171 : 29.02.2016, 21:59:17 »
Näin tein...

Keskipakopakopainojen akseli pyörii aina vetoakseleiden pyöriessä eri nopeutta. Nopeuseron ollessa tarpeeksi suuri, keskipakoakselin ympärillä olevat painot ajautuvat riittävän etäälle akselista ja nappaavat lukon kiinni. Lukkohan ei ole mikään kertapommista 100% vaan pito siirtyy noiden jo tässäkin keskustelussa läpikäytyjen kitkalevyjen kautta toiselle akselille. Nyt jos tuo lukitusvipu on hitsattu lukkoasentoon, hieroutuvat kyseiset kitkalevyt toisiinsa käytännössä aina kun pyörät pyörivät hivenen eri vauhtia ja kitkapinnat ovat pian entiset.

Toisaalta se ettei lukko ole päällä yli 40 nopeuksissa perustuu siihen että keskipakoisvoima vaikuttaa lukkosalvan vastapainoon ja kääntää lukkosalvan sellaiseen asentoon ettei nuo heiluripainot ylety nappaamaan lukkoa kiinni.

Toisin sanoen lukkosalvan hitsaamisella saavutetaan lukko joka ei irrota ikinä ja syö nuo kitkalevyt loppuun, jonka jälkeen lukkoa ei ole, kun taas lukkosalvan vastapainon keventämisellä saadaan nostettua nopeutta, jossa lukko vielä kytkeytyy.

Tuosta...
Trollia ei pitäisi ruokkia, mutta koska täällä on seassa asiaakin niin korjaan sen verran, että kyllähän G80 on nimenomaan kertapommista 100%, se on joku 1/10 kierrosta millä matkalla tuo lukitus tapahtuu jotenka se voitaneen tulkita aika on/off-luonteiseksi toiminnaksi.

Aivan tasan sama efekti se on hitsaamisella tai keventämisellä, missään 60kmh yläpuolella et saa sutimatta aikaan tilannetta että lukko kytkeytyisi, jolloinka lukko kytkee enivei vaan sutimistilanteessa. Eikä G80 kitkalevyt kulu loppuun, vaan kun mekanismi jumittaa ja päästää ensin pyörimisnopeuseron huikean suureksi ja sitten kajauttaa lukon kiinni niin ne kitkalevyt menee palasiksi. Okei tää vaikuttaa nyt niin mahtavalta touhulta, että jos tämä ei olisi 100% trollia koko touhu niin ne levyt voisi saada myös kulumaan huonoksi, mutta kyllä ne tavalleen on enempivähempi katkipoikki ja palasina ne levyt kun lukon levittää pöydälle.

En voi tätä toki tietää kun en ole opiskellut...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #172 : 01.03.2016, 09:06:17 »
Trollia ei pitäisi ruokkia, mutta koska täällä on seassa asiaakin niin korjaan sen verran, että kyllähän G80 on nimenomaan kertapommista 100%, se on joku 1/10 kierrosta millä matkalla tuo lukitus tapahtuu jotenka se voitaneen tulkita aika on/off-luonteiseksi toiminnaksi.

Juu...oikeassa taidat olla, ja tätä itsekin tarkoitin, ulosanti vaan vähän huonoa. Tuo 1/10 osa kierrosta on mielestäni vähän alakanttiin ja jakaahan sekin kytkeytymisestä aiheutuvan rasituksen useammalle hampaalle perässä. Ei siis kohdistu kaikki voima yhteen kohtaan vaan on sulakkeena jakamassa iskua. Tosin eipä kai noita juuri nopeammin kytkeytyviäkään ole, joten siinä mielessä harhaanjohtavasti ilmaistu. Tarkoitus oli lähinnä korostaa kitkalevyjen toimintaa.

