Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi

  • 222 Vastauksia
  • 128872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #195 : 02.03.2016, 15:28:10 »
Se vaikuttaa vain kytkeytymiseen

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #196 : 02.03.2016, 16:01:16 »
Se vaikuttaa vain kytkeytymiseen

Miten? Puhummeko samasta asiasta eli levyjen välissä olevasta jousilevystä? Pöydällä makaava g80 pyörii erisuuntiin sormivoimin vähän nihkeämmin kuin tavallinen tasauspyörästö. Perustan esijännityksen huuhaaksi tämän perusteella.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #197 : 02.03.2016, 16:09:22 »
Sillä voimalla mikä siinä on :D Sehän vain täyttää lukon toiminnasta syntyvän toleranssin, eli tuon harjanteiden välisen liikeradan.

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #198 : 03.03.2016, 09:13:07 »
En nyt vieläkään ihan allekirjoita tuota toiminnan selitystä... :)

Mitä useammin katson videon, sitä varmempi olen että toimii toisin. Normaaleissa olosuhteissahan suoraan ajaessa tuo perämurikka pyörii kardaanin pyörittämänä ja voima välittyy molemmille akseleille tasaisesti. Tuo koko keskiosa pyörii mukana ja videon vihreät ja siniset rattaat eivät käytännössä pyöri suhteessa toisiinsa.

Käännyttäessä tai toisen pyörän sutiessa tuolla alkaa myös sisällä tapahtua. Murikka pyörii samaa vauhtia kuin aiemmin, mutta nuo tapin ympärillä olevat vihreät rattaat alkavat pyöriä ja siniset rattaat pyörittävät akseleita eri nopeutta. Samalla pyörii tuo keltainen kehä joka pyörittää heiluripainoin varustettua vastapainoakselia (termistö hukassa). Kun pyörimisnopeuksien ero akseleiden välillä on kasvanut riittävän suureksi nappaa tuo paino kiinni salvasta ja lyö sinisen rattaan lukkoon. Tämä lopettaa voiman jakamisen akseleiden välillä ja tähän pisteeseen mielestäni päädytään hitsaamalla salpa.

Nyt tuon voimantasausmekanismin ollessa lukittu (hitsaamalla tai nopeuseron vuoksi) ja toisen akselin edelleen pyöriessä murikan kanssa samaa nopeutta välittyy voima toiselle puolelle perämurikan yli. Perämurikka pyörittää keltaista kehää mukanaan ja tämä aiheuttaa sinisen rattaan ja keltaisen kehän välillä rampille nousun. Rampille nousu tiivistää nuo sisukalut yhdeksi puuksi eli sininen ratas ei pääse enää pyörimään eri vauhtia murikan kanssa ja murikka pyörittää molempia akseleita samaa vauhtia.

Nyt hitsaamalla muokatussa perässä, tuo rampille nousu alkaa aina kun pyörät pyörivät eri nopeutta ja se kuolettaa pikkuhiljaa jousilevyä sekä aiheuttaa aina pientä luistamista noissa rattaan takana olevissa levyissä ennen lukon kytkeytymistä. Uskoisinkin että porsii näistä. Jos salpa on hitsattu lukkoon, eivät siniset ja vihreät rattaat voi pyöriä missään olosuhteissa ja ainoa asia mikä hidastaa/estää lukon välittömän kytkeytymisen on tuo rampille nousu.

Näin itse ymmärtäisin. Nopeuseron suuruudella, sen enempää kuin ajetulla nopeudella ei ole lukkiutumisen kanssa mitään tekemistä, vaan lukkiutuminen tapahtuu siksi että nopeuseroa ylipäätään on.

Kertokaa parempaa teoriaa lukon toiminnasta, sillä kiinnostaa ihan oikeasti...
« Viimeksi muokattu: 03.03.2016, 09:48:24 kirjoittanut are81 »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #199 : 03.03.2016, 09:40:13 »
Nopeuseron suuruudella, sen enempää kuin ajetulla nopeudella ei ole lukkiutumisen kanssa mitään tekemistä, vaan lukkiutuminen tapahtuu siksi että nopeuseroa ylipäätään on.
Jos ajat pihalla ympyrää pyörät linkussa, tasauspyörästöön tulee nopeusero vetoakseleiden suhteen. Tämä nopeusero ei aiheuta lukon kytkeytymistä, koska akseleiden välinen nopeusero on niin pieni ettei keskipakoisvoima jaksa lingota lukituskynsiä rummusta ulos. Tilanne on sama oli iso keskipakopaino hitsattu tai ei.

Jos taas ajat riittävällä nopeudella, niin normaalissa tilanteessa keskipakovoima kääntää ison keskipakopainon irti rummusta, ja vaikka kuinka tulisi nopeuseroa akseleiden kesken, lukko ei kytkeydy. Mikäli taas iso keskipakopaino on hitsattu jatkuvaan kosketukseen, niin lukko kytkeytyy kaikilla auton nopeuksilla.