Aivan tasan sama efekti se on hitsaamisella tai keventämisellä, missään 60kmh yläpuolella et saa sutimatta aikaan tilannetta että lukko kytkeytyisi, jolloinka lukko kytkee enivei vaan sutimistilanteessa. Eikä G80 kitkalevyt kulu loppuun, vaan kun mekanismi jumittaa ja päästää ensin pyörimisnopeuseron huikean suureksi ja sitten kajauttaa lukon kiinni niin ne kitkalevyt menee palasiksi. Okei tää vaikuttaa nyt niin mahtavalta touhulta, että jos tämä ei olisi 100% trollia koko touhu niin ne levyt voisi saada myös kulumaan huonoksi, mutta kyllä ne tavalleen on enempivähempi katkipoikki ja palasina ne levyt kun lukon levittää pöydälle.

Itse ei ole tullut asiaan oikeasti juurikaan perehdyttyä muuta kuin linkittämäni videon perusteella ja varmasti olet enemmän oikeassa...ei ole asiasta meinaan mitään käytännön kokemusta enkä jaksa kovin montaa ajatusta teoreettiselle toiminnallekaan uhrata kun ei itsellä ole tarvetta...meni vaan palkokasvi nokkaan topicia lukiessa ;D! Sitä mä vaan tässä arvon että jos tuo salpa lukitaan hitsaamalla, niin eikös se estä lukon vapautumisen, eli käsittääkseni lukko on silloin koko ajan päällä? Mielestäni silloin tuota lukkoon kajahtamista kovasta vedätyksestä johtuen ei pitäisi tapahtua. Voin kyllä olla ymmärtänyt koko tomintaperiaatteen väärinkin.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 09:09:11 kirjoittanut are81 »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #173 : 01.03.2016, 09:16:07 »
Sitä mä vaan tässä arvon että jos tuo salpa lukitaan hitsaamalla, niin eikös se estä lukon vapautumisen, eli käsittääkseni lukko on silloin koko ajan päällä? Mielestäni silloin tuota lukkoon kajahtamista kovasta vedätyksestä johtuen ei pitäisi tapahtua. Voin kyllä olla ymmärtänyt koko tomintaperiaatteen väärinkin.
Ei, vaan se salpa ei silloin pääse karkuun jolloin lukko ei kytkeytyisi. Eli se on koko ajan valmiudessa. Jotkut on sitä vastapainoa keventänyt mikä nostaa nopeutta missä se "aukeaa", jotkut rakotulkilla tms aiheuttaneet lisävastusta saman vaikutuksen saamiseksi.
No kun halvalla sai.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #174 : 01.03.2016, 12:04:39 »
Ja mitä tuohon lukon päällä oloon tulee niin lukkohan ON PÄÄLLÄ alle 40km/h JOS pyörä SUTII. Muuten käyttäytyy kuin avoin perä. Esim, mummolähtö valoista niin lukko ei kytkeydy, mutta perus VRCF:fäläinen lähtö kytkinpommilla (pöyrä sutaisee jolloin akselien pyörintänopeudet eri --> lukkosalpa puuttuu peliin lukiten akselit) kiertäen rajoittajalle niin silloin kytkeytyy.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 13:33:23 kirjoittanut Acke »

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 lukon toiminta
« Vastaus #175 : 01.03.2016, 12:56:52 »
Ei, vaan se salpa ei silloin pääse karkuun jolloin lukko ei kytkeytyisi. Eli se on koko ajan valmiudessa. Jotkut on sitä vastapainoa keventänyt mikä nostaa nopeutta missä se "aukeaa", jotkut rakotulkilla tms aiheuttaneet lisävastusta saman vaikutuksen saamiseksi.

Ehkä mä sitten vaan tulkitsen tuota kuvaa väärin. Suurennettuna vaan näytti omaan silmään että tuo salpa olisi hitsattu kiinteästi tuohon asentoon, eikä ainoastaan rajoitettu liikerataa ettei pääse karkuun kovissa nopeuksissa. Siitä epäilys että olisi lukko päällä koko ajan. Jos tuossa on vaan estetty salvan karkaaminen liian kauas on tilanne toki kuvailemasi. Alla oleva lainaus vahvistaa omaa tulkintaa ja mielestäni kyse ei ole liikeradan rajoittamisesta, vaan siitä että lukko olisi aina päällä.

Irrotin perästä vetoakselit, jarruineen. ja avasin perämötkylän luukun, valutin sen kuivaksi öljystä, ja huuhtelin pöllärillä puhtaaksi.. irrotin mötkylän niinnikkeistä ja yksin kertaisesti hitsasin tämän heilurin jumiin.



Omaa epäilystä vahvisti myös tämä...

tarkotin lähinnä sitä kun jotkut lyttäs heilurin lukkoon hitsaamisen sillä että lukko ei irota ollenkaan, koska sen keskipakospakan siivet ei irrotu siitä , ja joo o.. kyllä se lukko ei ole päällä aina alle 40 vauhissa:DDD opiskelkaa..

Allekirjoittanut on kyllä vahvasti sanaa mieltä noiden joittenkin kanssa. Ymmärrän tämän niin että perään on hitsattu päälle pakkolukko tuosta heilurista, joka ei kuitenkaan ole kova "kemppilukko" johtuen noista kitalevyistä. Eikä se mielestäni mitään irrota, mutta toki lukko "irtoaa" kun pyörien pyörimisnopeus on alustasta johtuen sama.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 13:15:36 kirjoittanut are81 »

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #176 : 01.03.2016, 14:44:49 »
Mulla on hitsattu ihan samalla tavalla tuo oma


Toimii kuten alunperin, mutta vauhdilla vaan ei ole enää väliä. Sutasusta lukkoon ja muuten auki.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #177 : 01.03.2016, 15:06:11 »
Mielenkiintoinen keskustelu :) G80 lukossahan ei ole erillisiä kitkalevyjä, toisin kuin danalukoissa, vain metallinen lukkopakka(-levyt)? Näin ollen siellä ei myöskään saa käyttää lisäaineistettua peräöljyä(LS)

Eli käytännössä se on lukossa aina kun salpa on kiinni ja avautuu vain keskipakoisvoiman siirtäessä salvan pois lukitusasennosta. Tai siis lukitsee tasauspyörästön toisen rattaan






Siihen asti lukkopakan jousi ja levyjen kunto määrittelee lukituksen voiman. Sitten salvan avauduttua, jousi ei enään pääse vaikuttamaan lukkopakkaan, jolloin sen lukitusvoima muuttuu olemattomaksi.
Edit: tai sitten jousella ole mitään tekemistä voiman kanssa? Se vain antaa esijännityksen? Salpa sitä vastoin näyttää joko sallivan tai estävän lukkopakan toiminnan?


Sittenhän se vielä vaatii pyörien nopeuseron, kytkeytyäkseen.

Talvella tuon huomasi hyvin, kun kääntyi rauhallisesti pihatieltä, tielle. Lukko oli ehdottomasti päällä kääntyessä, kun taas irtosi välittömästi suoraan ajettaessa.
Sen jälkeen kytkeytyminen onkin sitten vähän sitä ja tätä :D

Enkä kyllä ole kovin varma tuon jousen/jousilevyn vaikutuksesta lukon voimaan, enemmänkin se näyttäs olevan jonkinlainen esijännityksen antava? Vaiko pelkkä roiskesuoja?

« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 15:51:48 kirjoittanut Orlov »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #178 : 01.03.2016, 19:10:25 »
Tuo "ramppi" ne kitkalevyt vasta kiristää siinä tilanteessa kun tasauspyörästöän syntyy riittävä nopeusero. Ei se jatkuvasti jumissa ole eikä levyt hiero koko ajan toisiaan vasten kuten normaalissa kitkalukossa. Siksi sitä lisäaineistettua öljyäkään ei saa käyttää.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #179 : 01.03.2016, 19:16:07 »
Nyt alkaa olemaan selkeetä :)

 

Samppasport  Futurez