Toiminta on kaikkein helpoin todeta kokeilemalla toimivasta autosta, niinkuin itsekin tein(ja hitsasin sitten ison keskipakopainon jumiin) :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #200 : 03.03.2016, 10:01:58 »
Jos taas ajat riittävällä nopeudella, niin normaalissa tilanteessa keskipakovoima kääntää ison keskipakopainon irti rummusta, ja vaikka kuinka tulisi nopeuseroa akseleiden kesken, lukko ei kytkeydy. Mikäli taas iso keskipakopaino on hitsattu jatkuvaan kosketukseen, niin lukko kytkeytyy kaikilla auton nopeuksilla.

Toiminta on kaikkein helpoin todeta kokeilemalla toimivasta autosta, niinkuin itsekin tein(ja hitsasin sitten ison keskipakopainon jumiin) :)

Taitaa olla allekirjoittaneen moka. Ilmeisesti siis tuon lukon aktivoinnin aiheuttaa se että tuo lukkosalpa pysäyttää tuon keskipakoakselin pyörinnän nappaamalla painosta kiinni ja keskipakoakselin pysähtyessä tuo keltainen kehä sitten nousee rampille.

Jotenkin jäin siihen uskoon että tuon lukkosalvan kääntyminen tuon punnuksen toimesta saisi lukittumisen aikaan, mutta periaatteessa toiminta on juuri päin vastoin. :-[
« Viimeksi muokattu: 03.03.2016, 10:08:23 kirjoittanut are81 »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #201 : 03.03.2016, 10:08:51 »
Eikä pelkästään periaatteessa vaan myös käytännössä. Lyhentää mieluummin pikkaisen liikaa kuin liian vähän, ettei jää kantamaan kun vetoakselin vetää kiinni. Aikanaan 240 perään laittaessa piti lyhentää molempia puolia.

Kuinka paljon pitää lyhentää?
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #202 : 03.03.2016, 10:11:29 »
Ilmeisesti siis tuon lukon aktivoinnin aiheuttaa se että tuo lukkosalpa pysäyttää tuon keskipakoakselin pyörinnän nappaamalla painosta kiinni ja keskipakoakselin pysähtyessä tuo keltainen kehä sitten nousee rampille.

Juuri näin. O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #203 : 03.03.2016, 10:28:56 »
Taitaa olla allekirjoittaneen moka. Ilmeisesti siis tuon lukon aktivoinnin aiheuttaa se että tuo lukkosalpa pysäyttää tuon keskipakoakselin pyörinnän nappaamalla painosta kiinni ja keskipakoakselin pysähtyessä tuo keltainen kehä sitten nousee rampille.
Juurikin näin :)

Keskipakorummun pikkukynsien jousia modaamalla vois vaikuttaa kytketymiseen tarvittavan pyörimisnopeuseron määrään...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #204 : 10.03.2016, 14:06:22 »
Juurikin näin :)

Keskipakorummun pikkukynsien jousia modaamalla vois vaikuttaa kytketymiseen tarvittavan pyörimisnopeuseron määrään...
Pitääkin käydä ostamassa peräöljyä  V:>

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #205 : 10.03.2016, 23:35:30 »
Eikä pelkästään periaatteessa vaan myös käytännössä.

Allekirjoitetaan myös täältä

Aikanaan 240 perään laittaessa piti lyhentää molempia puolia.

Tämä vähän hämärä  ??? Eihän siellä toisella puolella ole mitään mihin se vetarin pää voisi pökätä? Olikosenyt kuskin puoliko mistä piti ottaa 15-20mm pois

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #206 : 11.03.2016, 02:11:48 »
Täälläkin piti lyhentää molempia puolia, sai vetarit menee 240 perään g80 kanssa
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #207 : 11.03.2016, 03:19:59 »
Eikös jossain 240 mallissa ollut g80 periä jo tehtaalta? -90 luvun GLT?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #208 : 11.03.2016, 06:46:15 »
Tuossa vielä tuo video: https://m.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBeE

Eli lyhyesti. Vastapainon kiinni hitsaaminen tai mikään muukaan modaaminen ei jumita lukkoa, vaan kytkentämekanismi vaatii aina nopeuseron pyörien välille ennen kuin lukko kytkeytyy.

Juuri näin. O0 Lopulta tämä aukesi, kun tuota videota katsoi tarpeeksi monta kertaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi
« Vastaus #209 : 11.03.2016, 08:02:42 »
Eikös jossain 240 mallissa ollut g80 periä jo tehtaalta? -90 luvun GLT?

Minulla oli 1993 245 Classic ja siinä oli G80 tehtaalta.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

KL-varaosat  Race.fi